D-link eller zyxel switch? Köpråd!

Permalänk
Inaktiv

D-link eller zyxel switch? Köpråd!

Hej!

Tänkte införskaffa mig en 24 portars gigabit switch för villans internet. Vilken skulle ni valt och varför?

ZyXEL GS1100-24E
D-Link DGS-1024D

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/d-link-dgs-1...

Eller

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/zyxel-gs1100...

Tack! mvh leo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Hej!

Tänkte införskaffa mig en 24 portars gigabit switch för villans internet. Vilken skulle ni valt och varför?

ZyXEL GS1100-24E
D-Link DGS-1024D

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/d-link-dgs-1...

Eller

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/zyxel-gs1100...

Tack! mvh leo

Jag har pillat mer på D-link switchar än Zyxel så jag säger D-Link. Dock så spelar det nog ingen roll.
Det är viktigt att du stänger av "Green teknologi" för det skapar bara problem.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Jag har pillat mer på D-link switchar än Zyxel så jag säger D-Link. Dock så spelar det nog ingen roll.

Tack för ditt svar

"D-Link Green Technology allows switches to automatically detect link status and reduce power usage of ports that are idle."

Är det bara för strömförbrukningen alltså? För det kan ju inte vara många watt en sådan där switch drar så det låter ju värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag har mest petat på Zyxel, dock inte GS1100-serien, så jag säger kör på Zyxel Kanske är värt att kolla in GS1900-serien och få en managerbar istället? Beror såklart på hur pass avancerat du vill ha det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag säger Zyxel.

De kommer ofta med lite högre byggkvalitet enligt mig.
Men i den här klassen du kikar på nu är det skitsamma faktiskt.

Båda kommer gör vad dem skall, varken mer eller mindre

Så gå på magkänslan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalasis:

Såg också ut som en bra switch för mitt ändamål men kan du förklara varför du hellre valt den? Fördelar? Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon37058:

Jag har mest petat på Zyxel, dock inte GS1100-serien, så jag säger kör på Zyxel Kanske är värt att kolla in GS1900-serien och få en managerbar istället? Beror såklart på hur pass avancerat du vill ha det.

Tack för svaret
Vet inte vad jag ska ha en manageable switch till för hemmabruk egentligen. Är det vanligt att man har det för hemmabruk nuförtiden? Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon37058:

Såg att ZYXEL GS1900-24E var samma pris på komplett som den zyxel 1100 serien jag kollade på. Så varför inte egentligen? Frågan är om jag har någon användning av en manageable, vet inte om jag har kunskap nog att optimera en manageable switch för hemmanätet. Vad skulle ett rent konkret exempel på en fördel med manageable switch för hemmabruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur gör man det?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon193183:

Såg att ZYXEL GS1900-24E var samma pris på komplett som den zyxel 1100 serien jag kollade på. Så varför inte egentligen? Frågan är om jag har någon användning av en manageable, vet inte om jag har kunskap nog att optimera en manageable switch för hemmanätet. Vad skulle ett rent konkret exempel på en fördel med manageable switch för hemmabruk?

Kan du få en managerbar för samma pris som en icke-managerbar, så ta den du kan surfa in på.
Kanske inte något du kommer använda så mycket, men det skadar inte.

Bra exempelvis när man skall felsöka nätverk, strypa hastigheter och eller bara vill lära sig lite mer / testa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Såg också ut som en bra switch för mitt ändamål men kan du förklara varför du hellre valt den? Fördelar? Mvh

Välbeprövade. Har en själv som rullat på i åratal utan omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Livstids garanti på HP! Just den verkar dock ha utgått...

Om 16 portar räcker så finns denna:
https://www.dustin.se/product/5010901407/hpe-1420-16g

eller denna lite dyrare 24-portars:
https://www.dustin.se/product/5010837741/1820-24g-switch

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd

Finns ju märket Netgear med om du vill ha fler alternativ.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Livstids garanti på HP! Just den verkar dock ha utgått...

Om 16 portar räcker så finns denna:
https://www.dustin.se/product/5010901407/hpe-1420-16g

eller denna lite dyrare 24-portars:
https://www.dustin.se/product/5010837741/1820-24g-switch

16 är precis så det räcker och då är switchen full sen så 24 portar lär jag nog ha! 😊
HP är det kvalitetsgrejer? För det verkar omtalat när det gäller nätverksutrustning osv. Att HP är lite som Audi mot en Skoda? Om vi ska dra en liknelse haha!

