Mäklararvode bostadsrätt

Permalänk
Medlem

Mäklararvode bostadsrätt

En lättsåld lägenhet, linköping centralt, attraktivt område förväntas gå för +2.4milj i arvodet ingår allting/ visningar, fotografering/styling, osv osv. Mäklarens arvode är 2% är det en rimlig nivå?
Grymt svårt att jämföra vad som är praxis

Permalänk
Medlem

Sålde en stuga , lägre försäljningspris men mäklararvodet i kronor vart ~samma som ditt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ta in offerter från olika firmor så kan du ju jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Sålde en stuga , lägre försäljningspris men mäklararvodet i kronor vart ~samma som ditt.

48000:-?

Permalänk
Medlem

hemverket tar 10k i fast arvode om man ska tro reklam

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

En lättsåld lägenhet, linköping centralt, attraktivt område förväntas gå för +2.4milj i arvodet ingår allting/ visningar, fotografering/styling, osv osv. Mäklarens arvode är 2% är det en rimlig nivå?

Tycker du fått en bra procent sats för bara 7-8 år sedan låg det typ på runt 5%
Så ca 50k som dom vill ha för att sälja din lägenhet är väl inte mycket?
Dessutom får du ju dra av det från vinsten av lägenheten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Fast hemverket sköter väl egentligen inte ett skit utan bara pappersarbetet?
har för mig att det är du själv som får stå för visningarna när du kör med dom..

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Jag tror att det är direktförsäljning, delvis man håller i visningar och allt det praktiska själv tror bara att dom förmedlar. Ska kolla vidare lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

52k om jag kommer ihåg rätt , gick upp några kronor från utgångpriset , klausul om högre avgift om högre försäljningspris.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Kan mycket väl stämma med 2% i arvode, Tror det var något sånt jag hade när jag sålde min lägenhet för ett år sedan

Skrivet av Toivo83:

Finns en del företag som kör låga fasta arvoden men dom sköter som sagt bara själva pappersarbetet, du får sköta allt själv.

Skrivet av vinylens:

Tycker du fått en bra procent sats för bara 7-8 år sedan låg det typ på runt 5%
Så ca 50k som dom vill ha för att sälja din lägenhet är väl inte mycket?
Dessutom får du ju dra av det från vinsten av lägenheten.

Den får man räkna med skaplig vinstskatt också.
Fick betala dryga 80k när jag sålde min. Gäller att man sparat alla kvitton osv så man kan dra av så mycket som möjligt.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Avstängd

Man ska komma ihåg att en mäklare lägger ner kanske 2 timmar totalt för att sälja en lägenhet/hus. Tycker man det är värt så mycket pengar för så lite tid, kör på.
Annars kan man sälja det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Man ska komma ihåg att en mäklare lägger ner kanske 2 timmar totalt för att sälja en lägenhet/hus. Tycker man det är värt så mycket pengar för så lite tid, kör på.

Beror helt på från mäklare till mäklare. Vi betalade nyligen 39 000kr i mäklararvode och då slutade det med att vi sålde för näst intill högsta kvadratmeterpriset i kommunen. Vår mäklare lade ner bra mycket mer tid än 2 timmar. Bara mötena med oss säljare var väl närmare 2 timmar.

Sen aldrig att jag fått lika bra foton, fixat ett snyggt prospekt, marknadsfört och hållit i lika professionella visningar själv. Och sen allt pappersarbete på det. Så de extra 39 000 resulterade väl i en extra förtjänst om sisådär 3-400 000kr. Värt i mina ögon.

@lappen81: Vi körde en trappsats, fast arvode på 39k upp till ett fastställt belopp och 10% på allt över det. Vår lägenhet såldes för ca 2,4 milj som din och då nådde vi precis inte upp så att det skulle bli någon procentsats. När vi tog in offerter så var det typ det som de "bra" mäklarna erbjöd (de som kändes bra alltså), sen var det någon som gav fast pris 25 000, men han kändes inte alls engagerad så då hade vi nog inte heller fått samma slutpris

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Sålde en lägenhet med hjälp av mäklare för drygt ett år sen. Kan lova dig att han la mer än två timmar på det jobbet.
Han skrev ihop materialet, fotograf var på plats, två öppna visningar och ca 5-6 privata visningar. Det mesta av dessa visningar skedde på kvällar eller helger.
Kom inte ihåg exakt vad vi betalade men tror det låg runt 45 000kr för detta men fick dessutom upp priset med ca 150 000kr och flyttstädning på köpet.
En mäklare tjänar bra men skulle absolut inte villa ha jobbet då det mesta handlar om kvällar och helger. Budgivning och andra telefonsamtal sker dygnets alla timmar då folk har tid att titta på nätet.
Mäklaren sålde dessutom huset vi köpte och där gjorde han väldigt enkelt jobb. Huset kom ut på hemnet på onsdagen, vi hade privat visning samma kväll och skrev papper på fredagen. Vi hade tittat på huset drygt ett år tidigare och var med och bjöd redan då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Självklart finns det undantag... Men fortfarande är det oerhört mycket pengar för den tiden som läggs på att sälja. 45K får inte ens många arbetare i månadslön när dom jobbar 165 timmar. För 45K kan man tro att det är ett heltidsjobb för en mäklare att 2-4 veckor försöka sälja ditt objekt. Att få folk att betala 3000-4000kr/timme för någon som har gått utbildning på 2 år. Vilken annan arbetsgrupp kan ta ut så mycket i timmen efter 2 år utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Självklart finns det undantag... Men fortfarande är det oerhört mycket pengar för den tiden som läggs på att sälja. 45K får inte ens många arbetare i månadslön när dom jobbar 165 timmar. För 45K kan man tro att det är ett heltidsjobb för en mäklare att 2-4 veckor försöka sälja ditt objekt. Att få folk att betala 3000-4000kr/timme för någon som har gått utbildning på 2 år. Vilken annan arbetsgrupp kan ta ut så mycket i timmen efter 2 år utbildning?

Tror du verkligen att det är 45k som går ner i fickan? Wow...
Det ska momsas, firmans fasta kostnader ska täckas, arbetsgivaravgifter ska betalas, sen får väl mäklaren kanske 10k av det som sedan ska inkomstskattas också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sålde ett hus för ca 8 år sedan, mäklararvodet låg på 90 000.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

@Starric: Ja det är märkligt hur vissa ska ha 45k eller mer, och andra klarar sig på 10k för samma jobb...
Ett tips är att kräva en specificerad faktura på vad dom faktiskt tar betalt för.

Att betala mer än 15k är bara orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@richie.f: Ja det är märkligt hur vissa ska ha 45k eller mer, och andra klarar sig på 10k för samma jobb...
Ett tips är att kräva en specificerad faktura på vad dom faktiskt tar betalt för.

Nu tror jag du missförstod mitt/mina inlägg, jag höll nämligen inte alls med dig En bra mäklare kostar mer, men det får du igen mångfaldigt i högre försäljningssumma. Mäklararvodet är dessutom avdragsgillt om det blir vinst på bostaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var viktigt för oss att ta in flera offerter och att skriva kontrakt på hur långt deras arbete går. Att ha med att det skall vara sållt innan ett visst datum annars avbryts kontraktet. Mäklaren vill dock säkra sig mot att någon som han visat huset för senare köper från den nya mäklaren, då skall den gamla mäklaren få ersättning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lobocut:

Tror det beror lite på vad det är för lägenhet. Två timmar räcker inte ens till två visningar, och det är inte ovanligt att man visar lägenheten i en förhandsvisning och visar den även "exklusivt" om någon frågar. Ett par timmar bara för själva visningen. Sedan måste man åka tid, vara där i tid innan, minst en halvtimme för att gå igenom lägenheten, lägga ut prospekt. Städa efteråt.

Du ska ringa samtliga intressenter, ett par ggr. Du ska prata med bostadsrättsföreningen och verifiera fakta (du har en skyldighet enligt lag att uppgifter stämmer).

Sedan har du ett direkt incitament att sälja den för så mycket pengar som möjligt då du själv tjänar mer då...

Är det mycket pengar? Det kan diskuteras. Är det mycket att banken tar 500 kr om året för att DU ska göra deras jobb (Internetbank)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@richie.f: Ja det är märkligt hur vissa ska ha 45k eller mer, och andra klarar sig på 10k för samma jobb...

Är intresserad av vilken mäklare för 10.000 som gör samma arbete som en "riktig" mäklare.

Jag betalade ca 40.000 till min mäklare, vilket jag var väldigt tveksam till just då om det skulle vara värt det. Så här i efterhand kan jag lugnt påstå att det var den bästa affären jag någonsin gjort. Lägenheten blev såld till ett väldigt saftigt pris redan innan fotografering hade skett...

Visst fan är mäklare överbetalda men man ska samtidigt komma ihåg att de får endast behålla en mindre del av summan du betalar samt att de måste vara tillgängliga i stort sett dygnet runt.

Om man är avundsjuk på deras arvoden så är det väl bara att ni själva blir mäklare? Vet att svensk fastighetsförmedling(?) erbjuder en 18 månaders lång utbildning. Självklart kan du även plugga på egen hand, tror det krävs runt 120 högskolepoäng.

En sak som inte nämnts ännu är att endast mäklare får annonsera på hemnet vilket bara det är värt många tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

2% är helt okej, men huruvida det är rimligt beror på hur mycket arbete mäklaren måste lägga ner (troligtvis knappt något alls).

Ring runt till lite olika mäklare, skriv ner vad alla ger och jämför. Välj ut den du tycker verkar bäst och ring ett varv till för att se om nån är villig att bjuda under. Klart och betalt.

Sen går det ju också (om man tycker om pengar dvs.) att sälja själv, men det är rätt så omständigt.

Permalänk
Medlem

Vi skall också sälja, våran mäklar har två olika sätt, 45k eller 35k+10% av beloppet som är över det som vi vill ha för lägenheten.

Vi tror att vi kommer få en mer motiverat mäklar av siste val, vi kommer köra på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikJa:

Vi skall också sälja, våran mäklar har två olika sätt, 45k eller 35k+10% av beloppet som är över det som vi vill ha för lägenheten.

Vi tror att vi kommer få en mer motiverat mäklar av siste val, vi kommer köra på det.

Fråga efter en specificerad faktura vad allt faktiskt går till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Är intresserad av vilken mäklare för 10.000 som gör samma arbete som en "riktig" mäklare.

Jag betalade ca 40.000 till min mäklare, vilket jag var väldigt tveksam till just då om det skulle vara värt det. Så här i efterhand kan jag lugnt påstå att det var den bästa affären jag någonsin gjort. Lägenheten blev såld till ett väldigt saftigt pris redan innan fotografering hade skett...

Visst fan är mäklare överbetalda men man ska samtidigt komma ihåg att de får endast behålla en mindre del av summan du betalar samt att de måste vara tillgängliga i stort sett dygnet runt.

Om man är avundsjuk på deras arvoden så är det väl bara att ni själva blir mäklare? Vet att svensk fastighetsförmedling(?) erbjuder en 18 månaders lång utbildning. Självklart kan du även plugga på egen hand, tror det krävs runt 120 högskolepoäng.

En sak som inte nämnts ännu är att endast mäklare får annonsera på hemnet vilket bara det är värt många tusenlappar.

Här har du en intressant artikel om detta, arvoden varierar kraftig. http://www.svd.se/tusentals-kronor-skiljer-i-maklararvoden

Sen handlar det inte avundsjuka, det handlar om den faktiska prestationen som behöver göras. Sen så är det standard att utbildningen ska räknas in i lönen.

Edit: https://www.hemverket.se/?gclid=CPWM9OHf29ECFQjPsgodfFkLlw
Fast arvode på 10k

Permalänk
Hedersmedlem

Vad billigt, här i Göteborg ligger mäklararvoden runt 2,3%-3,8%. Vissa har även fasta arvoden runt 45k-55k. Då ingår inte styling som går på runt 12k-22k extra.

Hemverket är väl billigast med deras fasta arvode för 10k. Fast då får man göra visning o styling själv.

Permalänk
Medlem

Skulle jag sälja ngt så skulle jag göra det via hemverket. Styling åker man ju på oavsett och då är det ju i stort sett bara visningen.. Rätt många visningar för i detta fallet 40K.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Att skriva det du skriver är som att skriva: Det är märkligt hur vissa bilar kostar 500k och andra 50k.

Det är absolut inte samma jobb, det skiljer VÄLDIGT mycket mellan olika mäklare i arbetssätt och hur framgångsrika försäljningar dom gör. Jag har bott snart 17 år i Stockholm och har sålt över 10 bostadsrätter i Storstockholm. Har använt lite olika mäklare, men har nu fastnat för en firma och person som gör ett väldigt bra jobb. Vid min senaste försäljning blev det 4 öppna visningar samt tre privatvisningar innan vi fick vad vi ville ha. Mäklaren bearbetar parallellt sitt kontaktnät med folk som söker lägenheter. Genom att verkligen jobba hårt med försäljningen blev det ett slutpris som vi är mycket nöjda med. Vi fick 3.150 tkr. En likadan lägenhet i bättre skick i bättre läge men i samma hus såldes två veckor senare för 250 tkr mindre av en annan mäklare. Även om jag då betalar 20 tkr mer i arvode så tjänar jag på att välja en vassare mäklare.

Permalänk
Medlem

2 % är ganska standard arvode.
Någonstans runt 40 000 är minimum skulle jag säga (om man vill ha en heltäckande mäklare). Sen så använder många någon form av trappa, säg fastpris 40 000, sedan 10% av allt över 2.4 miljoner. Det är ju en trevlig utveckling, men om lägenheten går upp i pris blir det ju bra för båda.

När jag själv har köpt lägenhet så tycker jag att mäklare spelar roll, många är väldigt dåligt pålästa, speciellt om föreningar och dess ekonomi. De ger ofta ett väldigt okunnigt intryck, och då blir jag mindre intresserad av en budgivning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimy09:

Att skriva det du skriver är som att skriva: Det är märkligt hur vissa bilar kostar 500k och andra 50k.

Det är absolut inte samma jobb, det skiljer VÄLDIGT mycket mellan olika mäklare i arbetssätt och hur framgångsrika försäljningar dom gör. Jag har bott snart 17 år i Stockholm och har sålt över 10 bostadsrätter i Storstockholm. Har använt lite olika mäklare, men har nu fastnat för en firma och person som gör ett väldigt bra jobb. Vid min senaste försäljning blev det 4 öppna visningar samt tre privatvisningar innan vi fick vad vi ville ha. Mäklaren bearbetar parallellt sitt kontaktnät med folk som söker lägenheter. Genom att verkligen jobba hårt med försäljningen blev det ett slutpris som vi är mycket nöjda med. Vi fick 3.150 tkr. En likadan lägenhet i bättre skick i bättre läge men i samma hus såldes två veckor senare för 250 tkr mindre av en annan mäklare. Även om jag då betalar 20 tkr mer i arvode så tjänar jag på att välja en vassare mäklare.

Lite skev jämförelse, borde snarare vara "Hur kan en bilhandlare ta 500k och andra 50k för samma bil"

Det finns inget som talar för att en "vassare" mäklare skulle få till ett högre pris. Om du nu faktiskt vill jämföra mäklare begär en mer specificerad räkning, det är små skillnader men stora skillnader i pris.