Permalänk

Har kört detta i flera år vid det här laget och har fungerar riktigt fint. Men nu helt plöstligt har jag 100% packetloss sedan ett par dagar tillbaks, någon annan som upplever samma sak? IPv4 är det inga problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBohlen:

Har kört detta i flera år vid det här laget och har fungerar riktigt fint. Men nu helt plöstligt har jag 100% packetloss sedan ett par dagar tillbaks, någon annan som upplever samma sak? IPv4 är det inga problem med.

Jag fick problem Telia 6RD för några dagar sedan och tittade in i tråden här och såg att flera hade fått native IPv6 istället och det fungerade fint för mig att gå över till så kanske att 6RD inte fungerar längre om/när Telia släpper på native IPv6?

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått IPv6 aktiverat i Open universe/Bahnhof.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av EinarB:

Jag fick problem Telia 6RD för några dagar sedan och tittade in i tråden här och såg att flera hade fått native IPv6 istället och det fungerade fint för mig att gå över till så kanske att 6RD inte fungerar längre om/när Telia släpper på native IPv6?

Så verkar fallet, får ip med dhcp6!

Permalänk

IPv6 Telia inställningar Asus router newbie

Hej
Jag vill nu ta steget att prova IPv6 hos Telia. men vad för inställning ska jag använda på min Asus RT-AX59U router?
Har att välja mellan:
Native
Statisk IPv6
Passthrough
Flets IPv6 Service
Tunnel 6to4
Tunnel 6in4
Tunnel 6rd

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarenback2:

Hej
Jag vill nu ta steget att prova IPv6 hos Telia. men vad för inställning ska jag använda på min Asus RT-AX59U router?
Har att välja mellan:
Native
Statisk IPv6
Passthrough
Flets IPv6 Service
Tunnel 6to4
Tunnel 6in4
Tunnel 6rd

Tacksam för hjälp!

Native, /56 om du behöver välja prefix length.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att denna tråden nu är 8 år gammalt och ipv4 tuffar på som vanligt och ipv6 är extremt ovanligt fortfarande om man ser till % av användare

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Lite komiskt att denna tråden nu är 8 år gammalt och ipv4 tuffar på som vanligt och ipv6 är extremt ovanligt fortfarande om man ser till % av användare

Procentuellt är det väl faktiskt inte ens så illa längre, men majoriteten av dem som kör IPv6 vet inte ens om det; precis som det bör vara.
Det trista är att det är så galet trögt att få igenom IPv6- stöd på företagssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Procent av Sveriges trafik som är IPv6 till google.

Om bara Telia skulle kunna slå på det på sitt primära DNN/APN också så skulle det nog se ännu bättre ut.

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=per-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sverige laggar efter eftersom vi har haft relativt gott om ipv4 adresser.
Vi ligger trea efter Vatikanstaten och USA i antalet ipv4 adresser/invånare.

Frankrike och Tyskland höll ju fast vid X.25 rätt länge, så det var sena med ip.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Är det normalt att man får en IPv6 ip och en Temporary IPv6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Är det normalt att man får en IPv6 ip och en Temporary IPv6?

Ja

Se https://en.wikipedia.org/wiki/IPv6_address#:~:text=the%20Inte...