Dörrupslag i bil, skulle ni sagt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Dra igång kameran och ta ett foto går så fort, så ja det gör jag.

inte för att vara sån men vad gör du om den bilen som du fotade inte stod kvar o nån annan varit imellan och skadat din bil. hur ska du bevisa att det var just den bilen som gjorde nått.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Den här är ångest

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag fick min bil skadad flera gånger av min granne i garaget till bostadsrättsföreningen. Jag tog honom till och med på bar gärning med färg från min bil på hans dörr. Då var min bil helt ny hade endast gått 400 mil, han anklagade mig för att ha ställt mig för nära och att jag inte skulle få ett skit från honom. Har idag bytt plats och inte fått några fler skador på bilen. Det går tydligen inte att lita på någon inte ens sina egna grannar i garaget..

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

I de märken och jack jag har fått genom åren, så har det nästan alltid funnits skav av färg från den andra bilen. Så då vet man ju rätt snabbt vilken färg den andra bilen har iaf..
Fick fast en smitare i ett parkeringsgarage på den vägen.. Stog en bil längre bort, som hade färg från min bil och tog reda på vart ägaren bodde. Ringde på och förklarade mitt ärende. Personen erkände direkt, så det löste sig..

Okej, ja det, i kombination med bild räcker nog iof långt!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kan bara svara på ett teoretiskt plan då jag aldrig orsakat någon sådan skadegörelse men nej, jag skulle inte säga till. Ingen hade sagt till om de orsakat skada på min bil så jag hade agerat därefter.

Vidtar dock åtgärder för att slippa en sådan situation, det finns nästan alltid en tom del av parkeringsplatsen att stå på alternativt någon kant där chansen att orsaka skada är 0.

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

Jag är väldigt rädd om mina bilar så jag parkerar alltid längst bort från ingången för att slippa just dörruppslag.
Enligt mina "fördomar" så blir folk mer och mer slarviga ju närmre affären de parkerar: Lata människor som inte orkar gå -> bryr sig inte så mycket om dörruppslag.

Detta sorterar även bort pensionärer (som tillsammans med barnfamiljer är värst när det gäller parkeringsskador) då de gärna parkerar så nära som möjligt för att slippa gå.

Såhär brukar jag också göra. Men vilka är dom hjärndöda idioterna som envisas med att parkera bredvid en om det så finns 5 lediga rutor åt varje håll? En dag ska jag fanimej vänta tills den fan kommer tillbaka till bilen för o fråga vad fan som försigår i huvet på dom..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Råkat göra värre skador på bilar två gånger, lämnat lapp samt ringt den ena utav dom på kvällen då jag inte hörde något (lappjäveln hade lämnat bilen).

Mycket uppskattat utav dom som hade oturen att hamna ivägen för en stressad Wack0.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Vad är det för bilar egentligen, de flesta skyddsvärda bilar har väl rätt färsk och ordentligt tilltagen plåt? Jag menar, efter att ha kört på 50m grusväg har mer åverkan skett på lacken än vad ovan nämnda procedur kommer i närheten av. Grundat på egna empiriska studier.

Jag har, på sidorna, ingen åverkan 35 cm från marken och uppåt, på en 6 år gammal bil, som inte kommer från dörruppslag, eller annan icke kör-relaterad händelse. Och då är min bil en "rally bil" som fått gå hårt på dåligt underlag, troligtvis sedan dag ett. JAG hade inte köpt en bil med "Ralliart" i namnet, för att köra den som om det var söndagsutflykt, och resan var målet... Så jag vet inte om jag håller med om att lacken far speciellt illa av moderna bilars normala framfart. Det är utstickande metallföremål på kläder eller tillbehör, exempelvis handväskor, samt dörruppslag som ställer till sidorna på en bil.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Synd på en så fin bil =/
R107 är ju inte direkt en dussinbil numera.

