Konkurs enskild firma med lån

Permalänk
Medlem

Konkurs enskild firma med lån

Hejsan, jag har en bekant som ja känner från långt håll att han har en tobak/kiosk affär. Han har lån på kiosken på ca 100K men han har betalat en del och har ca 70k kvar som lån. Det är en enskild firma och det går inte bra med kiosken längre. Han har haft de öppet ca sen slutet emot 2015 och han vill stänga ner affären. När det gäller till lag och regler kommer skulden fortfarande att stå på hans namn ändå han har gjort sitt företag konkurs? Finns det regler som han kan ta så att han förminskar lånet eller få bort lånet? Har hört om man ändrar från enskild firma till aktiebolag och företaget går i konkurs så tas lånt bort men ej säker. Har ni åsikter och om ni kan hjälpa till med något hör av er gärna.

Permalänk
Medlem

@Anomi151:

Det jag kunde hittat var "Om din enskilda näringsverksamhet går i konkurs blir du själv personligen ansvarig för skulderna fram till dess att rätten att kräva in dem upphör"

Så om jag tolkar det rätt så blir skulden hans privata istället, det andra du frågar om är jag osäker på dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Om det vore så enkelt kunde man ta stora lån som enskild firma och sedan omvandla till AB.

jag tror det enda som går är att reglera skulderna och lägga ner.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Anomi151:

För att starta ett aktiebolag krävs att man går in med kapital, minst 50000 kr.

Läs mer om det här:
http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/start...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Firmans och din privata ekonomi är samma sak när du har enskild firma.

Det är alltså en privatlån som inte flyttas över eller minskas automagiskt för att firman går i KK

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Enskild firma = personligt ansvar. Aktiebolag = Styrelseansvar. Kort och gott, skulden är personlig och skulden kvarstår även om företaget likvideras. En enskild firma (har jag för mig) kan inte gå i konkurs utan att det även handlar om en personlig konkurs.

Med reservation då det var +20 år sedan jag läste ekonomi.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Anomi151:

Det jag kunde hittat var "Om din enskilda näringsverksamhet går i konkurs blir du själv personligen ansvarig för skulderna fram till dess att rätten att kräva in dem upphör"

Så om jag tolkar det rätt så blir skulden hans privata istället, det andra du frågar om är jag osäker på dock.

Skrivet av Igelkott:

Om det vore så enkelt kunde man ta stora lån som enskild firma och sedan omvandla till AB.

jag tror det enda som går är att reglera skulderna och lägga ner.

Aha, men hur är det om han inte blir anställd och han har en begränsad inkomst och inte kommer betala skulden vad händer då? Tror ni att man använder samma regler för en som jobbar och får ca 25000kr och en som har inkomst på 7000kr A-kassa/övriga bidrag

Permalänk
Medlem

Omvandla enskild firma till AB så hänger allt med, dvs BÅDE det som är på plussidan såsom inventarier OCH kundfordringar, dvs skulder.

Och så kostar det 50k. Och såfort han startar AB med 50k och dessutom har 70k i skuld så uppstår problem då han har negativt värde. Dvs, glöm det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Hejsan, jag har en bekant som ja känner från långt håll att han har en tobak/kiosk affär. Han har lån på kiosken på ca 100K men han har betalat en del och har ca 70k kvar som lån. Det är en enskild firma och det går inte bra med kiosken längre. Han har haft de öppet ca sen slutet emot 2015 och han vill stänga ner affären. När det gäller till lag och regler kommer skulden fortfarande att stå på hans namn ändå han har gjort sitt företag konkurs? Finns det regler som han kan ta så att han förminskar lånet eller få bort lånet? Har hört om man ändrar från enskild firma till aktiebolag och företaget går i konkurs så tas lånt bort men ej säker. Har ni åsikter och om ni kan hjälpa till med något hör av er gärna.

Personen kommer vara ansvarig för att betala skulden, får väl sälja prylar från kiosken för att minska lånet.

Personligen skulle jag nog sätta ut en annons på blocket om att ta över kiosken/skulden.

Ganska säker på att det inte går att göra om till aktiebolag, och även om det gick så måste man ha en insats på 50k + registreringsavgifter och annat till patentverket eller var man nu idag skickar dem.

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Kronofogden gör en individuell bedömning såklart men det kommer bli ett liv på existensminimum tills skulden är betald. Tror skulden är för liten för skuldsanering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Permalänk
Medlem

Från Bolagsverket:

Avveckla enskild näringsverksamhet
Lyssna
Du avvecklar din enskilda näringsverksamhet genom avregistrering. Det anmäler du i vår e-tjänst på verksamt.se.

Logga in och avregistrera ditt företag
Avgift: 0 kronor

Avregistrering
Har företaget upphört med sin verksamhet ska du skicka in en anmälan om avregistrering. Vi avregistrerar då företaget ur handelsregistret. Du kan inte välja datum för avregistreringen utan vi avregistrerar ditt företag när anmälan kommer in till oss.

Att tänka på innan du skickar in avregistreringen
Sälj företagets tillgångar.
Avsluta företagets konton.
Säg upp företagets avtal (exempelvis telefonabonnemang samt leasing- och hyresavtal).
Betala företagets eventuella skulder.
Har företaget några tillstånd, till exempel alkoholtillstånd, eller är det ombud för spel? Dessa följer inte automatiskt med till någon annan företagsform.

För att verksamheten ska vara helt avslutad ska företagets alla tillgångar vara sålda och skulderna ska vara betalda. Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets webbplats.

Ändra företagsform

Om du ska driva företaget vidare i en annan företagsform ska du anmäla det till oss. Du gör då en anmälan om registrering av ett nytt företag. Det gör du samtidigt som du anmäler avregistreringen.

Det där tolkar jag som att enskild företags skulder måste regleras (betalas) i samband med att man ändra bolagsform.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3