Nya standarden GPMI lovar 192 Gb/s och 480 W över en kabel

Permalänk
Melding Plague

Nya standarden GPMI lovar 192 Gb/s och 480 W över en kabel

Med den nya standarden GPMI utlovar ett konsortium av stora kinesiska tillverkare att slå Displayport 2.1 på fingrarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ännu en standard i röran.
Men det var spännande läsning, hade faktiskt inte en aning om att DP hade strömförsörjning!

Permalänk
Medlem

Hoppas det bli defacto. Både HDMI och DP är trams

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

hade faktiskt inte en aning om att DP hade strömförsörjning!

Antar att den biten är inbakad i kablar som använder USB-C kontakterna, vilket mer gör det en del av USB-C standarden istället för Displayport.

Permalänk
Medlem

1:a April?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av holo:

Så ännu en standard i röran.
Men det var spännande läsning, hade faktiskt inte en aning om att DP hade strömförsörjning!

Ja, sorry det blev nog lite rörigt där. Teoretiskt är det möjligt om du kör DP2.1 via kablar som också stödjer USB PD. Vet ej om det faktiskt finns några sådana i dagsläget eller hur det ligger till. Kan förtydliga i texten.

Permalänk
Medlem

En kabel till? Har inte marknaden kämpat stenhårt de senaste åren för att få ner antalet olika kablar? Det är väl det som ligger bakom USB-C's framfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hoppas det bli defacto. Både HDMI och DP är trams

På vilket vis?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på nya grafikkort då...

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ptja, om det faktiskt är på riktigt och inte ENBART på papper som teoretiskt... skulle standarden kunna ersätta både DP och HDMI då det mångdubblar Gbps. Ultra high speed hdmi är väl 48Gbps och displayport är... jag vill säga 80(?) Gbps.

Om man nu får fram en standard som ens är i närheten av 192Gbps torde det ju vara en självklarhet att slå ut både HDMI och DP standarderna, samtidigt som den levererar 480w. Och att man dessutom har en USB-C variant av den med 96Gbps samt 240w, som är högre än både HDMI och DP ändå o_0

Får definitivt känslan av: "för bra för att vara sant"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

En kabel till? Har inte marknaden kämpat stenhårt de senaste åren för att få ner antalet olika kablar? Det är väl det som ligger bakom USB-C's framfart.

Ptja, om det nu faktiskt inte enbart är papperslanseringar och man hävdar saker teoretiskt... kan den ersätta både DP och HDMI, då har vi plötsligt bara USB-C och GPMI Och stämmer 96Gbps och 240w för USB-C varianten handlar det mer om vilken variant av GPMI man vill ha

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

HDMI är inte direkt min favorit då 2.1 och högre inte stöds i Linux, och HDMI konsortiet förbjudit utvecklare att göra en open source implementering av protokollet.
Displayport är bra då det på alla sätt är en öppen och användarvänlig standard. Vet inte om de högre specifikationerna som GPMI erbjuder är så pass värdefulla att det är värt att frångå Vesa och sätta sig i knäet hos stora kinesiska firmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På vilket vis?

RJ45 FTW...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra ambition.

En kabel som krävs, ordentlig bandbredd. (8K i 160hz utan DSC)

Hoppas detta (eller motsvarande) kan bli verklighet framöver!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det är som sagt USB snarare än DP i det här fallet, men DP i sig har faktiskt också strömförsörjning via pin 20. För DP handlar det dock bara om 1.65W (3.3V 500mA), det är mest bara tänkt för att strömförsörja adaptrar. Det är också orsaken till det ökända problemet med felaktigt konstruerade DP-kablar.

Skrivet av Phiphler:

HDMI är inte direkt min favorit då 2.1 och högre inte stöds i Linux, och HDMI konsortiet förbjudit utvecklare att göra en open source implementering av protokollet.

Du menar att det inte stöds av AMD i Linux, andra tillverkare har stöd för det. Nvidia genom att implementera de känsliga bitarna i firmware och Intel genom att konvertera DP till HDMI i hårdvara istället.

Permalänk
Medlem

480W genom de där små pinnarna och den där tunna kabeln låter lite risky?
(se 12VHPWR och 12V-2x6 kontakterna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skönt att det är ett 70 år gammalt traditionellt antennutag på bilden också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det fungerar nog som USB att man börjar med en låg spänning, sedan kommer enheterna överens om att öka spänningen. Då kan strömmen gå ner liksom värmen och man kan köra 480W i 48V 10A t.ex på en hyggligt tunn kabel.

