Xbox One S varför 4K?

Permalänk
Medlem

Xbox One S varför 4K?

Jag är absolut ingen expert och måste därför ställa denna kanske dumma fråga. Hoppas ni kan respektera det.
Jag har läst om 4k TV tidigare. Där visar det sig att det knappt finns några kanaler som stödjer 4K och därför kan vara rätt onödigt att köpa en 4K tv.
Precis samma argument tänker jag kring xbox spel. Kommer spelen stödja 4K upplösning ö.h.t.?

Permalänk
Medlem

Filmer och videor finns det gott om i 4K.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Rätt säker på att Xbox One S bara stödjer 4K när det kommer till filmer osv, inte spel. Man får vänta på Project Scorpio om man vill ha en konsol man kan spela i 4K på.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem

Får jag påminna om att 4K filmer börjar se ljuset?

EDIT: Inte ens tvåa utan trea på pucken...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Legitimt: Hur många hd kanaler fanns det när full hd tv började säljas?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Netflix har 4K serier, UHD bluray är pågång (eller ja det finns endel filmer redan men inget stort utbud). Spel i 4K native kommer nog inte då det kräver bättre hårdvara än vad Xbox:en kommer ha. Möjligtvis kan enkla 2D spel köras i 4K native. Den kan dock skala upp spel till 4K vad jag förstått men om det ser mycket bättre ut vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Varför vill man köpa ett Xbox med 4k då? Frågar samtliga
endast för att se film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitimt:

Därför att den kan spela upp filmer och videor i 4k??? Det var ju precis det alla här skrev. Alla streaming tjänster erbjuder 4k och youtube har gott om 4k videor?

Sure tv kanalerna kanske inte erbjuder 4k men helt ärligt, vem kollar särskilt mycket på tv nuförtiden? Jag och väldigt många andra streamar istället det vi vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Därför att den kan spela upp filmer och videor i 4k??? Det var ju precis det alla här skrev. Alla streaming tjänster erbjuder 4k och youtube har gott om 4k videor?

Sure tv kanalerna kanske inte erbjuder 4k men helt ärligt, vem kollar särskilt mycket på tv nuförtiden? Jag och väldigt många andra streamar istället det vi vill se.

Fast filmer och videos kan man ju spela upp via sin tv. Streaming tjänsterna har ju apps via Tvn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitimt:

Är man filmnörd så är UHD spelaren ett dragplåster. Annars är det som det mesta, folk vill ha det senaste. 4K är inne nu och säljer.
Dock ganska meningslöst på Xboxen kan jag hålla med om man inte är intresserad av att ha den som film/videospelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitimt:

Fast filmer och videos kan man ju spela upp via sin tv. Streaming tjänsterna har ju apps via Tvn också.

Ofta hanterar TV apparaterna inte högre än 1080p via smart-tv pga att hårvaran inte klarar av att köra 4k.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitimt:

Alla har inte smart tv? Smart tv är enligt mig segt och krångligt... Finns gott om 4k tv utan smart.

Många köpte ju ps3 bara som multimedia och bluray spelare...

Sen undrar jag vad finns det för negativt att det kommer en xbox One som stödjer 4k. Även om just du inte kommer använda det, vad är det negativa med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Alla har inte smart tv? Smart tv är enligt mig segt och krångligt... Finns gott om 4k tv utan smart.

Många köpte ju ps3 bara som multimedia och bluray spelare...

Sen undrar jag vad finns det för negativt att det kommer en xbox One som stödjer 4k. Även om just du inte kommer använda det, vad är det negativa med det?

Vad det är för negativt med det? Hur ska jag kunna svara på det?
Min huvudfråga var om jag kunde spela 4K spel och svaret var att det inte fanns några 4K ännu.
Min följdfråga blev då varför man vill köpa ett 4K xbox. Jag tog för givet att folk köpte 4K med smart tv. Ursäkta mig för det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legitimt:

Vad det är för negativt med det? Hur ska jag kunna svara på det?
Min huvudfråga var om jag kunde spela 4K spel och svaret var att det inte fanns några 4K ännu.
Min följdfråga blev då varför man vill köpa ett 4K xbox. Jag tog för givet att folk köpte 4K med smart tv. Ursäkta mig för det

Man köper en Xbox One S för att titta på 4K via netflix och blu-ray. Även om smart tvsar har 4K och inbyggt netflix är Xbox appen troligtvis bättre och jag känner då inte till någon smart TV med inbyggd bly-ray spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Man köper en Xbox One S för att titta på 4K via netflix och blu-ray. Även om smart tvsar har 4K och inbyggt netflix är Xbox appen troligtvis bättre och jag känner då inte till någon smart TV med inbyggd bly-ray spelare.

Okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitimt:

För att alla 4K UHD streaming tjänster komprimerar sönder materialet som sänds. Netflix 4K är knappt i samma bollpark som vanliga 2K bluray skivor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Någonstans måste det börja och det är bra att Xbox One uppdateras med stöd för UHD (eller 4K som vissa envisas med när det ändå finns ett namn på upplösningen) men också HDR: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-4k-hdr-...

