Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

Tipsar om denna https://www.svtplay.se/video/KZm2m6v/skuldfeber för alla som är sugna på att belåna sig mkt nu.

Permalänk

Sen i somras har boendebetalningen(ränta+amortering) till Swedbank gått ned ifrån 106k per månad till 89k nästa månad. Känns bra att räntesänkningarna har kommit igång.

Prisutvecklingen har även den sakta kommit igång i området där vi har vårt andra hus. Får se om det säljs enligt plan till sommaren eller om det behålls ifall hela eller en delar av de nya förslagen kring bolånereglerna införs.

Just nu är det 3% amortering på 16+ milj som är jobbigast. Om det går ned till 1% amortering behåller vi gärna huset och fortsätter att hyra ut samt ta den av framtida värdeökning.

Permalänk
Medlem

Kanske någon kan besvara detta:

Har SBAB. Kan jag värdera om lägenheten och betala in precis så mycket jag behöver för att komma under 50% belåning, och då slopa amorteringskravet helt? Planerar att frivilligt amortera, men då är det åtminstone inget stående.

Kan jag i så fall värdera om och få nån slags tidsfrist att betala, så jag vet hur mycket jag behöver skjuta till, innan de låser nästa 5 års-period och amortering? Jag vill ju inte skjuta till pengar och sen visar det sig att det inte räcker för att komma under 50%, och så är det amorteringskrav i fem år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Har SBAB. Kan jag värdera om lägenheten och betala in precis så mycket jag behöver för att komma under 50% belåning, och då slopa amorteringskravet helt? Planerar att frivilligt amortera, men då är det åtminstone inget stående.

Kan jag i så fall värdera om och få nån slags tidsfrist att betala, så jag vet hur mycket jag behöver skjuta till, innan de låser nästa 5 års-period och amortering? Jag vill ju inte skjuta till pengar och sen visar det sig att det inte räcker för att komma under 50%, och så är det amorteringskrav i fem år till.

Vet inte hur sbab gör, så kontakta dom. Men 70% och 50% är i förhållande till amorteringsgrundande värdet. Så som du säger gör värdering och få nytt amorteringsgrundande värde, kan göras var 5:e år eller vid omfattande renovering (typ tillbyggnad). Så får du nytt amorteringsgrundande värde som ger dig belåningsgrad på 51% så spelar det ingen roll, när du väl betalat ner till 50% belåningsgrad så kan kontakta dom och ta bort amorteringen.

För denna värdering vill bankerna oftast använda mäklare de litar på. Jag gjorde så med swedbank, använde fastighetsbyrån när fastighetsmarknaden var på sin absoluta topp och fick amorteringsgrundande värde på 39% men har frivilligt fortsatt amortera en del (en dag blir man pensionär med rätt mycket lägre inkomst och idag är det amorteringsgrundande värdet snarast strax under 50% om man tittar på marknadsvärde men det spelar mindre roll tills en ny amorteringsgrundande värdering görs och det är ju inget man behöver göra).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vet inte hur sbab gör, så kontakta dom. Men 70% och 50% är i förhållande till amorteringsgrundande värdet. Så som du säger gör värdering och få nytt amorteringsgrundande värde, kan göras var 5:e år eller vid omfattande renovering (typ tillbyggnad). Så får du nytt amorteringsgrundande värde som ger dig belåningsgrad på 51% så spelar det ingen roll, när du väl betalat ner till 50% belåningsgrad så kan kontakta dom och ta bort amorteringen.

För denna värdering vill bankerna oftast använda mäklare de litar på. Jag gjorde så med swedbank, använde fastighetsbyrån när fastighetsmarknaden var på sin absoluta topp och fick amorteringsgrundande värde på 39% men har frivilligt fortsatt amortera en del (en dag blir man pensionär med rätt mycket lägre inkomst och idag är det amorteringsgrundande värdet snarast strax under 50% om man tittar på marknadsvärde men det spelar mindre roll tills en ny amorteringsgrundande värdering görs och det är ju inget man behöver göra).

Tänkte ringa dem i veckan och höra, men uppskattar input.

Jaså, är det så? Jag fick för mig att även amorteringen - inte bara värderingen - är låst i 5 år. I så fall kan man ju lugnt amortera och fimpa amorteringen helt så fort det är under 50%.

Och jag trodde också att banken själv gjorde en light-värdering, med Booli i SBABs fall t.ex. Men man får själv bekosta en värdering då? Ibland får man ju reklam om kostnadsfria värderingar och sen vips sitter man där och ska skriva säljkontrakt - men om man inte vill sälja utan bara få en värdering så är de kanske inte lika sugna på nåt kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jaså, är det så? Jag fick för mig att även amorteringen - inte bara värderingen - är låst i 5 år. I så fall kan man ju lugnt amortera och fimpa amorteringen helt så fort det är under 50%.

Har du inte bundna lån så kan du ändra amortering inom reglerna som du vill.

Om värdering kostar eller inte beror på var man och tryck på marknaden, jag fick det gratis som marknadsföring.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Surt! SBAB gav en värdering som ligger lägre än Booli.se's (som ägs av SBAB) uppskattade minimivärdering. Känns lite sisådär.

Ni som kanske varit i en liknande sits - är det någon mening att köra en egen värdering? Vad kostar det på ett ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Surt! SBAB gav en värdering som ligger lägre än Booli.se's (som ägs av SBAB) uppskattade minimivärdering. Känns lite sisådär.

Ni som kanske varit i en liknande sits - är det någon mening att köra en egen värdering? Vad kostar det på ett ungefär?

Skriftlig värdering kostar runt 1500-3500 kr.

Ifall bankens värdering av bostaden är mycket lägre än marknads så kan det vara värt att betala för en skriftlig värdering och lägga om lånen.

Man får oftast en lägre ränta vid lägre belåningsgrad.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Kakann
Du var borta, sen kom du tillbaka igen.
Jobbar du fortfarande med bolån?

I övrigt:
Jag har skrivit kontrakt för en bostad med tillträde 2/6 eller enligt överenskommelse någon gång nästa år.
Hur gör jag lämpligen för att få så bra initial ränta som möjligt?

Ska jag ringa runt och fixa lånelöften på flera banker trots att de bara "gäller" 3 månader och sen hugga en månad innan tillträde eller ska man köra "ordnabolån"? Antar att de får provision på lånen som de förmedlar och således lägger på en liten osynlig kostnad i lånet?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hoppade på att ansöka på Avanzas(Landshypotek) erbjudande med 0,10 rabatt i 2 år på rörligt. Det skulle ge mig 3,20% just nu. Inte sett själva ränterasatsen på listräntan förutom 0,10 rabatt.

För tillfället har jag Länsförsäkringar som skulle ge 3,34% vid "nyteckning" nu med rabatt på 1,4. (Har 3,84% nu pga 3-mån period fram till 2024-12-31, men vill räkna rättvist.) LF vill inte matcha skillnaden.

Visst bör jag kunna förvänta mig sänkning från båda ifall riksbanken sänker 0,25 nu i december? Och om jag godtar från Avanza efter det, borde det inte stanna på 3,2% utan det är rabatten och aktuell listränta som spelar roll?

Och är det några kostnader som kan tillkomma? Ska vara på samma bostadsrätt, samma belopp, bara ny bolånegivare? Skulle vara skönt att slippa haggla rabatt varje år och dessutom nu få lite extra rabatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Hoppade på att ansöka på Avanzas(Landshypotek) erbjudande med 0,10 rabatt i 2 år på rörligt. Det skulle ge mig 3,20% just nu. Inte sett själva ränterasatsen på listräntan förutom 0,10 rabatt.

För tillfället har jag Länsförsäkringar som skulle ge 3,34% vid "nyteckning" nu med rabatt på 1,4. (Har 3,84% nu pga 3-mån period fram till 2024-12-31, men vill räkna rättvist.) LF vill inte matcha skillnaden.

Visst bör jag kunna förvänta mig sänkning från båda ifall riksbanken sänker 0,25 nu i december? Och om jag godtar från Avanza efter det, borde det inte stanna på 3,2% utan det är rabatten och aktuell listränta som spelar roll?

Och är det några kostnader som kan tillkomma? Ska vara på samma bostadsrätt, samma belopp, bara ny bolånegivare? Skulle vara skönt att slippa haggla rabatt varje år och dessutom nu få lite extra rabatt?

Vid rörlig ränta justeras räntan var 3:e månad. Många banker har redan sänkt med 0,2-0,25 procentenheter inför beskedet den 18:e. Det är ganska troligt att resterande banker kommer att följa efter, om än de väntar till efter beskedet.

Så om du får 3,2% nu så kommer du få sänkt ränta först om tre månader förutsatt att riksbanken sänker och att banken också sänker sin listränta.

Om det är svar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Vid rörlig ränta justeras räntan var 3:e månad. Många banker har redan sänkt med 0,2-0,25 procentenheter inför beskedet den 18:e. Det är ganska troligt att resterande banker kommer att följa efter, om än de väntar till efter beskedet.

Så om du får 3,2% nu så kommer du få sänkt ränta först om tre månader förutsatt att riksbanken sänker och att banken också sänker sin listränta.

Om det är svar på din fråga.

Ja, iaf på ena frågan. Och i den här takten så tror jag inte jag kommer hinna få/godkänna offerten innan sänkningen har gjorts. Förhoppningsvis har jag så att perioden börjar efter årsskiftet, om jag godtar offerten.

Andra frågan är; Vilka kostnader kan tillkomma? Uppläggningsavgift från banken (avanza ska inte ha något), något från Brf:en (typ pantbrev) eller Brf:ens ekonomiska förvaltare (typ uppdatera register eller liknande)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Kakann
Du var borta, sen kom du tillbaka igen.
Jobbar du fortfarande med bolån?

I övrigt:
Jag har skrivit kontrakt för en bostad med tillträde 2/6 eller enligt överenskommelse någon gång nästa år.
Hur gör jag lämpligen för att få så bra initial ränta som möjligt?

Ska jag ringa runt och fixa lånelöften på flera banker trots att de bara "gäller" 3 månader och sen hugga en månad innan tillträde eller ska man köra "ordnabolån"? Antar att de får provision på lånen som de förmedlar och således lägger på en liten osynlig kostnad i lånet?

Inte längre, flyttade till Oslo i början på 2023 och har bytt jobb. Fortsätter att jobba med krediter men numera endast blancolån och kreditkort men med lite större ansvar och support åt de som har kontakten med kunderna. Hade kört på lånelöfte via din nuvarande bank och sen shoppat runt när kontraktsskrivning etc. är klart, säg kanske 2 månader innan tillträdet?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

Inte längre, flyttade till Oslo i början på 2023 och har bytt jobb. Fortsätter att jobba med krediter men numera endast blancolån och kreditkort men med lite större ansvar och support åt de som har kontakten med kunderna. Hade kört på lånelöfte via din nuvarande bank och sen shoppat runt när kontraktsskrivning etc. är klart, säg kanske 2 månader innan tillträdet?

Härligt, hört att norrmännen är "bättre" på att inte betala av kreditkorten?

Jag har lånelöfte och objekt godkänt av banken men vi har lite flytande tillträde.
Datum satt till 2 juni men de som bor där letar aktivt och vill flytta ut till varsitt boende, så de kommer hojta så fort de har det klarat. Kanske blir tajt?

Nuvarande bank säger att de inte vill snacka förrän ca 3 veckor innan tillträde vilket känns lite som att de vill att det ska svårt att hitta någon annan bank som är redo.

Just nu är de bästa uppenbara idag:
3.52% hos SBAB, rörlig med 85% belåning + C-klassat hus.
3.12% hos Danske Bank, 1 år.

Om inte egna banken löser samma som dessa två så lär vi hugga på något av deras erbjudanden men det måste hinnas med!
Räknar med minst en räntesänkning till innan tillträde, kanske 1½ eller tom 2 om det blir tillträde till sommaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser banken på om man blir arbetslös och har bolån (obundet) rullande sedan tidigare?
Funderar på om det finns något negativt med att informera banken om det. Man kanske t.o.m. kan få amorteringsfritt lån under en tid med de förutsättningarna?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just nu är de bästa uppenbara idag:
3.52% hos SBAB, rörlig med 85% belåning + C-klassat hus.
3.12% hos Danske Bank, 1 år.

Om inte egna banken löser samma som dessa två så lär vi hugga på något av deras erbjudanden men det måste hinnas med!
Räknar med minst en räntesänkning till innan tillträde, kanske 1½ eller tom 2 om det blir tillträde till sommaren.

Nu vet jag inte exakt vilka siffror du räknar på med 3,52% rörligt låter inte fantastiskt. Jag skulle kolla på några fler som kör med en räknesnurra för att få en känsla av vad de utan förhandling ger. Du kan enkelt kolla Skandia, Landshypotek, Stabelo, Hypoteket, och liknande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blunden:

Nu vet jag inte exakt vilka siffror du räknar på med 3,52% rörligt låter inte fantastiskt. Jag skulle kolla på några fler som kör med en räknesnurra för att få en känsla av vad de utan förhandling ger. Du kan enkelt kolla Skandia, Landshypotek, Stabelo, Hypoteket, och liknande.

Jag håller med om att 3.52% inte är fantastiskt, men det är det bästa jag kan hitta rätt upp och ned på nätet utan förhandling, som dessutom är lägre än alla snitträntor i november enligt:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

De flesta som du räknar upp är omöjliga för mig att titta på ty 85% belåningsgrad på lånet.
Stabelo max 60% belåningsgrad
Landshypotek max 75% belåningsgrad
Hypoteket max 65% belåningsgrad

Ränta:
Skandia
3mån 3.62% (SBAB bättre då)
1 år 3.18% (Danske bank bättre då)

Jag räknar rent krasst med en bolånemarginal för banken på mellan 0.9-1%, har man tur så kanske man kan komma ner till 0.8% men det känns osannolikt med belåningsgraden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag håller med om att 3.52% inte är fantastiskt, men det är det bästa jag kan hitta rätt upp och ned på nätet utan förhandling, som dessutom är lägre än alla snitträntor i november enligt:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

De flesta som du räknar upp är omöjliga för mig att titta på ty 85% belåningsgrad på lånet.
Stabelo max 60% belåningsgrad
Landshypotek max 75% belåningsgrad
Hypoteket max 65% belåningsgrad

Ränta:
Skandia
3mån 3.62% (SBAB bättre då)
1 år 3.18% (Danske bank bättre då)

Jag räknar rent krasst med en bolånemarginal för banken på mellan 0.9-1%, har man tur så kanske man kan komma ner till 0.8% men det känns osannolikt med belåningsgraden.

Just ja, tänkte inte på den begränsningen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Behöver lite råd, kanske har någon varit med om något liknande.

Köpte ett hus för 1,5 år sedan. Dödsbo, friskrivningsklausul, ungefär allt behöver renoveras och repareras. Har slitit som ett djur och har fixat ALLT utomhus, fasad, tak, räcken, garage, fönster, verkligen allt.. inomhus har 4 rum utav 6 total renoverats också till modern standard. Har även gjort mycket annat på fastigheten som höjer värdet, laddbox, plattläggning etc etc.

Jag ansåg att detta är ett undantag till 5 års regeln när det kommer till att omvärdera sin bostad. En mäklare värderade fastigheten, och den värderingen påvisar en värdeökning på ~21% från priset jag betalade.

Bra tänkte jag och skickade detta till min käre bank. Men de sätter sig på tvären nu och vill ha kvitton som "påvisar kostnaden", och de verkar allmänt väldigt emot att gå med på denna omvärdering.

Va fan? Vad spelar det för roll om jag köpt skruv för 79kr eller 65kr burken? Va fan ska de med den informationen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag ansåg att detta är ett undantag till 5 års regeln när det kommer till att omvärdera sin bostad. En mäklare värderade fastigheten, och den värderingen påvisar en värdeökning på ~21% från priset jag betalade.

Va fan? Vad spelar det för roll om jag köpt skruv för 79kr eller 65kr burken? Va fan ska de med den informationen till?

I princip är det enbart om/till-byggnad som motiverar omvärdering innan 5 år för det amorteringsgrundande värdet. Killgissar att ~21% är för lite och banken ser det nog mer som renovering av en sliten kåk. De vill se underlagen för att kunna bedöma om det är en _omfattande_ renovering som skulle kunna motivera omvärdering. Vad man själv anser är omfattande och vad banken anser är omfattande är två olika saker. Väl kämpat med renovering!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Naxos:

Behöver lite råd, kanske har någon varit med om något liknande.

Köpte ett hus för 1,5 år sedan. Dödsbo, friskrivningsklausul, ungefär allt behöver renoveras och repareras. Har slitit som ett djur och har fixat ALLT utomhus, fasad, tak, räcken, garage, fönster, verkligen allt.. inomhus har 4 rum utav 6 total renoverats också till modern standard. Har även gjort mycket annat på fastigheten som höjer värdet, laddbox, plattläggning etc etc.

Bra tänkte jag och skickade detta till min käre bank. Men de sätter sig på tvären nu och vill ha kvitton som "påvisar kostnaden", och de verkar allmänt väldigt emot att gå med på denna omvärdering.

Kvitton bör du spara oavsett för reparationer och underhåll. Är avdragspost vid försäljning om det skett inom 5 år från försäljningen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I princip är det enbart om/till-byggnad som motiverar omvärdering innan 5 år för det amorteringsgrundande värdet. Killgissar att ~21% är för lite och banken ser det nog mer som renovering av en sliten kåk. De vill se underlagen för att kunna bedöma om det är en _omfattande_ renovering som skulle kunna motivera omvärdering. Vad man själv anser är omfattande och vad banken anser är omfattande är två olika saker. Väl kämpat med renovering!

Ok. Ja det är ju verkligen en lag som är upp till tolkning.
21% kan låta lite, men i sammanhanget är det i runda slängar 1,5 miljoner.
Det som gjorts på fastigheten hade kostat minst 300.000:- att låta någon annan göra så att säga.

Nåja, man kan ju alltid prata med en annan bank och se vad dom säger antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nuvarande bank säger att de inte vill snacka förrän ca 3 veckor innan tillträde vilket känns lite som att de vill att det ska svårt att hitta någon annan bank som är redo.

Så är det. Vad du förhandlar om är ju en ränterabatt på deras listränta så inget som kommer ändras med tiden. Förhandla med andra banker under tiden och sedan hör med nuvarande bank om de kan se det bästa erbjudandet du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det som gjorts på fastigheten hade kostat minst 300.000:- att låta någon annan göra så att säga.

Menar absolut inte att låta dryg, du har kämpat och renoverat och anser att du gjort massor och det låter verkligen som du gjort det. Men du får sätta det i relation till annat. Låter som vi har ungefär lika dyra hus. Vi "tappade" 1.5 miljon i värde från 2021 till botten, hälften är återhämtat nu. Så en del i din 21% värdeökning är allmän återhämtning på bostadsmarknaden. Och 300' på renovering är tyvärr inga stora belopp även om det känns så för en själv som löneslav, jag kan absolut relatera. Men som jämförelse då så la vi 175' på bergvärme förra året och 280' på nytt tak för ett par år sen och det är helt normala åtgärder på en kåk och inte en omfattande renovering.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Menar absolut inte att låta dryg, du har kämpat och renoverat och anser att du gjort massor och det låter verkligen som du gjort det. Men du får sätta det i relation till annat. Låter som vi har ungefär lika dyra hus. Vi "tappade" 1.5 miljon i värde från 2021 till botten, hälften är återhämtat nu. Så en del i din 21% värdeökning är allmän återhämtning på bostadsmarknaden. Och 300' på renovering är tyvärr inga stora belopp även om det känns så för en själv som löneslav, jag kan absolut relatera. Men som jämförelse då så la vi 175' på bergvärme förra året och 280' på nytt tak för ett par år sen och det är helt normala åtgärder på en kåk och inte en omfattande renovering.

Nä du låter absolut inte dryg. Precis detta jag fiskade efter, någon med erfarenheter. Tack för att du delar med dig!
Nåja, då låter det som att det inte kommer godkännas som omfattande renovering det jag gjort.

--- (rant om amorteringskraven) ---
Jag förstår syftet med lagen. Storebror vill inte att kreti och pleti belånar sig upp till öronen för att sedan endast köpa skit på Temu för lönen och strunta i att amortera. Förstår att många hade förmodligen gjort så, men lite synd att vi som sköter vår ekonomi drabbas av dessa inskränkningar på hur man vill hantera sin privatekonomi.

Hade jag kunnat amortera mindre, hade jag kunnat lägga mer pengar på bostaden. Som i sin tur ökar värdet samt ökad livskvalitet.
Planerar förmodligen att bo här minst 25 år ändå, så de stackars tusenlappar jag amortera "extra" varje månad spelar ingen roll om en kvarts sekel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Hade jag kunnat amortera mindre, hade jag kunnat lägga mer pengar på bostaden. Som i sin tur ökar värdet samt ökad livskvalitet.
Planerar förmodligen att bo här minst 25 år ändå, så de stackars tusenlappar jag amortera "extra" varje månad spelar ingen roll om en kvarts sekel.

Kämpa på, tiden är din vän. Värdet kommer öka över tid (ibland lång tid) och amortering nöter ner skulden (omvänd ränta på ränta), mitt i allt vaknar du upp och har kommit under 50% belåningsgrad. (och sen inser du att du snart är pensionär och 50% belåningsgrad ändå är rätt mycket per månad som ska ut... fsck... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nä du låter absolut inte dryg. Precis detta jag fiskade efter, någon med erfarenheter. Tack för att du delar med dig!
Nåja, då låter det som att det inte kommer godkännas som omfattande renovering det jag gjort.

--- (rant om amorteringskraven) ---
Jag förstår syftet med lagen. Storebror vill inte att kreti och pleti belånar sig upp till öronen för att sedan endast köpa skit på Temu för lönen och strunta i att amortera. Förstår att många hade förmodligen gjort så, men lite synd att vi som sköter vår ekonomi drabbas av dessa inskränkningar på hur man vill hantera sin privatekonomi.

Lite halvrelevant kanske, men jag var i kontakt med bl.a. Swedbank nyligen för att se vad de kunde ge för ränta. De var oerhört konkurrenskraftiga just nu, och trots att vi köpte vårt hus för 1 år sen så ville de att en mäklare från dem skulle göra en värdering i samband med flytt av lån. Så tips, kolla med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ok. Ja det är ju verkligen en lag som är upp till tolkning.

Nåja, man kan ju alltid prata med en annan bank och se vad dom säger antar jag.

Många banker vill att man ska använda deras mäklare (kopplade mäklare) för att göra värderingen.
Så i mitt fall som har Swedbank så gjorde Fastighetsbyrån min omvärdering.

Jag köpte även av Fastighetsbyrån så de visste om lägenheten redan och förstod snabbt vad en totalrenovering innebar.

Min lägenhet var extremt nedgången och hade friskrivningsklausul att inga installationer gick att lita på.
Så det var att ta bort allt och börja från 0. Det enda jag hade kvar var bärande väggar som var helt bara.

Bilade in ny el i väggarna, nytt badrum, nytt kök, alla ytskikt osv.
Bara fasta inredningen som var kvar (dörrar, fönster och bärande väggar).

Då fick jag igenom en omvärdering som gjorde att jag gick från 83% belåning till 54% belåning.

Så beroende på vilken bank du har så kolla vilka mäklare de jobbar med och ta en värdering från dom.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Hur ser banken på om man blir arbetslös och har bolån (obundet) rullande sedan tidigare?
Funderar på om det finns något negativt med att informera banken om det. Man kanske t.o.m. kan få amorteringsfritt lån under en tid med de förutsättningarna?

Om du klarar av lånen trots att du är arbetslös och vill fortsätta amortera i samma takt som nu så finns det väl egentligen ingen anledning att meddela banken. Det finns liksom inget de kan göra med den informationen.
Men om du på grund av förändrade ekonomiska förutsättningar med anledning av arbetslösheten har fått svårigheter med att klara av lånekostnaden SKA DU ABSOLUT ta kontakt med din bank. Det är MYCKET bättre för både dig och banken att göra upp en plan, lägga in en amorteringslättnad, eller vad som nu kan bli aktuellt, än att du ska vända på kronorna och eventuellt inte kunna betala för lånet eller någon annan räkning som i sin tur kan göra läget ännu mer besvärligt för dig.
Ofrivillig arbetslöshet är i allra högsta grad en mycket god orsak för banken att göra livet lättare för dig.
Skulle du hamna på obestånd är det dåligt för både dig och banken. Ingen vill detta.

Nu säger du inte att du är arbetslös. Men om du blivit det, så beklagar jag och hoppas att det reder upp sig till slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vi kommer få ett tillskott snart, vilket innebär att vi behöver en större bil. Längre fram vill vi köpa hus, inom 5 år.

Bilen ska köpas om ca 1-2 år, budget ca 250-300k.

Är det möjligt när vi tar bolån för huset längre fram att baka in billånet i huslånet?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!