Asus Strix 970 fläktar låter högt

Permalänk

Asus Strix 970 fläktar låter högt

För ca 3 veckor sedan köpta jag ett Asus Strix 970 och en ny psu (Corsair cs600w modulärt). Men redan efter ett par timmar märker jag att fläktarna låter konstigt. De låter både högt och som att någonting sitter fast. Jag har testat att ta ut mitt grafikkort och satt i det flera gånger men jag märker ingen skillnad. Därmed har jag även kollat så att ingenting sitter och skrapar mot fläkten heller.

Jag lämnade in grafikkortet till webhallen (där jag köpte det) för att be dem kolla på det. Men efter ett par dagar fick jag tillbaks det med svaret att de inte hörde någonting alls. När jag sedan kom hem testade jag kortet igen och det lät likadant.

Så fort kortet blir ca 40 grader så går fläktarna igång och redan då hör man det lite. Men det är först är fläktarna går upp till ca 40-50% som man hör det väldigt tydligt. Det är bara en av de två fläktarna på kortet som låter (den vid alla portarna). Om man sätter fingret på den så slutar det att låte.

Vet någon av er vad problemet är?

Här är en video på hur det låter

https://youtu.be/INAn2msYJ00

Permalänk

Gå tillbaka till webhallen och visa filmen om de tredskas. De har väl förmodligen inte testat kortet under load, vilket i och för sig är märkligt. Gissar på att flärren som krånglar sitter dåligt/snett monterat.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

För ca 3 veckor sedan köpta jag ett Asus Strix 970 och en ny psu (Corsair cs600w modulärt). Men redan efter ett par timmar märker jag att fläktarna låter konstigt. De låter både högt och som att någonting sitter fast. Jag har testat att ta ut mitt grafikkort och satt i det flera gånger men jag märker ingen skillnad. Därmed har jag även kollat så att ingenting sitter och skrapar mot fläkten heller.

Jag lämnade in grafikkortet till webhallen (där jag köpte det) för att be dem kolla på det. Men efter ett par dagar fick jag tillbaks det med svaret att de inte hörde någonting alls. När jag sedan kom hem testade jag kortet igen och det lät likadant.

Så fort kortet blir ca 40 grader så går fläktarna igång och redan då hör man det lite. Men det är först är fläktarna går upp till ca 40-50% som man hör det väldigt tydligt. Det är bara en av de två fläktarna på kortet som låter (den vid alla portarna). Om man sätter fingret på den så slutar det att låte.

Vet någon av er vad problemet är?

Här är en video på hur det låter

https://youtu.be/INAn2msYJ00

Var en exakt likadant tråd om detta för bara ett par veckor sedan. Hans kort (vad han beskrev) lät likadant. Han hade bara låtit det vara tills fläkten gick sönder, eller rättare sagt tills kabeln till fläkten hade gått sönder.

Visa filmen för Webhallen. Alternativt fixa det själv. Att fixa det själv skulle kännas enklare för min del, men det är ju inte alla som vill mixtra med nya saker x)

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk

Bara att skicka tillbaks det!

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen ett 980Ti Strix och mina fläktar är knappt hörbara..Dina låter ju som dom är totalt slut.

är dom döva på webhallen för så där ska det absolut inte låta :/

Tråkigt på ett så fint kort..Stå på dig och som det har föreslagits skicka mail med videon till webhallen.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vilket ljud! Låter som en trasig växellåda xD

Kan du inte gå tillbaka till Webhallen och visa dem klippet?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Det var väl som jag trodde. Det blir att åka in till webhallen en gång till (med videon denna gången).

Tack för alla svaren!

Permalänk

Shit vad där låter illa! Hur f*n kan webbhallen säga att dom inte hör oljudet?
Jag köpte ett Asus Gtx turbo 970 och har problem med min fläkt. Låter väldigt extremt högt skorrande ljud. Lämnade in det och ska hämta ut det idag. Hoppas på att dom har löst problemet.
Hur gick det för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt STRIX. Där visade det sig att det var fläktkabeln som låg emot fläkten. Kabeln skulle ha suttit fast med ett buntband men av någon anledning fanns inget på mitt kort. Slutade med att ett fläktblad fastnade i kabeln varpå bladet gick av. ASUS sa att det aldrig hört talas om något liknande men det tog inte lång tid innan jag hittade fler som haft problem med att kabeln låg emot fläkten. Skulle rekommendera dig att kolla hur kabeln ligger.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Inaktiv

Posta videon i webbhallens tråd och fråga hur du ska gå tillväga. http://www.sweclockers.com/forum/147-webhallen

Permalänk
Medlem

Sånt här är så vidrigt, hur tusan kan Webhallen hävda att de inte hört något?
Pinsamt Webhallen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

För ca 3 veckor sedan köpta jag ett Asus Strix 970 och en ny psu (Corsair cs600w modulärt). Men redan efter ett par timmar märker jag att fläktarna låter konstigt. De låter både högt och som att någonting sitter fast. Jag har testat att ta ut mitt grafikkort och satt i det flera gånger men jag märker ingen skillnad. Därmed har jag även kollat så att ingenting sitter och skrapar mot fläkten heller.