Verkar förövrigt vara en massa finesser på de managerbara. Vet inte vad jag ska ha för nytta av allt det där lull lull i ett villanät. Men visst låter det intressant att kunna optimera och ha fler möjligheter. tål att tänkas på. Får läsa på lite mer om funktionerna. Tack för ditt svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Kanske inte något du kommer använda så mycket, men det skadar inte.

Men om jag köper en manageable switch så är der ju inte bara plug and play va? För en managerbar switch måste vän konfigureras och optimeras för att kunna funka eller har jag fått det om bakfoten? /leo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon193183:

Men om jag köper en manageable switch så är der ju inte bara plug and play va? För en managerbar switch måste vän konfigureras och optimeras för att kunna funka eller har jag fått det om bakfoten? /leo

Utan konfigurering så brukar de uppträda som en dumswitch, fördelen med dem är framförallt vlan, det kan användas för att öka säkerheten i lanet tex separera barn, vuxna och gäster, det används också ofta till iptv.
Om det inte skiljer mycket i pris kan det också vara en sak att välja bara för att lära sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon193183:

Skrivet av mrqaffe:

Utan konfigurering så brukar de uppträda som en dumswitch, fördelen med dem är framförallt vlan, det kan användas för att öka säkerheten i lanet tex separera barn, vuxna och gäster, det används också ofta till iptv.
Om det inte skiljer mycket i pris kan det också vara en sak att välja bara för att lära sig.

Precis som @mrqaffe säger så är det bara ett plus i ditt fall om switchen har det, använder du det inte, beter sig switchen som en "normal" switch utan funktionen.

Så är det ingen eller minimal prisskillnad - köp med, då har du iaf funktionen om det skulle finans behov i framtiden!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Precis som @mrqaffe säger så är det bara ett plus i ditt fall om switchen har det, använder du det inte, beter sig switchen som en "normal" switch utan funktionen.

Så är det ingen eller minimal prisskillnad - köp med, då har du iaf funktionen om det skulle finans behov i framtiden!

Då förstår jag! Tack hörni 😊 Får nog bli en manageable, för självklart är jag intresserad av fler möjligheter! Det är ju aldrig fel att kunna styra och ställa nätet lite bättre om man skulle vilja i framtiden, även om jag i nuläget kanske inte är proffs på att optimera en sådan switch. Men jag tackar för era svar, ni har övertygat mig! @mrqaffe @andreas_dock

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon193183:

Då förstår jag! Tack hörni 😊 Får nog bli en manageable, för självklart är jag intresserad av fler möjligheter! Det är ju aldrig fel att kunna styra och ställa nätet lite bättre om man skulle vilja i framtiden, även om jag i nuläget kanske inte är proffs på att optimera en sådan switch. Men jag tackar för era svar, ni har övertygat mig! @mrqaffe @andreas_dock

Så lite så! Det är därför vi finns här på andra sidan tangentbordet och skärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

16 är precis så det räcker och då är switchen full sen så 24 portar lär jag nog ha! 😊
HP är det kvalitetsgrejer? För det verkar omtalat när det gäller nätverksutrustning osv. Att HP är lite som Audi mot en Skoda? Om vi ska dra en liknelse haha!

Verkar förövrigt vara en massa finesser på de managerbara. Vet inte vad jag ska ha för nytta av allt det där lull lull i ett villanät. Men visst låter det intressant att kunna optimera och ha fler möjligheter. tål att tänkas på. Får läsa på lite mer om funktionerna. Tack för ditt svar.

För att utöka "bilanalogin" lite så om HP är Skoda så är Cisco Audi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

För att utöka "bilanalogin" lite så om HP är Skoda så är Cisco Audi...

Trodde det var HP, som var Audi så då borde Cisco vara Rolls Royce

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Trodde det var HP, som var Audi så då borde Cisco vara Rolls Royce

Cisco verkar lite overkill för mig haha 😄! Får räcka med audi

Permalänk
Medlem

Cisco är Maybach...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Cisco är Maybach...

Hehe. Såg några videos på youtube och slog upp fabrikatet lite snabbt på google. Verkar som top prylar 😄 men lite overkill för gemene man i ett villa nät kanske 😄Mvh leo