Ljud till hörselslinga
Jag har ett problem som plågat mig i många år nu. En temporär lösning är på plats men jag behöver få till något mer permanent.
Både jag och mina två döttrar är hörselskadade och använder hörapparat. Därför har vi en fast teleslinga monterad i vardagsrummet. Denna fungerade bra så länge det var tjock-tv och scart som gällde då enda ingången till hörselslingan är stereo RCA-kontakter. För ett tag sedan köpte jag en hemmabio receiver, en Pioneer VSX-2021 och då började problemen...
Jag har en HTPC, en PS3, en Apple-TV, en Xbox One, en Wii och en Google Chromecast. Alla dessa vill jag ansluta till förstärkaren och sedan till TV:n (en 55-tums LED) och få ljudet ut i högtalarna med så god återgivning som möjligt. Jag vill dessutom få ut ljudet som spelas i högtalarna i hörselslingan. Att få ut ljudet i analog stereo verkar stört omöjligt.
Min lösning för tillfället är att koppla in alla enheter med bild via HDMI och ljud via optisk kabel. Då kan jag få ut ljudet via optisk ut till en omkodare som tar ut ljudet analogt. Detta fungerar men antalet optiska ingångar är begränsade så jag måste välja vilka apparater som ska fungera. Dessutom har Apple-TV nu tagit bort den optiska ljud-utgången så nu kan jag inte få ljudet den vägen.
Min önskan är givetvis att koppla in alla enheter via HDMI och sedan på något smart sätt få ut ljudet analogt oavsett vilken ingång jag valt.
Några försök jag gjort:
* Speaker-B. Min förstärkare har möjlighet att ta ut ljudet analogt som Speaker B men då följer den volymkontrollen i högtalarna. Hela idén är att döttrarna kan lyssna på bolibompa i hörselslingan utan att jag behöver lyssna...
* Zon 2. Zonlösningen verkade lovande med separat volymkontroll men endast analoga ljudkällor skickas ut till zon 2.
Tacksam för alla förslag då detta driver mig till vansinne.