Pressure Cooker eller Slow Cooker?

Permalänk
Medlem

Pressure Cooker eller Slow Cooker?

Hej,

Vi var inne på att köpa en Electrolux ESC7400 slowcooker för att kunna köra lång kok från morgon till kväll men av olika anledningar så tittade jag runt lite på nätet och väldigt många verkar föredra pressure cooker framför slow cooker och då specifikt en produkt som heter Instant Pot. Vad jag förstår så kan man använda denna produkten även som slow cooker.

Så frågan är, varför skulle man vilja köpa en slow cooker istället för en Instant pot? Någon som är insatt eller till och med har liknande produkter?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

I mina erfarenheter gillar jag tryckkokaren bättre. Det går på 15 minuter, och köttet blir så mört att det inte ens behöver delas. Nackdelen är att de höga temperaturerna kokar sönder lök och vissa grönsaker.
Jag har bara långkokat en gång, men modern som jag är så gillade jag inte att det tog tid

Permalänk
Medlem

Jag gillar långkok, men har förvisso aldrig provat tryckkokning, men båda har säkert sina fördelar och kompletterar varandra väl

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Ja, en del pratar om att de kompletterar varandra men det är denna bit jag inte förstår. Med en Instant Pot kan finns det program för Slow Cooking också och då öppnar man ventilen helt så inget tryck alls. Vad jag förstår så ska resultatet bli väldigt bra precis som med en slow cooker.

Så då är frågan, varför köpa en slow cooker om Instant pot kan dels laga mört snabbt och också extra knäcka som slow cooker, risk kokare och lite annat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon En crockpot (slowcooker) får du för en femhundring. Antar att en tryckkokare är dyrare om den har fler funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Jimmy En crockpot (slowcooker) får du för en femhundring. Antar att en tryckkokare är dyrare om den har fler funktioner?

IKEAs 4liters tryckkokare kostar 399,- tror jag bestämt..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Avstängd

Har bara testat slowcoockern och tycker dom är bra och negativa är väll att dom kan hamna i ett skåp efter ett tag och glömmas där men vet inte hur dom står sig mot Instant pot och första tanken är att kanske smaken blir lite lidande då mat generellt hinner drar i sig smak över tid

Tänker lite som potatisgratäng eller lasagne som faktiskt är godare dagen efter man gör dom när smakerna dragit i sig riktigt men kanske inte spelar någon roll så heller ...vet inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Slowcookern jag tittat på kostar 700 kr, normalpris ligger väl runt 1000 lappen, Crockpot kostar något mer för liknande volym. En Instant cooker kostar ca 1200 kr så lite mer ja.

Vad jag förstår från videos som jag sett så kan Instant cooker köra långkok också, bara till att öppna ventilen helt och köra på låg värme. Det finns inbyggt program för detta.

Spntant känns Instant cooker som ett självklart val runt dessa pengar då jag får uppfattningen att den kan göra allt en slowcooker kan göra plus en hel del till.

Tittar man på Amazon så får man uppfattningen att Instant cooker är klart mer omtyckt och använt i USA och UK än slowcookers inom den givna prisnivån. Av någon anledning verkar det dock inte fullt så populärt i Sverige men Sverige brukar ligga lite efter.

Så min fråga kvarstår, varför ska man köpa en slowcooker när en Instant cooker kan göra samma plus en massa annat? Handlar det enbart om priset? Eller finns det faktiskt skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Slowcookern jag tittat på kostar 700 kr, normalpris ligger väl runt 1000 lappen, Crockpot kostar något mer för liknande volym. En Instant cooker kostar ca 1200 kr så lite mer ja.

Vad jag förstår från videos som jag sett så kan Instant cooker köra långkok också, bara till att öppna ventilen helt och köra på låg värme. Det finns inbyggt program för detta.

Spntant känns Instant cooker som ett självklart val runt dessa pengar då jag får uppfattningen att den kan göra allt en slowcooker kan göra plus en hel del till.

Tittar man på Amazon så får man uppfattningen att Instant cooker är klart mer omtyckt och använt i USA och UK än slowcookers inom den givna prisnivån. Av någon anledning verkar det dock inte fullt så populärt i Sverige men Sverige brukar ligga lite efter.

Så min fråga kvarstår, varför ska man köpa en slowcooker när en Instant cooker kan göra samma plus en massa annat? Handlar det enbart om priset? Eller finns det faktiskt skillnad?

Skulle oddsa på att det främst är priset. Vet inte vad instant cookern är gjord av, men slow cookers är generellt gjord i hyfsat tjock keramik, vilken håller temperaturen bra på dom lägre temperaturerna som används vid slow cooking. Tryck kokare brukar vara gjort i någonslags metal. Tror inte det spelar någon roll för dom flesta, och tror inte att instant cookern skulle prestera märkbart sämre, slow cooking är ju ganska enkelt att få rätt.

