Bankkort online under 18 års ålder?

Permalänk
Medlem

Bankkort online under 18 års ålder?

Som rubriken antyder så undrar jag om det finns möjlighet till bankkort när man är under 18. Är faktiskt bara 2 månader ifrån min 18-årsdag nu, men mitt kort har gått sönder och jag måste skaffa ett nytt ändå. Jag har kollat omkring lite här innan och hittade en liknande tråd men den gav inga tillfredsställande svar så jag gör en ny tråd istället. Jag har Swedbank / Sparbanken och ägde tidigare ett maestrokort, som alltså inte går att använda online. Går det för mig att skaffa Visa / Mastercard och använda det online? Läste att Swedbank ej tillåter detta om man är under 18 (att man juridiskt sett inte får ingå i köpavtal osv), men att t.ex Nordea gör det så länge man är 16+. Vad är det som stämmer? Swedbank är ju helkryptiska så jag hittar inga bra svar på deras hemsida heller.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag skaffade Nordeas Visa Electron när jag var 16 och hade det sen ganska länge, funkar absolut online, dock inte till exakt allting. Men de mesta s.k. säkra köp d.v.s. där det krävs verifiering via t.ex. bankID.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

SKaffade även jag Nordeas Visa Electron och det har aldrig nekats online. Skaffa det när jag var 13 eller 14 minns inte exakt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft MasterCard från handelsbanken sen jag var 16 år

Fungerar såklart på internet som ett helt vanligt kort.

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringarna's Visa har fungerat utan problem från 14-års åldern(på ett ungefär). Det enda som behövdes om man var under 16 (vilket jag då var) var föräldrarnas närvarande vid beställning av kortet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Fast om du blir 18 inom två månader så behöver du inte Visa Electron. Skaffa ett vanligt Visa kort då. När jag var yngre hade jag Visa Electron men när jag fyllde 18 bytte jag till ett vanligt Visa. Visa Eletron är väl typ "ungdomskort".

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Har samma kort sedan jag var 16, innan jag var 18 så fungerade det inte Online men direkt när jag fyllde så kunde jag använda kortet för att köpa Online osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Fast om du blir 18 inom två månader så behöver du inte Visa Electron. Skaffa ett vanligt Visa kort då. När jag var yngre hade jag Visa Electron men när jag fyllde 18 bytte jag till ett vanligt Visa. Visa Eletron är väl typ "ungdomskort".

Yes. Det stämmer.
Har för mig att gränsen för köp på det är ca 4k.. Men de kan ha ändrats sedan jag hade det.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Alright, Visa verkar vara det populäraste valet här... Googlade lite snabbt och hittade "Bankkort Visa Ung" på Swedbank (https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara...) vilket jag får intrycket av att det ska gå att använda online. Som någon nämnde tidigare kan jag ju skaffa vanligt Visa när jag blir 18, men eftersom jag inte har ett kort just nu, och skulle vilja ha användning för ett kort som går att använda online så vore det bra i nuläget. Hur som helst, "Visa Ung" - Fungerar det online? T.ex när man ska betala något och de uppmanar en att skriva in kortnummer, kod, utgångsdatum osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojall98:

Alright, Visa verkar vara det populäraste valet här... Googlade lite snabbt och hittade "Bankkort Visa Ung" på Swedbank (https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara...) vilket jag får intrycket av att det ska gå att använda online. Som någon nämnde tidigare kan jag ju skaffa vanligt Visa när jag blir 18, men eftersom jag inte har ett kort just nu, och skulle vilja ha användning för ett kort som går att använda online så vore det bra i nuläget. Hur som helst, "Visa Ung" - Fungerar det online? T.ex när man ska betala något och de uppmanar en att skriva in kortnummer, kod, utgångsdatum osv...

Eller Visa Electron då, någon som vet var detta går använda? Det fungerar visst inte direkt som ett vanligt Visa-kort utan är sitt eget märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojall98:

Swedbanks Visa Ung kan inte användas vid onlineköp under 18 år (iallafall för ett år sedan när jag hade det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rojall98:

Eller Visa Electron då, någon som vet var detta går använda? Det fungerar visst inte direkt som ett vanligt Visa-kort utan är sitt eget märke.

Electron/Maestro är samma sak, namnet kan skilja bankerna emellan. Gällande elektroniska köp skall det fungera om kortet kopplas till deras E-kort tjänst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|