Missförstå mig inte det är otroligt många som skriver samma sak.
Men om företaget får arbetssökande som ens behöver fundera på Fizzbuzz eller den uppgiften du nämnde, så borde de sparka den som rekryterar som upptar tiden med folk som ej klarar av grundläggande högstadieprogrammering..
Istället för prov så brukar de fråga vad man har gjort för projekt och då ska man vid en anställning kunna göra samma sak. Säger man att man i högskolan t.ex. slängde ihop en bacnet driver på 2 veckor, fine säger intervjuaren, vi skulle behöva en gjord och du får två veckor på dig och denna drivern kan vi sedan sälja vidare för ett par hundra tusen. -Så det finns ingen mening att ljuga, bara vara ärlig och det har alla som jag har intervjuat varit.
Jag tycker det är för mycket fokus på att spela intervjuaren spel, men det beror helt på var man söker. Ts har ej gett en antydan om vad för systemutvecklartjänst som hen söker och det är helt olika krav.
En liknelse jämför systemutvecklare med idrottsperson, vilka egenskaper efterfrågar de, ja det beror nog på vilken idrott som man ska utöva.
Det finns en massa idioter inom arbetsmarknaden och det är rekryterare på bemanningsföretag som inte ovanligtvis saknar allt vad teknisk kunnande heter, de kan bokstavligen inte ett skit.
Om man är nyexad och "måste" gå genom dessa så är det just att tänka på att de googlar fram frågor som de kan ställa.
Men mitt allmänna råd är att försöka hoppa över dessa och sök till företag själv.
Så fundera på vilka jobb som man vill ha, sök efter företag i ens närhet och gör spontanansökningar via deras hemsida. Detta leder till att man slipper ett steg och det är större chans att man får en bra anställning.
*Edit*
De där annonserna som finns på arbetsförmedlingsplatsbank ger jag inte mycket för, där grundproblemet är att de blir mailbombade av personer som vet att de inte har en chans att få jobbet, men de måste redovisa till AMS att de har sökt jobb.
Detta leder till att man inte ofta kommer i kontakt med vettiga personer direkt där, utan får gå en omväg. _Såvida jobbet inte är mer kvalificerat, t.ex. projektledare, läkare etc är de få som helt saknar kompetens som ändå söker.