Det är strömmen som ger varma kablar, inte Watt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Att kunna ha strömförsörjning via USB och Ethernet (PoE) och sånt kan vara smidigt.
Men känns vettigare för enheter som inte drar jätte mycket ström.
Att fortsätta öka gränserna för att ladda elbilar via USB känns inte som bästa idén.

Ökad bandbredd är bra för högupplösta displayer med hög uppdateringsfrekvens.
(Eller mindre högupplösta skärmar med ännu högre uppdateringsfrekvens).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kabeln extraknäcker som värmefilt eller kanske en sätesvärmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det som spelar roll för hur tjock kabeln måste vara är strömmen, där t.ex. USB kör max 5A och istället använder högre spänning på upp till 48V för att nå 240W. Jag vet inte hur GPMI kommer fungera, men eftersom de har samma gräns för USB-C-kontakten så gissar jag att de kör samma upplägg. 12VHPWR kör istället upp till 9.5A per pinne vilket kräver tjockare kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Förvisso, men om kabeln tekniskt kan göra mer eller något annat än vad USB-C och Displayport kan, så måste det ju släppas fram. Det är ju det som är teknisk innovation.

Förenklat:

• 2 standarder som gör samma sak = dåligt (t.ex. USB-C och Apple Lightning för att ladda mobilen)

• Flera standarder som gör olika saker = bra

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Nya standarden GPMI lovar 192 Gb/s och 480 W över en kabel

Skriv gärna "Gbit/s" istället för "Gb/s", som av många kommer missförstås som GB/s.

Om ni absolut måste förkorta det redan korta ordet bit skulle jag föreslå den i sammanhanget mer utbredda och vedertagna förkortningen "Gbps" framför "Gb/s".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det som spelar roll för hur tjock kabeln måste vara är strömmen, där t.ex. USB kör max 5A och istället använder högre spänning på upp till 48V för att nå 240W. Jag vet inte hur GPMI kommer fungera, men eftersom de har samma gräns för USB-C-kontakten så gissar jag att de kör samma upplägg. 12VHPWR kör istället upp till 9.5A per pinne vilket kräver tjockare kablar.

Ja spänningen måste ju vara rätt rejäl om man ska hålla strömmen i schack! Undrar om 48V räcker?
(jag lever nog kvar i nån sorts gammal USB1 värld: jag får alltid för mig att USB har max 5V spänning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja spänningen måste ju vara rätt rejäl om man ska hålla strömmen i schack! Undrar om 48V räcker?
(jag lever nog kvar i nån sorts gammal USB1 värld: jag får alltid för mig att USB har max 5V spänning)

Det är bara den större Type-B-kontakten som har stöd för 480W, så en möjlighet är att de använder dubbelt så många pinnar istället för att höja strömmen eller spänningen.

Permalänk
Medlem

Är tanken att man ska driva monitor/TV med denna kabel och ta ut effekten ur nätagget? Hur stora säkringar behöver man i framtiden? Börjar snart bli svårt när lägenhetssäkringarna ligger på 10A.

Permalänk
Testpilot

För min del spelar det ingen roll om det är Kina, USA, Sverige eller Kambodja som tar fram en standard – bra teknik är bra teknik, och det bör uppmuntras om vi vill se verklig innovation.

Jag är nyfiken på hur den här anslutningen fungerar i praktiken, särskilt med tanke på att det finns ett "Type-C-läge". Det skulle göra den kompatibel med många befintliga enheter och passa väl in i EU:s ambition att standardisera anslutningar. Om det dessutom visar sig kunna ersätta både HDMI och DisplayPort helt och hållet vore det en smal sak att införa i lagstiftningen jämte USB Type-C.

VESA och HDMI-konsortiet har vilat på sina lagrar lite för länge när det gäller kontaktdon. Om det nu är så pass tekniskt svårt att skala upp bandbredden för att matcha utvecklingen inom exempelvis skärmteknik och strömmatning, då är det helt enkelt dags för en ny standard att ta över scenen.

Övrigt skulle en kabel likt denna vara grym för mer än bara att driva skärmar. Exempelvis externa GPU-enheter skulle kunna köras med enkelhet över en GPMI-anslutning – kanske till och med utan extra strömförsörjning om huvudenheten den kopplas från har tillräckligt med kräm att forsla vidare.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är tanken att man ska driva monitor/TV med denna kabel och ta ut effekten ur nätagget? Hur stora säkringar behöver man i framtiden? Börjar snart bli svårt när lägenhetssäkringarna ligger på 10A.

480W är ju absolut inga problem för en 10A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Snarare ladda/driva sin bärbara dator genom skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Snarare ladda/driva sin bärbara dator genom skärmen?

Det vore faktiskt tacksamt att kunna göra det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.