Högtalarswitch glappar vid tillslag

Permalänk

Högtalarswitch glappar vid tillslag

Jag har skaffat en högtalarswitch av den här modellen: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...
Genom den har jag kopplat in 3 st högtalarpar, ett par högtalare till varje rum. Det låter kanonbra, problemet är bara att switchen glappar varannan gång den manövreras så ibland kan det vara bara höger sida som kopplas in, det fungerar att köra alla högtalare samtidigt om den är på bra humör men det är just vid tillslaget som det krånglar. Jag har även provat en lite dyrare switch från ohmega med samma resultat. Kan det bli stötströmmar eller dylikt som switcharna inte tål? Kan det fungera bättre om jag skulle sno ihop några vanliga brytare själv istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för högtalare och förstärkare? Att köra flera par samtidigt kräver ju att de inte är för lågohmiga för förstärkaren, annars kan ju skyddskretsarna aktiveras.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Det är 2 st 8 ohm och ett par 4 ohm. Jag medger att jag har nonchalerat att det står 90 W och minst 6 ohm på förstärkaren, men borde det inte krävas att man drar på lite ordentlig volym innan det blir problem?

Permalänk

Dessutom brukar det bli på så sätt att ett högtalarpar låter med höger, ett annat med vänster och det tredje med bägge - samtidigt

Permalänk

Allt ska man måsta göra själv...

Har just tejpat ihop 3 st dubbelpoliga brytare från clas ohlson, det funkar hur bra som helst! Jag förstår inte hur man kan göra en switch som är stor som en matlåda, och ändå inte få till det, men man ska ju inte förstå allt...

Permalänk

Tänk om dom hade gjort lampströmbrytare istället, haha vilka pajasar!