Vad fotar ni i för bildformat på mobilen? 16:9 eller 4:3?

Permalänk
Medlem

Vad fotar ni i för bildformat på mobilen? 16:9 eller 4:3?

Tänkte höra lite med er vad ni fotar i för bildformat när ni fotar med er mobilkamera.
Har själv en Samsung S7 just nu, och inställningarna på den är följande:

4:3 (12M) 4032x3024
4:3 (6.2M) 2880x2160
16:9 (9.1M) 4032x2268

etc..

För tillfället är jag van att fota i 16:9 sedan min Samsung S6.
Så därför fotar jag i 9.1Megapixlar även på min S7a.
Samt att när jag skriver ut bilder på t.ex familjens barn eller liknande så är ju 16:9 det naturliga
formatet på fotopappret som bilderna skrivs ut på.

Vad fotar ni själva i för bildformat och varför?

Permalänk
Medlem

Jag fotar i 4:3 eftersom sensorn har det formatet. Väljer jag 16:9 blir bilderna beskurna, dvs. jag förlorar information på samma sätt som om jag skulle använda digital zoom. Vill jag ha beskurna bilder till något löser jag det i efterhand.

Permalänk

Jag skulle nog säga att det naturliga formatet att skriva ut foton i är 3:2
Fotar i 4:3 för att själv bestämma hur beskärningen skall se ut.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

4:3 Ger mer bild. Vill jag ha den 16:9 bild jag annars skulle ha så är det bara att klippa bilden, vilket jag kan göra direkt i galleriet om jag så vill.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Rekordmedlem

Den upplösnnig som sensorn har och med minsta möjliga förstörande komprimering, ser fram emot att telefoner får ett råformat som standardval så kan man krympa bilderna i efterbehandlingen om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den upplösnnig som sensorn har och med minsta möjliga förstörande komprimering, ser fram emot att telefoner får ett råformat som standardval så kan man krympa bilderna i efterbehandlingen om man vill det.

Jag trodde det var så redan. Tillochmed Oneplus 3/3t kan ju spara i råformat som standard. Andra mobiler med dyrare kamera må väl oxå ha den funktionen?

Permalänk
Medlem

En annan intressant fråga är hur många som fotar/filmar med sin mobil stående vs liggande och om man har monitorn/tv:n i samma position som man fotar/filmar Mångar förstår säkert vad jag menar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

En annan intressant fråga är hur många som fotar/filmar med sin mobil stående vs liggande och om man har monitorn/tv:n i samma position som man fotar/filmar Mångar förstår säkert vad jag menar.

Jag tänker oftast "är detta någonting jag eventuellt kommer spela upp på Youtube/datorn?".
Om ja, så kör jag liggandes, om det handlar om att filma något spontant för att för egen del kika på senare, blir det oftast ståendes.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Tänkte höra lite med er vad ni fotar i för bildformat när ni fotar med er mobilkamera.
Har själv en Samsung S7 just nu, och inställningarna på den är följande:

4:3 (12M) 4032x3024
4:3 (6.2M) 2880x2160
16:9 (9.1M) 4032x2268

etc..

För tillfället är jag van att fota i 16:9 sedan min Samsung S6.
Så därför fotar jag i 9.1Megapixlar även på min S7a.
Samt att när jag skriver ut bilder på t.ex familjens barn eller liknande så är ju 16:9 det naturliga
formatet på fotopappret som bilderna skrivs ut på.

Vad fotar ni själva i för bildformat och varför?

VA? fotopapper 16:9?

vad har du för kostigt format på fotopapper då? skulle säga att iaf de jag har (A4 fotopapper) är då närmre 4:3 än 16:9 ska man vara närmre så är förhållandet på A4 ca 7:5

A4 297x210mm

16:9 utskrivet på A4 utan marginaler kommer täcka ~297x167mm

4:3 utskrivet på A4 utan marginaler kommer täcka ~297x222mm (dvs den kommer klippas 11mm bild i över eller under kanten, eller 5.5mm på bägge om man klipper hälften på var sida).

3:2 utskrivet på A4 utan marginaler kommer täcka 297x198mm

7:5 utskrivet på A4 utan marginaler kommer täcka ~297x212mm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen

Har också S7. Givetvis fotograferar man i högsta möjliga upplösning, vilket åtminstone på S7 innebär 4:3. Det är dessutom ett mer naturligt format för bilder än 16:9.

Skrivet av MrMadMax:

Man filmar självklart i landskapsläge utom i undantagsfall, till exempel om det enda syftet är att skicka en helt tillfällig video för att visa något.

Det är dock tyvärr ingen utbredd uppfattning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Har en S7 Galaxy Edge och har inte ändrat någon inställning.

Hade funderat på att sänka upplösningen då bilderna bara blir onödigt stora... men inte ens det har jag ändrat. >.<

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Man filmar självklart i landskapsläge utom i undantagsfall, till exempel om det enda syftet är att skicka en helt tillfällig video för att visa något.

Det är dock tyvärr ingen utbredd uppfattning.

Detta är självklart för alla som inte är med i kollektiva fårskocken och som kan tänka själv. Försökt förklara detta för diverse människor som filmar i porträttläge. Hos de flesta kan man nästan höra när kugghjulen greppar i varann och bitarna faller på plats...