Ljud till hörselslinga

Permalänk
Medlem

Ljud till hörselslinga

Jag har ett problem som plågat mig i många år nu. En temporär lösning är på plats men jag behöver få till något mer permanent.

Både jag och mina två döttrar är hörselskadade och använder hörapparat. Därför har vi en fast teleslinga monterad i vardagsrummet. Denna fungerade bra så länge det var tjock-tv och scart som gällde då enda ingången till hörselslingan är stereo RCA-kontakter. För ett tag sedan köpte jag en hemmabio receiver, en Pioneer VSX-2021 och då började problemen...

Jag har en HTPC, en PS3, en Apple-TV, en Xbox One, en Wii och en Google Chromecast. Alla dessa vill jag ansluta till förstärkaren och sedan till TV:n (en 55-tums LED) och få ljudet ut i högtalarna med så god återgivning som möjligt. Jag vill dessutom få ut ljudet som spelas i högtalarna i hörselslingan. Att få ut ljudet i analog stereo verkar stört omöjligt.

Min lösning för tillfället är att koppla in alla enheter med bild via HDMI och ljud via optisk kabel. Då kan jag få ut ljudet via optisk ut till en omkodare som tar ut ljudet analogt. Detta fungerar men antalet optiska ingångar är begränsade så jag måste välja vilka apparater som ska fungera. Dessutom har Apple-TV nu tagit bort den optiska ljud-utgången så nu kan jag inte få ljudet den vägen.

Min önskan är givetvis att koppla in alla enheter via HDMI och sedan på något smart sätt få ut ljudet analogt oavsett vilken ingång jag valt.

Några försök jag gjort:
* Speaker-B. Min förstärkare har möjlighet att ta ut ljudet analogt som Speaker B men då följer den volymkontrollen i högtalarna. Hela idén är att döttrarna kan lyssna på bolibompa i hörselslingan utan att jag behöver lyssna...
* Zon 2. Zonlösningen verkade lovande med separat volymkontroll men endast analoga ljudkällor skickas ut till zon 2.

Tacksam för alla förslag då detta driver mig till vansinne.

Permalänk
Medlem

Har du provat ta ut ljudet ur preout utgångarna. Enda svårigheten med det är om det är en 5.1 ljudkälla , då kan man trycka in receivern i 2ch läge och ändå få 2.0 ur högtalare och samma ur front preout utgångarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Ingen hörlursutgång på TVn eller receivern?

Edit: en annan idé är att splitta HDMI ut från receivern. Ena till TVn i vanlig ordning och andra till en HDMI>RCA converter.

Edit 2: Nu sitter jag på jobbet som har spärrat den här jävla länken. Hittade den på Google images och den verkar vara precis vad du behöver!!
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&...

The Headset Adaptor for Xbox One plugs into the HDMI port of the console, and provides stereo RCA audio output for use with most gaming headsets.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Tack för tipset. Problemet är att förstärkaren inte matar ut ljudet i HDMI-utgången , endast bilden. Jag kan välja att skicka ut ljudet via HDMI men då kommer inget ljud i högtalarna.

Permalänk
Medlem

@Drivknuten: om jag ska ta ljudet från pre-out så måste jag konvertera med ljudet till stereo och då tappar jag surround ljudet i högtalarna. Dessutom blir ljudet volymberoende, dvs man måste dra upp volymen ganska högt på högtalarna för att kunna göra något ljud i hörselslingan.

Permalänk
Medlem

@agrper0: Du skulle kunna ha en högnivå/lågnivå omvandlare på främre högtalarutgången.
Från adaptern får du då RCA utgångar till hur nu ljudet gå ut i din hörselslinga, tex en D-Amp så du kan justera volymen separat. Men återigen, då tappar du såklart surroundljudet tyvärr. Tex tal går ju på centerhögtalaren, så den lär du knappt höra alls i hörselslingan om du har 5.1 påslaget.

Det låter tyvärr lite grann som att den här nöten inte går att knäcka. Du kan helt enkelt inte ha både surround och ha kvar enbart stereoljud i hörselslingan samtidigt. På något sätt måste du i så fall få receivern att dela med sig av sin obearbetade ljudkälla samtidigt som den använder den själv. Lite tradigt att den inte ger ut ljud på HDMIn annars hade ju lösningen varit där. :S

Vad är det för receiver du har egentligen? Vilken modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@agrper0: Du skulle kunna ha en högnivå/lågnivå omvandlare på främre högtalarutgången.
Från adaptern får du då RCA utgångar till hur nu ljudet gå ut i din hörselslinga, tex en D-Amp så du kan justera volymen separat. Men återigen, då tappar du såklart surroundljudet tyvärr. Tex tal går ju på centerhögtalaren, så den lär du knappt höra alls i hörselslingan om du har 5.1 påslaget.

Det låter tyvärr lite grann som att den här nöten inte går att knäcka. Du kan helt enkelt inte ha både surround och ha kvar enbart stereoljud i hörselslingan samtidigt. På något sätt måste du i så fall få receivern att dela med sig av sin obearbetade ljudkälla samtidigt som den använder den själv. Lite tradigt att den inte ger ut ljud på HDMIn annars hade ju lösningen varit där. :S

Vad är det för receiver du har egentligen? Vilken modell?

Jag har en Pioneer VSX-2021. Har du något förslag på en sådan adapter? Min fundering är att uppgradera till en förstärkare med HDZone med HDMI ut. Då borde jag kunna ta ljudet därifrån. Men de är ganska dyra än så länge...

Permalänk
Medlem

@agrper0: Ja då är det som sagt svårt. Hade det varit jag själv och jag hade velat ha hörselslinga vid filmtittande och bibehålla 5.1 så hade jag satt en hög/låg-nivå omvandlare på centerkanalen. Då får du monologerna i hörselslingan, och det är väl dom man vill kunna höra förmodar jag.

Vid vanligt TV-tittande är det bara stereo som sänds ut, och vill du då inte ha ljud på TVn men bara i hörselslingan kommer du få koppla om kontakter från när du såg på film såklart.

Ärligt talat, vad ska du med 5.1 när du är hörselskadad? Fixa en bra 2.1/2.0 anläggning istället så är problemet löst haha.