RT-N56U vs RT-AC66U vs RT-AC68U vs RT-AC87U??

Permalänk
Medlem

RT-N56U vs RT-AC66U vs RT-AC68U vs RT-AC87U??

Hej,

Sitter idag med en Asus RT-N56U i mitt hemnätverk som funkar utmärkt ihop med mitt vdsl jag har från Felia.
Jag kör trådbundet till den stationära, till tv:n/boxen och till PS3, resten av elektroniken kör via wifi (sonens stationära, paddor, telefoner, Boxee).
Tycker detta funkar helt OK - dock har jag en hörna som har lite problem med wifin när man sitter med paddan/smartphonen och den hörnan är allra längst ifrån routern. Detta är dock inget jätteproblem.

I mars/april så ska vi få fiber till kåken och jag funderar på att köra 100/10.

Min fråga är - ska jag passa på att utnyttja de Black Friday erbjudande som finns nu och uppdatera min router eller kommer min nuv funka bra ihop med fiber?
Om jag ska uppdatera, vilken ska väljas och varför?

Bör sägas med att jag är absolut en total n00b på detta och vill bara att det ska vara "plug'n'play' med så lite fibbel som möjligt och är således INTE intresserad av att experimentera med en massa special-designade mjukvaror etc.
Så länge det fungerar tillfredsställande och jag kan streama smärtfritt så är jag nöjd!

Väldigt tacksam för era insiktsfulla svar!

svatfle
Permalänk
Medlem

Alla är bra, flera här på sweclockers ger beröm till AC68:an ihop med förändringar av mjukvaran. Jag har hört (men kan inte riktigt backa upp med fakta än) att AC87:an inte riktigt har varit med lika bra med mjukvaran. För din del, du som inte ska mecka speciellt mycket så är det vilken som skulle jag påstå.

Jag hade samma som dig för mitt hus och 100/100 fiber... fungerade kanon, orkade med 100/100 trådlöst utan problem något småhack i månaden ... men ... räckvidden var lite att önska. Jag gick upp på en AC56U (lillebrorsan till dom du skrev) och fick marginellt bättre täckning och noll hack (inte ett strul sedan jag fixade den för ett år sedan).

Rekommendation / förslag till dig - köp en, AC är bra grejer... lite snabbare för dom enheter som klarar av den standarden - täckningen har du fått på samma frekvens som du har idag, blir nog ingen jätteskillnad, men bättre p.g.a att antennerna är externa. Fundera på att flytta runt den lite så det där hörnet du pratar om täcks med, alternativt en repeater någonstans. Ta den du har råd med, men jag själv har toksneglat på 87:an mest för den är fräsig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har en AC68 som jag är nöjd med, betydligt bättre räckvidd än min N55 som jag använde när jag hade adsl. Har bara haft min 68 i två veckor men so far har jag inte behövt starta om den eller haft några problem alls, min server står uppkopplad dygnet runt och har ingen downtime på nätet.

Dock med black friday priserna på AC87 idag så hade jag lätt slagit till på den (lätt att vara eftersmart), hade stora problem med firmware i början men jag har hört att både ASUS original och merlin har kommit långt med sina aktuella firmwares.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en AC87U som vet om de löst 5 GHz problemen?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Är det någon som har en AC87U som vet om de löst 5 GHz problemen?

Enligt inlägg i trådar skrivna idag här på swec ser det ut att vara felfritt.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1324817-asus-rt-ac87u?p...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Enligt inlägg i trådar skrivna idag här på swec ser det ut att vara felfritt.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1324817-asus-rt-ac87u?p...

Toppen! Låter lovande!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elp:

Hej,

Sitter idag med en Asus RT-N56U i mitt hemnätverk som funkar utmärkt ihop med mitt vdsl jag har från Felia.
Jag kör trådbundet till den stationära, till tv:n/boxen och till PS3, resten av elektroniken kör via wifi (sonens stationära, paddor, telefoner, Boxee).
Tycker detta funkar helt OK - dock har jag en hörna som har lite problem med wifin när man sitter med paddan/smartphonen och den hörnan är allra längst ifrån routern. Detta är dock inget jätteproblem.

I mars/april så ska vi få fiber till kåken och jag funderar på att köra 100/10.

Min fråga är - ska jag passa på att utnyttja de Black Friday erbjudande som finns nu och uppdatera min router eller kommer min nuv funka bra ihop med fiber?
Om jag ska uppdatera, vilken ska väljas och varför?

Bör sägas med att jag är absolut en total n00b på detta och vill bara att det ska vara "plug'n'play' med så lite fibbel som möjligt och är således INTE intresserad av att experimentera med en massa special-designade mjukvaror etc.
Så länge det fungerar tillfredsställande och jag kan streama smärtfritt så är jag nöjd!

Väldigt tacksam för era insiktsfulla svar!

Din RT-N56U räcker fint till 100Mb/s fiber. Finns egentligen ingen anledning att byta ut den för den sakens skull. Den enda vinsten skulle vara något snabbare trådlöst om dina enheter har stöd för AC-standarden, men det är inte alls säkert att täckningen blir mycket bättre.

Tänk på att det alltid är lite pillande med en ny router. Det är inte säkert att firmwaren som ligger i funkar optimalt utan måste uppgraderas och du behöver så klart ställa in allting som du vill ha det. Därför kan det vara enklare att bara behålla den gamla så att allt är som vanligt. Frågar du här så får du alltid rådet att uppgradera. Tekniknördar är vi allihopa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast till er alla som bemödat sig att svara - uppskattas verkligen!
Köp-begäret tog till sist överhand och jag klickade hem en AC68.
Får hålla tummarna på att det blir någon skillnad åtminstone och att det bara ska vara plug'n'play...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elp:

Tackar ödmjukast till er alla som bemödat sig att svara - uppskattas verkligen!
Köp-begäret tog till sist överhand och jag klickade hem en AC68.
Får hålla tummarna på att det blir någon skillnad åtminstone och att det bara ska vara plug'n'play...

Räkna med att du behöver uppgradera firmwaren. Lika bra att göra det det första du gör så slipper du eventuellt göra om olika inställningar senare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!