Fråga angående fotnoter

Permalänk
Medlem

Fråga angående fotnoter

Hejsan sweclockers, vet inte om det finns något bättre forum för detta, men jag hoppas att jag kan få ett svar här i alla fall.

Jag håller för tillfället på med mitt gymnasiearbete och jag har en fråga gällande fotnoter. Genom min skolgång har jag fått olika info om hur en fotnot ska skrivas, speciellt när det gäller webbsidor. De jag undrar är om jag i fotnoten ska ha med hela webbadressen, eller om den bara ska vara med i referenslistan. Just nu har jag skrivit så här i mina fotnoter: "Jens Ergon, I Sverige ökar klyftorna snabbast, tillgänglig: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-o..., 2014. (hämtad: 2016-11-14)" och jag undrar helt enkelt om det är så man ska skriva? Jag har frågat på skolan, men där får jag inget ordentligt svar och mina google skills är för begränsade för att jag ska hitta ett ordentligt svar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Känns som att en webadress kan vara tämligen kortlivad och därför inte nödvändig.

Borde räcka med ett namn på artikeln med datum och kanske författare?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Enligt min "Handbok i Svenska" skall det stå följande;

Mannerheim, Filippa "Det handlar om att omdefiniera lärandet", www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/reportage/sprak/om..., Skolverket, senast granskad: 2012-03-02, hämtad 2012-06-21.

Så byt ut all denna information mot den du har, så skall det bli rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Seziuo: Då är jag alltså ungefär inne på rätt spår, får tacka för hjälpen.

Har en annan fråga också, jag har diverse rapporter som jag hänvisar till som finns som PDF ute på nätet. Ska man skriva den fotnoten som att det var en bok, alltså med sidnummer. Eller räcker det att göra som man gör med vilken webbsida som helst?

Permalänk
Medlem

Hur du ska skriva referensen beror på vilket referenssystem som ska användas.
Om du t.ex. refererar enligt Vancouver blir det: Ergon J. I Sverige ökar klyftorna snabbast [Internet]. Utgivningsort: Utgivare; 2014[uppdaterad 2014-05-12; citerad xxxx-xx-xx]. Hämtad från: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-o...

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@Rawrgasm: Kan tipsa om lathund för rapportskrivning. Använde den när jag pluggade på universitetet. Den förklarar hur man ska skriva referenser på ett bra sätt.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Är det bestämt att du ska använda just det referenssystemet? Personligen tycker jag Harvard är smidigare.

Här hittar du iaf infon du söker (första träffen hos Google)

http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/kallhanvisninga...

Kortfattat kan du göra på två sätt. Fullständig eller förkortad. Ska du ha en källförteckning i arbetet skulle jag använt den förkortade versionen av fotnoter.

Edit: svar på fråga två.

Pdf:er är antagligen publicerade i något syfte någon gång. Referera därför till dessa som en skriven text, ej som webbsidan.

Permalänk
Medlem

@carlbanan: Det är inte bestämt att det ska vara oxford, men harvard har jag aldrig gillat att använda. Men tackar för länken!