Jag betalade 499 för min slow cooker, som ändå är av märket crockpot, så man lär ju iallafall ha betalat lite för namnet. Skillnaden till 1200 är ju i absoluta termer inte så stor, men rent relativt är det ju en märkbar skillnad.

Båda metoderna är trevliga, och tryckkokare har blivit mycket populära för lite mer avancerad matlagning på sistone, så skulle säga att det är värt att ha en tryckkokare om intresset finns.

Permalänk
Medlem

Har en tryckkokare liknande Instant Pot och gillar den. Någon tidigare skrev att de höga temperaturerna förstör grönsaker, men detta stämmer inte. Det är lägre temperatur i en tryckkokare, det är trycket som hjälper till att laga snabbt inte högre temperaturer. Bra för att bibehålla näringen i maten har jag läst. Bara maten kokas lagom länge går inget sönder från min erfarenhet, men det är ju lätt att överkoka eftersom det går mycket snabbare än man är van vid.

Jag skulle kört på en Instant Pot, enkelt, snabbt och användbart!

Permalänk
Medlem

Jag är typ uppväxt med en "instant pot" fast en gammeldags tryckkokare. Gjordes kalops flera gånger i månaden och det är ju riktigt trevligt. Går fort som bara den och köttet blir mört och fint.

Men för ca 1 år sedan köpte jag själv en Crock-Pot och det är så jäkla smidigt. Man ägnar kanske 10-15 min åt att hacka grönsaker och allmänt slänga i allt i den och sen låter man den stå medans man är på jobbet.

Kommer hem så luktar det gött som bara den och maten är redo att serveras

Så allt beror väll på vad du tror att du kommer att använda den till.

Men min röst skulle nog gå på en slow cooker.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har en tryckkokare liknande Instant Pot och gillar den. Någon tidigare skrev att de höga temperaturerna förstör grönsaker, men detta stämmer inte. Det är lägre temperatur i en tryckkokare, det är trycket som hjälper till att laga snabbt inte högre temperaturer. Bra för att bibehålla näringen i maten har jag läst. Bara maten kokas lagom länge går inget sönder från min erfarenhet, men det är ju lätt att överkoka eftersom det går mycket snabbare än man är van vid.

Jag skulle kört på en Instant Pot, enkelt, snabbt och användbart!

Nja? Själva idén med en tryckkokare är väl att man höjer vätskans kokpunkt pga trycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag är typ uppväxt med en "instant pot" fast en gammeldags tryckkokare. Gjordes kalops flera gånger i månaden och det är ju riktigt trevligt. Går fort som bara den och köttet blir mört och fint.

Men för ca 1 år sedan köpte jag själv en Crock-Pot och det är så jäkla smidigt. Man ägnar kanske 10-15 min åt att hacka grönsaker och allmänt slänga i allt i den och sen låter man den stå medans man är på jobbet.

Kommer hem så luktar det gött som bara den och maten är redo att serveras

Så allt beror väll på vad du tror att du kommer att använda den till.

Men min röst skulle nog gå på en slow cooker.

Förstår det, vi är också främst ute efter lång kok där man låter den stå under hela dagen men Vad jag kunnat läsa mig till så kan Instant pot göra även det precis lika väl som en slow cooker. Jag kan tänka mig att denna funktionen inte finns på alla pressure cookers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Nja? Själva idén med en tryckkokare är väl att man höjer vätskans kokpunkt pga trycket?

Uttryckte mig lite dåligt, ursäkta!

Kan citera direkt vad som brukar skrivas istället:

"Does Pressure Cooking Use Really High Heat? This is where some of the confusion starts to come in. Many people assume that since pressure cooking cuts down the cook time so dramatically, it must use a much higher heat. This isn’t the case at all. As described above, the shortened cooking time is a product of the increased pressure, not increased temperature at all. When researching, the highest recorded boiling point of water in a pressure cooker I could find was 250 degrees [120 Celsius]. That is still lower than the temperature that most foods are prepared at in the oven or stove top and about the same as a slow-cooker.

In other words, a pressure cooker may cook foods at a lower temperature than most other cooking methods, utilizing the pressure to improve cooking time and efficiency."

Angående näring:

"A 1995 study found that pressure cooking preserved nutrients in food more than other cooking methods. Another study measured levels of Vitamin C and B-Vitamins in food and found these levels of vitamin retention (the amount remaining in food after cooking):

Boiling reduced nutrients the most with a range of 40-75% retained (up to a 60% loss of nutrients!)
Roasting and steaming preserved up to 90% of nutrients (but in some measurements, almost half of nutrients were lost!)
Pressure cooking did the best job at preserving nutrients with a 90-95% retention rate."