Permalänk

Kan inte komma in på dator

Hej,

Mitt problem jag har är att jag inte kommer vidare från "startsidan" till inloggningsportalen efter uppstart av dator.
Vid uppstart tar det något längre tid än vanligt men tillslut kommer lenovo-loggan fram kort följt av "bakgrundsbild" med klocka, datum, batteri, symbol för uppkoppling. Allting fungerar som vanligt dvs. skärmtecken förändras; klockan går och batteriet känner av när jag ansluter laddkablage.
Kan även höja/sänka bakgrundsbelysning på tangentbordet samt på skärmen.
Utöver detta kan jag inte använda någon knapp/kommando eller musplattan. Är som om datorn inte reagerar på något. Har startat om osv hundratals gånger med samma resultat.
Är en lenovo u31 (bärbar). Har Windows 10 som operativsystem.

Snälla hjälp mig😥

Permalänk
Medlem

Pröva att ta ur batteriet och sätta i laddaren och starta och se om det går snabbare.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Prova även dra en reparation av Windows 10. Detta brukar lägga sig på en annan partition och du kommer åt det genom att lägga in Windows 10 skivan/usb-minnet och boota från den.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12415/windows-10-rec...

Fungerar det i felsäkert läge (F8-tangenten innan Windows-boot) så är det mest troligen mjukvarufel, bara blåsa rent datorn.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Pröva att ta ur batteriet och sätta i laddaren och starta och se om det går snabbare.

Framstår nog som riktigt korkad nu men, hur tar jag ut batteriet på denna bärbara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lenovoman: På baksidan längst upp närmast skärmen sitter batteriet. För att ta ur det ska du ta en penna eller skruvmejsel eller liknande och dra i den lilla orangea saken som sitter nedanför batteriet. Lite svårt att förklara men tror du fattar hur jag menar när du har den framför dig.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Prova även dra en reparation av Windows 10. Detta brukar lägga sig på en annan partition och du kommer åt det genom att lägga in Windows 10 skivan/usb-minnet och boota från den.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12415/windows-10-rec...

Fungerar det i felsäkert läge (F8-tangenten innan Windows-boot) så är det mest troligen mjukvarufel, bara blåsa rent datorn.

Har ingen skiva/USB till Windows 10. Har även provat felsäkert läge. Fungerar alltså inte att starta den infelsäkert läge. Hur blåser jag rent datorn då?

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

@Lenovoman: På baksidan längst upp närmast skärmen sitter batteriet. För att ta ur det ska du ta en penna eller skruvmejsel eller liknande och dra i den lilla orangea saken som sitter nedanför batteriet. Lite svårt att förklara men tror du fattar hur jag menar när du har den framför dig.

Finns ingenting sådant orange. Allting ser ihopbyggt på denna modell. Är en 13.3 tum med i5 processor

Permalänk
Skrivet av Lenovoman:

Har ingen skiva/USB till Windows 10. Har även provat felsäkert läge. Hur blåser jag rent datorn då?

Fungerade felsäkert läge? Isåfall kan du gå via Start > Inställningar > "Uppdateringar & säkerhet" > Återställning > Återställ. (bör vara något sånt, kör endast Engelska på mina W10 installationer)

Vill du behålla dina filer så kör på det, då återställer den Windows-filerna endast, fungerar inte det så får du nog tömma allt.

Visa signatur

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Fungerade felsäkert läge? Isåfall kan du gå via Start > Inställningar > "Uppdateringar & säkerhet" > Återställning > Återställ. (bör vara något sånt, kör endast Engelska på mina W10 installationer)

Vill du behålla dina filer så kör på det, då återställer den Windows-filerna endast, fungerar inte det så får du nog tömma allt.

Nej felsäkert läge fungerar inte.

Permalänk

Är precis som att den har hängt sig vid "bakgrundsbilden" innan inloggningsportalen.

Permalänk

Du behöver nog köra om W10 i den, så om du kan hitta någon med USB-sticka med bootbart W10 för att utföra en ominstallation.

Andra alternativet är att kontakta Lenovo och försöka få återställningsmedie av dem (förr i tiden kallades de återställningsskivor).

Visa signatur