Transparent övertoning Photoshop

Permalänk

Transparent övertoning Photoshop

Jag undrar bara hur man göra för att tona över från transparent till ett lager. Alltså inte från transparent till förgrunsfärgen.

Nån som fattar och kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Får se om jag förstod dig rätt nu...
I lagerfönstret finns det lite knappar längst ner, där ska finnas en bild på en cirkel typ. Markera det lager du vill använda och tryck på den så skapas en sk "lagermask". Sen använder du det där verktyget som finns under samma som man fyller färg med. Har inte tid att förklara så mycket bättre heller just nu då jag strax ska iväg men det kanske kan hjälpa dig på vägen?

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Gör en snabbmask och använd toningsverktyget (fyll med toning) från vitt till svart. Gå ut snabbmasken och radera. En mask är bara en kanal (gråskala) där vitt är 100% opacitet och svart 0% med gråskaletoningen imellan.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Jag fattar inte.. ingenting händer..

jag trycker på " den runda knappen".. en lagermask läggs till.. sedan försöker jag använda toningsverktyget.. men ingenting händer..

Permalänk
Medlem

En mask är så att du kan "måla" en markering. Har du en korrekt snabbmask (snabbmask och lagermask är inte samma sak) så blir markerade områden röda och viceversa. Hur lagermask funkar kan jag inte svara på då jag inte har photoshop på denna datorn.
Snabbmask når du iaf på dom 2 knapparna under verktygspaletten, snabbknapp Q tror jag?

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]