Hur dyr dator behöver jag för videokodning och videobehandling?

Permalänk
Avstängd

Hur dyr dator behöver jag för videokodning och videobehandling?

Hur dyr dator behöver jag för att kunna arbeta med videokodning och videobehandling effektivt?

Exempelvis om man ska kunna koda videos i HEVC/H.265 i 100-200 fps/s.

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Hur dyr dator behöver jag för att kunna arbeta med videokodning och videobehandling effektivt?

om du kan vänta tills Ryzen kommit ut och det finns tester på hur bra dom presterar mot Intel så kan det kanske bli billigare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Emmet45:

Hur lång tid orkar du vänta? Det är ju i princip det du betalar för. En 10-Core X99 CPU kommer vara klar långt före en i5a men i5an kommer att göra samma sak, den kommer bara att ta lite (ibland mycket) längre tid på sig.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Emmet45:

För HEVC/H.265 krävs minimum ett GeForce GTX 950/1050 eller i3-6100/i3-7100.
http://www.techspot.com/article/1131-hevc-h256-enconding-playback/
https://forums.geforce.com/default/topic/981372/geforce-basics/which-gpus-support-hevc-a-k-a-h-265-/

Bra budget maskiner för videobehandling:

Skrivet av AxF:

Det är ju i princip det du betalar för. En 10-Core X99 CPU kommer vara klar långt före en i5a men i5an kommer att göra samma sak, den kommer bara att ta lite (ibland mycket) längre tid på sig.

i5-7600K @5,1GHz kommer att vara bättre än en 10-Core X99 CPU i viss videobehandling:
(i7-7700K i klippet har 8 trådar och körde i 4,5GHz, medan en i5-7600K har 4 trådar och kan köra i upp till 5,1GHz. Resonemanget kvarstår dock att klockfrekvens>trådar i Adobe After Effects.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

om du kan vänta tills Ryzen kommit ut och det finns tester på hur bra dom presterar mot Intel så kan det kanske bli billigare.

Trodde det mesta encodning gjordes i GPU och inte CPU..

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

ja trodde antal trådar var det som räknades? det är väl ca:10dagar kvar tills Ryzen släpps varför inte vänta?

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av studiox_swe:

CUDA Accelration

Skrivet av Grönahunden:

ja trodde antal trådar var det som räknades?

I Adobe After Effects är det ibland klockfrekvens.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

CUDA Accelration
https://www.youtube.com/watch?v=gY9GDKqnUOw

I Adobe After Effects är det ibland klockfrekvens.

ska TS använda Premiere Pro eller After Effects ?
videon visar hur man använder Nvidia Gpu. okej men vad bra då funkar det med en skylake pentium och GTX 1080 ?

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Grönahunden:

ska TS använda Premiere Pro eller After Effects ?
videon visar hur man använder Nvidia Gpu. okej men vad bra då funkar det med en skylake pentium och GTX 1080 ?

TS skall göra videobehandling men har inte specifierat mjukvara. Adobe är väl vanligast. Tror inte TS skall ha ett 1080, har tidigare nämnts en budget på 10 000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

TS skall göra videobehandling men har inte specifierat mjukvara. Adobe är väl vanligast. Tror inte TS skall ha ett 1080, har tidigare nämnts en budget på 10 000.

märkligt läste lite på Adobe forum CPU verkar vara mer prioriterat än GPU..

finns det några tester som direkt visar att GPU är viktigare ?

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Grönahunden:

märkligt läste lite på Adobe forum CPU verkar vara mer prioriterat än GPU..

finns det några tester som direkt visar att GPU är viktigare ?

Det är en kombination av CPU och GPU.
Om du inte har ett grafikkort med CUDA kärnor så får du ingen CUDA acceleration.
Därför viktigt att ha en ordentlig GPU.

Generellt sätt så är det
CPU>GPU
Något annat har jag inte skrivit.

Visa signatur

Permalänk

Det är en kombination av CPU och GPU.
Om du inte har ett grafikkort med CUDA kärnor så får du ingen CUDA acceleration.
Därför viktigt att ha en ordentlig GPU.

Generellt sätt så är det
CPU>GPU
Något annat har jag inte skrivit.

så bra då är det inget som hindrar Ryzen + ett Nvidia grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Emmet45: När du säger "videokodning och videobehandling", vad menar du då? Bryr du dig mest om renderings/export-tid, eller editeringseffektivitet? Vad tänker du faktiskt göra, transkoda saker du filmat själv, transkoda saker du spelat in från t.ex. spel eller streams, färkorrigera/färggradera, rotoskopa/postfx?

Själv arbetar jag mest i Premiere, AE, Nuke och Mocha. För mig är det mycket viktigare att allt känns smidigt under själva arbetet vid t.ex. ett roto+greenscreen/postfx samt graderingspass, än att final render går fort, så för mig är det viktigare med CUDA-kärnor än CPU-trådar (de flesta applikationer kan använda samtliga CUDA-kärnor, oavsett om du har korten i SLI eller inte). Under final render kan jag ju göra något annat, men laggar datorn under arbete blir man ju bananas.

Om du däremot mest kommer transkoda antar jag att det är viktigare med ordentlig CPU, fast bra med CUDA-kraft skadar inte heller. HEVC i 100-200 FPS? I vilken upplösning? Några effekter? Gradering?

Som du ser ovan (1080p-klippet är 15 sekunder, 4K 20 sekunder) Källa så pratar vid snarare 20-30 FPS än 100-200 på en 8-trådars 6900K och i bästa fall Titan XP. HEVC skriver man inte ner snabbare än H264 som i källan, utan snarare långsammare (vinsten sker mer vid uppspelning, samt naturligtvis den mindre filstorleken).

Om du beskriver ditt arbetsflöde bättre får du bättre svar!

Permalänk
Medlem

Kan inte se att TS nämnt någon budget.

Tvärtom, så vill han veta vad en dator med önskade prestanda kommer att kosta.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av FatherOfThree:

Kan inte se att TS nämnt någon budget.

Tvärtom, så vill han veta vad en dator med önskade prestanda kommer att kosta.

Det var I en tidigare tråd av TS angående samma dator.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar låsta*

Trots tidigare tillsägelser fortsätter du tyvärr att korsposta, se §3.3 i forumreglerna.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...