2GB Sd kort non SDHC vart får man tag på de?

Permalänk
Medlem

2GB Sd kort non SDHC vart får man tag på de?

Hej!
Jag vet inte om det hör till exakt denna forum men dä får admins flytta.. jag har ett wii U och jag behöver ett 2GB sd kort eller mindre som inte har SDHC typen.. har sökt lite överallt men har inte vågat köpa om det skulle va så att det är SDHC för alla hemsidor nämner inte vad det är för typ. Har kollat på prisjakt men det finns ingen filtrering med mindre än 8GB.. någon som kan hjälpa mig?

Tack iförhand

Permalänk
Medlem

Varför? Är det Fat32 du är ute efter finns det program som kan formatera i stort sett vilken storlek på SD-kort som helst till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför? Är det Fat32 du är ute efter finns det program som kan formatera i stort sett vilken storlek på SD-kort som helst till det.

Ja det är FAT32. Så om man har en SDHC och formaterar den till FAT32 kan WII U läsa det då? Ändras formatet SDHC då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För jag ska göra detta https://sites.google.com/site/completesg/exploits/smash-stack

Kan man även formatera ett större SD kort till ett en mindre volym så att Wii U tror att det är ett mindre SD kort som sitter i? För det är tydligen viktigt att det är 2GB Eller mindre

Permalänk
Medlem

Fick du inte svar i den andra tråden? tror jag läst detta för någon dag sedan...
Formatera ett SDHC till FAT i ms:dos så fungerar det, kan även fungera oformaterat

Citat:

SDHC
Ett nyare SD-format, SDHC (Secure Digital High Capacity) tillåter kapaciteter högre än 4 GB (upp till 32 GB). SDHC använder samma formfaktor som SD, men SD 2.0-standard i SDHC använder en annan minnesadresseringsmetod. Ett 4 GB SDHC-kort fungerar endast med SDHC-kompatibla enheter; SDHC-logotypen ska säkerställa kompatibilitet. SDHC-kortläsare och andra enheter sägs vara bakåtkompatibla med SD-kort. SDHC använder filformat FAT32, till skillnad från de ursprungliga kortens FAT, File Allocation Table, vilket ursprungligen var det enda formatet i MS-DOS och Microsoft Windows.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fick du inte svar i den andra tråden? tror jag läst detta för någon dag sedan...
Formatera ett SDHC till FAT i ms:dos så fungerar det, kan även fungera oformaterat

Så att formatera ett SDHC till FAT32 är = att det inte reagerar som ett SDHC? Så det ska fungera att göra det som jag tänker göra med mitt WII som jag länka ovan om jag har ett SDHC och formaterar det till FAT32?

Permalänk
Medlem

Jag kan skicka dig ett gammalt SD-kort om du skickar ditt namn + adress via PM.
Om jag har förstått saken rätt är dock alla kort med storlek <= 2GB SD.

Permalänk

jag använde ett 16GB SDHC kort när jag moddade min vanliga Wii även att det rekomenderades ett 2gb inte sdhc kort fungerade prima bara det var formaterat med FAT32.

dock inte gett mig på någon wii U men kan tänka mig det är en liknande process.

dessutom är jag ganska hundra på att guiden du länkade är för gammla Wii inte Wii U eller om de använder samma metod för den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att formatera ett SDHC kort till 2GB eller mindre räcker inte om inte läsaren har SDHC stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag använde ett 16GB SDHC kort när jag moddade min vanliga Wii även att det rekomenderades ett 2gb inte sdhc kort fungerade prima bara det var formaterat med FAT32.

dock inte gett mig på någon wii U men kan tänka mig det är en liknande process.

dessutom är jag ganska hundra på att guiden du länkade är för gammla Wii inte Wii U eller om de använder samma metod för den.

Nej guiden är just för WII U. Det är en exploit för just ett specielt spel i mitt fall "super smash bros brawl" som gör det möjligt att modda. Men okej jag ska testa med en SDHX för jag köpte nämligen en med 16GB innan jag läste att man måste ha 2GB eller mindre och då blev jag osäker om jag måste köpa en SDHX med 2GB >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Att formatera ett SDHC kort till 2GB eller mindre räcker inte om inte läsaren har SDHC stöd.

Om jag har en SDHX och formaterar volymen till 2GB?

Permalänk
Medlem

@thu3n SD, SDHC, SDXC är 3 olika format. Har inget alls att göra med filsystem FAT, FAT32, NTFS osv... blanda inte ihop bananer och päron här.

Behöver du SD kort, måste du ha exakt... "SD" kort. Inte SDHC, inte SDXC och det går inte att omvandla mellan då det är fysiska skillnader mellan dem.

Akronymen är Secure Digital följt av antingen High Capacity eller eXtreme Capacity. Detta gjordes för att ursprungliga SD standarden inte kunde hantera över 4GB data och sen kunde inte SDHC hantera mer än 32GB, därav XC versionen. Det finns (men extremt sällsynta och tillverkas inte mer) 4GB SD kort (notera SD, inte SDHC), men det vanligaste är 2GB SD kort, eller mindre.

2GB SD kort
2GB micro SD-kort

Kör på vilken av denna fysiska storlek du behöver.

Notera att en modern läsare kan hantera äldre kort, men en äldre läsare kan inte hantera nyare kort, så en SD-läsare kan inte läsa SDHC/SDXC men en SDXC läsare kan hantera SD/SDHC och SDXC kort.