Bred sportstol i tyg som inte kostar skjortan ?

Permalänk
Medlem

Bred sportstol i tyg som inte kostar skjortan ?

Letar efter en sportstol (typ bil). Har tittat på Biltemas billigaste men den är lite för kort i sittdelen och är lite för smal. Biltemas dyrare modell (1299:-) ser bredare ut men den är istället inte i tyg.

Ska ha den till simracing och för normalbruk vid datorn.

* Vara bred både i sittdelen och ryggdelen
* Ryggdelen ska kunna vinklas
* Ska vara i tyg (vill att det ska andas/vara bekvämt i många timmar)
* Inte kosta mer än typ 3000:-
* Gärna färgtema i helsvart eller svart/rött

Vill helst slippa Ebay'a hem eller liknande och skulle behöva kunna testa stolen.

Tips ?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@Obsidian:

Skroten förstås, Ta med nycklar och tålamod, sen är det bara att välja och vraka.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

@Obsidian: DX Racer! Låt bli att sätta på foten bara.

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: Har varit på skrot och kollat, problemet är att en del är inrökt, en del har fått vatten och så sig. Vill vara säker på att få schyssta grejer, därav jag är lite ute efter att köpa nytt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Du får leta rätt på en bättre skrot då. Eller prata med dem och se om de kan höra av sig om något lämpligt kommer in så att du kan ta den direkt innan den hinner bli stående.

I princip inga normala stolar är så påkostade som bra bilsäten. Leta rätt på något ur en bekväm bil som en S80 eller liknande lite beroende på vad du har för smak. Ett tips är att ta passagerarstolen. I de flesta bilar är den tom större delen av tiden så den är ofta mycket mindre sliten och nedsutten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@biorrith: Låter nice. Sitter o kollar på infästningspunkterna på de stolarna undertill nu. Jag ska montera den i fastinstallation på en "låda", dvs har inget behov av ben/hjul osv. Har noll erfarenhet av de stolarna men har sett andra som sagt att deras King stolar är nice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sparco Sprint är en riktigt FIA-godkänd sportstol. Kostar strax under 2000kr.

Permalänk
Medlem

@Jory89: Ska vara fällbar rygg, annars var den trevlig. Har haft en Sparco R100 innan som jag tog hem från Italien. Den var "ok" men var för smal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Obsidian:

Jag har nog mina lite lyxiga bilsportsskrot glasögon på mig, men det är klart att det är tidsödande och rätt tråkigt att leta när det inte finns rätt grejer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Exakt så jag tänkte med. Har varit o kollat på passagerarsätet fram. Hittade en trevlig BMW stol som såg ny ut för ett tag sedan men det lilla "men" var att bilen inte hade dörrar fram och det regnade för fullt. Tar nog inte lång tid innan innanmätet/stoppningen börjar mögla, så ville inte chansa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

@Jory89: Ska vara fällbar rygg, annars var den trevlig. Har haft en Sparco R100 innan som jag tog hem från Italien. Den var "ok" men var för smal.

Attans, missade det kravet.
Du kan dock lösa det genom att vinkla hela stolen i fästet.
Annars är skroten ett förslag. Noterade att du är från Skåne.
Jag var ute på Granaths bilskrot i Flyinge härom veckan.
Där står bilar som Lotus Exige, nya MX5 osv. Något där ute har säkert ett fint säte, men risken är att det kostar för mycket.

Permalänk
Medlem

@Jory89: Tack för tipset. Har några mil dit, kan vara värt att kolla av pris med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jory89: Var på Granaths idag och skruvade ur en passagerarstol fram från en Subaru Impreza (orginal med airbag i). Sportig stol men bredare än de tidigare jag haft, kan nog bli ok. 1000:- blev priset så får väl var ok. Tyvärr var den inte höj och sänkbar men det får man ta. Vet att Returbilen i Malmö har billiga prylar men det är rena geggamojjan o valsa runt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

@Jory89: Var på Granaths idag och skruvade ur en passagerarstol fram från en Subaru Impreza (orginal med airbag i). Sportig stol men bredare än de tidigare jag haft, kan nog bli ok. 1000:- blev priset så får väl var ok. Tyvärr var den inte höj och sänkbar men det får man ta. Vet att Returbilen i Malmö har billiga prylar men det är rena geggamojjan o valsa runt där.

Najs! Jag hade dock plockat ut airbagen av säkerhetsskäl.
Sedan hade jag lagt den i/under något och sprängt av den. Hehe.

Returbilen är onekligen geggigt som fan. Man måste nog vara snabb med, gott om skumma typer som hugger godbitarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit mer rädd för att skruva ur och pilla på airbagen än för att ha den kvar strömlös.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop