Felaktig ränta hos Bank Norwegian

Permalänk

Felaktig ränta hos Bank Norwegian

Jo, det är så att jag skulle köpa en mobiltelefon, men hade inte fått lön än. Så jag bestämde mig för att ta ett privatlån hos Bank Norwegian som jag hade hört skulle vara bra.

Jag läste på om dom bland annat här: http://www.etrender.se/banknorwegian/
Både på den sajten och på Bank Norwegians egna sajt stod det att räntan skulle ligga från 4.99% vilket jag tyckte lät rätt bra.

Så jag gick in och tog ett lån för 5000 kr, eftersom jag stod i butiken och gjorde detta från mobilen och var lite stressad så kollade jag kanske inte så noga på alla siffror, men i efterhand insåg jag att jag fick en ränta på 14% (!). Det är nästan tre gånger så mycket som 4.99%. Nu förstår jag ju att dom sätter räntorna individuellt osv. Så jag visste att jag skulle kunna få lite högre. Men inte SÅ mycket högre.

Hade jag vetat det hade jag nog inte tagit lånet alls. Nu har jag ju köpt telefonen och börjat använda den osv. Så jag kan inte direkt lämna tillbaka den.

Kan jag kräva ersättning av Bank Norwegian för detta eller kan jag ångra mitt lånet helt och sätta tillbaka pengarna till dom utan att betala massa avgifter?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte kräva ersättning. Du får skylla dig själv som inte läste igenom avtalet innan du tog lånet och det enda du kan göra nu är att betala av lånet ASAP så du får betala så lite ränta som möjligt.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofiejacobsson86:

men hade inte fått lön än

Som jag tolkar det tog du lånet i väntan på lön? Det blir ju knappt någon skillnad om du nu betalar av hela lånet när du fått/får lönen. Vi pratar någon krona hit eller dit.

För att svara på frågan. Det står garanterat i deras villkor att ränta sätts individuellt.
Ja, du har 14 dagars ångerrätt som allt annat när det gäller köp på distans så var det mindre än 14 dagar sedan du tog lånet är det väl bara kontakta Bank Norwegian och säga att du ångrar lånet och vill betala tillbaka 5.000 direkt.

Permalänk
Avstängd

Precis som HiGrip skriver så har du godkänt vissa villkor och då är det inte något att göra. Gissar att det är vid ganska stora lån de ger 4.99% (säg några hundra tusen). Du måste ju fått info om vilken ränta du skulle få på det lån du tog, att vara stressad och inte läsa ordentligt är ingen ursäkt.

Permalänk
Medlem

Jo, det är så att jag skulle köpa en mobiltelefon, men hade inte fått lön än. Så jag bestämde mig för att ta ett privatlån hos Bank Norwegian som jag hade hört skulle vara bra.

Både på den sajten och på Bank Norwegians egna sajt stod det att räntan skulle ligga från 4.99% vilket jag tyckte lät rätt bra.

Så jag gick in och tog ett lån för 5000 kr, eftersom jag stod i butiken och gjorde detta från mobilen och var lite stressad så kollade jag kanske inte så noga på alla siffror, men i efterhand insåg jag att jag fick en ränta på 14% (!). Det är nästan tre gånger så mycket som 4.99%. Nu förstår jag ju att dom sätter räntorna individuellt osv. Så jag visste att jag skulle kunna få lite högre. Men inte SÅ mycket högre.

Hade jag vetat det hade jag nog inte tagit lånet alls. Nu har jag ju köpt telefonen och börjat använda den osv. Så jag kan inte direkt lämna tillbaka den.

Kan jag kräva ersättning av Bank Norwegian för detta eller kan jag ångra mitt lånet helt och sätta tillbaka pengarna till dom utan att betala massa avgifter?

Tacksam för svar.

Nej, du kan inte kräva någon ersättning. Du har godkänt avtalen/villkoren där det står, utan att ens behöva läsa avtalet, från 4,99 % och att räntan sätts individuellt. Blancolån som dessa kan ha räntor över 20 %, så detta är helt normalt. Du bör även ha fått se vilken individuella ränta innan du slutgiltligen accepterade lånet, men du verkar ha accepterat detta också.
Bara att betala, de har inte gjort något fel. Blancolån är dyra och ska endast användas i nödfall.

EDIT: Läste nu ditt sista stycke om att återbetala allt redan nu. Troligtvis kan du det men du får läsa avtalet och se om lånet är bundet i några månader eller liknande. Annars kan du ringa dem imorgon och fråga.

Permalänk
Medlem

@sofiejacobsson86:

Citat:

Räntan är individuell f n 4,99% - 22,49% och villkoren bestäms efter kreditprövning. Vid ett lån på 100 000 kr upplagt på fem år med exempelräntan 8,9 % (effektiv ränta på 9,88 %), blir det totala beloppet att betala 126 622 kr, vilket motsvarar 2 098 kr/mån. Lånetid 1-15 år. Max. effektiv ränta 40,51%

Står där du ansöker om privatlån.

Lite mer info https://www.banknorwegian.se/Lana-Pengar/Info

Så inte bara att du har lånat 5000kr, du har också betalad startavgift på 399.
Sen 15 kr per avi.

Du har 14 dagar att ångra lånet. Bara ränta skall betalas då, och startavgift utgår.