Jag lämnade in grafikkortet till webhallen (där jag köpte det) för att be dem kolla på det. Men efter ett par dagar fick jag tillbaks det med svaret att de inte hörde någonting alls. När jag sedan kom hem testade jag kortet igen och det lät likadant.

Så fort kortet blir ca 40 grader så går fläktarna igång och redan då hör man det lite. Men det är först är fläktarna går upp till ca 40-50% som man hör det väldigt tydligt. Det är bara en av de två fläktarna på kortet som låter (den vid alla portarna). Om man sätter fingret på den så slutar det att låte.

Vet någon av er vad problemet är?

Här är en video på hur det låter

https://youtu.be/INAn2msYJ00

Hej, jag lånar tråden lite.
Jag har precis det motsatta problemet. Satte i mitt asus gtx 970 directCU och fläktarna snurrar inte alls PSU: corsair RM850x gold
Det lyser också en vit diod hela tiden, även vid avstängt läge av datorn?
Någon som har en ide`?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

För ca 3 veckor sedan köpta jag ett Asus Strix 970 och en ny psu (Corsair cs600w modulärt). Men redan efter ett par timmar märker jag att fläktarna låter konstigt. De låter både högt och som att någonting sitter fast. Jag har testat att ta ut mitt grafikkort och satt i det flera gånger men jag märker ingen skillnad. Därmed har jag även kollat så att ingenting sitter och skrapar mot fläkten heller.

Jag lämnade in grafikkortet till webhallen (där jag köpte det) för att be dem kolla på det. Men efter ett par dagar fick jag tillbaks det med svaret att de inte hörde någonting alls. När jag sedan kom hem testade jag kortet igen och det lät likadant.

Så fort kortet blir ca 40 grader så går fläktarna igång och redan då hör man det lite. Men det är först är fläktarna går upp till ca 40-50% som man hör det väldigt tydligt. Det är bara en av de två fläktarna på kortet som låter (den vid alla portarna). Om man sätter fingret på den så slutar det att låte.

Vet någon av er vad problemet är?

Här är en video på hur det låter

https://youtu.be/INAn2msYJ00

Skrivet av griid_83:

Hej, jag lånar tråden lite.
Jag har precis det motsatta problemet. Satte i mitt asus gtx 970 directCU och fläktarna snurrar inte alls PSU: corsair RM850x gold
Det lyser också en vit diod hela tiden, även vid avstängt läge av datorn?
Någon som har en ide`?

@mansskogman
startar kortet redan vid 40 grader är det något mer fel då kortet ska vara fläktlöst till 60/65 grader säkert att fläktarna startar redan vid 40 grader?
eller ha du ställt en egen fläkkurva?

@griid_83
fläkten ska snurra igång vid uppstart och sedan vara inaktiv tills kortet passerar 60/65 grader
var sitter den vita dioden? vissa dioder lyser då moderkortet har spänning även om datorn inte är igång

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

För ca 3 veckor sedan köpta jag ett Asus Strix 970 och en ny psu (Corsair cs600w modulärt). Men redan efter ett par timmar märker jag att fläktarna låter konstigt. De låter både högt och som att någonting sitter fast. Jag har testat att ta ut mitt grafikkort och satt i det flera gånger men jag märker ingen skillnad. Därmed har jag även kollat så att ingenting sitter och skrapar mot fläkten heller.

Jag lämnade in grafikkortet till webhallen (där jag köpte det) för att be dem kolla på det. Men efter ett par dagar fick jag tillbaks det med svaret att de inte hörde någonting alls. När jag sedan kom hem testade jag kortet igen och det lät likadant.

Så fort kortet blir ca 40 grader så går fläktarna igång och redan då hör man det lite. Men det är först är fläktarna går upp till ca 40-50% som man hör det väldigt tydligt. Det är bara en av de två fläktarna på kortet som låter (den vid alla portarna). Om man sätter fingret på den så slutar det att låte.

Vet någon av er vad problemet är?

Här är en video på hur det låter

https://youtu.be/INAn2msYJ00

Har samma fel. När fläkten är inställd på högre hastighet än 32% så börjar det låta illa. Vid krävande spel blir ljudet ännu högre (antar att plasten i fläkten expanderar lite pga värmen). Ska reklamera mitt kort.
Jag har haft någon form av legendarisk otur med ASUS och deras fläktar (fel på HD7950, GTX770 och nu GTX970), kanske borde köpa EVGA nästa gång.

Jag har också spelat in hur det låter, så kan man visa det för personalen på Webhallen om det skulle uppstå någon fråga

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@mansskogman
startar kortet redan vid 40 grader är det något mer fel då kortet ska vara fläktlöst till 60/65 grader säkert att fläktarna startar redan vid 40 grader?
eller ha du ställt en egen fläkkurva?

