Går det att göra en grammofon tystare?

Permalänk
Medlem

Går det att göra en grammofon tystare?

Tjena! Jag köpte en fantastiskt mysig grammofon för stenkakor på Second hand och den fungerar utan problem! Volymen på den är dock något för högt för att passa i en lägenhet. Har ni några tips på hur jag kan sänka volymen på grammofonen? Jag körde ner en handduk i tratten och det hjälpte delvis.

Bild på grammofonen : http://imgur.com/SnMKXVa

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holmfrid:

Tjena! Jag köpte en fantastiskt mysig grammofon för stenkakor på Second hand och den fungerar utan problem! Volymen på den är dock något för högt för att passa i en lägenhet. Har ni några tips på hur jag kan sänka volymen på grammofonen? Jag körde ner en handduk i tratten och det hjälpte delvis.

Bild på grammofonen : http://imgur.com/SnMKXVa

Mjukare nålar ger lägre ljudnivå och mindre "rasp" kaktustaggar och bambustickor användes troligen när den gramofonen var modern, handlar det bara om att spela skivorna och inte spela trattgramofon så finns det 78varvs pickuper vars utsignal man sen förstärker elektriskt men då blir det ju ingen trattgramofon.
http://www.ortofon.com/ortofon-2m-78-p-598

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjukare nålar ger lägre ljudnivå och mindre "rasp" kaktustaggar och bambustickor användes troligen när den gramofonen var modern, handlar det bara om att spela skivorna och inte spela trattgramofon så finns det 78varvs pickuper vars utsignal man sen förstärker elektriskt men då blir det ju ingen trattgramofon.
http://www.ortofon.com/ortofon-2m-78-p-598

Tack för svaret! Vet du någon butik som man kan köpa nålar hos?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Bomull i högtalarn. Väll den lättaste lösningen. Skämt åt sidan. Så har jag ärligt tallat ingen aning hur om grammofoner.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holmfrid:

Tack för svaret! Vet du någon butik som man kan köpa nålar hos?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är nog sånt du får tillverka själv numera om du inte hittar det på nån samlarauktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Prova att lägga över något så att du gör hålet ur tratten mindre borde dämpa den en del.

Typ en plyfaskiva med ett mindre hål i typ alternativt inget alls och se vad som händer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det intressanta ur teknikperspektiv är att en sådan trattgrammofon som inte ger ens 1 mW i ljudenergi till dosan innan tratten - ger så högt ljud att den anses för högt i en lägenhet - medans inom hembioljud så tävlar man i antal 100 Watt som förstärkarna kan ge per kanal i försäljningsargument...

Man får helt annan perspektiv på det här med verkningsgrad på ljudanläggningar och högtalare efter detta...

(jo, jag har också hört hur sådana trattgrammofoner låter och man blir förvånad över hur högt de faktiskt spelar...)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@xxargs: Tyvärr är det generellt sätt bara marknadsföringssiffror (som är tämligen ointressanta om man söker ljudamplitud).

RMS eller "peak-värdet" är egentligen bara en skenbar effekt som egentligen inte åstadkommer något.
(Det reaktiva värdet är betydligt lägre).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enl Svalander ger olika grovlek olika ljudnivå:
https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteN:

Jo men stål ger starkt ljud jämfört med en mer dämpande "tränål"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte en aning om något när det gäller hur detta funkar men när mrgaffe säger tränål så tänker jag att en tandpetare vore en bra bas. Kanske ska vara lite hårdare trä dock med tanke på att bambu nämndes. Du får leta efter mahognytandpetare. Borde finnas runt Dubai någonstans.

Skulle plast funka?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heatm:

Jag har inte en aning om något när det gäller hur detta funkar men när mrgaffe säger tränål så tänker jag att en tandpetare vore en bra bas. Kanske ska vara lite hårdare trä dock med tanke på att bambu nämndes. Du får leta efter mahognytandpetare. Borde finnas runt Dubai någonstans.

Skulle plast funka?

Plast kan säkert funka för att spela svagt men eftersom det inte fanns såna material vid tiden då grammofonen tillverkades/användes så användes inget sånt utan det är nått man i så fall får prova själv.
Grejjen är väl mer att de som vill åt musiken på stenkakorna använder moderna skivspelare med elektrisk utsignal och pickuper typ de Ortofon jag länkade och de som är "museiala samlare" vill ha originaldelar eller åtminstone nytillverkade replikaresservdelardelar så plastnål är nått man får svarva till och labba med skälv.

Visa signatur