HDTV-spridningen tog lång tid, spelkonsollerna var ganska tidigt ute och dessa har nog hjälpt att få ut HDTVs i hem världen över. Men någon har redan varit inne på detta innan men känns värt att upprepa i sammanhanget.

EDIT: Syftar inte på någon speciell ovan vad gäller "4K" utan att hela branschen men även media blandar uttryck. Formatet heter UHD och det bör också vara vad som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Netflix har 4K serier, UHD bluray är pågång (eller ja det finns endel filmer redan men inget stort utbud). Spel i 4K native kommer nog inte då det kräver bättre hårdvara än vad Xbox:en kommer ha. Möjligtvis kan enkla 2D spel köras i 4K native. Den kan dock skala upp spel till 4K vad jag förstått men om det ser mycket bättre ut vet jag ej.

Ja visst har de. Tror att deras 1080p stream skulle se lika bra ut som deras 4k stream om de hade gett 1080p streamen samma bandbredd och samma komprimeringsteknik som de anväder till 4k.

Däremot hade de ju då inte kunnat stoltsera med att de streamar i 4K.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-streaming-201404063713.htm

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någonstans måste det börja och det är bra att Xbox One uppdateras med stöd för UHD (eller 4K som vissa envisas med när det ändå finns ett namn på upplösningen) men också HDR: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-4k-hdr-...

HDTV-spridningen tog lång tid, spelkonsollerna var ganska tidigt ute och dessa har nog hjälpt att få ut HDTVs i hem världen över. Men någon har redan varit inne på detta innan men känns värt att upprepa i sammanhanget.

EDIT: Syftar inte på någon speciell ovan vad gäller "4K" utan att hela branschen men även media blandar uttryck. Formatet heter UHD och det bör också vara vad som används.

Ja det håller jag med om. PS3:an hjälpte till en hel del med blurayformatet så i den aspekten är det helt klart positivt med att konsolerna är tidigt ute. Speciellt när standalone spelarna är så dyra i början att ingen köper dem får några enstaka filmers skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Ja visst har de. Tror att deras 1080p stream skulle se lika bra ut som deras 4k stream om de hade gett 1080p streamen samma bandbredd och samma komprimeringsteknik som de anväder till 4k.

Däremot hade de ju då inte kunnat stoltsera med att de streamar i 4K.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-streaming-201404063713.htm

Streaming är nog inte bästa sättet att visa nya tekniken.

Krävs helt klart riktigt bra källmaterial och bitrate för att visa skillnaden. Nyare digitalt filmade serier och filmer på UHD disc lär va najs dock. T.ex. många äldre analogt filmade filmer har inte riktigt detaljerna även om råfilmen direkt ur kameran var tillräcklig så tappar det detaljer efter alla processer dom genomgår medans man gör filmen har jag fattat det som. Så blir inte samma wow som mellan SD och HD direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Ja det håller jag med om. PS3:an hjälpte till en hel del med blurayformatet så i den aspekten är det helt klart positivt med att konsolerna är tidigt ute. Speciellt när standalone spelarna är så dyra i början att ingen köper dem får några enstaka filmers skull.

Precis, likaså PS2 innan den när DVD-formatet började bli populärt. Att köpa PS2 för DVD-uppspelning var något som förekom faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ganska korkat med 4K på konsol överhuvudtaget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hybe:

Ganska korkat med 4K på konsol överhuvudtaget

Konsoller används inte enbart för spel utan även för musik och video av olika slag. UHD-stöd blir snabbt vettigt om man kollar vart bildskärmsutvecklingen faktiskt går.

Xbox One S är inte byggd för att spela med UHD, det är kommande Project Scorpios jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Konsoller används inte enbart för spel utan även för musik och video av olika slag. UHD-stöd blir snabbt vettigt om man kollar vart bildskärmsutvecklingen faktiskt går.

Xbox One S är inte byggd för att spela med UHD, det är kommande Project Scorpios jobb.

Jo fast ofta man sitter 1m från tvn. HDR kanske e sjyst om stöd finns, men 4K - mest PR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hybe:

Jo fast ofta man sitter 1m från tvn. HDR kanske e sjyst om stöd finns, men 4K - mest PR

Beror ju på hur stor TV man har också. En TV på 70" bör se rätt pixlig ut för de flesta även på några meters avstånd i FHD.

Nu tycker även jag att UHD är lite överskattat, speciellt för spel då hårdvara för att driva spel i den upplösning vettigt inte finns riktigt, och kostar väldigt mycket. Men framöver? En TV har man ju ofta i flera år, speciellt om den nu är bra.
Samtidigt, jag anser FHD-skärmar lågupplösta. QHD är minimumkrav för mig på PC för en skärm jag tittar på mycket. Min U2713HM är en rätt kär ägodel och är heller inte speciellt svårdriven för spel.

Ju vanligare UHD blir desto snabbare kommer priserna gå ner. Själv hoppas jag att min nästa datorskärm kan vara UHD, med HDR och gärna till en rimlig prislapp också. Likaså TV, om jag någonsin byter ut min Sony Bravia 40D3550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Beror ju på hur stor TV man har också. En TV på 70" bör se rätt pixlig ut för de flesta även på några meters avstånd i FHD.

