Gar ej att skriva med de 3 sista bokstaverna pa alfabetet

Permalänk

Gar ej att skriva med de 3 sista bokstaverna pa alfabetet

kan somsagt inte anvanda hela svenska alfabetet, far fram dessa ;'[ nar jag forsoker skriva dem, hjalp plz

Permalänk

Om du har w10 kan du prova att ta bort alla andra språk än svenska.

start-inställningar-tid och språk-region och språk. Där ser du vilka språk som "används".

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Har du svensk inmatning? Verkar inte som det.

Visa signatur

R7 9800X3D 5.5GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX 4090 Strix I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX 4070 Ti TUF I 980 Pro 1TB I RM750

Permalänk
Medlem

Kolla språkinställningar i Kontrollpanelen. Du har väl lyckats byta till engelsk tangentbords-layout eller nått.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

ändra till svenskt tgb layout.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

tryck windows + mellanslag

Permalänk
Medlem

Står de eng längst ner i högra hörnet på verktygsfältet? Klicka och byt till sve isf om du installerat svensk inmatning innan.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

alt+shift byter till engelska, här kan du stänga av det

Kontrollpanelen\Klocka, språk och nationella inställningar\Språk\Avancerade inställningar klicka på "Ändra snabbtangenter för språkfältet"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

@Tibbetobbe: RÄDDARE I NÖDEN XD

Permalänk
Inaktiv

@maksmedxx:
Tryck på : "shift+alt" *fixat*

Permalänk
Medlem

kör du ms-dos så får du inte glömma mode con codepage prepare osv i autoexec.bat

va väl även country.sys i config.sys samt keyb kommandot..

Minnen.. förr var det lite bökigt men hemskt länge sen tangentbordet inte fungerade direkt på datorn med rätt layout T o m samba i freebsd hanterar svenska tecken utan trixande out of the box

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Om inget annat funkar

Jag anva:nder Emacs i Linux pa* ett GB Engelskt Microsoft Ergonomic tangentbord. Jag har ko:pt det eftersom det engelska tangentbordet har tecknen pa* ba:ttre platser a:n det svenska tangentbordet. I Emacs anva:nder man ofta funktionstangenterna.
Att ha den uppsa:ttningen sta:ller till problem na:r jag ska skriva pa* svenska. Fo:r att kunna anva:nda Emacs pa* ba:sta sa:tt har jag a:ndrat Alt Gr till Alt. Detta har medfo:rt att Emoji-tangenten byter spra*ket pa* mitt tangentbord. Fo:r att undvika ett byte till svenska na:r jag skriver pa* engelska har jag valt att inte ha svenska pa* mo:jliga spra*kval.

Detta har gjort att jag ma*ste va:lja en omva:g fo:r att fa* a*, a: och o:. Som ni har sett i texten sa* har jag anva:nt a*, a: och o: som de tre sista boksta:verna i det svenska alfabetet. Det a:r ingen optimal lo:sning. Na:r jag skriver la:ngre texter sa* anva:nder jag mig av Search and Replace och en Character Map fo:r att fa* de riktiga tre sista tecknen i det svenska spra*ket. Det a:r omsta:ndigt sa* vid kortare skrifter, som ha:r, anva:nder jag mig av a*, a: och o:. Jag har valt a*, a: och o: da:rfo:r att de inte ger na*gra tvetydigheter och att * fa*r sta* som ringen o:ver bokstaven a fo:r att fa* a*. Kolonet motsvarar prickarna o:ver a och o fo:r att fa* a: och o:.

Jag anva:nder det ha:r mycket och det fungerar bra. Men som sagt det a:r ett alternativ som man kan anva:nda om inget annat funkar. Fo:rdelarna a:r att det ga*r snabbt att skriva, tecknen flyttas inte om vid spra*kbyte, och det kan anva:ndas i alla operativsystem pa* samma sa:tt.

Felskrivning
Permalänk
Medlem

SWERTY låter dom än bättre lösning för åäö och programmeringstecken lättare tillgängliga, det är dock för US layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Jag anva:nder Emacs i Linux pa* ett GB Engelskt Microsoft Ergonomic tangentbord. Jag har ko:pt det eftersom det engelska tangentbordet har tecknen pa* ba:ttre platser a:n det svenska tangentbordet. I Emacs anva:nder man ofta funktionstangenterna.
Att ha den uppsa:ttningen sta:ller till problem na:r jag ska skriva pa* svenska. Fo:r att kunna anva:nda Emacs pa* ba:sta sa:tt har jag a:ndrat Alt Gr till Alt. Detta har medfo:rt att Emoji-tangenten byter spra*ket pa* mitt tangentbord. Fo:r att undvika ett byte till svenska na:r jag skriver pa* engelska har jag valt att inte ha svenska pa* mo:jliga spra*kval.

Detta har gjort att jag ma*ste va:lja en omva:g fo:r att fa* a*, a: och o:. Som ni har sett i texten sa* har jag anva:nt a*, a: och o: som de tre sista boksta:verna i det svenska alfabetet. Det a:r ingen optimal lo:sning. Na:r jag skriver la:ngre texter sa* anva:nder jag mig av Search and Replace och en Character Map fo:r att fa* de riktiga tre sista tecknen i det svenska spra*ket. Det a:r omsta:ndigt sa* vid kortare skrifter, som ha:r, anva:nder jag mig av a*, a: och o:. Jag har valt a*, a: och o: da:rfo:r att de inte ger na*gra tvetydigheter och att * fa*r sta* som ringen o:ver bokstaven a fo:r att fa* a*. Kolonet motsvarar prickarna o:ver a och o fo:r att fa* a: och o:.

Jag anva:nder det ha:r mycket och det fungerar bra. Men som sagt det a:r ett alternativ som man kan anva:nda om inget annat funkar. Fo:rdelarna a:r att det ga*r snabbt att skriva, tecknen flyttas inte om vid spra*kbyte, och det kan anva:ndas i alla operativsystem pa* samma sa:tt.

Jag f'o'edrar att anv'a'nda denna metod ist'a'llet, da' det är lite mer l'a'ttl'a'st f'o'r den oinvigde.
Kanske sva'rare att s'o'ka och replacea iofs?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ja, den varianten ga*r ju ocksa*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

SWERTY låter dom än bättre lösning för åäö och programmeringstecken lättare tillgängliga, det är dock för US layout.

Jag hade aldrig ho:rt talas om SWERTY. Jag ville ha:lst ha ett amerikanskt keyboard, men det var mycket billigare med ett brittiskt sa* jag valde det och det har fungerat bra. Om jag hade vetat om SWERTY sa* hade jag kanske valt det amerikanska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Jag hade aldrig ho:rt talas om SWERTY. Jag ville ha:lst ha ett amerikanskt keyboard, men det var mycket billigare med ett brittiskt sa* jag valde det och det har fungerat bra. Om jag hade vetat om SWERTY sa* hade jag kanske valt det amerikanska.

US International från Nederländerna?
https://en.wikipedia.org/wiki/QWERTY#US-International

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Förutom att köra Swerty som nämnt så kan du väl lägga in en kombination som du inte kan råka trycka för att växla språk till svenska? Jag måste vara ärlig och säga att om du inte tänker köra search and replace så är det mer lättläst om du bara struntar i en massa specialtecken och kör ÅÄ som A och Ö som O istället.

Permalänk
Inaktiv

1 2 3 är bättre än a* a: o:

Ovan använde jag a* a: o: som å ä ö. Det hade vissa nackdelar som jag nu har tagit bort genom att istället skriva
1 2 3 som å ä ö. 1 2 3 ligger alltid p1 samma plats p1 tangentbordet oavsett vilket tangentbord man har.
Dessutom s1 slipper man problemet med att det kan bli tv1 ":" efter varandra. Det dyker dock upp ett nytt
problem ist2llet. Siffrorna 1 2 3 g3r ingen skillnad p1 stora och sm1 bokst2ver. Att avg3ra vilket det 2r l2mnar
jag 3ver till l2saren. Eftersom siffrorna inte talar om om det 2r stora eller sm1 bokst2ver s1 kan det ju inte bli fel.
Att byta s1 h2r 2r inte bra men jag har gjort det 2nd1 eftersom jag tycker att siffrorna 2r b2ttre. Om det kan bli
missf3rst1nd 3ver om det 2r siffrorna man menar eller bokst2verna s1 f1r man helt enkelt tala om f3r l2saren
vilket det 2r.

Permalänk
Medlem

Eller skriver man på engelska tills man kan använda ÅÄÖ...

Vilka jobbiga exempel, jobbigare än att bara använda "a" och "o" istället för åäö.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Man v2njer sig vid att anv2nda siffrorna och d1 flyter det b2ttre. 2ven a a o hade det problemet i b3rjan. F3rdelen
med siffrorna 2r att man inte hela tiden m1ste g3ra valet mellan vilken vokal som menas. Det g1r snabbt att se
det men det tar lite l2ngre tid f3r varje ord att uppfattas n2r man m1ste g3ra det valet och det g3rs ju ganska s1
ofta. N2r man har l2rt att anv2nda siffrorna p1 ett effektivt s2tt s1 f3rsvinner denna extra tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Man v2njer sig vid att anv2nda siffrorna och d1 flyter det b2ttre. 2ven a a o hade det problemet i b3rjan. F3rdelen
med siffrorna 2r att man inte hela tiden m1ste g3ra valet mellan vilken vokal som menas. Det g1r snabbt att se
det men det tar lite l2ngre tid f3r varje ord att uppfattas n2r man m1ste g3ra det valet och det g3rs ju ganska s1
ofta. N2r man har l2rt att anv2nda siffrorna p1 ett effektivt s2tt s1 f3rsvinner denna extra tid.

Du vet att det är operativsystemet som bestämmer vad för tecken det kommer när du trycker, inte vad som står på tangenterna. (I Windows så har du en bokstavskombination brevid klockan)

Permalänk
Medlem

Bara att lära sig skriva ordentligt, dvs ingen pekfingervals, och sen skaffa ett sådant här eller liknande.

Inga distraktioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Du vet att det är operativsystemet som bestämmer vad för tecken det kommer när du trycker, inte vad som står på tangenterna. (I Windows så har du en bokstavskombination brevid klockan)

Problemet 2r att det 2r s1 m1nga tecken som ligger fel n2r man v2ljer svenska j2mf3rt med var de ligger p1 det engelska tangentbordet.

Det skulle finnas ett tangentbord som 2ndrar texten p1 tangenterna n2r man 2ndrar spr1k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Problemet 2r att det 2r s1 m1nga tecken som ligger fel n2r man v2ljer svenska j2mf3rt med var de ligger p1 det engelska tangentbordet.

Det skulle finnas ett tangentbord som 2ndrar texten p1 tangenterna n2r man 2ndrar spr1k.

Använder du siffror för att "make a point" eller orkar du bara inte byta till svensk teckenuppsättning...eller har du faktiskt inte möjlighet där du sitter och skriver att använda ÅÄÖ?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon348880:

Hopplöst jobbigt att försöka tolka vad du försöker skriva, om du inte orkar byta tangentbord (det går också att ha flera olika elektriskt anslutna samtidigt) och har så här svåra problem med tangentbordet på datorn så skriv på en platta/telefon i stället för då vissas alltid "rätt" tecken.

Det finns förresten ett projekt (som verkar vara på väg mot kommersiell lansering) som tagit över där Art lebedev Maximus stoppade, PolyKybd där man har en oledskärm i varje tangent och således kan visa vad som helst på tangenterna, teoretiskt går det att spela upp film på tangentbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348880:

Man v2njer sig vid att anv2nda siffrorna och d1 flyter det b2ttre.

Det blir oläsligt. Du kan omöjligt vara seriös. Om du ändå inte bryr dig om att dina texter ska gå att läsa så är det onödigt att du ens skriver dem. skriv A istället för Å eller Ä, skriv O istället för Ö. Eller byt keymap. Eller skriv inte alls. Det är mina rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Håll nere ALT och tryck "0229" på numpad för "å"
0228 = "ä"
148 = "ö"

Permalänk

Det här börjar likna trolling på makronivå 🫣
Den moderna människan i ett nötskal, det finns ju en uppsjö lösningar,varav den självklara går via språkinställningar i operativsystemet? Och ja det är betydligt enklare att använda a/o då det andra är bara drygt att försöka tyda.
Och ja om fokus ligger på att skriva snabbt istället för läsbart så har du lyckats iaf

Permalänk
Inaktiv

Siffrorna kommer att finnas kvar n2r jag skriver p1 svenska.

Jag orkar byta teckenupps2ttning. Problemet 2r att n2stan alla tecken byter plats n2r jag g1r 3ver till en svenskt teckenupps2ttning fr1n en engelsk. Det 2r jobbigt att byta till en engelsk teckenupps2ttning varje g1ng som jag ska skriva ett tecken som jag inte vet var det finns i den svenska teckenupps2ttningen. D2rf3r anv2nder jag siffrorna ist2llet f3r de tre sista bokst2verna i det svenska alfabetet.

Det 2r smidigare att anv2nda ett engelskt tangentbord n2r man anv2nder utvecklingsverktyget Emacs s1 jag vill inte ha ett svenskt tangentbord. Dessutom s1 skriver jag 90% p1 engelska och 10% p1 svenska. S1 siffrorna kommer att finnas kvar n2r jag skriver p1 svenska.