Permalänk
Medlem

Mazda 6 diesel -08/09 köpråd

Halloj Swec!

Jagar för tillfället en ny bil och efter en massa läsande om den ena bilmodellen efter den andra så står det mellan Honda Accord och Mazda 6, båda i dieselutförande. Dock så verkar det som att jag måste välja bort Accord då de knappt finns några till salu, 0 för att vara exakt i Norrland (i min prisklass)... Så det lutar starkt mot en Mazda 6 2.0 eller 2.2 diesel årsmodell 08/09.
Hade först fokus på Skoda Octavia p.g.a. låg bränsleförbrukning och skatt men prestandan skrämmer mig rejält, även om jag inte är en gasglad person och håller mig till hastighetsbegränsningarna så vill jag ogärna behöva pina skiten ur bilen om jag ska köra om två lastbilar längs E4:an på en 2+1 väg.
Sen så lockar Mazdas goda rykte samt att de har kedja istället för kamrem.

Är det någon här som är ägare av en? Kan ni berätta lite om era erfarenheter isf?
Försöker få fram någon information om partikelfiltret, om jag fattat det rätt så är det underhållsfritt? Men läst att den ändå ska bytas (vilket då inte går ihop)? När i.s.f. är intervallen?
Rosten ska vara förbättrad med denna kaross men nu med en massa år på nacken och våra underbara salta vägar så lär det finnas punkter att se upp med, vilka?

Berätta gärna så mycket ni vet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kör själv Mazda 3, riktigt rolig att köra. Kört många olika bilar, men tycker inget kommer i klass med just Mazda 3. Älskar små bilar.

Mazda 6 är ju lite större, inte kört just den, men kan tänka mig att den är rätt schysst också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du har inte några tankar om Passat(nyare modeller)?
Införskaffade en 4x4 2.0 TDI och vridet är bra i den. 140hk duger gott och väl för min del, men det finns ju med större motorer också.

Tror min ligger på 2600:- i skatt, runt 0.5-0.55l/m, men har varit nere i 0.44l/m.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du har inte några tankar om Passat(nyare modeller)?
Införskaffade en 4x4 2.0 TDI och vridet är bra i den. 140hk duger gott och väl för min del, men det finns ju med större motorer också.

Tror min ligger på 2600:- i skatt, runt 0.5-0.55l/m, men har varit nere i 0.44l/m.

Tyvärr är det så att jag äger en Passat -03 just nu som jag vill bränna upp så har sådan avsmak efter fyra år med denna pengaslukare.
Visst, funderade på att köpa en Skoda men just att det är en VAG gnager i bakhuvudet hela tiden vilket även är en orsak varför jag avstår även Skoda (och Audi).

Så den enda VW som jag kan tänka mig äga just nu är en Golf GTi mk2.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tyvärr är det så att jag äger en Passat -03 just nu som jag vill bränna upp så har sådan avsmak efter fyra år med denna pengaslukare.
Visst, funderade på att köpa en Skoda men just att det är en VAG gnager i bakhuvudet hela tiden vilket även är en orsak varför jag avstår även Skoda (och Audi).

Så den enda VW som jag kan tänka mig äga just nu är en Golf GTi mk2.

Ah I see.
Tråkigt på samma gång! Min är från 2011.
Nyare Golf-kombi då? Har hört de är riktigt härliga. Sportkombin är ju sjukt snygg iaf, annars alltrack är ju bra om du är ute på landsvägar lite mer. :3

Personligen skulle jag nog hålla mig borta från Skoda. Känns lite som en budgetvariant av VW, som är en mellanklass till Audi.

Mk2 är riktigt härliga, speciellt som sommarbil ;D

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Japan-diesel är väl inte direkt kända för att vara de bästa dieslarna i världen. Mazda har haft olika problem med dieslar de sista åren och även problem med igensatta partikelfilter=dyrt.

Kolla noga upp motorn på nätet innan köp.

Många riskokare har rostproblem, de som efterbehandlas här i Sverige/Europa periodvis skiftade kvalitet på rostskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Japan-diesel är väl inte direkt kända för att vara de bästa dieslarna i världen. Mazda har haft olika problem med dieslar de sista åren och även problem med igensatta partikelfilter=dyrt.

Kolla noga upp motorn på nätet innan köp.

Många riskokare har rostproblem, de som efterbehandlas här i Sverige/Europa periodvis skiftade kvalitet på rostskyddet.

Hmm ja det var alarmerande, dock så verkar det hända de som kör till stor del korta sträckor, själv kör jag 120-200 mil i månaden landsväg.
Men hur som är det något att tänka på.

Skrivet av solomon:

Ah I see.
Tråkigt på samma gång! Min är från 2011.
Nyare Golf-kombi då? Har hört de är riktigt härliga. Sportkombin är ju sjukt snygg iaf, annars alltrack är ju bra om du är ute på landsvägar lite mer. :3

Personligen skulle jag nog hålla mig borta från Skoda. Känns lite som en budgetvariant av VW, som är en mellanklass till Audi.

Mk2 är riktigt härliga, speciellt som sommarbil ;D

Golfen har jag funderat på men är tyvärr VAG så går nog bort denna gång.
Varför jag dock övervägade Skoda är just kundnöjdhet vilket de verkar ha bra betyg av.
t.ex.:
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/bi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-mazda6-12367

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/mazda/mazda6/saloon/owner-r...

Har aldrig haft mazda men toyota och mitsubishi. Japanska bilar brukar vara väldigt bra ur driftsäkerhets-synpunkt.

Oftast rosten som dödar dem.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.