Andv. lösenord - villken fil?

Permalänk
Medlem

Andv. lösenord - villken fil?

Hej!
Jag har två andvändare på min Linux distrubution en jimmy å en familjen, jimmy skapades först, å för den andvändaren satte jag inget password.
Jag tyckte att det var jobbigt och onödigt för min del. Andra andvändare familjen krävdes det att jag valde ett lösen till.
Det jag vill veta är helt enkelt, villken fil ska jag ändra i för att slippa ha ett password för båda andvändarna.
Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

logga in som root/användaren du ska ta bort lösen på och skriv "passwd" eller "passwd user", t.ex. "passwd jimmy" och tryck sen bara enter för att ta bort lösenordet.. tror iaf det funkar. Har aldrig kört utan lösenord, så jag vet inte Men med "passwd" byter man iaf lösenord, sen om det går att sätta ett tomt lösenord ö.h.t. det vet jag som sagt inte, men testa

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Tyvärr så fungerade det inte så bra.

"BAD PASSWORD: it's WAY too short"

Hmm.. Det ska väll ändå vara upp till mig.
Det måste finnas en fil någonstanns där det anges ett minimum för antal versaler som ska existera i ett lösen.
Kom gärna med fler idér!

//Jimmy

Permalänk
Hedersmedlem

/etc/pam.d/passwd

Fast det beror säkert lite på vilken distribution du använder..

Permalänk
Medlem

dumt att inte ha passwd. ha du ssh eller nåt i gång för alla annvädare kommer vem som helst in på din burk på ett lan eller om du har öppen ip på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timmy
Tack för tipset!
Tyvärr så fungerade det inte så bra.

"BAD PASSWORD: it's WAY too short"

Hmm.. Det ska väll ändå vara upp till mig.
Det måste finnas en fil någonstanns där det anges ett minimum för antal versaler som ska existera i ett lösen.
Kom gärna med fler idér!

//Jimmy

Läser du mer så får du se.
Skriv samma lösenord igen så går det bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
dumt att inte ha passwd. ha du ssh eller nåt i gång för alla annvädare kommer vem som helst in på din burk på ett lan eller om du har öppen ip på nätet.

Har man "PermitEmptyPasswords" satt till "Yes" i sin sshd_config, bör man nog göra något åt det (Kommentera raden eller sätta till No (default är No)).

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey