Det här med gratis gatuparkering i Stockholms förorter..

Permalänk
Medlem

Det här med gratis gatuparkering i Stockholms förorter..

Hejsan SweC,
Behöver lite verklighetsförankring i den situationen som nu börjar uppenbara sig i våra stockholmsförorter.. kanske bara de yttre? Snackar om i ytterkanterna av röda/gröna/blåa linjen.
Vill förvarna om att detta kan vara ett ganska lokalt ämne som kanske inte berör alla som ramlar in här på tråden. Ta hänsyn till detta!

Är det bara jag eller börjar gatorna i bostadsområden fyllas upp av taskigt parkerade bilar, släp, sunkiga husbilar, gamla sketna skolbussar, allmänt slitna bilar som borde ha körförbud och andra (utländska/svenska) firmabilar som inte hör till? Jag hade nog hyrt en plats, men tyvärr.. det finns inga platser lediga i p-plats kön? Verkligheten ser annorlunda ut. Samtidigt gapar förhyrda parkeringsplatser tomma flera dygn i rad. Samtidigt höjs priser på parkering på alla håll och kanter. Resultatet blir trafikfarliga parkeringsvanor ute i förorterna så man inte ser ett skit vid övergångsställen eller inte kan köra rakt ens en gång utan att åka på vänster sida av vägen..

Frustrationen är säkert en blandning av höjda felparkeringsavgifter, långa köer till parkeringsplatser, högre skatter för bilägare och skumma firmabilar från polen som ställer sig kors och tvärs. Liksom var tar man hänsyn till den genomsnittliga medborgaren som bor i området och som bara försöker ha någon plats att ställa bilen efter en lång dag?

Är det någon som instämmer i den här frustrationen?
Ibland undrar man alltså..

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem

Hah! Vi råkar inte bo på samma gata? Har upplevt precis samma försämring från 2015 till idag.
Det värsta är alla firmabilar som tar upp 2-3 vanliga platser eller helt sonika är felparkerad till den graden att våran vändplats inte längre går att vända i.
Vi har fixat plats i ett parkeringshus en liten bit ifrån hemmet. Inte helt kul att behöva knalla en bit för att hämta bilen, men vi använder den mest på helgen. Då finns det iaf någonstans att ställa bilen.
Men ja, det känns verkligen inte optimerat för "vanligt folk".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte bara parkering för mig utan tillgängligheten. Med bilar vid sidan av en villaväg så blir det trångt och dålig sikt. Många parkerar dessutom som krattor så att det är så trångt att det är svårt att komma förbi. Risken att köra på barn är stor när de kan komma ut 20cm från fronten framför en bil och då spelar det ingen roll hur långsamt man kör.

Hade det varit amerikansk villaväg så hade det lätt gått bra att ha det så när man kan ha 3-4 bilar i bredd men i sverige då det är trångt med 2 så är det rätt irriterande

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Här hos oss så parkeras det på självaste körbanan, jävligt dumt då man måste ut i mötande körfält för att komma förbi. Har funderat på att ringa P-bolaget nästa gång som jag ser en felparkerad bil så får dem bli lappade.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Det är sällan jag tycker USA har bättre lagstiftning men i fallet när det gäller bort bogsering av felparkerade bilar har dom en poäng.

Permalänk
Medlem

Jag har tur att man kan hyra parkering i garage hos mig och blev en plats ledig. Gjorde det för att det började bli sånt kaos på gatan och nu har dom byggt två till höghus i samma område vilket innebär ännu mer bilar på samma gator. Tvåfilig väg som man inte kan mötas på längre är resultatet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Jag har tur att man kan hyra parkering i garage hos mig och blev en plats ledig. Gjorde det för att det började bli sånt kaos på gatan och nu har dom byggt två till höghus i samma område vilket innebär ännu mer bilar på samma gator. Tvåfilig väg som man inte kan mötas på längre är resultatet...

Inget fel med att det byggs, jag tycker ändå bostadskrisen är viktigare om man ställer parkering mot det.
Däremot betyder det inte att man borde fullständigt strunta i bilisternas framkomlighet, vilket det just nu känns som.
När man ser att de breddar cykelbanor till absurdum så kör vi fortfarande i potthål och är de som betalar vägskatt..

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Inget fel med att det byggs, jag tycker ändå bostadskrisen är viktigare om man ställer parkering mot det.
Däremot betyder det inte att man borde fullständigt strunta i bilisternas framkomlighet, vilket det just nu känns som.
När man ser att de breddar cykelbanor till absurdum så kör vi fortfarande i potthål och är de som betalar vägskatt..

Absolut, det håller jag verkligen med om. Missförstå mig inte, jag är inte mot att det byggs fler bostäder. Jag tycker att det borde byggas mer och förhoppningsvis göra bostadsmarknaden mer tillgänglig för folk som idag inte har råd med bostad. Däremot tycker jag att man ska bygga ut allt runtomkring i samma takt, inte bara parkeringar utan pendeltåg och tunnelbana osv.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag bil men jag förstår din frustration. Sen märker jag även i mitt jobb hur det planeras mer och mer cykelbanor och därmed mindre parkering efter gatorna. Särskilt i närförorterna och city.

Men det är ett steg i rätt riktning. Om vi ska ha en chans att klara miljökrav osv så måste fler börja cykla och åka kommunalt

Sen kommer fler och fler risiga/dumpade bilar försvinna från gatorna mer och mer nu sen 2015 eller det var som de lanserade nya reglerna om att bilar med böter på över 5000kr får forslas bort.

Eftersom det kommit parkeringsavgift på de flesta gator runt om i närförorter så får de fler parkeringsböter och kommer snabbare upp i dessa 5000kr.

sååå med lite tur så minskar problemen inom en snar framtid..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag rekommenderar att ni som har problem med felparkerade bilar ringer det ansvariga vaktbolaget. Felparkerade bilar är ju den högsta prioriteringen som vaktbolagen har, så det är definitivt värt att vända sig dit för assistans. Och som tidigare skribenter har sagt så kan man nu faktiskt forsla bort felparkerade bilar, men det kräver att de fått böter för _samma_ felparkering några gånger i rad. Med andra ord så räcker det med att bilen har ställt sig lite längre ned för gatan för att det inte längre skall vara lovligt att forsla bort den.

Det lär ju ändras förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Intressant det här, särskilt som man jobbar med de här frågorna.

Saknar en del resonemang: Ska kommunen via skattesedel försörja vissa (som är för lata/snåla) att skaffa egen parkeringsplats (oavsett om denna är i garage eller på marknivå)? Jag tycker inte om att subventionera den här typen av anläggningar, vill man ha en bil så ska man självklart också ha en uppställningsplats till den (som inte ligger på allmän plats).

Det här påståendet som TS gör, "Hade gärna betalat men finns inte platser" är i 99% rent skitsnack. Hammarby sjöstad där det gnälls en hel del kring att folk saknar parkeringsplatser, det finns gott om platser i garagen där, men då kostar det... "Gratis" är gott, men det verkar glömmas bort att parkeringen betalas via skattesedeln...

Skrivet av infigo:

Problemet är ju inte bara parkering för mig utan tillgängligheten. Med bilar vid sidan av en villaväg så blir det trångt och dålig sikt. Många parkerar dessutom som krattor så att det är så trångt att det är svårt att komma förbi. Risken att köra på barn är stor när de kan komma ut 20cm från fronten framför en bil och då spelar det ingen roll hur långsamt man kör.

Hade det varit amerikansk villaväg så hade det lätt gått bra att ha det så när man kan ha 3-4 bilar i bredd men i sverige då det är trångt med 2 så är det rätt irriterande

Fast parkerade bilar på villagator är sällan förekommande, de allra flesta löser sina parkeringsbehov på den egna fastigheten. Till skillnad från flerbostadsområden. Ser du att det står bilar parkerade, anpassa din hastighet efter det, läs gärna Trafikförordningens aktsamhetsregler, bara för att det står 30 på skylten innebär det inte att det är en lämplig hastighet att framföra ditt fordon i.

Hade det varit amerikansk villagata så hade alla haft 3 SUV:ar, ingen hade någonsin gått någonstans. Vi hade haft än mer bilar i trafik som inte gjort annat än stått i köer. 1 person per bil är helt klart effektivt markutnyttjande.

Skrivet av FireFox:

Här hos oss så parkeras det på självaste körbanan, jävligt dumt då man måste ut i mötande körfält för att komma förbi. Har funderat på att ringa P-bolaget nästa gång som jag ser en felparkerad bil så får dem bli lappade.

Generellt så är det ju inte förbud att parkera på vägarna, och det är väl inte ett problem att gå ut i motriktat KF och passera förbi (annat än den otroliga ansträngningen att faktiskt behöva vänta på mötande fordon) *rolleyes*

Skrivet av robertlindgren82:

Det är sällan jag tycker USA har bättre lagstiftning men i fallet när det gäller bort bogsering av felparkerade bilar har dom en poäng.

Utan att vara insatt i amerikansk lagstiftning så bör väl detta vara reglerat på delstatsnivå eller kommunnivå, till skillnad från Sverige där det är nationellt regelverk. Vi kan flytta rätt mycket felparkerade fordon, men sen kommer det ju tillbaka till att någon ska betala också. Fordon som står på övergångsställen eller på cykelvägar är en sak, men en bil som står för länge?

Skrivet av FakeNinja:

Inget fel med att det byggs, jag tycker ändå bostadskrisen är viktigare om man ställer parkering mot det.
Däremot betyder det inte att man borde fullständigt strunta i bilisternas framkomlighet, vilket det just nu känns som.
När man ser att de breddar cykelbanor till absurdum så kör vi fortfarande i potthål och är de som betalar vägskatt..

Bilarnas framkomlighet är ju främst kopplad till att det är ett väldigt ytineffektivt färdmedel. Prova tankeexperemientet att det skulle sitta 2 personer i varje bil, eller ersätt bilarna med en fullsatt buss. Bussen motsvarar ~50-60 fordon utan något som helst problem, stillastående utan utrymme mellan bilarna är det en kölängd på 250-300 meter.

Att bredda cykelbanor är väl en vettig investering sett till vilka körsträckor som normalresan faktiskt är.

Skrivet av SunQ:

Nu har inte jag bil men jag förstår din frustration. Sen märker jag även i mitt jobb hur det planeras mer och mer cykelbanor och därmed mindre parkering efter gatorna. Särskilt i närförorterna och city.

Men det är ett steg i rätt riktning. Om vi ska ha en chans att klara miljökrav osv så måste fler börja cykla och åka kommunalt

Sen kommer fler och fler risiga/dumpade bilar försvinna från gatorna mer och mer nu sen 2015 eller det var som de lanserade nya reglerna om att bilar med böter på över 5000kr får forslas bort.

Eftersom det kommit parkeringsavgift på de flesta gator runt om i närförorter så får de fler parkeringsböter och kommer snabbare upp i dessa 5000kr.

sååå med lite tur så minskar problemen inom en snar framtid..

Bilar med obetalda parkeringsanmärkningar >5tkr kan som du säger forslas bort direkt (om de är felparkerade). Alla lagliga alternativ att flytta bilar på kräver ju dock att de står felparkerade.

Som avslutning:

Hade gärna sett parkeringsavgifter långt högre än de vi har för att skapa det som gatuparkeringen är avsedd för, korttidsparkering/besöksparkering, inte att ställa sin bil över natten eller flera veckor. Avgifter på 30-50 kronor i timmen, boendeparkeringstillstånden ska bort, alternativt ligga på en kostnadsnivå motsvarande garagehyrorna +30%.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Intressant det här, särskilt som man jobbar med de här frågorna.

Saknar en del resonemang: Ska kommunen via skattesedel försörja vissa (som är för lata/snåla) att skaffa egen parkeringsplats (oavsett om denna är i garage eller på marknivå)? Jag tycker inte om att subventionera den här typen av anläggningar, vill man ha en bil så ska man självklart också ha en uppställningsplats till den (som inte ligger på allmän plats).

Det här påståendet som TS gör, "Hade gärna betalat men finns inte platser" är i 99% rent skitsnack. Hammarby sjöstad där det gnälls en hel del kring att folk saknar parkeringsplatser, det finns gott om platser i garagen där, men då kostar det... "Gratis" är gott, men det verkar glömmas bort att parkeringen betalas via skattesedeln...

Fast parkerade bilar på villagator är sällan förekommande, de allra flesta löser sina parkeringsbehov på den egna fastigheten. Till skillnad från flerbostadsområden. Ser du att det står bilar parkerade, anpassa din hastighet efter det, läs gärna Trafikförordningens aktsamhetsregler, bara för att det står 30 på skylten innebär det inte att det är en lämplig hastighet att framföra ditt fordon i.

Hade det varit amerikansk villagata så hade alla haft 3 SUV:ar, ingen hade någonsin gått någonstans. Vi hade haft än mer bilar i trafik som inte gjort annat än stått i köer. 1 person per bil är helt klart effektivt markutnyttjande.

Generellt så är det ju inte förbud att parkera på vägarna, och det är väl inte ett problem att gå ut i motriktat KF och passera förbi (annat än den otroliga ansträngningen att faktiskt behöva vänta på mötande fordon) *rolleyes*

Utan att vara insatt i amerikansk lagstiftning så bör väl detta vara reglerat på delstatsnivå eller kommunnivå, till skillnad från Sverige där det är nationellt regelverk. Vi kan flytta rätt mycket felparkerade fordon, men sen kommer det ju tillbaka till att någon ska betala också. Fordon som står på övergångsställen eller på cykelvägar är en sak, men en bil som står för länge?

Bilarnas framkomlighet är ju främst kopplad till att det är ett väldigt ytineffektivt färdmedel. Prova tankeexperemientet att det skulle sitta 2 personer i varje bil, eller ersätt bilarna med en fullsatt buss. Bussen motsvarar ~50-60 fordon utan något som helst problem, stillastående utan utrymme mellan bilarna är det en kölängd på 250-300 meter.

Att bredda cykelbanor är väl en vettig investering sett till vilka körsträckor som normalresan faktiskt är.

Bilar med obetalda parkeringsanmärkningar >5tkr kan som du säger forslas bort direkt (om de är felparkerade). Alla lagliga alternativ att flytta bilar på kräver ju dock att de står felparkerade.

Som avslutning:

Hade gärna sett parkeringsavgifter långt högre än de vi har för att skapa det som gatuparkeringen är avsedd för, korttidsparkering/besöksparkering, inte att ställa sin bil över natten eller flera veckor. Avgifter på 30-50 kronor i timmen, boendeparkeringstillstånden ska bort, alternativt ligga på en kostnadsnivå motsvarande garagehyrorna +30%.

Jag skulle inte vilja tolka lagen som att det är okej att stanna och parkera på körbanan om annat än i yttersta nödfall. Se 3 kap. 47 § samt 3 kap. 52 §.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Intressant det här, särskilt som man jobbar med de här frågorna.

Saknar en del resonemang: Ska kommunen via skattesedel försörja vissa (som är för lata/snåla) att skaffa egen parkeringsplats (oavsett om denna är i garage eller på marknivå)? Jag tycker inte om att subventionera den här typen av anläggningar, vill man ha en bil så ska man självklart också ha en uppställningsplats till den (som inte ligger på allmän plats).

Att du ställer frågan på ett sådant retoriskt sätt (antar att folk är för lata eller snåla för att skaffa en egen parkeringsplats och därför är missnöjda) kan man väl betrakta som lite onyanserat.. Den poängen jag menar är att man borde ta mer hänsyn till de som bor i området och trafikreglerna. Inte någon form av välgörenhet..

Om jag fick välja hur det skulle kunna vara..
1. Boende i området ska prioriteras för platser på området, både p-rutor som går att hyra men även gatuparkering OM det inte går att hyra p-plats pga brist. Reg nr på ägare i hushåll kan öronmärkas att få parkera på vissa tider på dygnet t.ex. efter kl 16:00 blir vissa platser endast för de som bor i området.
2. Extrabilar/firmabilar per hushåll bör avgiftsbeläggas på gatuparkering OM man också har intentionen att parkera sin privata bil på gatuparkering.

Skrivet av Henrik21:

Det här påståendet som TS gör, "Hade gärna betalat men finns inte platser" är i 99% rent skitsnack. Hammarby sjöstad där det gnälls en hel del kring att folk saknar parkeringsplatser, det finns gott om platser i garagen där, men då kostar det... "Gratis" är gott, men det verkar glömmas bort att parkeringen betalas via skattesedeln...

Jag kan hålla med om att om man bor i Hammarby sjöstad ska man vara medveten om att man får betala sig för "en plats att ha", det är ju ändå en tätare ort och närmare till innerstaden än miljonprogrammets 3-våningshus. Men återigen att anta att alla "gärna hade betalat" men inte gör det för att det "gnälls" är ju inte ett sakligt resonemang. De som verkligen behöver parkeringsplatser kommer fortfarande att skaffa det. De som "gnäller" och är utan "för att de är missnöjda" får väl således vänja sig vid sina problem.