Permalänk
Medlem

sedan ett år tillbaka har ajg fått följande parkeringsskador på min bil:

1 inbackad med dragkrok på min reg plåt. flertal gånger
2. någon kört in i backändan och spräckt plasten.
3 någon SPARKADE loss min backspegel och samtidigt sparkade på bildörren
4 dörruppslag lätt vid passagerar dörr
5 dörruppslag på förardörr modell: stor!
6 någon har backat in i min front och spräckt plastkåpan för hela fronten.

ingen har hittils lämnat någon lapp åt mig.

har önskat flera gånger att jag får se det hända och ta personen på bar gärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Blofeld:
Det är alltid idioten som parkerar för nära en annan bil som har fel, dvs du i det här fallet. Du parkerar in en annan bil så att föraren inte kan ta sig in i den.

Själv skulle jag gå till längder för att kontakta ägaren av bilen, smitning, oavsett trafikbrott, gör att ens körkort klipps. Samt att bemötandet från ägaren av bilen man skadat blir mycket trevligare. Och rent samvete.

Um, knappast om jag kommer först till platsen. Annars har du rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

Men om du är t.ex. inne och handlar i två timmar kan det ha stått tio bilar bredvid din under tiden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det hela är bara en försäkringsfråga. Spelar egentligen ingen större roll om skadegöraren lämnar lapp eller inte. Gör han/hon det så går det på dennes försäkring. Utan lapp så har försäkringsbolagen en lösning som betalar när skadegöraren är okänd.

Om jag själv hade fipplat? Visst skulle jag lämna lapp. Det är sådant man har försäkringen för. Inget att skita ner sig för.

Du får ju också tänka på att självrisken sänks ganska drastiskt om man kan bevisa att man inte var ansvarig själv? Jag hade hellre köpt två nya Michelindäck till sommaren eller kanske 375st pollypåsar. 7500kr kanske är småpengar för dej, vissa kanske hellre vill lägga dom på något vettigt. För mej är det en principsak, skadar du min bil så betalar du (eller din försäkring).

De som inte bryr sig om att lämna lapp hoppas jag får återbetala skadan på annat sätt, säkerligen något dom gillar så som hus, båt, växthus, kläder, gossenalle eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ibland när man öppnar dörren rycker vinden tag i den så den flyger upp som bara fan.

Det kan man väl inte göra så mycket åt men annars så skulle jag aldrig slå emot någon annans bil om den inte var riktigt felparkerad.

Är det blåsigt håller man extra hårt i dörrhandtaget. Finns inte en chans att min dörr skulle blåsa upp i en annan bil.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Avstängd

Har aldrig orsakat en skada genom att öppna dörren då jag är försiktig men skulle det ske så hade jag förstås lagt en lapp. Däremot blir jag inte så upprörd över mindre skador, det är sånt som händer i trafiken och inget att hetsa upp sig över. Är du så rädd om din bil att en liten repa får dig att tappa allt får du nog hålla den i ett garage under ett täcke liksom. Smårepor i lacken uppstår hela tiden, det kan vara stänk från vägbanan, sandkorn i vinden eller inte kliniskt rena trasor vid tvätt, de går helt enkelt inte att undvika.

Det sagt så tänker jag ändå lite extra när jag parkerar. Inte så att jag ställer mig långt bort eller så, det är jag för lat för, men om det är tight försöker jag att lämna plats på förarsidan av redan parkerade bilar genom att exempelvis backa in så att min förardörr och den andra bilens är på samma sida. Och jag försöker att inte ställa mig bredvid en "pundig" bil som en gammal 240 med en skällande schäfer i eller så.

Anekdot från Volvofabriken:

När jag jobbade på Volvo så hade de hårda regler för att undvika repor då en ny bil ju ska vara repfri. Exempelvis var det totalförbjudet med kläder med någon form av metall som jeans eller vanliga bälten. Besökare fick långa besöksrockar för att täcka över deras eventuella metallföremål. Samma sak med smycken, klockor och liknande. Istället hade man speciella arbetskläder där alla knappar var täckta av plast eller gummi och speciella bälten som fästes med kardborreband. De hade till och med en anställd som bara gick runt och kontrollerade folks kläder ("lacktanten") och det var mycket gnäll från henne. Jag hade exempelvis någon Adidasjacka med plastdragkedja som jag fick skit för. Man fick heller inte skrapa rutorna om de var isiga utan sätta igång bilen och köra avfrostningen tills det gick att köra säkert. Samtidigt lät de bilarna stå utomhus, ibland i månader, på en ganska sandig och blåsig plan och de tvättades i (visserligen dedikerade för produktionsvagnar) vanliga automattvättar efter provkörningar och liknande. Dock lärde jag mig där att även mindre påkörningar kan orsaka stor skada. Jag backade på en bil med en annan i låg fart och det blev en minimal repa som bara syntes i vissa vinklar där regplåten skulle sitta ändå, men efter kontroll blev det skrot av hela bilen då den hade blivit sned i någon balk.

Dold text

Bucklor är lite värre förstås men ska det bli en buckla får man ha ganska rejält med kraft i dörröppningen. Men om det exempelvis blåser så håll i dörren när du går ur, det är förresten en bra strategi alltid, en hand på dörren när du ska trixa dig ur på trånga utrymmen.

Sen stör jag mig självklart på folk som parkerar idiotiskt, över flera rutor eller så nära att det inte går att ta sig in eller ur bilen. Men mer stör jag mig ändå på folk som parkerar som idioter vid vanlig fickparkering vilket jag ser hela tiden. Du behöver inte tre meter framför och bakom din bil liksom, ställ dig nära så får en bil till plats för i helvete.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nja, det är väl inte helt sant. Det är nog mycket riktigt svårt att blanda exakt lika varje gång, men alla bilar som målas med samma batch av färg lär ju ha samma kulör. Å andra sidan är det väl rätt osannolikt att färgen på två såna bilar åldras på samma sätt eftersom dom knappats utsätts för samma "slitage".

Så man kommer nog rätt långt med färgprov.

Nja, tror inte att det är samma "batch" till överdrivet många faktiskt. Det säger jag utifrån vad jag har fått förklarat för mig en gång, kan ju ha fel. Men sen är det fler aspekter, vilket rullband den utgått från, tryckfall osv. Går jag till en lackerare och ber han restaurera en repa i bilen med hänvisning till modellen så garvar han förhoppningsvis. Gör han inte det, så söker jag upp nästa.

Permalänk
Avstängd

Det beror på om fordonet jag kör är registrerat eller ej, antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Nja, tror inte att det är samma "batch" till överdrivet många faktiskt. Det säger jag utifrån vad jag har fått förklarat för mig en gång, kan ju ha fel. Men sen är det fler aspekter, vilket rullband den utgått från, tryckfall osv. Går jag till en lackerare och ber han restaurera en repa i bilen med hänvisning till modellen så garvar han förhoppningsvis. Gör han inte det, så söker jag upp nästa.

Det där stämmer inte. Är färgen densamma så är den. Färg blandas inte ihop av en person som kan styra proportionerna som han vill utan det sker maskinellt och exakt likadant varje gång. Och färgen färgen sprutas inte på och torkar som en vanlig sprayburk eller så utan tjockleken på lagren är väldigt exakt och torkprocessen strikt reglerad. Annars hade det varit omöjligt att få en bil att se enhetlig ut när exempelvis karossen målas på ett ställe och stötfångarna någon helt annanstans hos en underleverantör eller så. Har bilen exempelvis färgen "Alps White" så är det exakt samma nyans som alla andra bilar med färgen "Alps White" när de var nya. Sen kan förstås solblekning och liknande påverka lackens nyans på sikt, men det är en annan sak och något som biltillverkarna gör vad de kan för att fördröja med klarlack utanpå och så.

Permalänk

Tror att ärliga människor är i majoritet dock tror jag också att den kategorin är lite försiktig när de öppnar dörren.
Det konstigaste tycker jag ändå är de som inte hör av sig.
Jag har råkat göra bulor 2 gånger.
Den ena gången var rutan på den skadade bilen lite nere. Jag skrev på mitt visitkort och på tredje försöket hamnade kortet precis vid växelspaken men trots det och att det var en synlig buckla hörde aldrig personen av sig.

Själv blir man ju själaglad om det är en lapp när någon skadat bilen.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande 3-4 fina bucklor med matchande färg från min förra grannes bil. Hon hävdade bestämt att det inte var hon som gjort det, kanske hennes barn, men det kunde ju inte hon veta eller ta ansvar för. Nu har de flyttat och jag har bara märkena på min bil att minnas dem med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Är det blåsigt håller man extra hårt i dörrhandtaget. Finns inte en chans att min dörr skulle blåsa upp i en annan bil.

Vad förvånad du kommer bli den dan det händer dig då

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad förvånad du kommer bli den dan det händer dig då

Jag bor i Skåne. Blåst är inte helt ovanligt

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

@psp123: Det gör jag också, men en redig kastby vid fel tillfälle och en bildörr med stort vindfång är ingen bra kombination. Jag lovar jag höll i dörren, men nog fan ryktes den ur handen på mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Bevis på att folk inte säger något när dom tror ingen har sett det.

Var idag på ett köpcenter, när jag kommer i rulltrappan och tittar ut mot bilen ser jag en person vid bilen brevid med dörren fullt öppen mot min bil, reagerar direkt på att den måste slagit i min bil.
Går ut mot bilen (samtidigt lämnar personen vid den andra bilen gående in mot centra) och när jag kommer fram så mycket riktigt en bula i sidan på min nya bil (hämtad för 1 månad sedan).
Kollar höjd med mera och ser direkt att det är deras dörr som gjort det.

Blir tvungen att vänta kvar tills dom kommer igen för att konfrontera.
Naturligt vis förnekas det direkt att dom är orsaken eftersom dom inte öppnat aktuell dörr, börjar dock skruva på sig när jag talar om att jag sett det men inte hunnit stoppa dom innan de gick vidare.
Till sist blev det ett "halvt"erkännande där personen sa att hon inte märkt det men att dörren varit öppen.
När man öppna dörren på bilen passade deras dörr in perfekt i skadan på min bil.

Har nu bilder på deras reg nr samt körkort och ett muntligt löfte att dom skall lösa det via sitt försäkringsbolag.
Tyvärr går det inte att göra mer eftersom polis inte kommer ut på denna typen av ärende, hade heller inget att skriva på så man kunde få en underskrift.

Som sagt så skall det bli intressant att se hur detta slutar och om dom kommer ta sitt ansvar.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Ett tips gå till/ta kontakt med ditt försäkringsbolag och be om att få ut bil-skade papper och ha ett par såna i handskfacket i bilen. För några månader sen va jag med om att en cyklist cyklade rätt ut framför mig där jag hade företräde så ställde mig på bromsen men hann inte få helt stopp på bilen så cyklisten åkte om kull.

Jag fort ut ur bilen och kollade hur det gick för cyklisten. cyklisten ställde sig upp och bad om ursäkt och sa att det va dens fel och ingen större skada så chockad man va så åkte man vidare men kom på 3sekunder senare att kolla hur fronten såg ut så stannade och inspekterade och hela fronten va sönderrepad där cykeln hade tagit så vände och tur i oturen så hade bakhjulet på cykeln blivit snett så cyklisten va kvar så parkerade bredvid personen och visade skadan och det blev ojoj ursäkta etc samt visade sig att personen va bara 15-16år så bad snällt att personen skulle ringa sina föräldrar/någon vuxen som kom och bevittna hela *utredningen*.

Ringde polisen för har aldrig varit med flerparts olycka och fick till svars: Tänk noga efter nu vill du ha dit polisen?

Så blev ingen polis inkopplad men föräldrarna till cyklisten kom och det blev ett lugnt samtal hur det gick hur skadorna såg ut.

Tog fram skadepappret som försäkringsbolagen och polisen har där man kan fylla i hur olyckan hände, regnr, skador etc fyllde i den med min och cyklisten personnr, adress, telefonnr etc.

