Vilket Ps4 ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket Ps4 ska man köpa?

Hejsan nu är sommaren här och barnen kommer hit från sin mor i Skåne.

Har köpt en fyrhjuling till kidsen som dom har i det fina vädret.
Men funderar på att införskaffa ett playstation 4 till dom regniga och tråkiga dagarna.

Nu till min fundering. Vad är största skillnaden på ps4 slim och ps4 pro?
Är det värt dom extra 100-lapparna för en pro version?

Tänkte köpa lego worlds och lego hobbit.
Kan ni rekommendera något annat spel för barn? Dom är åldrarna 6 o 8 år

//Gh0sTy^

Permalänk
Avstängd

Du menar extra ~1000-lapparna..

Nej, det är inte värt det..båda konsolerna ger mer eller mindre samma FPS, PS4 Pro kanske ger lite bättre bildkvalité, men barn kommer inte att se skillnad eller märka skillnad, speciellt i de spelet de ska spela.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du menar extra ~1000-lapparna..

Nej, det är inte värt det..båda konsolerna ger mer eller mindre samma FPS, PS4 Pro kanske ger lite bättre bildkvalité, men barn kommer inte att se skillnad eller märka skillnad, speciellt i de spelet de ska spela.

Ja mellan 700-1200kr mer =p

Hmm kommer vara en konsol jag och flickvännen kommer lira tyngre spel på senare också. Men är inte värt det alltså?
Är det bara bildkvalitén som är bättre?

Permalänk

@Gh0sTy^: Ska du köpa nytt, köp en PS4 Pro. Kraftfullare hårdvara och stöd för bla. 4K och HDR.

Är du ute efter att komma billigare undan så köp en begagnad PS4/PS4 Slim.

Det är mitt tips iaf

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Gh0sTy^: Ska du köpa nytt, köp en PS4 Pro. Kraftfullare hårdvara och stöd för bla. 4K och HDR.

Är du ute efter att komma billigare undan så köp en begagnad PS4/PS4 Slim.

Det är mitt tips iaf

mhmm HDR är vadå?

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

mhmm HDR är vadå?

"High Dynamic Range"

TL;DR: Något bättre bildkvalité"

Jag kan posta diverse länkar, men jag tror nog att du kan enkelt googla fram det själv om du är intresserad

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Jag hade ju köpt en PS4 Pro bara för att den är tystare än ps4 slim. Det är inte särskilt roligt att höra fläktarna på 100% när man är inne i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

"High Dynamic Range"

TL;DR: Något bättre bildkvalité"

Jag kan posta diverse länkar, men jag tror nog att du kan enkelt googla fram det själv om du är intresserad

Slim har också HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackjack:

Jag hade ju köpt en PS4 Pro bara för att den är tystare än ps4 slim. Det är inte särskilt roligt att höra fläktarna på 100% när man är inne i spelen.

Har PS4 Pro i vardagsrummet och en PS4 slim i sovrummet. Båda låter lika mycket.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Slim har också HDR

Aha ok, det hade jag inte koll på då jag bara har en "vanlig" PS4:a.
HDR i sig är väl inte så exalterade tycker jag, men den kraftfullare hårdvaran och 4K-stödet, i en Pro gör den till det "självklara" valet om man ska köpa nytt imo.

Rättar mig själv
Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av iaken:

Har PS4 Pro i vardagsrummet och en PS4 slim i sovrummet. Båda låter lika mycket.

Jag har aldrig jämfört så nära varandra iofs, bara hos en kompis som har och då har jag tyckt att PS4 Pro varit tystare efter någon timma spelande men det kan jag har inbillat mig bara då....

Permalänk
Medlem

Hmm så enda anledningen egentligen är att pro har 4k stöd?

Men står ju såhär "Sony PS4 Playstation 4 Slim 1TB
Tunnare utgåva av Playstation 4
Detta är den nya PS4-standarden.
Plattformen med oändlig underhållning finns numera i ett tunnare format.
30% mindre storlek än tidigare PS4 samt stöd för 4K och HDR."

https://www.inet.se/produkt/6609236/sony-ps4-playstation-4-sl...

Så vad är då egentligen skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hmm så enda anledningen egentligen är att pro har 4k stöd?

Men står ju såhär "Sony PS4 Playstation 4 Slim 1TB
Tunnare utgåva av Playstation 4
Detta är den nya PS4-standarden.
Plattformen med oändlig underhållning finns numera i ett tunnare format.
30% mindre storlek än tidigare PS4 samt stöd för 4K och HDR."

https://www.inet.se/produkt/6609236/sony-ps4-playstation-4-sl...