Skrivet av Henrik21:

Generellt så är det ju inte förbud att parkera på vägarna, och det är väl inte ett problem att gå ut i motriktat KF och passera förbi (annat än den otroliga ansträngningen att faktiskt behöva vänta på mötande fordon) *rolleyes*

Okej, ponera att det även är en huvudled genom villaområdet som bussar trafikerar. Det här förekommer dagligen i älvsjös villaområde.
Det är rusningstid och ca 5-6 bilar står i kö bakom två parkerade bilar för att sedan turas om och åka i motriktat. En del människor med bristande körförmåga hanterar sådana situationer särskilt illa och det är bara onödigt att tillåta sådana trafiksituationer.

Skrivet av Henrik21:

Bilarnas framkomlighet är ju främst kopplad till att det är ett väldigt ytineffektivt färdmedel. Prova tankeexperemientet att det skulle sitta 2 personer i varje bil, eller ersätt bilarna med en fullsatt buss. Bussen motsvarar ~50-60 fordon utan något som helst problem, stillastående utan utrymme mellan bilarna är det en kölängd på 250-300 meter.

Att bredda cykelbanor är väl en vettig investering sett till vilka körsträckor som normalresan faktiskt är.

Det är helt klart ett bra exempel för att visa att kölängden blir mindre
Men hur ofta är en buss fullsatt? Kan bussen vara fullsatt, åka till varje passagerares resmål inom rimlig restid och låta varje passagerare ha lite last med sig? Då blev det plötsligt inte ett lika effektivt färdmedel, om man tar hänsyn till de saker man byter bort mot att åka buss. Då pratar vi om att behöva kraftigt öka antalet busslinjer och bussar för att få ihop det.

Vi får inte heller glömma att i dåligt väder och på vintern cyklas det inte ens i närheten av ett "effektivt" antal människor på våra cykelbanor.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem

Ja kommunerna fick ju i uppgift att öka antalet parkeringsmöjligheter, tolkningenpå det blev sedan fri....
Gratis gatuparkering är på väg bort i Stockholmsstad, i sin eviga visdom har man tolkat "parkerings möjligheter" som att det blir en ny sådan varje gång någon flyttar bilen. Det kommer bli avgiftsbelagt, detta kommer trycka ut bilarna mer och mer i andra förorter samtidigt som boende i Stockholmsstad kommer behöva betala parkering men inte ha några fasta parkeringar utan behöva leta fortfarande..
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen

De verkar tro att bilar magiskt kommer uppgöra existera för att det kostar att parkera...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vi har egen parkering på gården men det berör väl mig ändå.
Det är jävligt irriterande att bilar ska stå tamefan överallt efter vägarna. Men Förorterna byggdes inte direkt med att alla ska ha bil.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Om det är svårt att hitta plats är det för billigt att stå där, det är helt enkelt inte det mest effektivt satta priset. Dock finns det för det mesta platser mer eller mindre överallt, de kostar dock mer. Skulle boendeparkeringen öka med säg 50-100% skulle nog många bilar försvinna från gatorna.

Bilister borde bära den fulla kostnaden av deras bilåkande, det innefattar parkering, miljöförstöring med mera. Varför skall samhället subventionera bilismen egentligen? Detta skulle få som effekt att människor väljer bilar som påverkar samhället mindre då det helt plötsligt finns stora ekonomiska incitament för att göra det.

Bilar som parkerar trafikstörande borde forslas bort alternativt få extremt höga böter, då skulle vi nog se det försvinna illa kvickt. Nu pratar vi såklart inte om att någon parkerat 9,5 m från korsningen istället för 10 m, utan att de parkerat i körbanan, vid en busshållplats eller på ett övergångsställe osv.

Permalänk
Medlem

Ja det har blivit mycket värre de senaste åren, i det ytterområde där anhöriga bor som ligger lite isolerat som en enklav med matarbuss till tunnelbanan har det blivit helt hopplöst att parkera. Miljonprogramsområde i yttre söderort(söder om söder) med mest låginkomsttagare och numera invandrare.

för 5-10 år sedan gick det alltid att hitta någon plats även om man kunde få ställa sig några kvarter bort. Bara några enstaka hantverkarbilar.

Idag är det i detta område precis som TS skriver fullt med hantverkarbilar och lastbilar som kommer från andra områden i staden bara för att parkera samt allehanda skruttbilar som fullständigt skiter i alla regler.

Förr kunde det vara besvärligt om man kom sent på dagen då alla som kommit hem från jobbet parkerat sina bilar men gick oftast få plats några kvarter bort i alla fall.

Nu är det så illa så även mitt på dagen är svårt att hitta platser och det är mer eller mindre slagsmål om dem i vissa fall även fysiskt.

På eftermiddag/kväll är det helt omöjligt och så illa att man får parkera i en helt annan stadsdel och åka buss då det är för långt att gå.
Besvärligt om man har bagage då får man dubbelparkera/stå vid porten för att lasta i/ur och parkera i annan stadsdel.

Finns inte heller parkeringshus eller besöksparkering i området så även om man är beredd att betala går det ej.

Kön till de hyresparkeringar som finns handlar om tiotals år och därför sitter folk kvar på de p-platserna även när de knappt använder dem.(kan iofs förstå det beteendet när det är 10år+ i kö för att få en plats igen om man släpper ifrån sig den)

Det är lätt att säga att man ska cykla/åka buss men kanske har man ungar som ska hämtas o lämnas på flera platser, jobbar udda tider där restiden blir helt orimlig med kollektivtrafiken. Eller jobbar med något där tillgång till bilen krävs.

Det är en viss skillnad att bo i innerstad/närförort med gång/cykelavstånd till det mesta och tät kollektivtrafik mot att bo i ytterstad med mer glestrafikerade matarbussar till tunnelbanan.

Permalänk
Medlem

Samma problem där jag bor. Enorm brist på parkering. Många ställer sig riktigt dåligt, förmodligen delvis pga att dom är rädda för parkeringsskador, vilket gör att t ex utrymme för 4 platser bara huserar 3 bilar.

Detta leder till att folk parkerar på trottoarer/torg/gräsplättar/whatever där jag bor.

Spontant så är väl tankarna att det är fler och större bilar idag än för säg 5-10 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag skulle inte vilja tolka lagen som att det är okej att stanna och parkera på körbanan om annat än i yttersta nödfall. Se 3 kap. 47 § samt 3 kap. 52 §.

47 och 52 §§ är ju inte direkt några som används särskilt ofta och särskilt inte i den mening att en bil står parkerad längs en smal gata. "Onödigtvis hindras eller störs", det är en väldigt snäll beskrivning, och att parkera så att fordon inte kan mötas är inte tillräckligt.

52§ reglerar egentligen bara att parkering ska ske i höger sida i färdriktningen, och så långt från mitten som möjligt.

Skrivet av FakeNinja:

Att du ställer frågan på ett sådant retoriskt sätt (antar att folk är för lata eller snåla för att skaffa en egen parkeringsplats och därför är missnöjda) kan man väl betrakta som lite onyanserat.. Den poängen jag menar är att man borde ta mer hänsyn till de som bor i området och trafikreglerna. Inte någon form av välgörenhet..

Om jag fick välja hur det skulle kunna vara..
1. Boende i området ska prioriteras för platser på området, både p-rutor som går att hyra men även gatuparkering OM det inte går att hyra p-plats pga brist. Reg nr på ägare i hushåll kan öronmärkas att få parkera på vissa tider på dygnet t.ex. efter kl 16:00 blir vissa platser endast för de som bor i området.
2. Extrabilar/firmabilar per hushåll bör avgiftsbeläggas på gatuparkering OM man också har intentionen att parkera sin privata bil på gatuparkering.

Jag kan hålla med om att om man bor i Hammarby sjöstad ska man vara medveten om att man får betala sig för "en plats att ha", det är ju ändå en tätare ort och närmare till innerstaden än miljonprogrammets 3-våningshus. Men återigen att anta att alla "gärna hade betalat" men inte gör det för att det "gnälls" är ju inte ett sakligt resonemang. De som verkligen behöver parkeringsplatser kommer fortfarande att skaffa det. De som "gnäller" och är utan "för att de är missnöjda" får väl således vänja sig vid sina problem.

Okej, ponera att det även är en huvudled genom villaområdet som bussar trafikerar. Det här förekommer dagligen i älvsjös villaområde.
Det är rusningstid och ca 5-6 bilar står i kö bakom två parkerade bilar för att sedan turas om och åka i motriktat. En del människor med bristande körförmåga hanterar sådana situationer särskilt illa och det är bara onödigt att tillåta sådana trafiksituationer.

Det är helt klart ett bra exempel för att visa att kölängden blir mindre
Men hur ofta är en buss fullsatt? Kan bussen vara fullsatt, åka till varje passagerares resmål inom rimlig restid och låta varje passagerare ha lite last med sig? Då blev det plötsligt inte ett lika effektivt färdmedel, om man tar hänsyn till de saker man byter bort mot att åka buss. Då pratar vi om att behöva kraftigt öka antalet busslinjer och bussar för att få ihop det.

Vi får inte heller glömma att i dåligt väder och på vintern cyklas det inte ens i närheten av ett "effektivt" antal människor på våra cykelbanor.

Visst, det är ett visst mått av ironi och förenkling, men det är vad all empiri visar.

Om jag får välja så är det: Plats för rörlig trafik av olika slag (bilar, buss, lastbilar, cykel etc), i andra hand korttidsangöring (besöksparkering, snabba ärenden etc) och i sista hand boendeparkering.

Parkering på gatumark kan inte regleras på det sätt som du avser och efterfrågar, allmän plats är allmän plats och skall som sådan vara allmänt tillgänglig. Den får inte låsas till ett särskilt fordon...

Huvudled = parkeringsförbud och då är det väl bara kontakta Trafikkontoret och be att deras parkeringsvakter åker ut och tittar över gatan. Parkeringsövervakning => att felparkerade fordon försvinner, det blir rätt snabbt dyrt att stå fel.

Skrivet av Ferrat:

Ja kommunerna fick ju i uppgift att öka antalet parkeringsmöjligheter, tolkningenpå det blev sedan fri....
Gratis gatuparkering är på väg bort i Stockholmsstad, i sin eviga visdom har man tolkat "parkerings möjligheter" som att det blir en ny sådan varje gång någon flyttar bilen. Det kommer bli avgiftsbelagt, detta kommer trycka ut bilarna mer och mer i andra förorter samtidigt som boende i Stockholmsstad kommer behöva betala parkering men inte ha några fasta parkeringar utan behöva leta fortfarande..
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen

De verkar tro att bilar magiskt kommer uppgöra existera för att det kostar att parkera...

Det ligger inte i kommunens ansvar att ordna uppställningsplatser åt fordon. Annars gnälls det på att skola, vård och omsorg inte får nog med pengar, men att drösa pengar för att någon ska kunna ställa upp sina metallburar på vår allmänna plats?

Gratis gatuparkering är ett jävla otyg för att tala klarspråk. Det som förvånar mig mest är att moderater och liberaler som annars talar sig varm för marknaden och att dessa saker ska prissättas efter tillgång och efterfrågan. Parkeringsplatserna är en begränsad resurs, därav måste prissättningen vara följsam (och om det inte finns parkeringsplatser så är de ju per definition för billiga).

Som sagt, det finns parkeringsplatser att hyra, men så länge gatuparkeringen är så billig som den är så faller det alternativet bort. Bilarna kommer inte sluta existera, däremot så kanske folk tänker över sina resval. Eller som juristen som överklagade förra gången Stockholm ville höja taxan för boendeparkering och hen hävdade att det stred mot kommunallagen att innerstadsbor hade högre taxor... Personen ifråga åkte från Karlaplan till Jarlaplan dagligen.

Skrivet av Aktsu:

Om det är svårt att hitta plats är det för billigt att stå där, det är helt enkelt inte det mest effektivt satta priset. Dock finns det för det mesta platser mer eller mindre överallt, de kostar dock mer. Skulle boendeparkeringen öka med säg 50-100% skulle nog många bilar försvinna från gatorna.

Bilister borde bära den fulla kostnaden av deras bilåkande, det innefattar parkering, miljöförstöring med mera. Varför skall samhället subventionera bilismen egentligen? Detta skulle få som effekt att människor väljer bilar som påverkar samhället mindre då det helt plötsligt finns stora ekonomiska incitament för att göra det.

Bilar som parkerar trafikstörande borde forslas bort alternativt få extremt höga böter, då skulle vi nog se det försvinna illa kvickt. Nu pratar vi såklart inte om att någon parkerat 9,5 m från korsningen istället för 10 m, utan att de parkerat i körbanan, vid en busshållplats eller på ett övergångsställe osv.

Bra och informativt inlägg.

Skrivet av Airborne:

Ja det har blivit mycket värre de senaste åren, i det ytterområde där anhöriga bor som ligger lite isolerat som en enklav med matarbuss till tunnelbanan har det blivit helt hopplöst att parkera. Miljonprogramsområde i yttre söderort(söder om söder) med mest låginkomsttagare och numera invandrare.

för 5-10 år sedan gick det alltid att hitta någon plats även om man kunde få ställa sig några kvarter bort. Bara några enstaka hantverkarbilar.

Idag är det i detta område precis som TS skriver fullt med hantverkarbilar och lastbilar som kommer från andra områden i staden bara för att parkera samt allehanda skruttbilar som fullständigt skiter i alla regler.

Förr kunde det vara besvärligt om man kom sent på dagen då alla som kommit hem från jobbet parkerat sina bilar men gick oftast få plats några kvarter bort i alla fall.

Nu är det så illa så även mitt på dagen är svårt att hitta platser och det är mer eller mindre slagsmål om dem i vissa fall även fysiskt.

På eftermiddag/kväll är det helt omöjligt och så illa att man får parkera i en helt annan stadsdel och åka buss då det är för långt att gå.
Besvärligt om man har bagage då får man dubbelparkera/stå vid porten för att lasta i/ur och parkera i annan stadsdel.

Finns inte heller parkeringshus eller besöksparkering i området så även om man är beredd att betala går det ej.

Kön till de hyresparkeringar som finns handlar om tiotals år och därför sitter folk kvar på de p-platserna även när de knappt använder dem.(kan iofs förstå det beteendet när det är 10år+ i kö för att få en plats igen om man släpper ifrån sig den)

Det är lätt att säga att man ska cykla/åka buss men kanske har man ungar som ska hämtas o lämnas på flera platser, jobbar udda tider där restiden blir helt orimlig med kollektivtrafiken. Eller jobbar med något där tillgång till bilen krävs.

Det är en viss skillnad att bo i innerstad/närförort med gång/cykelavstånd till det mesta och tät kollektivtrafik mot att bo i ytterstad med mer glestrafikerade matarbussar till tunnelbanan.

Återigen, om det är 10 års kötider så är ju avgifterna för låga.

Näst sista stycket, barn kan ta sig själva, det fick man göra i tidigare generationer... Men curlinggenerationen börjar ju bli föräldrar nu. Återigen, hälften av bilresorna är kortare än 3 kilometer. Det är en sträcka som de allra flesta av oss kan promenera på mindre än 30 minuter, eller cykla på mindre än 10 minuter. Du får göra en egen värdering av det där.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om det är svårt att hitta plats är det för billigt att stå där, det är helt enkelt inte det mest effektivt satta priset. Dock finns det för det mesta platser mer eller mindre överallt, de kostar dock mer. Skulle boendeparkeringen öka med säg 50-100% skulle nog många bilar försvinna från gatorna.

Bilister borde bära den fulla kostnaden av deras bilåkande, det innefattar parkering, miljöförstöring med mera. Varför skall samhället subventionera bilismen egentligen? Detta skulle få som effekt att människor väljer bilar som påverkar samhället mindre då det helt plötsligt finns stora ekonomiska incitament för att göra det.

Bilar som parkerar trafikstörande borde forslas bort alternativt få extremt höga böter, då skulle vi nog se det försvinna illa kvickt. Nu pratar vi såklart inte om att någon parkerat 9,5 m från korsningen istället för 10 m, utan att de parkerat i körbanan, vid en busshållplats eller på ett övergångsställe osv.

Tycker det är rimligt med ökade skatter på drivmedel som inte är miljövänliga. Men när elbilen väl blir tillräckligt populär och effektiv lär vi fortfarande ha brist på utrymme så som det är ställt i dag. Miljöbilar subventioneras trots allt och kanske på några håll får folk att välja just en miljöbil i stället för något annat. Eftersom att befolkningen ökar kommer kvoten av befolkningen som kör bil troligtvis att fortsätta öka så länge det inte finns något övervägande bättre alternativ.

Skrivet av Henrik21:

Om jag får välja så är det: Plats för rörlig trafik av olika slag (bilar, buss, lastbilar, cykel etc), i andra hand korttidsangöring (besöksparkering, snabba ärenden etc) och i sista hand boendeparkering.

Parkering på gatumark kan inte regleras på det sätt som du avser och efterfrågar, allmän plats är allmän plats och skall som sådan vara allmänt tillgänglig. Den får inte låsas till ett särskilt fordon...

Om vi tar bort alla bilar som står vid sidan om trottoaren i alla bostadsområden (där det nu råder gratis gatuparkering), var ska alla bilar ta vägen? Och varför kan den inte regleras? Det gör man väl redan med datumparkeringsregler etc.?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tycker det är rimligt med ökade skatter på drivmedel som inte är miljövänliga. Men när elbilen väl blir tillräckligt populär och effektiv lär vi fortfarande ha brist på utrymme så som det är ställt i dag. Miljöbilar subventioneras trots allt och kanske på några håll får folk att välja just en miljöbil i stället för något annat. Eftersom att befolkningen ökar kommer kvoten av befolkningen som kör bil troligtvis att fortsätta öka så länge det inte finns något övervägande bättre alternativ.

Fast även elbilar har en påverkan på samhället och om det då tillhandahålls mark som fungerar som parkering bör kostnaden för den vara den totala kostnaden och inte subventioneras som den gör idag. Färre personer skulle ha bilar de egentligen inte behöver om de fick betala hela kostnaden själva.

Permalänk
Medlem

I Trelleborg har man datumparkering i nästan hela staden. Funkar väldigt bra även om man vissa dagar får köra ett par kvarter för att få en plats. Böter delas ut direkt om man står på fel sida så de flesta brukar hålla rätt sida vad jag har märkt.

Skrivet av Henrik21:

Näst sista stycket, barn kan ta sig själva, det fick man göra i tidigare generationer... Men curlinggenerationen börjar ju bli föräldrar nu. Återigen, hälften av bilresorna är kortare än 3 kilometer. Det är en sträcka som de allra flesta av oss kan promenera på mindre än 30 minuter, eller cykla på mindre än 10 minuter. Du får göra en egen värdering av det där.

Skulle vilja se dig skicka iväg din (hypotetiska) 2-3 åring till förskolan själv utan hjälp att hitta dit och hem. I tidigare generationer fick de stanna hemma istället och bli uppfostrade i hemmet.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tycker det är rimligt med ökade skatter på drivmedel som inte är miljövänliga. Men när elbilen väl blir tillräckligt populär och effektiv lär vi fortfarande ha brist på utrymme så som det är ställt i dag. Miljöbilar subventioneras trots allt och kanske på några håll får folk att välja just en miljöbil i stället för något annat. Eftersom att befolkningen ökar kommer kvoten av befolkningen som kör bil troligtvis att fortsätta öka så länge det inte finns något övervägande bättre alternativ.

Om vi tar bort alla bilar som står vid sidan om trottoaren i alla bostadsområden (där det nu råder gratis gatuparkering), var ska alla bilar ta vägen? Och varför kan den inte regleras? Det gör man väl redan med datumparkeringsregler etc.?

Återigen, vi har ett begränsat utrymme och (jag och många med mig) ser ju att det utrymme vi har används för fordon i rörelse, inte som en subventionerad uppställningsplats via skattemedel. Det är tyvärr där vi är idag, se för övrigt Donald Shoups forskningsresultat inom området.

Om du har en begränsad tillgång på en vara, sänker du då priset på den? Eller höjer du priset tills du får ett break even?

Över till regleringsfrågan, jo parkering kan/ska/får regleras på vissa sätt. Däremot kan inte en kommun säga att plats 123 tillhör AAA123. Allmänna platser ska vara allmänt tillgängliga. Annars får man ju söka tillstånd hos polisen om man vill nyttja den för annat.

Skrivet av viktoris:

I Trelleborg har man datumparkering i nästan hela staden. Funkar väldigt bra även om man vissa dagar får köra ett par kvarter för att få en plats. Böter delas ut direkt om man står på fel sida så de flesta brukar hålla rätt sida vad jag har märkt.

Skulle vilja se dig skicka iväg din (hypotetiska) 2-3 åring till förskolan själv utan hjälp att hitta dit och hem. I tidigare generationer fick de stanna hemma istället och bli uppfostrade i hemmet.

Datumparkering != reserverad plats för ett visst fordon.

Kanske var lite väl otydlig, pratade (faktiskt) inte om förskolebarn, utan om skolbarn. Men då medelresan i bil är 3 kilometer lång så kan jag väl se en stor potential till andra färdmedel. Inte minst sett ur ett folkhälsoperspektiv.

I tidigare generationer så fanns det cykelbarnstolar, cykelvagnar etc. Men nu är det bilen dit, sen förbi skolan, köra som en tok förbi alla gående barn och sen med gott samvete facebooka "jag kör mina barn för att det är så många idioter som skjutsar barnen".

Avslutningsvis, när man arbetar med de här frågorna och har så gjort i närmre 10 år så upphör man inte att förvånas över att ett B-körkort är fullt tillräckligt för att veta mer än alla oss inom branschen. Jag ger mig inte på att starta en kirurgiklinik för att jag faktiskt sett lite House, Cityakuten och Grey's Anatomy.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något oerhört över att ha sett halva parkeringen tom sedan jag flyttade in pga av det är uthyrda till okänd som ej nyttjar dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, vi har ett begränsat utrymme och (jag och många med mig) ser ju att det utrymme vi har används för fordon i rörelse, inte som en subventionerad uppställningsplats via skattemedel. Det är tyvärr där vi är idag, se för övrigt Donald Shoups forskningsresultat inom området.

Om du har en begränsad tillgång på en vara, sänker du då priset på den? Eller höjer du priset tills du får ett break even?

Över till regleringsfrågan, jo parkering kan/ska/får regleras på vissa sätt. Däremot kan inte en kommun säga att plats 123 tillhör AAA123. Allmänna platser ska vara allmänt tillgängliga. Annars får man ju söka tillstånd hos polisen om man vill nyttja den för annat.

Datumparkering != reserverad plats för ett visst fordon.

Kanske var lite väl otydlig, pratade (faktiskt) inte om förskolebarn, utan om skolbarn. Men då medelresan i bil är 3 kilometer lång så kan jag väl se en stor potential till andra färdmedel. Inte minst sett ur ett folkhälsoperspektiv.