Och deras försäkringsbolag stod för min självrisk efter en *utredning* som visade att deras kund va vårdslös. så där sparade man 4000kr

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Jo det är bra att ha dom papperna i bilen, har inte hunnit/tänkt på att lägga in bara eftersom jag hämta bilen för en månad sedan.
Men som sagt jag har foto på bilen bredvid min och på deras körkort, eftersom det var en tjänstebil så hoppas jag inte det blir något problem, brukar inte kosta brukaren något då företaget tar det.
I värsta fall blir det ett samtal till företagets VD med en fråga om det är företagets policy kring deras tjänstebilar att brukaren skall neka till allt dom gör.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det där stämmer inte. Är färgen densamma så är den. Färg blandas inte ihop av en person som kan styra proportionerna som han vill utan det sker maskinellt och exakt likadant varje gång. Och färgen färgen sprutas inte på och torkar som en vanlig sprayburk eller så utan tjockleken på lagren är väldigt exakt och torkprocessen strikt reglerad. Annars hade det varit omöjligt att få en bil att se enhetlig ut när exempelvis karossen målas på ett ställe och stötfångarna någon helt annanstans hos en underleverantör eller så. Har bilen exempelvis färgen "Alps White" så är det exakt samma nyans som alla andra bilar med färgen "Alps White" när de var nya. Sen kan förstås solblekning och liknande påverka lackens nyans på sikt, men det är en annan sak och något som biltillverkarna gör vad de kan för att fördröja med klarlack utanpå och så.

...för att du jobbar med billackering eller är det bara något som du gissar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag avskyr verkligen "det är ju bara en bil" människor... :/

Äsch! bara en sånn däringa pryl som åker från a till b

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

...för att du jobbar med billackering eller är det bara något som du gissar?

Inte ens färg för tapeterna hemma blandas lite på en höft, utan en maskin med hög noggrannhet blandar pigmentbärande färg i en vit bas. Går du in till en lackeringsfirma har de en robot som täcker en mindre vägg, som inte gör annat än blandar färg, just för att man ska kunna matcha ursprungsfärg, eller framtagen aktuell färg exakt. Om du får färgkoden med dig, så är det exakt samma färg du får hos alla firmor.

Däremot är det viss skillnad mellan lackeringsfirma, och ursprungsfärg. Den behöver inte ha samma kemiska sammansättning, och ursprungsfärgen är garanterat lagd med robot, lackeraren målar för hand, med spruta. Det ger vissa skillnader, men inte i form av färgavvikelse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Många fördomar i tråden om folk med skruttiga bilar. Jag har aldrig orsakat ett dörruppslag i någon annans bil Min bil är garanterat en sådan som ser ganska avskräckande ut att ställa sig jämte om man har lite vett i skallen samt en lite dyrare och finare bil

Å andra sidan har jag upptäckt att de med "dyrare" och "finare" bil än min egen gärna ger mig dörruppslag!
Det verkar vara lite, "äsch, den bilen är så rutten och jag har råd att sabba min egen dörr *blam*" Jag tycker om min bil, innan jag tog in den till stan fanns det inte ett enda dörruppslag i den. Nu är det fan fler än vad det finns jämn yta känns det som. Härligt när man stöter på folk, i regel söker jag upp min bil med blicken så fort det går och jag har konfronterat två idioter som har slagit upp sin dörr i min bil. Gemensamt är att båda hade högst 2 år gamla bilar

Och jag brukar ändå ställa mig långt bort från andra för jag hatar att trängas och hatar att få dörruppslag.

Man borde ha någon form av rullgardiner/gummimattor som fälldes ner när bilen parkeras bland andra bilar
Om man bara kunde göra den uppfinningen snyggt så att den inte syns :/

Mitt tips är annars att ställa sig långt bort där det inte finns några bilar alls.
Men det är inte sällan som jag har ställt min bil där det finns 20 lediga platser åt varje håll(tänk stor ica maxi parkering) och när jag kommer ut så har någon jävel ställt sig skitnära. Jag kommer aldrig köra en riktigt fin bil i staden, det går inte. Man måste fan hata sin bil för att stå ut med andras klåpande

Grundproblemet är i regel folk som antingen hatar sin egen bil, kanske även hatar andras bilar eller en avsaknad av respekt för andras ägodelar. Mina bröder har aldrig låtit sina ungar (2 och 3st) skapa dörruppslag för någon, de har respekt. Ungarna sitter snällt kvar tills de har klivit ur själva och öppnat dörren åt ungarna om det är tight på parkeringen!

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |