Kraschad hårddisk - reparera via program?

Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk - reparera via program?

Har en bärbar dator som hårddisken har kraschat på. Datorn gav bluescreens emellanåt och när jag skulle installera om datorn så kraschade partitionen. Recovery programmet kunde inte installera om datorn. Har provat kopplat in hårddisken som en extern till min stationära, försökte skapa en ny partition via diskhanteraren med det gick inte heller.

Vet att man kan reparera trasiga sektorer med utvalda program. Någon som kan tipsa om ett vettigt program? Tänkte först prova reparera disken sedan skapa partitionen på nytt.

Permalänk
Medlem

Släng disken och köp en ny, det kommer du spara en huvudvärk på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Släng disken och köp en ny, det kommer du spara en huvudvärk på.

I stora hela är det rätt jag hann även backa upp filerna som ägaren ville spara. Dock vill jag se om disken går att fixa, vet att jag lyckats rädda diskar tidigare på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Om disken är så pass dålig att den kraschat ett helt operativsystem hade jag slängt den omgående. Inte ens diskar som visar fel men som ändå går att använda tycker jag är något att ha kvar.

Permalänk
Medlem

chkdsk har ju varit med i evigheter. Kör från kommandoprompt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

Har du något viktigt på disken som du vill bevara typ personliga bilder, video eller liknande?

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Recuva Gratis och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Har en bärbar dator som hårddisken har kraschat på. Datorn gav bluescreens emellanåt och när jag skulle installera om datorn så kraschade partitionen. Recovery programmet kunde inte installera om datorn. Har provat kopplat in hårddisken som en extern till min stationära, försökte skapa en ny partition via diskhanteraren med det gick inte heller.

Vet att man kan reparera trasiga sektorer med utvalda program. Någon som kan tipsa om ett vettigt program? Tänkte först prova reparera disken sedan skapa partitionen på nytt.

Har disken varit med om en smäll, plötslig avstängning under skrivning kan det gå att reparera sektorer.

Är det en disk som börjar ge sig (alltså hårdvaran), så kan inget program i världen rädda den. Finns något företag i Norge som reparerar diskar men är rätt dyra. 2000-3000kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag kunde backa upp alla personliga filer som bilder, videoklipp och dokument. Men så fort man startade program och klickade sig runt så blev det blåskärm. Försökte installera om via recovery partitionen (HP burk) men installationsprogrammet kom inte igenom, för att den förmodligen inte kunde skriva till disken.

Som en del har konstaterat så blir det att kasta disken och skaffa en ny.

Permalänk
Skrivet av Styler:

Jag kunde backa upp alla personliga filer som bilder, videoklipp och dokument. Men så fort man startade program och klickade sig runt så blev det blåskärm. Försökte installera om via recovery partitionen (HP burk) men installationsprogrammet kom inte igenom, för att den förmodligen inte kunde skriva till disken.

Som en del har konstaterat så blir det att kasta disken och skaffa en ny.

dom program som finns är ju till för att fixa den så mycket att du får ut informationen, men börjar det bli *bad sectors* så ska man nog inte använda den.
det finns jättebra neodym magneter om du plockar isär den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644