Alltså "nya standarden" står ju för att den vanliga Ps4an är borta och denna har ersatt den.
Både Ps4 slim och Pro klarar 4k. Men Pro har bättre hårdvara dvs. mer flyt i 4k.
Om man ska va fullt teknisk så klarar inte någon utav dem "riktig" 4k utan uppskalad 4K vilket menas att källan fortfarande inte är 4K.

Mitt tips, hittar du en Pro några hundra kr mer än slim så kör på en Pro, annars kommer slim vara tillräcklig.

Skrivet av Guybrush82:

Aha ok, det hade jag inte koll på då jag bara har en "vanlig" PS4:a.
HDR i sig är väl inte så exalterade tycker jag, men den kraftfullare hårdvaran och 4K-stödet, i en Pro gör den till det "självklara" valet om man ska köpa nytt imo.

Vanliga har också stöd för 4K
Skillnaden är som sagt hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

För lat för att svara fullt ut på din fråga, men det är en mycket starkare GPU i PS4 Pro. Kolla in några av dessa: https://www.youtube.com/results?search_query=PS4+pro+DigitalF...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Pro har framförallt kraftigare grafikkort än slim men även lite högre klockad processor och minne. Samt även större hårddisk då de flesta? slim har 500Gb.
Äger själv första ps4 och en pro. Kommer du inte att spela på en 4k TV så känns pro lite onödig eller svårt att motivera då även de flesta spel med "pro stöd" oftast innebär att spelet skalas upp men är fortfarande låst till 30 fps. Antal spel med pro stöd var inte imponerande men har säkert blivit bättre. Kolla upp stöd för de spel Ni tänkt er spela är ett tips.
För några månader släpptes visserligen en pro uppdatering som ska kunna nyttja extra kraft i icke pro spel, hur bra detta fungerar vet jag inte. Summa summarum tycker jag det är svårt att riktigt motivera köp av en pro mot en slim.
Skiljer priset inte mer än 1k+? skulle jag nog ändå välja en pro pga det inte är speciellt myclet extra i det långa loppet om Ni tänker er att spela på konsolen mycket.
Ett slim för 2k är nog dock mer prisvärt än ett pro för 4k.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Alltså "nya standarden" står ju för att den vanliga Ps4an är borta och denna har ersatt den.
Både Ps4 slim och Pro klarar 4k. Men Pro har bättre hårdvara dvs. mer flyt i 4k.
Om man ska va fullt teknisk så klarar inte någon utav dem "riktig" 4k utan uppskalad 4K vilket menas att källan fortfarande inte är 4K.

@Gh0sTy^: Lyssna inte på mig, jag har tydligen riktigt dålig koll på PS4 slim. @Hagge summerar det hela mycket bra här ovan. Lyssna till honom ist

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Gh0sTy^: Lyssna inte på mig, jag har tydligen riktigt dålig koll på PS4 slim. @Hagge summerar det hela mycket bra här ovan. Lyssna till honom ist

Oj, sorry om jag lät som en elitest, var verkligen inte meningen Jag har bara kollat upp just ps4an så mycket på sistone för jag planera på att köpa det ett bra tag men har inte hänt ännu

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat in ps5. Då den antagligen kommer vara bättre!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Pro har framförallt kraftigare grafikkort än slim men även lite högre klockad processor och minne. Samt även större hårddisk då de flesta? slim har 500Gb.
Äger själv första ps4 och en pro. Kommer du inte att spela på en 4k TV så känns pro lite onödig eller svårt att motivera då även de flesta spel med "pro stöd" oftast innebär att spelet skalas upp men är fortfarande låst till 30 fps. Antal spel med pro stöd var inte imponerande men har säkert blivit bättre. Kolla upp stöd för de spel Ni tänkt er spela är ett tips.
För några månader släpptes visserligen en pro uppdatering som ska kunna nyttja extra kraft i icke pro spel, hur bra detta fungerar vet jag inte. Summa summarum tycker jag det är svårt att riktigt motivera köp av en pro mot en slim.
Skiljer priset inte mer än 1k+? skulle jag nog ändå välja en pro pga det inte är speciellt myclet extra i det långa loppet om Ni tänker er att spela på konsolen mycket.
Ett slim för 2k är nog dock mer prisvärt än ett pro för 4k.

Hittade detta och tyckte det verkar vara en bra del

https://www.inet.se/produkt/6609278/sony-ps4-playstation-4-sl...

