XLR eller TRS kabel till monitor?

Permalänk

XLR eller TRS kabel till monitor?

Tjena jag ska köpa mig ett par M-Audio BX5 D2 monitorer och dom har ju XLR och TRS anslutning.
Jag ska även köpa mig ett Focusrite Scarlett 2i2 ljudkort och den har 2x TRS, (L&R output), men vad ska jag välja att köra på?
ska jag köra XLR från monitorerna med en TRS anslutning i andra ändan till ljudkortet eller ska jag köra TRS på båda ändarna?

jag läste något om brusljud med kablar om dom var obalanserade eller balanserade, några goda tips om vad man ska välja för kablar?

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Entusiast

Ljudkortet ger balanserad signal via två TRS och monitorerna tar balanserad signal via XLR eller TRS. Det är alltså samma signal så spelar ingen större roll vilken kabel du väljer. Antar att TRS är billigare än en kabel med olika kontakter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

TRS finns vinklade. Och annars är väl TRS lite billigare som sagt.

Det du har läst om gäller antagligen TRS obalanserat. (Ett svart streck på pluggen istället för två )

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Xlr är en bättre kontakt mekaniskt sett och den används även inom hifi vilket inte tele gör så att köra xlr på alla ställen det går gör att man får vettigare kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xlr är en bättre kontakt mekaniskt sett och den används även inom hifi vilket inte tele gör så att köra xlr på alla ställen det går gör att man får vettigare kablage.

Men på vilken nivå är det? Hur mycket skulle du rekommendera det ena över det andra?

Sen tvingas TS ändå ha en tele-plugg i ljudkortet. Och det känns som att en tele-tele är ett vettigt kablage att ha hemma.

Jag hade kört tele till mina monitorer om jag kunde. För det hade underlättat att få högtalaren lite mindre djup. Det finns säkert vinklade xlr-kontakter också men då bygger de nog ändå ut en del.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Okej så då spelar det ingen roll vilket jag väljer ju
på tal om kablar vissa är med mono och vissa är med stereo, är det mono man ska ha eftersom det är ju mono på båda monitorerna eller är det bara jag som är ute o cyklar?

Skrivet av Zotamedu:

Ljudkortet ger balanserad signal via två TRS och monitorerna tar balanserad signal via XLR eller TRS. Det är alltså samma signal så spelar ingen större roll vilken kabel du väljer. Antar att TRS är billigare än en kabel med olika kontakter.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre Handsome:

Okej så då spelar det ingen roll vilket jag väljer ju
på tal om kablar vissa är med mono och vissa är med stereo, är det mono man ska ha eftersom det är ju mono på båda monitorerna eller är det bara jag som är ute o cyklar?

Stereo är balanserad mono. typ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Okej tack för infon! så jag ska ha en Balanserad TRS kabel från monitorn in i ljudkortet vad jag har förstått det som. men vilket blir bäst att använda en trs som är mono eller stereo?
jag är rätt ny till såna här saker det enda jag kan o vet är fl studio!

Eller om du kanske kan länka en bra TRS kabel som inte är för dyr?
All hjälp uppskattas verkligen gott folk!

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Medlem

Okej tack för infon! så jag ska ha en Balanserad TRS kabel från monitorn in i ljudkortet vad jag har förstått det som. men vilket blir bäst att använda en trs som är mono eller stereo?

Dubbla http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp2030.htm borde duga. Finns även kortare om man inte har behov av så lång kabel.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Tack så mycket men ska det helst inte vara guld på hanarna?

Skrivet av Afrasbaba:

Dubbla http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp2030.htm borde duga. Finns även kortare om man inte har behov av så lång kabel.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Entusiast

Tack så mycket men ska det helst inte vara guld på hanarna?

Spelar ingen större roll. Guldkontakter har sina fördelar men i det här sammanhanget gör de ingen större nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Stereo" = Balanserad mono, som jag sa. Så du ska ha två stycken "stereo".

http://www.thomann.de/se/cae_audiokabel_30.htm . Jag hade som sagts tidigare, valt en vinklad för högtalaren.

Sen har jag själv såna här som jag tycker är trevliga till ändamålet https://www.dustinhome.se/product/5010104806/del-111b dvs vinklade långa strömkablar. Dock är priset pinsamt. Jag gav nog under 50:- för varje.

Angående guldplätering kan du skita fullständigt i det. Däremot är det en fördel om kvaliteten på kabeln/lödningar i kontakten, i övrigt inte är helt värdelös. Så köp inte kablar för 6:-/st kanske.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Okej tack så jätte mycket!
Då jag kommer ha stor plats så behöver jag inte dom vinklade ström kablarna utan jag kör med dom som jag får till högtalarna.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk

För att vara extra tydlig: TRS är själva kontakten.
Om den sen används till stereoljud, balanserad ljudsignal, datasignal eller annat är en annan sak. TRS är alltså inte samma sak som stereo och därför är det fel att säga att stereo är balanserad mono, det är två helt olika typer av signaler. Dock så kan en TRS-kontakt användas till stereo som det görs med t.ex hörlurar.

Det hela beror på vad det är för utrustning man kopplar in kabeln i. Skulle ovan länkad kabel kopplas mellan ljudkortet och monitorn, då är det en balanserad koppling. Skulle däremot samma kabel kopplas från en hörlursutgång till någon annan pryl, då skulle det vara en stereokoppling. Allt med samma kabel.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

För att vara extra tydlig: TRS är själva kontakten.
Om den sen används till stereoljud, balanserad ljudsignal, datasignal eller annat är en annan sak. TRS är alltså inte samma sak som stereo och därför är det fel att säga att stereo är balanserad mono, det är två helt olika typer av signaler. Dock så kan en TRS-kontakt användas till stereo som det görs med t.ex hörlurar.

Det hela beror på vad det är för utrustning man kopplar in kabeln i. Skulle ovan länkad kabel kopplas mellan ljudkortet och monitorn, då är det en balanserad koppling. Skulle däremot samma kabel kopplas från en hörlursutgång till någon annan pryl, då skulle det vara en stereokoppling. Allt med samma kabel.

Antar att du förtydligar det jag skrivit. Om du läser frågan och tråden så vore det du kallar "extra tydlig" inte alls tydligt för TS. (edit: haha, TS)
TRS med två poler + jord kallas på många ställen stereo. Därför syftar det jag kallar "stereo" på pluggen, inte på signalen. Om du läser noga så förstår du nog.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@Igelkott: Jag har läst och förstår precis vad du menar. Jag vet att du skrev stereo-plugg för att underlätta för trådskaparen, men tänkte att jag ändå ville ge en förklaring på den riktiga benämningen på kontakten. Så visst kan man säga stereoplugg i folkmun, trots att signalen inte är stereo. Det är lättare för "svensson svensson" att förstå vad man menar

Visa signatur

Permalänk

Då har man lärt sig ett par nya grejer!
tack för hjälpen ännu en gång.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Antar att du förtydligar det jag skrivit. Om du läser frågan och tråden så vore det du kallar "extra tydlig" inte alls tydligt för TS. (edit: haha, TS)
TRS med två poler + jord kallas på många ställen stereo. Därför syftar det jag kallar "stereo" på pluggen, inte på signalen. Om du läser noga så förstår du nog.

Fast om vi nu ska vara petiga, så har samtliga TRS-kontakter tre poler (tex två poler + jord).
En teleplugg med två poler heter TS, och en med fyra heter TRRS.
T står för TIP,
R står för RING
och S för SLEEVE.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

En sista fråga om ljud! nu så kör jag med asio men cpu'n går upp och fl studio hänger sig vad kan det bero på? jag har 9gig i ram minne.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk

@Andre Handsome: Det har inte så mycket med ram att göra utan beräkningskraft, mest CPU då. Prova att ändra latencyn. Om det inte hjälper har du något annat problem. En ominstallation kanske skulle lösa det.

Visa signatur

Permalänk

Okej det ska jag prova men jag skulle nog behöver en ny cpu kanske

Skrivet av beyondthemind:

@Andre Handsome: Det har inte så mycket med ram att göra utan beräkningskraft, mest CPU då. Prova att ändra latencyn. Om det inte hjälper har du något annat problem. En ominstallation kanske skulle lösa det.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk

@Andre Handsome: Vad har du för cpu? Fl studio är inte krävande förens man gör riktigt avancerade projekt så länge man kör asio med rätt inställningar. Man kan till och med köra på en gammal pentium 4 om man kan godkänna hög latency.

Visa signatur

Permalänk

Okej jag har ändrat latencyn och sänk kvaliten ett steg.
Processorn är en Intel Core I7 CPU 920 @ 2.67GHz (speed 2.7GHz) och 4 cores (kärnor) jag har pratat med en polare och han säger att det inte beror på CPU'n för den är bra.
han tror också att jag behöver iaf ett extern ljudkort och jag ska köpa Focusrite Scarlett 2i2.

Skrivet av beyondthemind:

@Andre Handsome: Vad har du för cpu? Fl studio är inte krävande förens man gör riktigt avancerade projekt så länge man kör asio med rätt inställningar. Man kan till och med köra på en gammal pentium 4 om man kan godkänna hög latency.

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar
André

Permalänk

Din cpu klarar av det utan problem! Mer än tillräckligt. Vad kör du för inställningar i ASIO? Ett externt ljudkort hjälper inte med det, här är det något annat som inte stämmer. Visst kan det hjälpa något, men jag har alltid kört med det inbyggda ljudkortet och det på totalt fem olika datorer så problemet är något annat.

Ska också tillägga att kvalitén inte ändras med latencyn. Och när du sänker till lägre bufferstorlek så är det mera prestanda som går åt, så om du gjort det är det fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur