Förnya abonnemang utan telefon

Permalänk
Medlem

Förnya abonnemang utan telefon

Hej! Tänker inte skaffa telefon nu men min bindningstid för abonnemanget går ut eller har gått ut.

Jag kan få mer surftid för samma kostnad.

Är det en nackdel på något sätt att förnya utan telefon om jag skulle vilja skaffa telefon senare?

Det är Telenor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Tänker inte skaffa telefon nu men min bindningstid för abonnemanget går ut eller har gått ut.

Är det en nackdel på något sätt att förnya utan telefon om jag skulle vilja skaffa telefon senare?

Det är Telenor.

Byta abonnemang är inget som kräver att man binder sig under en viss tid, så finns där ett nyare alternativ som är bättre för din del så är det bara att byta.
Vill du senare ha en ny telefon så plockar du ut den du vill ha och binder ditt abonnemang samtidigt, om man vill ha telefon med så måste man alltid ta något befintliga abonnemang eftersom man inte kan binda om gamla.

Permalänk
Entusiast

Du behöver inte förnya nåt. Du har kvar samma abonnemang men är obunden bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du behöver inte förnya nåt. Du har kvar samma abonnemang men är obunden bara...

Ok, men kan få bättre villkor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Ok, men kan få bättre villkor.

Bara om samma abnomang fortfarande finns kvar. Annars får du byta till ett nytt som passar dina behov bättre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om du får någon bindningstid om du väljer mer surf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Frågan är ju om du får någon bindningstid om du väljer mer surf.

Jo, är lite osäker på hur det där fungerar.

Innan har jag nog alltid haft telefon och abonnemang så länge jag haft bindningstid på telefonen. Brukar nog ta 24 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Innan har jag nog alltid haft telefon och abonnemang så länge jag haft bindningstid på telefonen. Brukar nog ta 24 månader.

Som jag sa innan så att byta abonnemang till ett nytt kräver inte att man binder sig även om det nya har mer surf, om din bindningstid har gått ut har du 4 alternativ.
1. Fortsätt med ditt nuvarande abonnemang utan bindning.
2. Välj ett nytt av de befintliga abonnemangen, kräver inte att man binder sig.
3. Välj en ny telefon och bind ditt abonnemang, måste välja ett av de nu befintliga abonnemangen. (Enda alternativet som kräver bindning av abonnemanget)
4. Säg upp abonnemanget och välj annan operatör.

Konstigare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag sa innan så att byta abonnemang till ett nytt kräver inte att man binder sig även om det nya har mer surf, om din bindningstid har gått ut har du 4 alternativ.
3. Välj en ny telefon och bind ditt abonnemang, måste välja ett av de nu befintliga abonnemangen. (Enda alternativet som kräver bindning av abonnemanget)

Ok, då vet jag. Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Skrivet av MacAllan:

Nej, operatören kan erbjuda särskilda villkor mot bindningstid också, så hör med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, operatören kan erbjuda särskilda villkor mot bindningstid också, så hör med dem.

Att dom skulle göra det till privatperson har jag aldrig hört talas om, däremot till företags abonnemang kan man få särskilda villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att dom skulle göra det till privatperson har jag aldrig hört talas om, däremot till företags abonnemang kan man få särskilda villkor.

Det är inte så vanligt för mobiltele såvitt jag vet, men överlag förekommer ju lägre pris om man binder sig en viss tid.
Med den lilla infon som finns här så är enda jag kan säga kolla med operatören, förutsätt inte att det inte blir någon bindning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte så vanligt för mobiltele såvitt jag vet, men överlag förekommer ju lägre pris om man binder sig en viss tid.
Med den lilla infon som finns här så är enda jag kan säga kolla med operatören, förutsätt inte att det inte blir någon bindning.

Som du själv säger så förekommer det inte i mobilbranschen, enda gången du får något billigare där om du binder dig är om du väljer en telefon till abonnemanget, även där är det en fråga om det blir billigare då det oftast handlar om ren avbetalning.

Har själv haft Telenor i många år (sen Vodafone) och inte ens som "trogen kund" får man något extra vare sig du binder dig eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Görs på i princip alla telefoni och isp leverantörer.

Jag fick 12 mån bindningstid hos telia för 3 månaders rabatt. Oftast är det antichurn/uppsägningsavdelningen som har dessa erbjudanden. Det är bara att ringa och säga att abbonemanget är bra men för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag fick 12 mån bindningstid hos telia för 3 månaders rabatt. Oftast är det antichurn/uppsägningsavdelningen som har dessa erbjudanden. Det är bara att ringa och säga att abbonemanget är bra men för dyrt.

Bara att gratulera, jag har aldrig hört om sådant hos Telenor.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jag var i samma situation för ett år sedan. Jag hade Tre. Det man gör är att man ringer och klagar på priset. Då blir det fart på dem. Hos Tre kopplar de dig vidare till en annan avdelning som gör en specialdeal åt en. Jag var tvungen att binda mig i ett år. Det är nog inte så vanligt att detta fungerar mitt i en bindningstid. Då hjälper det inte att klaga.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Telia försökte få mig att binda på 2 år mot att jag fick 50 kr rabatt per månad så länge jag har kvar abonnemanget, tog inte det då och kan ångra mig i efterhand med tanke på att det hade blivit några tusen vid det här laget...

Skrivet av MacAllan:

Som du själv säger så förekommer det inte i mobilbranschen, enda gången du får något billigare där om du binder dig är om du väljer en telefon till abonnemanget, även där är det en fråga om det blir billigare då det oftast handlar om ren avbetalning.

Har själv haft Telenor i många år (sen Vodafone) och inte ens som "trogen kund" får man något extra vare sig du binder dig eller inte.

Telia försökte få mig att binda på 2 år mot att jag fick 50 kr rabatt per månad så länge jag har kvar abonnemanget, tog inte det då och kan ångra mig i efterhand med tanke på att det hade blivit några tusen vid det här laget...

Skrivet av Larsp777:

Det är Telenor.

Om det kräver att du binder om så fundera på om du tycker det är värt det, annars är det väl bara att köra på och i värsta fall ändra eller säga upp abonnemanget när du märker att du inte är nöjd eller vill byta av någon annan anledning? Är du redan bunden kan du inte binda dig för att få en avbetalningsplan genom operatören (om den är bra eller inte låter jag vara osagt) så det är väl den nackdelen jag kan komma på vad gäller att binda om sig och köpa ny mobil.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Skrivet av MacAllan:

Skrivet av gaminggirl:

Om det kräver att du binder om så fundera på om du tycker det är värt det, annars är det väl bara att köra på och i värsta fall ändra eller säga upp abonnemanget när du märker att du inte är nöjd eller vill byta av någon annan anledning? Är du redan bunden kan du inte binda dig för att få en avbetalningsplan genom operatören (om den är bra eller inte låter jag vara osagt) så det är väl den nackdelen jag kan komma på vad gäller att binda om sig och köpa ny mobil.

Var tvungen att kolla Telenors hemsida och ta mig f**n, dom ger 50-170kr/mån i rabatt om man bara binder sitt abonnemang, gäller alla utom det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Var tvungen att kolla Telenors hemsida och ta mig f**n, dom ger 50-170kr/mån i rabatt om man bara binder sitt abonnemang, gäller alla utom det billigaste.

du kan nog hitta bättre erbjudanden hos deras antichurn, även på deras billigaste abbonemang 😊

Permalänk
Medlem

Frågade på deras Facebook sida och de svarade:

"väljer du att förlänga ditt abonnemang binder du avtalet i 24 månader. Om du endast vill byta abonnemangsform påverkar detta inte din bindningstid"

Visa signatur