Hur vet jag om mitt grafikkort klarar 144Hz?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om mitt grafikkort klarar 144Hz?

Hej!

Precis som rubriken lyder undrar jag hur jag vet om mitt grafikkort klarar 144Hz? Jag har nämligen detta grafikkortet https://www.dustinhome.se/product/5010874330/gaming?ssel=fals... (ej köpt från denna sida).

Fungerar alla kablar eller krävs det en speciell för att få 144hz?

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilken upplösning du skall använda och vilka spel samt vilka inställningar på grafiken du tänkt använda.

Permalänk
Medlem

@Boombaaz: Hade tänkt 1928X1080, kör framförallt CSGO och delvis GTA .När de gäller inställningar på grafiken nöjer jag mig med medium på allt.

Permalänk
Medlem

Följande gäller för ditt grafikkort:

  • DisplayPort: Ja.

  • DVI: Ja, med Dual Link-kabel. Jag är osäker på om båda DVI-kontakterna på grafikkortet klarar det dock, det är möjligt att bara en gör det.

  • HDMI: Kanske, men nästan inga 144Hz-skärmar klarar 144Hz via HDMI ändå.

Det bästa är att skaffa en skärm med DisplayPort, eftersom DVI är en gammal kontakt som börjat fasas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Det beror väl på vilken upplösning du skall använda och vilka spel samt vilka inställningar på grafiken du tänkt använda.

Han frågar om han kan driva skärmen i 144hz, inte om det klarar 144fps.

Ja du kan köra 144hz på det kortet, bara att använda sladden som kom med skärmen så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för svaret, ska kika på det!

Permalänk
Medlem

@Defeat^: Okej tack! Det ska väl inte vara några problem med att ha 2 skärmar samtidigt?

Permalänk
Medlem

Tjena jag vill få lite proffs tips, undrar om detta grafikkortet på datorn stödjer 144 hz https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa... . har köpt en 144 hz benq skärm samt en ny hdmi men får ändå inte 144hz på skärmen. Vad gör jag?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av edvin001:

Tjena jag vill få lite proffs tips, undrar om detta grafikkortet på datorn stödjer 144 hz https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa... . har köpt en 144 hz benq skärm samt en ny hdmi men får ändå inte 144hz på skärmen. Vad gör jag?

Det är enorm skillnad på 144 Hz om man kör 1080p, 1440p och 4K. Nu är detta dock inte ett problem för dig då grafikkortet är en RTX 4060 och den klarar 144 Hz över HDMI i just 1080p, 1440p och 4K utan problem eftersom den kör helt modern och aktuell HDMI.

Däremot är det förmodligen din skärm som inte klarar 144 Hz över HDMI. "144 hz benq"-skärm låter som du köpt den gamla grisen XL2411Z begagnat eller liknande? Den kommer du tyvärr aldrig kunna köra i 144 Hz med ett modernt grafikkort eftersom det är en skärm byggd för forntidens datorer.

Har en tråd och inlägg om detta här: #17638968

Har du annan skärm och en modernare skärm? Berätta i sådana fall vilken det är.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Vad är det högsta jag kan komma upp till isf ? Kan jag 120 iaf? Köpte skärmen för drygt 2 pr sedan och det är en benq

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvin001:

Tack för snabbt svar! Vad är det högsta jag kan komma upp till isf ? Kan jag 120 iaf? Köpte skärmen för drygt 2 pr sedan och det är en benq

Återkom med modell, borde stå på en klisterlapp på baksidan av skärmen

borde va något i stil med "XL2411P" men kan vara lite olika bokstavskombinationer, men storleken på skärmen är mer eller mindre alltid med "XL2411P" om det är en 24 tummare.

Exempelbild

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvin001:

Tack för snabbt svar! Vad är det högsta jag kan komma upp till isf ? Kan jag 120 iaf? Köpte skärmen för drygt 2 pr sedan och det är en benq

Nej, 60 Hz är förmodligen det högsta. Kolla gärna på baksidan av skärmen för att se exakt vilken modell det är, det blir lättare att ge bra råd.

4060 har inte DVI kontakt, tyvärr.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.