Vad är det här för sten?

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för sten?

Hej jag har en liten sten som jag är nyfiken på, den är liten och väldigt tung.
Den väger 59.03g och lägger jag den i ett DL mått så rinner det över ca 10-11ml
Den är inte magnetisk.
Finns det nån här som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Kanske slagg? Skulle du säga att den smakar salt?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

@Jink: Den är smaklös, luktar nästan som krut.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tung och luktar krut .. (=svavel ?)

Lite guldig ?

Svavelkis ?

EDIT: Jag kan inte så mycket om mineraler.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Jink: Den är smaklös, luktar nästan som krut.

Heh, just smakdelen var ett skämt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Tung och luktar krut .. (=svavel ?)

Lite guldig ?

Svavelkis ?

EDIT: Jag kan inte så mycket om mineraler.

Ja ena sidan har lite glimmer i sig men jag har tittat på Pyrit men det innehåller mycket järn så då borde den väl vara magnetisk?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@kaya: Får man fråga var du hittade stenen?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Järn är väl inte magnetiskt i alla föreningar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@Casgar: Jag hjälpte till och tömma en herrgård för ett dödsbo och det där var en av sakerna som skulle slängas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaya: Hör med en geolog ( som sysslar med bl a bergarter ), eller teknisk-naturvetenskapliga vid Uppsala universitet ( maila dom bilderna? ). Jag hade en farbror som studerade vid Uppsala universitet för länge sedan, därför jag kom att tänka på det.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

@Techs: Jag har skickat frågan till naturhistoriska, dom har en jourhavande geolog.
Men dom lär väl ha viktigare saker att göra än att titta på min lilla sten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

pyrit eller kopparkis hade nog fått min geologiskt obegåvade gissning som kan vara fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Hej jag har en liten sten som jag är nyfiken på, den är liten och väldigt tung.
Den väger 59.03g och lägger jag den i ett DL mått så rinner det över ca 10-11ml
Den är inte magnetisk.
Finns det nån här som vet vad det kan vara?

Skulle säga att det där är Galena (Blyglans). Stämmer väl överrens med densiteten samt utseende.
http://www.geology.neab.net/minerals/galena.htm

Permalänk

Nästan omöjligt att avgöra när man inte kan hålla i stenen och se på den själv. Men pyrit är det nog inte. Enklaste vore att be en geolog kolla på den, eller någon som kan lite mer om stenar. Ser ju metallisk ut och ser inte ut att vara slagg.
Kan personen i den herrgården ha hittat stenen och sparat den eller hittade du stenen i herrgården och betraktade den som "skräp"?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Det du kan göra är att gå till en guldbutik där dom har en instrument där dom kan se vad sten innehåller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Skulle säga att det där är Galena (Blyglans). Stämmer väl överrens med densiteten samt utseende.
http://www.geology.neab.net/minerals/galena.htm

http://www.geology.neab.net/pictures/rock142.jpg

Den är hyfsad lik men inte riktigt, men det är många små raka streck i den som inte min sten har.

Skrivet av radioactiv:

Nästan omöjligt att avgöra när man inte kan hålla i stenen och se på den själv. Men pyrit är det nog inte. Enklaste vore att be en geolog kolla på den, eller någon som kan lite mer om stenar. Ser ju metallisk ut och ser inte ut att vara slagg.
Kan personen i den herrgården ha hittat stenen och sparat den eller hittade du stenen i herrgården och betraktade den som "skräp"?

Den var nog inte betraktad som skräp, den låg i ett glasskåp i en smyckeslåda, sån liten låda som man får ringar eller örhängen i.

Skrivet av superegg:

Det du kan göra är att gå till en guldbutik där dom har en instrument där dom kan se vad sten innehåller.

Det finns inte ens en guldbutik i hålan som jag bor i :/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Den är hyfsad lik men inte riktigt, men det är många små raka streck i den som inte min sten har.

Den var nog inte betraktad som skräp, den låg i ett glasskåp i en smyckeslåda, sån liten låda som man får ringar eller örhängen i.

Det finns inte ens en guldbutik i hålan som jag bor i :/

Haka inte upp dig på det specifika exemplarets utseende, de kan ju se väldigt olika ut. Vissa med tydliga kristallformationer andra inte alls.

Jag är ganska säker på att det är Blyglans du har funnit.

EDIT: Vill dock poängtera att jag inte vet någonting alls om geologi. Utan applicerar endast mina fysikkunskaper från högstadiet och en smula googlande

EDIT2: Det finns även en mineral som heter Koboltglans som även den matchar bra i densitet, inte riktigt lika mycket i utseende. Det finns fyndigheter av både Blyglans och Koboltglans i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om du vill veta vad det är för sten, vänd dig till en geolog.

