Permalänk

Datorn startar inte längre!

Hej!

Kom hem den 26/12 och upptäckte att min dator inte längre går att starta. Öppnade upp den och kollade inuti och inte ett livstecken, vanligtvis lyser alltid en diod på moderkort/PSU men icke. Tänkte att mitt Corsair CX600 gett upp, så köpte hem ett Corsair CX650M, kopplade in och det är precis lika dött. Inte en enda lampa lyser. Det sägs att det var åska m.m. i mitt område på julafton, om det har med datorn att göra vet jag ej.

Jag har testat:

1. Byta PSU (Ingen skillnad)
2. Blåsa rent på damm (Ingen skillnad)
3. Byta eluttag & sladd (ingen skillnad)
4. Ta ut RAM & Grafikkort och försöka starta (ingen skillnad)
5. Kollat så att alla kablar sitter ordentligt (De gjorde de)
6. Tagit loss frontpanelen och kollat PWR-knappen så att ingen sladd strular

Vad återstår att göra nu? Är det köpa nytt moderkort som gäller?

Kan någon i så fall tipsa om ett moderkort som fungerar med de komponenter jag har idag. Köper på Inet Sisjön imorgon i så fall.

Min spec:

OS: Win 10 Home
Chassi: Antec Three Hundred
PSU: Corsair CX650M (sprillans nytt)
GPU: EVGA GEFORCE GTX970
Processor: Intel i5 2500K
Hårddisk: HD500GB
RAM: 8gb Corsair
Moderkort: MK Gigabyte GA-PH67A-UD3 (https://www.inet.se/produkt/1902007/gigabyte-ga-ph67a-ud3-rev...)

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro

Permalänk
Medlem

Åskan kan nå datorn villa alla kablar som går från väggen till datorn. Troligen har den nått datorn via nätverkskabeln och sabbat moderkortet.

Testa också att koppla ur, alla USB, tangentbord, mus, kringutrustning, lösa kablar, alla diskar, DVD, chassi fläktar mm. Såna grejer/kablar och porten de kopplat till är kända för att bla blockera starten så datorn verka död. Vissa behövde också nollställa bios (CMOS) efteråt för att få igång datorn.

Jag hoppas du också testade minnesplatserna genom att flytta runt 1 minne i taget till alla platser och sen testade nästa minnen på samma sätt. Det har hänt att moderkortet klarat sig men tex nått minne eller nåt gott sönder.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Åskan kan nå datorn villa alla kablar som går från väggen till datorn. Troligen har den nått datorn via nätverkskabeln och sabbat moderkortet.

Testa också att koppla ur, alla USB, tangentbord, mus, kringutrustning, lösa kablar, alla diskar, DVD, chassi fläktar mm. Såna grejer/kablar och porten de kopplat till är kända för att bla blockera starten så datorn verka död. Vissa behövde också nollställa bios (CMOS) efteråt för att få igång datorn.

Jag hoppas du också testade minnesplatserna genom att flytta runt 1 minne i taget till alla platser och sen testade nästa minnen på samma sätt. Det har hänt att moderkortet klarat sig men tex nått minne eller nåt gott sönder.

Tack för ditt svar!

Yes, unpluggade alla USB/DVI sladdar m.m. Det första jag gjorde då det varit problematiskt förut!
Även testat att byta plats på ram m.m.

Men jag tycker ju att moderkortet borde kunna ge någon lyssignal eller liknande även om andra saker är paj. Får nog bara testa med nytt moderkort, känns som det bara kan vara det som strular..

Tack för svar ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | XFX SPEEDSTER SWFT RX 6800 | MSI B650 Gaming Plus WIFI | G. SKILL Flare x5 6000mhz 32GB (CL30) | Phanteks Glacier One 240 | Seasonic Focus GX750 | Crucial P3 Plus 1 TB

Play hard, go pro