100/10 mbits till 250/50 mbits, ingen skillnad?!?

Permalänk
Medlem

100/10 mbits till 250/50 mbits, ingen skillnad?!?

Hej!
Nu är det så att jag har införskaffat mig snabbare bredband, 250/50 mbits från tidigare 100/10 mbits, men det är absolut ingen skillnad i hastighet!

Med 100/10 fick jag ut: 105/12
Med 250/50 fick jag ut: 97/11

Då är min fråga, vad är det som har gått snett?

Har installerat det rätt med de kablar som tillkommer, min dator ska klara upp till 1 GB internethastighet så på den fronten är det inga problem.

Vad ska jag göra?, måste jag lämna tillbaka det nu, eller kan com hem göra något åt detta?

Jag vill gärna ha den hastighet 250/50, men vill samtidigt inte återvända till min gamla..

Tack på förhand!

Alla svar UPPSKATTAS!

Caps lock i rubriken /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Har du någon router eller liknande eller är det kabel från dator "rätt in i väggen"?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det nya 250/50 är aktivt ännu då? Ser ju uppenbarligen inte ut som det är så.
Har du prövat att köra kabel direkt i väggen? Då jag antar att du kör med fiber. Vet dock ej om du har fiberswitch eller liknande.

Vad har du för router mm.?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Hej!
Det är en router som de skickade med, som är betydligt större än den jag hade innan.

Själva kopplingen är ju en internetsladd som com hem skickade med i paketet som sitter i väggen (på ett com hem uttag) till routern och sedan har jag en kabel från routern in i datorn.

Med andra ord, självaste uppkopplingen går via kabel, ej WIFI

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:
Jag vet dessvärre ej om det nya abonnemanget är aktivt. Jag antog det mer eller mindre i samband med att jag fick routern på posten idag.

ehm Routern är en com hem-router som jag då fick med i paketet, den är gjord för att klara av 250/50 antar jag eftersom det var denna de skickade med mig!

Har ADSL förresten, men det skulle inte vara några problem sa de!,

EDIT: Routern är av denna modell, "Compal CH7486E"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kollar på nätverkskortets status i nätverks och delningcenter, vad säger den att du har för länkhastighet.

Eftersom det är comhem kan man inte koppla datorn direkt in i väggen. Samt eftersom de skickade nytt modem får vi anta att de skickade ett som klarar 250mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@Elghinnarisa:
Jag vet dessvärre ej om det nya abonnemanget är aktivt. Jag antog det mer eller mindre i samband med att jag fick routern på posten idag.

ehm Routern är en com hem-router som jag då fick med i paketet, den är gjord för att klara av 250/50 antar jag eftersom det var denna de skickade med mig!

Routern ska helt klart klara 250/50 då den även skickas med för deras 500mbit/s abonnemang. Då låter det snarare som ditt nya 250/50 ej är aktiverat ännu och därför får du bara ut 100/10.
Pröva ring comhem och fråga om dom har gjort ändringen än.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@jocke92:

ehm, det står 1.0 Gbps
Vilket jag antar är korrekt? xdd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@Elghinnarisa:

Kan man få 250mbit på adsl nu? Du menar via Cabel-tv nätet i så fall.
Till att börja med så är COmHem typ sämst i världen på att leverera utlovad hastighet. Men detta är extremt, tror också på att de glömt att aktivera det.

Jag skulle hellre ha 100mbit via Banhof eller bredbandsbolaget än att ha 250 med comhems värdelösa DSL-routers. Kolla upp om du kan få internet via stadsnätet eller liknande istället.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Okej, ska slå dem en signal genast!
TACK!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:
Det kan nog stämma!

Den kabeln där jag kopplade in den, vid den com hem modulen som sitter färdig monterad i hyresrätten har alternativ tv och telefon bredvid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@BrottOchStraff:
Det kan nog stämma!