I tidigare generationer så fanns det cykelbarnstolar, cykelvagnar etc. Men nu är det bilen dit, sen förbi skolan, köra som en tok förbi alla gående barn och sen med gott samvete facebooka "jag kör mina barn för att det är så många idioter som skjutsar barnen".

Avslutningsvis, när man arbetar med de här frågorna och har så gjort i närmre 10 år så upphör man inte att förvånas över att ett B-körkort är fullt tillräckligt för att veta mer än alla oss inom branschen. Jag ger mig inte på att starta en kirurgiklinik för att jag faktiskt sett lite House, Cityakuten och Grey's Anatomy.

Är det verkligen färre som cyklar nu jämfört med exempelvis mellan 70-90-talen?

Sitter lite dåligt till just nu å kan inte googla. Men enligt denna länk så ökar cykelpassager i sthlm http://miljobarometern.stockholm.se/trafik/cykeltrafik/antal-....

Stockholm är ju en rätt kasscykelstad dock. Anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det verkligen färre som cyklar nu jämfört med exempelvis mellan 70-90-talen?

Sitter lite dåligt till just nu å kan inte googla. Men enligt denna länk så ökar cykelpassager i sthlm http://miljobarometern.stockholm.se/trafik/cykeltrafik/antal-....

Stockholm är ju en rätt kasscykelstad dock. Anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte färre som cyklar nu, däremot så får ju cykel och gångtrafik oproportionellt lite utrymme. Det finns ett rätt slående exempel med kollektivkörfältet vid Danvikstull. Nu hittar jag inte exemplet jag tänker på med rusningstrafik, 81% av resenärerna får dela på 19% av utrymmet har jag för mig att det var, dvs 1,2 personer per bil som har 2 körfält i varje riktning, kollektivtrafiken har 1 körfält med fulla bussar.

Eller om man ska prata bilar, 1+1 körfält för rörlig trafik på största delen av alla vägar i innerstad/ytterstad, därutöver parkering tillåten på båda sidor i de flesta fallen.

Stockholms problem är ju till stora delar kopplade till att det är väldigt få platser där du kan korsa vattnet.

Men över till huvudfrågan, om parkeringsplatser är fulla och du har två alternativ: A) Avgiftsbelägg för att styra efterfrågan B) Bygga ut gratisplatser

Problemet med alternativ B är att det är en kostnad som samhället i stort får ta, det leder till sämre skolor, mindre äldrevård etc.
Shoup har en populärvetenskaplig sammanfattning här http://shoup.bol.ucla.edu/PrefaceHighCostFreeParking.pdf som är rätt vettig som kanske kan få en del att byta åsikt i parkeringsfrågan

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Hyfsat frustrerande med boendeparkering då dom samtidigt får för sig att ta bort 20% av parkeringarna i vårt område för att göra en enkelriktad gata som inte tillför någonting. Alltid lika roligt att betala månadsvis för parkering sen får man cirkulera 30-60 min efter jobbet för att hitta en parkering...

Antar att många som inte använder bilen så ofta och bor där det är boendeparkering åker längre ut och parkerar gratis också, lite som folk på söder gjorde tidigare runt gullmars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bor i Hägersten och har märkt skillnad (mot det bättre) sedan betalning för gatuparkering tillkom alla dagar i veckan förutom söndagar.
När det var gratis att stå på gatorna var det knökfullt på alla vägar i mina krokar. Min teori var att folk från förorterna åkte närmare mot stan för att gratisparkera och sedan tog kommunala medel in mot city. Men även att cityfolket som inte ville betala för boendeparkering parkerade här, nu blir dom "tvingade" till att betala för boendeparkering där dom hör hemma istället.
Nu när det blivit betalning så har det minskat markant med bilar, finns alltid lediga platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nej, det är inte färre som cyklar nu, däremot så får ju cykel och gångtrafik oproportionellt lite utrymme. Det finns ett rätt slående exempel med kollektivkörfältet vid Danvikstull. Nu hittar jag inte exemplet jag tänker på med rusningstrafik, 81% av resenärerna får dela på 19% av utrymmet har jag för mig att det var, dvs 1,2 personer per bil som har 2 körfält i varje riktning, kollektivtrafiken har 1 körfält med fulla bussar.

Eller om man ska prata bilar, 1+1 körfält för rörlig trafik på största delen av alla vägar i innerstad/ytterstad, därutöver parkering tillåten på båda sidor i de flesta fallen.

Stockholms problem är ju till stora delar kopplade till att det är väldigt få platser där du kan korsa vattnet.

Men över till huvudfrågan, om parkeringsplatser är fulla och du har två alternativ: A) Avgiftsbelägg för att styra efterfrågan B) Bygga ut gratisplatser

Problemet med alternativ B är att det är en kostnad som samhället i stort får ta, det leder till sämre skolor, mindre äldrevård etc.
Shoup har en populärvetenskaplig sammanfattning här http://shoup.bol.ucla.edu/PrefaceHighCostFreeParking.pdf som är rätt vettig som kanske kan få en del att byta åsikt i parkeringsfrågan

Jo men även det har väl också blivit bättre?

På ex götgatan är det väl ungefär 50/50 bilar och cykelkörfält?

Och jag tycker det finns fler cykelkörfält i stan och iaf södra förorterna. Om man jämför med för 20 år sen eller mer.

Visst det kanske inte är tillräckligt bra. Men det är bättre än vad det har varit på väldigt många årtioenden.

Även om vi ser på korsa vattnet så är den ända bron som de byggt de senaste 20 åren mellan södermalm och årsta/södertörn årstabron som är för cykel och pendeltåg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var glad att du inte behöver parkering inne i stan. 1100kr/månaden och man får cirkulera i nån timma för att hitta en plats, plus några gånger i veckan fast man inte ska nånstans pga städdag

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600