DIY NAS - hjälp med komponenter och OS

Permalänk
Inaktiv

@ronnylov: Alla borde köra ECC ja, alla borde även köra Platinum PSUs med, varför gör folk inte det? Kostnaden.

FreeNAS är utvecklat för att laddas in till RAM för att sen köras helt i RAM, dvs inga Page filer osv. Till skillnad från vanlig mjukvara som laddar (från disk) de moduler de behöver för tillfället. . Vill du fördjupa dig så finns svaren här https://doc.freenas.org/9.3/freenas_intro.html

Nog om denna diskussion. Trådskaparen bad om förslag och inte någon fördjupad diskussion.

Permalänk
Inaktiv

@mefi: Det är helt upp till dig vad du tycker din data är värd. Är det slit å släng data så för all del kör billigare hårdvara utan ECC samt köra någon linux dist som Ubuntu och helst (inte måste) köra annan mjukvaruraid än ZFS.

ZFS RAID-Z tillåter dig inte att lägga till fler diskar till din pool. Men du kan byta ut diskarna mot större.

Om du ska köra FreeNAS så bör du hålla dig till Intel. Läs Minimum http://web.freenas.org/hardware-requirements/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

@Lehto: Grymt! Det känns ju lovande att det är en fungerande samling komponenter jag kikat på. Vet du vad moderkortet heter? Du använder den ju då inte som server, men kör du möjligtvis PMS på den? Funkar transcodningen ok?

Kollade upp nu och det är detta moderkortet jag kör: https://www.msi.com/product/motherboard/B85I.html#hero-overvi...
Den känns riktigt stabil och enkel att mecka I bios med, till skillnad från andra burken som jag kör AsRock I som jag inte alls är nöjd med.

Nej jag kör den ju då inte som server, utan endast HTPC kör KODI för det mesta, händer även att man slänger på nå enklare spel också och CPU kraft känns det inte som det saknas iaf! Har gått 24/7 nu i 1år.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

@ehallq: Tackar! Precis sånt här jag är ute efter att se! Du kör mao FreeNAS? Vad använder du servern till? Om du vill expandera lagringskapaciteten, är det bara att slänga in två nya diskar, eller är det en komplicerad process iom RAID?

Jag kör inte FreeNas. Jag har en Ubuntu server med virtualbox som jag sen har massa virtuella maskiner med bla plex, ett par hemsidor, hemautomation mm. Hade tänkt fixa NAS av något slag, vet inte om det blir freenas eller ej än

När jag satt upp min ZFS pool så skrev jag bara något liknande "zpool mirror sda sdb cache sdc". sda och sdb är 2 st 3TB diskar och sdc är en ssd. Gissar på att det inte är jättesvårt att "möblera om" i raiden

I denna raid ligger sedan mina virtuella maskiner, och i virtualbox kan jag välja hur mycket utrymme dessa får ta. Ubuntu server ligger på en partition på min SSD som är utanför raiden. Så skulle min SSD gå sönder så behöver jag bara installera ubuntu server och virtualbox på en ny ssd och sedan är allt tillbaka. Går en HDD sönder så slänger jag in en ny bara

Så servern kör ubuntu och virtualbox samt att jag skapat en raid, det är i princip det enda som den gör. På denna raid ligger alla virtuella maskiner som är mina servrar som jag faktiskt grejar på

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@mefi: Det är helt upp till dig vad du tycker din data är värd. Är det slit å släng data så för all del kör billigare hårdvara utan ECC samt köra någon linux dist som Ubuntu och helst (inte måste) köra annan mjukvaruraid än ZFS.

ZFS RAID-Z tillåter dig inte att lägga till fler diskar till din pool. Men du kan byta ut diskarna mot större.

Om du ska köra FreeNAS så bör du hålla dig till Intel. Läs Minimum http://web.freenas.org/hardware-requirements/

Av vilken anledning?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Var inte min mening att spåra ur i ECC-diskussioner. Tänkte dock att det kan vara bra att tänka till lite innan man köper hårdvaran så man inte ångrar sig sedan.

Apropå ZFS så kan man också behöva fundera lite på hur man bygger upp sin lagringspool. Ja det behöver man väl tänka på oavsett vilket system man väljer. Jag föreslår att du börjar enkelt med två speglade diskar. Sedan om du behöver mer utrymme fyller du på med ett till par speglade diskar och så vidare. Glöm inte att ta backup på viktiga filer.

Kör själv ZFS med raidz3 i en maskin och raidz2 i en annan maskin. Men börjar känna av nackdelen när diskar behöver bytas ut och när man behöver mera lagring. Det tar jättelång tid att synca en ny disk när man byter ut en gammal och det är dyrt att byta många diskar samtidigt om man vill få större utrymme.

Här är en intressant artikel om ZFS:
http://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-n...
Jag börjar bli benägen att hålla med honom. Kör på speglade diskar istället för krånglig raid. Så köper man diskar två i taget och bygger på när behovet av mer plats uppstår. Blir nog inte mycket dyrare i längden heller eftersom diskarna förhoppningsvis hinner bli billigare med tiden, jämfört med att köpa massa dyra diskar direkt som man inte utnyttjar.

Permalänk
Inaktiv

@ehallq:

Saxade det mest relevanta stycket.
ZFS, ECC memory and data integrity

The main reason for using ZFS over legacy file systems is the ability to assure data integrity. But ZFS is only one piece of the data integrity puzzle. The other part of the puzzle is ECC memory.

ZFS covers the risk of your storage subsystem serving corrupt data. ECC memory covers the risk of corrupt memory. If you leave any of these parts out, you are compromising data integrity.

http://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html

EDIT: Missade denna, sorry!

Now this is the important part. File systems such as NTFS, EXT4, etc have (data recovery) tools that may allow you to rescue your files when things go bad due to bad memory. ZFS does not have such tools, if the pool is corrupt, all data must be considered lost, there is no option for recovery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Fast du har ju fortfarande en hel dator för att köra ett par diskar du överlåter bara åt någon annan att paketera operativsystemet

En Synology NAS likställer jag inte med att han en komplett PC ståendes för att köra ett par diskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@ehallq:

Saxade det mest relevanta stycket.
ZFS, ECC memory and data integrity

The main reason for using ZFS over legacy file systems is the ability to assure data integrity. But ZFS is only one piece of the data integrity puzzle. The other part of the puzzle is ECC memory.

ZFS covers the risk of your storage subsystem serving corrupt data. ECC memory covers the risk of corrupt memory. If you leave any of these parts out, you are compromising data integrity.

http://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html

EDIT: Missade denna, sorry!

Now this is the important part. File systems such as NTFS, EXT4, etc have (data recovery) tools that may allow you to rescue your files when things go bad due to bad memory. ZFS does not have such tools, if the pool is corrupt, all data must be considered lost, there is no option for recovery.

Okej, det kan vara värt att tänka på

Edit

http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Hittade denna artikel, och genast känns oddsen så låga att jag tror det är större chans att en granne sätter eld på lägenheten och servern brinner inne. Då hjälper inte ens ECC;-)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Okej, det kan vara värt att tänka på

Edit

http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Hittade denna artikel, och genast känns oddsen så låga att jag tror det är större chans att en granne sätter eld på lägenheten och servern brinner inne. Då hjälper inte ens ECC;-)

Det är då man återställer filerna från sin off-site backup (om man själv inte förolyckades i branden vill säga).
Jag kör CrashPlan på min server och lagrar backuper i molnet. Bättre än inget tänker jag.

Men den där artikeln var riktigt bra! Rädslan för att köra ZFS utan ECC är alltså ganska överdriven om artikeln stämmer. Sedan förstår jag att man ändå gärna kör ECC om man kan på en server, men det verkar inte jättekritiskt för en NAS i hemmamiljö.

Permalänk
Inaktiv

@ehallq: Haha ja rädslan är lite överdriven. Men ECC minnen och Celerons med ECC stöd är rätt billiga så kan man så bör man imo

Permalänk
Inaktiv

@mefi: Blir du nå klokare? Nyfiken på vad du väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@ehallq: Haha ja rädslan är lite överdriven. Men ECC minnen och Celerons med ECC stöd är rätt billiga så kan man så bör man imo

Nja, inte direkt billigt med minnen. Har du t.ex en microservrer från HP så fungerar inte mycket andra minnen än HPs egna. Har testat Kingstone minnen som tekniskt sett borde fungera på två HP servrar, men det gick inte :-/

Har man många VM som ligger och kör och tycker det är kul att testa mycket olika saker så kan det vara skönt med mycket ram så man inte begränsar sig

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv

@ehallq: Jag kör en HP Microserver gen 8 med 2x KTH-PL316E/8G minnen. 650:- stycket tycker jag inte är så dyrt, iaf inte om man tänker tillbaka vad ECC kostade :P. Ja mycket RAM är bra om man vill leka lite med VMs

Permalänk
Medlem

@anon246659 @ehallq @ronnylov @warh0g

Tack för många bra poster!! Jag måste säga att jag nästan är lika kluven ang. ZFS och ECC som jag var innan. Dock har jag svårt att motivera den extra kostnaden för ECC. Jag lutar nog ändå åt att skippa ECC och isf låta et bli en dyrköpt läxa den dagen jag inser att jag skulle gått på det

Som flera skrivit tror jag också att bästa lösningen för mig är att köra två speglade diskar i raid. Jag tänker att jag börjar med ett par på säg 2TB vardera, och köper till fler (i par) när behovet växer. Det är mao RAID 1 va? Allt detta är ju, uppenbarligen, väldigt nytt för mig, och jag tror att denna lösning kan vara ett bra första steg in i djungeln

När det gäller OS har jag ännu inte landat i något beslut. Jag tycker att din lösning @ehallq verkar vara bra. Kanske skulle kunna bli något Ubuntu då. Förespråkarna för ZFS och FreeNAS verkar ju dock tycka att det är en mkt bättre lösning än Ubuntu, men jag står fortfarande frågandes till exakt varför! Vilka är fördelarna??

Hårdvaran jag tror på nu är nog ganska lik den jag trodde på förut. Dvs något lite billigare moderkort och en i3 CPU. Fundersam på om ett nätagg på 450W är för mycket - eller om jag ska leta efter ett med mindre effekt. Dessutom överväger jag fortfarande fördelarna med att köra ett moderkort med integrerat CPU på - verkar som att de suger lägre kraft? Dock vet jag inte om processorkraften är nog på dessa kort, om jag jämför med vad jag får om jag köper de separat.

@Lehto Tackar! Ser ju ut att vara ett bra, ekonomiskt moderkort! Lägger definitivt till i kanske-listan Verkar ändå som att din HTPC har ungefär det jag är ute efter.

Permalänk
Inaktiv

@mefi: Jag tycker du mycket väl kan hoppa över ECC om datan inte är så mycket värd. Då blir det även lättare att hitta ett bra mini-itx moderkort till din node304.

Speglat är Raid-1, det är ett bra val om du känner dig osäker, samt 2TB klarar du dig långt på :).

Jag använder FreeNAS då det är lätt på hårdvaran, stabilt, ZFS, plugins samt att alla inställningar samlade och lätt åtkomna via WebUI.

Vilken i3a som helst borde klara transcoda till PMS.. Sen behöver du inte mer än 200w. Jag har 200w och det driver 4 wd red 3TB(data), 1 SSD(VMs) samt en Intel G1610T 2.3GHz. Processorn jag har klarar utan problem att transcoda till 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

När det gäller OS har jag ännu inte landat i något beslut. Jag tycker att din lösning @ehallq verkar vara bra. Kanske skulle kunna bli något Ubuntu då. Förespråkarna för ZFS och FreeNAS verkar ju dock tycka att det är en mkt bättre lösning än Ubuntu, men jag står fortfarande frågandes till exakt varför! Vilka är fördelarna??

Ubuntu blir ju gissningsvis lite enklare och mer öppet(min gissning bara). Någon skrev att FreeNas kördes i ram minnet,vilket då kanske är lite dumt utan ecc?(igen en gissning)

Med min lösning så är det ju rätt skönt att ha allt på separata VMar .då kan jag leka hur mycket jag vill med en VM och inte riskera att förstöra något annat på servern. "Förstör" jag något på min VM,så är det bara att ta bort den och börja om, (eller gå tillbaka till en tidigare backup),Allt annat rullar på ostört ändå

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@anon246659, @ehallq

Ja det är ju också en fråga... Jag har läst något om att ZFS + ECC är det bästa, men att ZFS + non-ECC fortfarande är bättre än non-ZFS. @anon246659 Du tycker ändå att jag ska köra på FreeNAS och ZFS? Ja jag startar nog med 2x2 eller 3 TB

Håller med om att det vore en simpel lösning för mig att köra Ubuntu. Det skulle vara om det är så att Linux suger mer kapacitet än vad FreeNAS gör..

Angående CPU började jag fundera på det billigare Intel G3258. Enligt dess passmark borde det (nästan) kunna klara transcodning av 2 1080p strömmar. Frågan är dock om det kanske inte är bättre att framtidssäkra med i3.

Edit
För övrigt. Insåg att jag förmodligen måste ha RAIDkontroll om jag nu tänkt köra RAID.. Vad är det för för- och nackdelar med mjukvaru-RAID kpntra hårdvaru-RAID?

Permalänk
Inaktiv

@mefi: Ja ZFS är bra utan ECC också bra.. Men jag skulle lita mer på de äldre FS då. Värsta som kan hända men som är rätt osannolikt, är att diskarna Scrub'as och precis all data får bitfel. Scrub, typ som defrag fast lite mer rejält.

Det bästa råd jag kan ge är att samla ihop förslagen på mjukvara och testa dom lite och se vad som passar dig. Jag fastnade med FreeNAS efter ha experimenterat med Windows server 2012, Ubuntu server och FreeBSD.

Kör du på den jubileums prollen kan du nog tom vara så fräck att klocka den lite så den klarar 2 transcode ;).

Permalänk
Medlem

@mefi

Fördelen med FreeNAS vs att köra Ubuntu på en filserver är att du inte behöver kunna så mycket för att sätta upp rapportering, scrub, snapshoots etc för att det mesta är förinställt. Sedan så finns inte stöd för ZFS per default i Ubuntu utan det måste man själv lägga till.

Egentligen är inte jämförelsen rättvis då FreeNAS är anpassat för NAS bruk medan ren Ubuntu är något allt i allo lösning. Är vettigare att jämföra mot OpenMediaVault som är motsvarande FreeNAS för Debian. Skulle tipsa att du testar både FreeNAS och OpenMediaVault i varsin VM och se vilken du gillar mest. För mig så slutade det med FreeNAS då jag tyckte det var lätthanterligt och stöd för ZFS var bedrövligt i linux då. På dataföreningens servrar är det dock ren FreeBSD på backup servern och ren Debian på lagringsservrarna, mest för att vi vill göra många special handpåläggningar. Lutar dock till att köra ren FreeBSD på alla lagringsservrar.

I slutändan så bör man inte köra filservern i en VM men för att testa är detta ok. Anledningen är att saker som SMART status på diskarna ej kan läsas av i en VM vilket gör att den kan felaktigt rapporter en dålig disk som bra.

Angående hårdvaru raid så är detta endast något man behöver tänka på vid större raid konfigurationer. I fallet med ZFS så bör du inte köra hårdvaru raid för ZFS bör ha så mycket kontroll över hårdvaran som möjligt.

Intel G3258 klarar av 2 1080p transcoding om den överklockas.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@mefi: Ja ZFS är bra utan ECC också bra.. Men jag skulle lita mer på de äldre FS då. Värsta som kan hända men som är rätt osannolikt, är att diskarna Scrub'as och precis all data får bitfel. Scrub, typ som defrag fast lite mer rejält.

Det bästa råd jag kan ge är att samla ihop förslagen på mjukvara och testa dom lite och se vad som passar dig. Jag fastnade med FreeNAS efter ha experimenterat med Windows server 2012, Ubuntu server och FreeBSD.

Kör du på den jubileums prollen kan du nog tom vara så fräck att klocka den lite så den klarar 2 transcode ;).

Du är duktig på att ge felaktig information. Scrub kan likställas med checkdsk inte defrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

@mefi

Fördelen med FreeNAS vs att köra Ubuntu på en filserver är att du inte behöver kunna så mycket för att sätta upp rapportering, scrub, snapshoots etc för att det mesta är förinställt. Sedan så finns inte stöd för ZFS per default i Ubuntu utan det måste man själv lägga till.

Egentligen är inte jämförelsen rättvis då FreeNAS är anpassat för NAS bruk medan ren Ubuntu är något allt i allo lösning. Är vettigare att jämföra mot OpenMediaVault som är motsvarande FreeNAS för Debian. Skulle tipsa att du testar både FreeNAS och OpenMediaVault i varsin VM och se vilken du gillar mest. För mig så slutade det med FreeNAS då jag tyckte det var lätthanterligt och stöd för ZFS var bedrövligt i linux då. På dataföreningens servrar är det dock ren FreeBSD på backup servern och ren Debian på lagringsservrarna, mest för att vi vill göra många special handpåläggningar. Lutar dock till att köra ren FreeBSD på alla lagringsservrar.

I slutändan så bör man inte köra filservern i en VM men för att testa är detta ok. Anledningen är att saker som SMART status på diskarna ej kan läsas av i en VM vilket gör att den kan felaktigt rapporter en dålig disk som bra.

Angående hårdvaru raid så är detta endast något man behöver tänka på vid större raid konfigurationer. I fallet med ZFS så bör du inte köra hårdvaru raid för ZFS bör ha så mycket kontroll över hårdvaran som möjligt.

Intel G3258 klarar av 2 1080p transcoding om den överklockas.

Tack för info! Jag gör nog så att jag testar i VM och ser om jag blir något klokare då. Just nu tror jag lika mkt på FreeNAS som Ubuntu, men det har nog med oron inför att jobba i helt nytt OS att göra. Jag fattar i så fall grejen med hårdvaru-RAID. Skönt att slippa betala extra för det.

Perfekt, jag tror det blir den CPUn!

@anon246659
Jag tror jag gör så - testar några av de föreslagna. Jag kör nog på Pentium CPUn och, precis som du säger, överklockar den lite (blir första ggn )

Min lista ser nu ut så här:
Webhallen varukorg

Då tillkommer hårddiskar och en liten SSD..

Permalänk
Inaktiv

@aluser: Ja du har rätt i att scrub likställs med chkdsk och inte defrag. Men en scrub, kan fortfarande i teorin förstöra all data på en disk, aka scrub of death. Men det är större chans att vinna lottopotten än att det händer då ZFS spar både filen på disken samt den som den själv chksum korrupterat själv och sen dubbelkollar senare.
Håll en trevligare ton nästa gång du ska korrigera någons fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

Tack för info! Jag gör nog så att jag testar i VM och ser om jag blir något klokare då. Just nu tror jag lika mkt på FreeNAS som Ubuntu, men det har nog med oron inför att jobba i helt nytt OS att göra. Jag fattar i så fall grejen med hårdvaru-RAID. Skönt att slippa betala extra för det.

Perfekt, jag tror det blir den CPUn!

@berrabub
Jag tror jag gör så - testar några av de föreslagna. Jag kör nog på Pentium CPUn och, precis som du säger, överklockar den lite (blir första ggn )

Min lista ser nu ut så här:
Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=181553q1,153200q1,200720q1,178475q1,

Då tillkommer hårddiskar och en liten SSD..

Nu har inte moderkortet du valt stöd för hårdvaruraid, bara så du vet. Kan vara kul att ha beroende på hur du tänker göra i framtiden.
tänkte ta det moderkortet först, men blev detta istället https://www.msi.com/product/motherboard/Z97I-AC.html#hero-spe...
anledning var också att jag då slapp köpa ett wifikort. Jag behöver wifi på min server

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq: Ja men jag trodde att man inte behövde det när man har en server av storleken small? Jag kommer max ha 6HDDs i min låda, om än senare - börjar med 2. mechersmith skrev tidigare att hårdvaruraid är bra för större lagringsservrar? DOCK insåg jag att jag nog vill ha 6st SATA-kontakter, så där föll ASUS-kortet. Skit också. WIFI är ju iofs inte fel, även om jag idag inte ser det som ett måste

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

@ehallq: Ja men jag trodde att man inte behövde det när man har en server av storleken small? Jag kommer max ha 6HDDs i min låda, om än senare - börjar med 2. mechersmith skrev tidigare att hårdvaruraid är bra för större lagringsservrar? DOCK insåg jag att jag nog vill ha 6st SATA-kontakter, så där föll ASUS-kortet. Skit också. WIFI är ju iofs inte fel, även om jag idag inte ser det som ett måste

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=153200q1,199578q1,200720q1,178475q1,

Nej, men jag tänkte att det kan vara skönt att inte begränsa sig, om man har en server som man kanske vill leka med och testa lite

Wifi fungerar inte helt felfritt för mig alltid (mycket problem med wifi och linux, får t.ex inte AC att hoppas igång). Så har du möjlighet, kör trådat

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@aluser: Ja du har rätt i att scrub likställs med chkdsk och inte defrag. Men en scrub, kan fortfarande i teorin förstöra all data på en disk, aka scrub of death. Men det är större chans att vinna lottopotten än att det händer då ZFS spar både filen på disken samt den som den själv chksum korrupterat själv och sen dubbelkollar senare.
Håll en trevligare ton nästa gång du ska korrigera någons fel.

Jag tog ingen ställning till vilken påverkan scrub kan ge bara dess funktion men för den som är intresserad finns en lättläst blogpost på http://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-and-non-ecc-ram-kill-you...

Med tanke på att du redan tidigare i denna tråd visat på att du inte är särskilt intresserad av att acceptera rättning när någon påpekar fel så fann jag inte det befogat.

Permalänk
Inaktiv

@aluser: Jag har inga problem med att bli rättad.. Tvärtom så finner jag det uppfriskande. Däremot onödiga diskussioner, som denna, när man försöker hjälpa någon gillar jag inte.

Permalänk
Medlem

Mjukvarauraid räcker bra, särskilt om man tänkt köra FreeNAS eller Linux. Så stöd för raid på moderkortet är inget nödvändigt även om du skulle vilja köra RAID.

Många SATA-kontakter på moderkortet är en fördel. Ofta kan kontrollerkort kosta lika mycket som ett nytt moderkort så det är bättre om anslutningarna redan finns på moderkortet än att man ska behöva köpa till extra kontrollerkort.

WiFi riskerar bli en flaskhals. Snabbast och stabilast att köra med nätverkskabel tycker jag.

Räcker G3258 för transcoding-behovet? Tänkte den har ju bara 2 trådar och en i3 har väl 4 trådar.

Permalänk
Inaktiv

@ronnylov: @mefi:
Rätt bra OC men relevant om det endast är 2 encodes som är målet.
"I have a pentium g3258 OC'd to 4.2GHz that handles 3 streams pretty easily. Unless the source is VC-1." https://m.reddit.com/r/PleX/comments/2q2jxj/best_transcoding_...