Den kabeln där jag kopplade in den, vid den com hem modulen som sitter färdig monterad i hyresrätten har alternativ tv och telefon bredvid

Om du har ett RJ45 jack i väggen i lägenheten så kan du garanterat få internet via stadsnätet istället.

Då kan du säkert få upp till 1000mbit, då många börjat leverera det nu.
Det är samma i min lägenhet, kan ha COmHem via TV-jacket eller Riktig bredband via RJ45 jacket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det mest troliga, av min förståelse är helt enkelt att de inte har aktiverat/registrerat den nya hastigheten. Om nu fallet vore så måste jag säga, vilken enormt efterbliven marknadsföring.

Tänk alla människor och inte minst pensionärer som har beställt nytt internet med en snabbare uppkoppling som i sin tur hoppas att få det när routern väl kommer hem på posten. Det är ju pinsamt att man ska behöva vänta några dagar för att få sin hastighet som man nu har bundit sig till (ett avtal har ingåtts).
Min tanke, precis som alla andras är väl att när jag får routern, då har jag tillgång till mitt nya internet, det vore väldigt konstigt om man var är tvungen till att vänta i några dagar innan man får sin utlovade hastighet.

Ledsen för om inlägget verkar aggressivt, men jag måste få lätta lite på bröstet nu när man ändå är och pratar med tekniskt folk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

Det mest troliga, av min förståelse är helt enkelt att de inte har aktiverat/registrerat den nya hastigheten. Om nu fallet vore så måste jag säga, vilken enormt efterbliven marknadsföring.

Tänk alla människor och inte minst pensionärer som har beställt nytt internet med en snabbare uppkoppling som i sin tur hoppas att få det när routern väl kommer hem på posten. Det är ju pinsamt att man ska behöva vänta några dagar för att få sin hastighet som man nu har bundit sig till (ett avtal har ingåtts).
Min tanke, precis som alla andras är väl att när jag får routern, då har jag tillgång till mitt nya internet, det vore väldigt konstigt om man var är tvungen till att vänta i några dagar innan man får sin utlovade hastighet.

Ledsen för om inlägget verkar aggressivt, men jag måste få lätta lite på bröstet nu när man ändå är och pratar med tekniskt folk.

Jag har skickat PM till dig, checka inkorgen

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan man få 250mbit på adsl nu? Du menar via Cabel-tv nätet i så fall.
Till att börja med så är COmHem typ sämst i världen på att leverera utlovad hastighet. Men detta är extremt, tror också på att de glömt att aktivera det.

Jag skulle hellre ha 100mbit via Banhof eller bredbandsbolaget än att ha 250 med comhems värdelösa DSL-routers. Kolla upp om du kan få internet via stadsnätet eller liknande istället.

Tror han menar att routern han fick även stödjer ADSL, eller ja den har rj11 uttag allafall. 250mbit/s får han då icke via ADSL.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gott folk!
Jag kan med nöje meddela att problemet löste sig!

Jag ringde com hems support och så vitt som det var så behövde jag tydligen uppdatera min drivers och därmed fungerade det!

Får nu ut mer än utlovat!

Tack så hemskt mycket för alla som tog sin tid och hjälpte.
Sweclockers, och dess population sviker en aldrig!

Mvh Kevin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@jocke92:

ehm, det står 1.0 Gbps
Vilket jag antar är korrekt? xdd

Skrivet av campttex:

Gott folk!
Jag kan med nöje meddela att problemet löste sig!

Jag ringde com hems support och så vitt som det var så behövde jag tydligen uppdatera min drivers och därmed fungerade det!

Får nu ut mer än utlovat!

Tack så hemskt mycket för alla som tog sin tid och hjälpte.
Sweclockers, och dess population sviker en aldrig!

Mvh Kevin

Lustigt att den visar 1gb länkhastighet när den inte är det. Men tack för infon kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lustigt att den visar 1gb länkhastighet när den inte är det. Men tack för infon kan vara bra att veta

Den visar att PC har 1Gb-nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Den visar att PC har 1Gb-nätverkskort.