Men om du vill veta vad någon tror om stenen, borde det vara lämpligt med en teolog ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@anon12433: Kobolt stenen är väldigt lik min sten, kanske är en sån.

Edit: Kobolt kan användas i kärnvapen, så jag kan kanske försöka mig på att bygg en egen kärnreaktor så jag får gratis ström https://www.hd.se/2011-08-01/forsokte-bygga-karnreaktor-i-lag...

Edit2: Kobolt är magnetiskt och det är inte min sten.

Skrivet av Karaff:

Om du vill veta vad det är för sten, vänd dig till en geolog.

Men om du vill veta vad någon tror om stenen, borde det vara lämpligt med en teolog ?

Jag har vänt mig till en geolog men i väntan på svar från dom så testade jag mina lycka här för att se om nån här vet mer.

Det som inte sweclocker vet nått om, det är sällan värt att veta nått om.

Visa signatur

Permalänk

Jag har läst lite grundläggande geologi och just mineral brukar identifieras på färg, densitet, streckfärg (färgen ett streck blir om stenen gnida mot oglasetat porslin), hårdhet (repas med olika hårda material) och spaltbarhet (hur mineralet faller i bitar, dvs typ kristallstruktur).

Blyglans har i alla fall ett grått streck, sönderfaller i kuber under stress och är relativt lätt att repa.

Matchar inte detta din sten är det inte blyglans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oj va spännande. Jag ska visa tråden för en vän som är geolog. Hoppas inte det är radon eller ngt otrevligt.

Permalänk
Medlem

@ClosetPerv:

Radon är en gas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju nyfiken.. hoppas du postar svaret

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Spännande Hoppas du får reda på vad det är.

Jag har själv en sten som jag haft länge och inte har en aning om vad det är för nått. Det värkar finnas folk som har kunskap i området och kan kanske hjälpa mig med min sten? Jag har sparat den just pga den väldigt unika formen den har.

Mvh
Max

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Spännande Hoppas du får reda på vad det är.

Jag har själv en sten som jag haft länge och inte har en aning om vad det är för nått. Det värkar finnas folk som har kunskap i området och kan kanske hjälpa mig med min sten? Jag har sparat den just pga den väldigt unika formen den har.

http://i.imgur.com/MpV09qv.jpg

http://i.imgur.com/mGlJz16.jpg

Mvh
Max

Tycker det ser ut som aluminium, typ en ölburk, som smält i en brasa. Där av formen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Så då har jag fått ett svar och som väntat var det svårt att avgöra vilken sten det är från några foton.

Citat:

Hej

Tyvärr rätt svårt att säga något säkert från bilderna, där stenen ser rätt "anonym" och grå ut. På en av bilderna kan man möjligen ana sig till blekgula metallglänsande kristaller (stämmer detta?) som skulle kunna bestå av mineralet pyrit, även kallat svavelkis. Pyrit består av järnsulfid med formel FeS2, är trots järninnehållet helt omagnetiskt, och har en densitet på 5 gram/kubikcentimeter, ungefär det dubbla mot vanliga stenar. Det förekommer i små mängder i en del bergarter, och mer koncentrerat ihop med andra mer värdefulla sulfidmineral (såsom kopparkis, zinkblände och blyglans) i sulfidmalmer, exempelvis i Bergslagen.

Av färgen att döma består denna sten endast till mindre del av pyrit. Den uppmätta densiteten, ca 4,7 gram/kubikcentimeter, liknar dock pyritens och är betydligt högre än vanliga bergarter, som brukar ligga mellan 2,5 och 3. Kanske består stenen av en finkornig massa av olika hopväxta sulfidmineral, bl.a. pyrit, uppblandade med vanligt sidoberg, och kommer från någon malmkropp eller mindre malmförekomst. Det är fock svårt som sagt att avgöra säkert från bilden. Om du vill kan du skicka stenen hit med post till adressen nedan (och få den tillbakasänd om så önskas), så kan vi ta oss en närmare titt och kanske säga något mer bestämt.

Bästa Hälsningar

Åke Johansson
Jourhavande geolog
Naturhistoriska riksmuseet

Jag skickar in den och ser vad han säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så då har jag fått ett svar och som väntat var det svårt att avgöra vilken sten det är från några foton.

Jag skickar in den och ser vad han säger.

Jourhavande geolog? Underbart!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Jourhavande geolog? Underbart!

Ja det var min tanke också när jag googlade på olika stenar och hittade en länk till han.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@kaya:

Du måste tala om vilken sten det är när du har fått svar, är så nyfiken?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666