Nu tycker även jag att UHD är lite överskattat, speciellt för spel då hårdvara för att driva spel i den upplösning vettigt inte finns riktigt, och kostar väldigt mycket. Men framöver? En TV har man ju ofta i flera år, speciellt om den nu är bra.
Samtidigt, jag anser FHD-skärmar lågupplösta. QHD är minimumkrav för mig på PC för en skärm jag tittar på mycket. Min U2713HM är en rätt kär ägodel och är heller inte speciellt svårdriven för spel.

Ju vanligare UHD blir desto snabbare kommer priserna gå ner. Själv hoppas jag att min nästa datorskärm kan vara UHD, med HDR och gärna till en rimlig prislapp också. Likaså TV, om jag någonsin byter ut min Sony Bravia 40D3550.

Det gör ju knappt det. På 3 meters avstånd på min 65" har jag svårt att se skillnad på 720p och 1080p i film. Upp till 2160p blir ju skillnaden ännu mindre.
Kom ihåg när jag hade min grymma JVC projektor. Där kunde man se fördelen med 1080p på ett helt annat sätt, men skillnaden var mindre än man kan tro även där.

För skärmar där du sitter så nära är det ju en annan sak. 1080p på min 27" är definitivt i underkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Det gör ju knappt det. På 3 meters avstånd på min 65" har jag svårt att se skillnad på 720p och 1080p i film. Upp till 2160p blir ju skillnaden ännu mindre.

Enligt ditt egna diagram så bör du se tydlig skillnad... Undrar även vad det är för källmaterial du använt isf, för ska du ha en hyfsad jämförelse så behöver du givetvis ha bra källmaterial också. Ser personligen enorm skillnad mellan 1920x1080 och 3840x2160 när båda är i bra kvalité på ~2.5m@65". (Taget från minnet.) Ser även enorm skillnad mellan olika grader utav komprimerings förluster, någonting som enligt mig väger minst lika tungt som upplösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@philipborg:

Notera att det är "feet", inte meter!

Bitrate och upplösning är olika saker för övrigt. Givetvis ska det vara en rättvis jämförelse, där bara upplösningen skiljer.
Tror inte för fem öre att du ser "enorm" skillnad mellan 2160p och 1080p på 2,5m, helt och hållet omöjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hybe:

Kom ihåg när jag hade min grymma JVC projektor. Där kunde man se fördelen med 1080p på ett helt annat sätt, men skillnaden var mindre än man kan tro även där.

För skärmar där du sitter så nära är det ju en annan sak. 1080p på min 27" är definitivt i underkant.

https://dsygew.dm2301.livefilestore.com/y3mD2HUny1KiAQrE2cn_P-Q_VUV5doQxvJG2Jr9JtHxg5zwRC0RU99sfEPiOJQmcRNnHauK7qSc9g7gA9rehobLdxaqwna6kHGoHNF-IM1ygf8QxdXecRWvBNc4KGnMBx3AWr47iLmwI8GUs_UjL-f_Yyu4kx8wKNtw9_glWbmz5Oc/ultrahdresolutionchart.png?psid=1

Jag håller inte med. Samtidigt är det ju en fråga om ålder och hur synen är, samt om man vet vad man ska titta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

@philipborg:

Notera att det är "feet", inte meter!

Exakt... 3m är strax under 10', en sträcka som enligt ditt egna diagram ska ha tydliga skillnader mellan 720p och 1080p på 65". Inte långt ifrån "Full benefit of 1080p visible".

Skrivet av Hybe:

Bitrate och upplösning är olika saker för övrigt. Givetvis ska det vara en rättvis jämförelse, där bara upplösningen skiljer.
Tror inte för fem öre att du ser "enorm" skillnad mellan 2160p och 1080p på 2,5m, helt och håller omöjligt.

Självklart så måste bitrate gå upp vid högre upplösning. (Om vi antar two-pass encoding med i övrigt identiska parametrar, annars blir bitrate meningslöst för jämförelse.) Poängen med högre upplösning är att mer data (pixlar i just detta fallet) ska kunna visas samt vara tydligare, rätt viktigt då att man har mer data också. Givetvis är jag fullt medveten om att det är två olika saker, det är däremot viktigt att du har bra material om högre upplösning ska kunna visa upp vad det går för. För en rättvis jämförelse så måste man egentligen köra lossless och pixelmappad uppskalning.

Kan inte göra mycket mer än att hävda min upplevelse från mina egna erfarenheter rörande 3840x2160 gentemot 1920x1080. Har inte testat 4K bluray ännu men har testat lossless videos och detaljrikédomen är märkbart bättre i jämförelse med samma lossless video i 1920x1080. Självklart är det diminishing returns och allting blir inte 4X tydligare bara för att man har 4X fler pixlar. Samt enorm kanske var att tag i, men skulle inte säga emot klart märkbart iaf för mina ögon.

Visa signatur