Möjligtvis om TS tittat på fel ställe. Jag menar den detekterade länkhastigheten. Som på bilden nedan som är för ett trådlöst nätverkskort.

Permalänk
Medlem

@jocke92:

There ya go!

EDIT: Såg nu att du syftade på trådlöst nätverkskort! Hade annars med wifi på, 144 mbps! Ursäkta :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@jocke92: http://s27.postimg.org/n949e1z9r/here_ya_go.jpg

There ya go!

EDIT: Såg nu att du syftade på trådlöst nätverkskort! Hade annars med wifi på, 144 mbps! Ursäkta :/

Syftade inte på ett trådlöst. Var bara så att datorn jag satt på inte har nätverkskort med kabel. Visade bara principen. Och som du också visar hade du 1gbit länk. Det lustiga var att du bara fick ut hundra även om länken var på gigabit

Permalänk
Medlem

@jocke92: Fast är han kopplad till en Router och allt mellan dator och router klarar 1Gbit så är det även det som man kommer se när man kollar, WiFi kan däremot hoppa lite.

Jag har 30/10 från telia och kollar jag på mitt nätverkskort så är det 1Gbit som står, då det visar uppkopplingshastigheten mellan dator och router.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Syftade inte på ett trådlöst. Var bara så att datorn jag satt på inte har nätverkskort med kabel. Visade bara principen. Och som du också visar hade du 1gbit länk. Det lustiga var att du bara fick ut hundra även om länken var på gigabit

Fast är inte den statusen hastigheten det trådlösa nätverkskortet har till det lokala nätverket dvs routern?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Fast är inte den statusen hastigheten det trådlösa nätverkskortet har till det lokala nätverket dvs routern?

Jo det är det, man ser alltså vilken hastighet som man har mellan Router och Dator.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Jo det är det, man ser alltså vilken hastighet som man har mellan Router och Dator.

Nej man ser inte alls hastigheten utan man ser den hastighet/bandbredd som är möjlig.

Hastigheten i MB/s blir då bandbredden/8.

För att se hastigheten måste man skicka en fil.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@jocke92: Fast är han kopplad till en Router och allt mellan dator och router klarar 1Gbit så är det även det som man kommer se när man kollar, WiFi kan däremot hoppa lite.

Jo, fast i TS fall så visade den 1gb när den bara presterade 100. Vilket löstes genom att uppdatera drivrutinen.
Wifi hoppar beroende på förhållandena som sagt bilden var bara för att visa vilket ställe man skulle leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo, fast i TS fall så visade den 1gb när den bara presterade 100. Vilket löstes genom att uppdatera drivrutinen.
Wifi hoppar beroende på förhållandena som sagt bilden var bara för att visa vilket ställe man skulle leta.

Jo fast, han lär förfarande se 1Gb om det är det som hans nätverkskort klarar samt routern. vad han har för hastighet över internet kommer han inte se via att kolla via nätverkskortet. iaf inte på någon dator någonsin som jag har kollat på.

Visa signatur

Main

Permalänk
Medlem
Skrivet av campttex:

@Elghinnarisa:

Okej, ska slå dem en signal genast!
TACK!

Man kan ju tycka att det är det första man gör, inte startar en tråd på ett forum

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Man kan ju tycka att det är det första man gör, inte startar en tråd på ett forum

Är man klurig så läser man supportsidan för det man undrar över först.

Oftast från man ju sedan puckosvar från en support och det beror ju oftast på att det är en puckofråga och en överbelastad puckosupport..

Sen kan man ju även fråga allsmäktige google med några väl valda ord, minst tre!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jo fast, han lär förfarande se 1Gb om det är det som hans nätverkskort klarar samt routern. vad han har för hastighet över internet kommer han inte se via att kolla via nätverkskortet. iaf inte på någon dator någonsin som jag har kollat på.

Nej det är inte det vi diskuterar, men i detta fallet handlar det om att drivrutinen på något sätt var begränsande. När den väl var uppdaterad så fick han sina 250mbit.