Om du skall handla på kredit fram till nästa lön i framtiden, fixa en gratis mastercard, typ Ingo eller liknande.
45 dagars räntefri kredit, sen 14.55% i ränta.
Jag använder ett som backupkort, om jag inte kommer åt internetbanken, eller mitt bankkort strular.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Rekordmedlem

Läste du bara om räntan på en annan site och inte hos banken ?
Generellt så har ju denna typ av banker extremt höga räntor och de hoppas verkligen att folk ska göra ett litet fel eller gå på deras marknadsföring.
Kollar du på deras site så står det faktiska att de har en enorm ränta med tanke på dagens ränteläge >
Max. effektiv ränta 40,51%
https://www.banknorwegian.se/Produkter#collapse1
De är ungefär samma ockrare som smslåneföretag.

Dessutom så borde du försöka undvika impulsköp och i stället tänka efter om du verkligen ska köpa en dyr telefon om du måste ta "snabblån" för att betala den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontakta banken så fort du kan. Om det inte var för länge sedan kan du troligtvis, som andra skrivit, kunna ångra dig. Om det är för sent så får du betala av lånet så snabbt som möjligt och låta den extra kostnaden bli en läxa.

Men jag undrar om jag verkligen förstått det här rätt. Du tog alltså ett spontant lån i en stressad situation? Och du gjorde det för något som "bara" kostade 5.000? När du kunde väntat till lönen kom? Och det var en mobiltelefon du köpte?

Herre jävlar, att du inte skäms.

Men men, alla har vi gjort korkade saker, bara man lär av sina misstag så

Permalänk

De kan inte hindra dig från att lösa lånet i förtid.

Permalänk
Medlem

Betala tillbaka.
Ta inte lån för att köpa konsumtionsvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@sofiejacobsson86:

Står där du ansöker om privatlån.

Lite mer info https://www.banknorwegian.se/Lana-Pengar/Info

Så inte bara att du har lånat 5000kr, du har också betalad startavgift på 399.
Sen 15 kr per avi.

Du har 14 dagar att ångra lånet. Bara ränta skall betalas då, och startavgift utgår.

Om du skall handla på kredit fram till nästa lön i framtiden, fixa en gratis mastercard, typ Ingo eller liknande.
45 dagars räntefri kredit, sen 14.55% i ränta.
Jag använder ett som backupkort, om jag inte kommer åt internetbanken, eller mitt bankkort strular.

Även Norwegian kreditkort är smidigt om man kan hantera det. Tror det är 45 dagar där med, ingen årsavgift och 1% Cashback som man kan resa för.

Att spontant ta ett lån i butiken för en konsumptionsvara är aldrig bra, någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finner det intressant att det finns individer som ingår finansiellt bindande avtal med villkor de inte förstår sig på.

Jag skulle ta det här som en nyttig läropeng och se till att betala av lånet direkt så blir räntan försumbart högre än om du betalar av i omgångar.

Sen kan jag varmt rekommendera att aldrig ingå avtal om du inte förstår avtalets villkor. Ja, de är tråkiga att läsa men de finns där för din trygghet och för företagets trygghet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om att ta lån... till en mobiltelefon?
Sen kommer det nog inte som en överraskning, men det är ditt ansvar att kolla upp alla eventuella regler, avtal osv.

Betala tillbaka pengarna så fort som möjligt och se detta som en läxa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"men hade inte fått lön än. Så jag bestämde mig för att ta ett privatlån" jag kommer aldrig förstå sånt här beteende, vänta bara nån månad istället då..?

gör du så varje gång har du lägre kostnader och därmed råd med mer, jämfört med räntor osv

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag har aldrig hört talas om att ta lån... till en mobiltelefon?
Sen kommer det nog inte som en överraskning, men det är ditt ansvar att kolla upp alla eventuella regler, avtal osv.

Betala tillbaka pengarna så fort som möjligt och se detta som en läxa.

Det måste vl ändå anses vara ganska vanligt.

Så fort en "köper" en telefon mot en förhöjd månadskostnad på abonnemanget så har en köpt telefonen på avbetalning / lån.

Detta är nog ett vanligare upplägg än att betala hela telefonen på en gång.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det måste vl ändå anses vara ganska vanligt.

Så fort en "köper" en telefon mot en förhöjd månadskostnad på abonnemanget så har en köpt telefonen på avbetalning / lån.

Detta är nog ett vanligare upplägg än att betala hela telefonen på en gång.

Ur den aspekten så är ju vanliga avbetalningar också ett slags lån ja.
Vad jag menade var att det är inte ofta man hör någon som tar ett fysiskt lån för en mobil, dvs kontaktar banken får lån och sen köper.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Räntan är individuell f n 4,99% - 22,49% och villkoren bestäms efter kreditprövning."

Så njae... du kan nog förtidsbetala lånet däremot.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar.

5000 kronor á 14% blir alltså inte ens 5500 kronor på ett år. Det är inga jättesummor vi talar om. Alltså om du betalar av lånet, nånstans under 400kr/ månad har du betalat kanske 400kr i ränta. Betalar du av lånet på en månad så är det väl knappt en 50lapp ens en gång. Det förutsätter att vi inte räknar med ev. uppläggningsavgifter osv.

Dock är det oroväckande att du sätter dig i skuld så godtyckligt och inte ens funderar på avtalet du skriver under.