@griid_83
fläkten ska snurra igång vid uppstart och sedan vara inaktiv tills kortet passerar 60/65 grader
var sitter den vita dioden? vissa dioder lyser då moderkortet har spänning även om datorn inte är igång

Ah okey, det där ska jag kolla upp och återkomma om. Ska fota kortet på dioden.
Tack för snabb respons!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag har haft någon form av legendarisk otur med ASUS och deras fläktar (fel på HD7950, GTX770 och nu GTX970), kanske borde köpa EVGA nästa gång.

Jag hade fel på två Asus GTX 770 DCII kort där ett lät illa så det bytte dom sedan fick jag artefakter/hängning på det nya. Skippade då 770 och köpte 780 och det fungerade bra. Känns som ASUS tjänade mest på detta då jag bytte till ett 780 som kostade bra mycket mer

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ah okey, det där ska jag kolla upp och återkomma om. Ska fota kortet på dioden.
Tack för snabb respons!

är det en diod där strömmen till gpun sitter 6/8 pin vet jag att det är likadant på en kompis burk

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Hade liknande problem med mitt STRIX. Där visade det sig att det var fläktkabeln som låg emot fläkten. Kabeln skulle ha suttit fast med ett buntband men av någon anledning fanns inget på mitt kort. Slutade med att ett fläktblad fastnade i kabeln varpå bladet gick av. ASUS sa att det aldrig hört talas om något liknande men det tog inte lång tid innan jag hittade fler som haft problem med att kabeln låg emot fläkten. Skulle rekommendera dig att kolla hur kabeln ligger.

Min bror hade detta fel på sitt Strix, att fläkt kablen gick emot fläkten vilket då hördes när fläktarna startar vid ca 65-67 grader, kontaktade webhallen bara och fick ett nytt utan problem.

Till TS, min brors kort lät inte så men kan vara det som är problemet att fläkt kabeln slår i fläkten, dock ska inte fläktarna starta vid 40 grader om du inte gjort en egen kurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Min bror hade detta fel på sitt Strix, att fläkt kablen gick emot fläkten vilket då hördes när fläktarna startar vid ca 65-67 grader, kontaktade webhallen bara och fick ett nytt utan problem.

Till TS, min brors kort lät inte så men kan vara det som är problemet att fläkt kabeln slår i fläkten, dock ska inte fläktarna starta vid 40 grader om du inte gjort en egen kurva

Jag tog ut mitt kort ur datorn och tittade så att kabeln inte går in i fläkten, hoppades att det bara var det som var felet. Men det är själva mekaniken i fläkten som är defekt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är till Fläcktsidan tillräcklgt Plats?????Anas kan de Låta....Klaus
Jag köpte samma Kortet...

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

Det var väl som jag trodde. Det blir att åka in till webhallen en gång till (med videon denna gången).

Tack för alla svaren!

Hur gick det?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Hur gick det?

Jo det gick bra! Jag gick dit en tredje gång och lyckades då få ett nytt kort. Killen i kassan verkade dock hyfsad sur när jag fick det.... Är otroligt glad att jag stod på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansskogman:

Jo det gick bra! Jag gick dit en tredje gång och lyckades då få ett nytt kort. Killen i kassan verkade dock hyfsad sur när jag fick det.... Är otroligt glad att jag stod på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig, jag har spelat in ljud från mitt kort med mobilen och ska på expedition till Webhallen i morgon.
Det ruttna är att jag köpte mitt kort på Black Friday och hade ett undanlagt enl. ordern. Sen när jag kom dit så hade dom antagligen plockat det till någon annan, så det kortet jag fick skickade dom efter från lagret. Så jag fick mao ett defekt kort mest troligt för att jag inte fick det jag bokade först! Huga.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Stultus:

Skicka tillbaka!

Det är redan löst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

är dom döva på webhallen för så där ska det absolut inte låta :/

Skrivet av perpotator:

Shit vad där låter illa! Hur f*n kan webbhallen säga att dom inte hör oljudet?
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av KKay:

Sånt här är så vidrigt, hur tusan kan Webhallen hävda att de inte hört något?
Pinsamt Webhallen!
Skickades från m.sweclockers.com

Nu behöver man knappast vara någon raketfysiker för att förstå hur det säkerligen kan ligga till, när TS har kortet monterat i datorn så hänger kortet horisontellt med fläktarna på undersidan och eventuell lös kabel dras ned mot fläkten av gravitationen så att de kommer i kontakt. När Webhallen sen testar kortet gör de det givetvis i en öppen testbänk där kortet står vertikalt istället för horisontellt, d.v.s. inget som drar kabeln mot fläkten, därav försvinner ljudet.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Har fått mitt kort bytt till ett nytt. inga konstiga fläkljud eller spoltjut, känner mig mycket nöjd

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Har fått mitt kort bytt till ett nytt. inga konstiga fläkljud eller spoltjut, känner mig mycket nöjd

9
Jag trodde att grafikkort skulle låta sådär. Nu måte ja lämna in kortet!!!!

Skickades från m.sweclockers.com