Är mest barnen som kommer lira lego spel och kanske nått fifa
Sen kommer väl jag och sambon lira nå fantasy co-op spel.
Sitter ändå mest vid datorn typ

En annan fråga. Är det värt att införskaffa sig ett playstation+ och köpa spelen genom där eller är det billigare att köpa på skiva i butik?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Oj, sorry om jag lät som en elitest, var verkligen inte meningen Jag har bara kollat upp just ps4an så mycket på sistone för jag planera på att köpa det ett bra tag men har inte hänt ännu

Nej nej, det var inte alls så jag menade. Jag tyckte det var lite pinsamt att jag uttalade mig utan att ha ordentlig koll. Så det var ingen sarkasm eller kritik riktad mot dig.

Skrivet av Gh0sTy^:

Hittade detta och tyckte det verkar vara en bra del

https://www.inet.se/produkt/6609278/sony-ps4-playstation-4-sl...

Är mest barnen som kommer lira lego spel och kanske nått fifa
Sen kommer väl jag och sambon lira nå fantasy co-op spel.
Sitter ändå mest vid datorn typ

En annan fråga. Är det värt att införskaffa sig ett playstation+ och köpa spelen genom där eller är det billigare att köpa på skiva i butik?

Du behöver inte PS+ för att handla online vi PS-store.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Gh0sTy^: Tycker det känns dyrt för ett slim. Visserligen med en extra handkontroll och de är ju inte så billiga iof, samt 1Tb så som pro även har. Fifa och lego har jag dålig koll på om de har stöd för extra kraften i pro så kolla upp det är mitt tips.

https://www.proshop.se/Spelkonsol/Sony-Playstation-4-Pro-1-TB...

Ett pro med lika mycket disk men ingen extra handkontroll. Personligen hade jag tagit ett pro om det rör sig i dom summorna.

Du behöver inte skaffa ps+ för att kumna köpa spel.
Det svänger lite vart spel är billigast. Oftast på skiva nästan tyvärr.
Med ps+ så går det dock att fynda en del spel till trevliga priser! Köp en månad o testa eller prova gratis i två veckor går också och samtidigt kunna köpa spel till ps+ priser.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@Gh0sTy^: Tycker det känns dyrt för ett slim. Visserligen med en extra handkontroll och de är ju inte så billiga iof, samt 1Tb så som pro även har. Fifa och lego har jag dålig koll på om de har stöd för extra kraften i pro så kolla upp det är mitt tips.

https://www.proshop.se/Spelkonsol/Sony-Playstation-4-Pro-1-TB...

Ett pro med lika mycket disk men ingen extra handkontroll. Personligen hade jag tagit ett pro om det rör sig i dom summorna.

Du behöver inte skaffa ps+ för att kumna köpa spel.
Det svänger lite vart spel är billigast. Oftast på skiva nästan tyvärr.
Med ps+ så går det dock att fynda en del spel till trevliga priser! Köp en månad o testa eller prova gratis i två veckor går också och samtidigt kunna köpa spel till ps+ priser.

Tack för tipset får se vilket plånboken tillåter.

Kan nån rekommendera billig sida o köpa spel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Så han ska vänta i drygt 1½ år, at best om ryktena ens stämmer that is, så att barnen kan spela i sommar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så han ska vänta i drygt 1½ år, at best om ryktena ens stämmer that is, så att barnen kan spela i sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

You're up for it
Believe me, jag vill också ha ett PS5!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Tack för tipset får se vilket plånboken tillåter.

Kan nån rekommendera billig sida o köpa spel på?

Prisjakt är din bästa vän i det läget

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Även om det finns viss risk att den blir sämre. "Viss risk"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är ganska simpelt, om du har en 4K TV kan det definitivt vara värt med en Pro, särskilt om det bara skiljer sig en tusenlapp i mellan.

Däremot, om du hittar en Slim för 1 990:- vilket den har hamnat på många gånger under kampanj och rea. Då är det definitivt inte värt lägga över dubbla priset för en Pro som enbart ökar bildkvaliten.

Den största skillnaden är det här, en Pro är nästan dubbelt så mycket starkare än en Slim och kommer därför förbättra upplösningen, ha minskade laddningstider och självklart prestera bättre i helhet.

Det du kan tänka på är, en Pro tar mer plats, förbrukar mer i strömförsörjning, kan eventuellt låta mer och den har inte ens Ultra HD stöd för Blu Ray. Det betyder att det enda du betalar för är bättre prestation, mindre laddningstider och bättre bildkvalite. Men den skillnaden är störst och mest värt om:

1. Du har en 4K TV.

2. Om Pro enbart kostar 1000kr mer i dagensläge.