Har min VW Polo kamkedja eller kamrem?

Permalänk
Medlem

Har min VW Polo kamkedja eller kamrem?

Hej!

Skulle vilja veta om min bil har kamkedja eller kamrem?

Det är en VW Polo 1.4 Comfort 63 2012 års modell.

Någon som vet eller hur man tar reda på vad den har?

Tack på förhand!

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Jag har för mig det bara är dislarna som har kamkedja förutom de absolut senaste bensinarna. Farsans polo 1.4 har rem men jag kommer inte ihåg när de satte kedja. Om bilen köptes när Volkswagen hade rabatter och det kostade 100 000 så är det rem (gamla motorerna). Ingen fakta men detta har jag i bakhuvudet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Öppna huven?

Permalänk
Medlem

Kolla på ex mekonomen.se och ange ditt regnr och se om du har det som alternativ att köpa. Eller gör en gogglesökning

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svar i alla fall. Jag läste någonstans att man kan kolla på mekonomens hemsida för reservdelar och dyker det upp kamremsdelar när man söker på regnummer så är det troligtvis det man har. Men ingen aning om det stämmer xD

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag har för mig det bara är dislarna som har kamkedja förutom de absolut senaste bensinarna. Farsans polo 1.4 har rem men jag kommer inte ihåg när de satte kedja. Om bilen köptes när Volkswagen hade rabatter och det kostade 100 000 så är det rem (gamla motorerna). Ingen fakta men detta har jag i bakhuvudet

Mycket tror här men hushållets Toyota Corolla från -03, bensin, ska ha kamkedja iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Mycket tror här men hushållets Toyota Corolla från -03, bensin, ska ha kamkedja iaf.

Mjaa eller typ valfri Saab från 90-talet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att söka reservdelar genom regnummer är enklast. Men inte säkert om märket i fråga har bytt motor eller dylikt emellan samma årsmodell som kan har hänt dock osannolikt. Om inte serviceintervaller angivit kamremsbyte i boken kan det inte va svårare o se med egna ögon o avgöra placering samt åtkomlighet? Äh tar nog tillbaka det vissa bilar ska man lossa 36 skruvar för o byta en enkel lampa såsom VW passat...

Permalänk
Medlem

Har du ingen Wv verkstad du kan åka till och fråga ? Så bör det ju bli 100% säkert. Moidellnummer på motorn bör ju också stå någonstanns under huven.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av A.H.Z:

Hej!

Tack på förhand!

Detta är vad jag får fram. Så det ser ut som att det är kamrem.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-POLO-V-%286R%29/2010_...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

@NybbTronio:
Nu var det faktiskt en polo 1.4 vi pratade om där vår är en av de tidiga 1.4 han deras någon av de senare. Frågan var om det är den gamla eller nya notorn. Gamla har rem, nya har kedja

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Om du e villig att dela med dig rgnmrt genom privat chat då jag inte är bekant med just den bilmodellen kan jag snabbt kolla upp det genom jobbet imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Har Toyota Corolla från 03 en motor från Volkswagen ?

Bara för att något gäller ett visst märke eller modellserie behöver det inte gälla alla bilar.

Permalänk
Skrivet av infigo:

@NybbTronio:
Nu var det faktiskt en polo 1.4 vi pratade om där vår är en av de tidiga 1.4 han deras någon av de senare. Frågan var om det är den gamla eller nya notorn. Gamla har rem, nya har kedja

Jag trodde du menade att det du sa gällde för alla märken.

Permalänk

Serva enligt bhandboken

Skrivet av A.H.Z:

Hej!

Tack på förhand!

Hej.. Du har kamkedja på din bil. Se till att du inte slarvar med servicen på denna. läs länk
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/det-hemliga-b...

Hoppas det går bra för dig.

Mvh Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

VVT-i motorn är kamkedja och en av de bästa kamkedjamotorerna på marknaden, folk med "koll" brukar skaffa bil med den motorn och ha de som billig pendlarbil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

VVT-i motorn är kamkedja och en av de bästa kamkedjamotorerna på marknaden, folk med "koll" brukar skaffa bil med den motorn och ha de som billig pendlarbil.

Vad har detta med VW Polo att göra? Håll dig till ämnet.

Permalänk
Medlem

@NybbTronio:
Nej nej. VW polo 1.4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att alla VW 1.4 bensinare är Kedja. Det var det iaf på min Scirocco 1.4TSI 160hk

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jag är rätt säker på att alla VW 1.4 bensinare är Kedja. Det var det iaf på min Scirocco 1.4TSI 160hk

1.4 liter bensinaren har rem till de släppte den nya för några år sedan (2-3 år efter att polo 1.4 släpptes) och jag är inte säker på att motorn med kedja heter 1.4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för motorkod på den? Om det är BKY, BUD, CGGB så har du kamrem på den.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Kamkedja

Skrivet av infigo:

1.4 liter bensinaren har rem till de släppte den nya för några år sedan (2-3 år efter att polo 1.4 släpptes) och jag är inte säker på att motorn med kedja heter 1.4

Samtliga TSI motorer mellan 2010-2014 i storlekarna 1.2liter samt 1.4liter har kamkedja. Har du en modell från och med 2014 så har de åtgärdat kamkedjeproblematiken (defekta kamkedjor från underleverantören). Det är mycket möjligt att även tidigare modeller också har kamkedja. Är inte säker på hur det är med senare årsmodeller om någon ändring är införd.

/Micke

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar!

Jag har nu varit och kollat med VW. Denna modell, med denna motorn har kamrem då det inte är en TSI modell.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Den ba går och går ☺

Permalänk
Medlem

2012 vw polo 1,4 bensin har kamrem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bautamike:

Samtliga TSI motorer mellan 2010-2014 i storlekarna 1.2liter samt 1.4liter har kamkedja. Har du en modell från och med 2014 så har de åtgärdat kamkedjeproblematiken (defekta kamkedjor från underleverantören). Det är mycket möjligt att även tidigare modeller också har kamkedja. Är inte säker på hur det är med senare årsmodeller om någon ändring är införd.

/Micke

Det är inga defekta kamkedjor från underleverantör. Det är för långa serviceintervaller som gör att kedjorna sträcker sig för mycket. Dessutom har flera tyska tillverkare de senaste åren haft väldigt klena kedjor som lätt slirar när de blir sträckta=katastrof för bilägarens ekonomi.
Man ska absolut inte köpa en av de här bilarna begagnad som är utanför VWs godwill eller inte åtgärdad. Se till att göra extra oljebyten också på dessa motorerna.

Men detta är helt i linje med fusk-kulturen inom VW-koncernen. Finns så mycket som talar för att inte köpa en VW idag, vem vet vad som mera fuskats med? Undermåliga airbags, underdimensionerade bromsar?

Permalänk
Medlem

Även BMW har problem med dåliga kamkedjor, de är bara lite bättre på att få folk att hålla tyst om det. Men så blir det när saker skall tillverkas billigt i ett stort land i Asien.. för billigt.

Så spy inte för mycket galla över VW, det fuskas utbrett i fler företag... Eller branscher. Så är det när vi, kunder, skall ja så mycket för så lite betalt som möjligt. Det är inga problem att bygga en bil som går 400 000 mil om man vill, men ingen vill betala för det.
Räknas alla som fuskare då ?

F ö så har mil bil kamrem som skall kollas efter 210000Km, rätt intressant om de faktiskt lyckas göra remmar som håller över 20 tusen mil, tystare och inte beroende av oljebyten på samma sätt som en kedja. Remmarna på robotarna på jobbet går hela dagarna året runt och de håller många år, så omöjligt borde det inte vara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.