Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Kanske svagt off-topic men ändå relaterat till lån:

Jag har fått tips om att man inte ska göra för många uc-checkar för att det ser dåligt ut för bankerna.

...varför, och hur tänker banken, och hur många är "för många"? Just nu har jag 5 gjorda kreditcheckar på UC (3 för bolån (fult att de behövde göra 3 checkar för ett och samma bolån, bara för att banken bestämde sig för att dela upp lånet i tre lika stora lån...), 1 för klarna-autogiro och 1 för förfrågan kring bolån på en annan bank). Jag vill t.ex. göra kollar för billån och liknande, men är smått livrädd att det ska påverka mina möjligheter att få ett bra bolån om några månader.

UC själva skriver här: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/ordlista/senaste-forfragning...

"Våra analyser visar också entydigt att personer som är frekvent omfrågade löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av betalningsanmärkningar i framtiden.

Vi rekommenderar dock att ni som kreditgivare inte avslår en kredit enbart på grund av att många kreditupplysningar har beställts på den kreditsökande. Ta istället reda på orsaken till att dessa frågor ställts."

Jag förstår att de säkert har rätt i att de flesta som gör många kreditupplysningar nog har kass ekonomi, men... jag har inte alls kass ekonomi, jag försöker bara vara ekonomiskt rationell och få det bästa möjliga lånet, och det får jag ju genom att göra massvis med låneförfrågningar... Så vidrigt system det här, förstår inte varför jag inte bara kan generera EN uc-förfrågan och dela den med tredje part. Förstår inte varför andra banker ska få veta vilka andra banker jag har pratat med... vidrigt kontrollsamhälle det här.

Jag fick 5 av 6 banker att ge mig ett ränteförslag på inkomstuppgifter via telefon utan att de behövde göra någon UC, så kunde jag i lugn och rå välja bank och sedan då låta den banken göra en UC när de skulle bevilja lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Hjälper tyvärr inte nu, men till nästa gång skulle jag akta mig för att ha olika löptider på lånen.

När ditt ”4-årslån” går ut finns risken att du får taskig ränta eftersom du har ett annat lån på 5 år och därför inte möjlighet att flytta lånet (vilket i princip är ditt enda kort som låntagare när du förhandlar ränta)

Jasså? Det var nämligen det som banken rekommenderade...men nu förstår man väl varför. Fan att man inte läste på innan...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilka bra räntor du fick. Vi tog en del på fyra år och 1,30% och en del på fem år och 1,35% så man kan väl säga 1,325% totalt hos Swedbank. Första huset så ville gardera mig mot ränteuppgångar.

Ja, vi kände likadant. Vad som hände för oss var att vi pratade med banken att det var dags för husköp. Efter en stund sa sa hon att dessa rabatter (sedan listade hon dem) får ni på respektive bindningstid.

Hon sa dock att vi gör inget kontrakt nu utan det löser vi när det är dags för kontraktskrivandet men hon kunde garantera rabatterna ändå.

Några dagar innan vi skulle snacka med banken så sänkte de listräntorna en del och vi fick då betydligt ättre än tidigare. Hela stämningen på mötet var att hon nästan ångrade sig över rabatterna hon lovat men hon var ärlig och höll det. Vet inte om hon antog att listräntorna verkligen inte skulle röra på sig? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jasså? Det var nämligen det som banken rekommenderade...men nu förstår man väl varför. Fan att man inte läste på innan...

Gräm dig inte för mycket över det, aldrig hört någon som inte fått hyfsad ränta trots bindningstid kvar på andra lån. En polare hade t o m en liten del bunden på 10 år och fick acceptabelt när han lade om de andra delarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ja banken driver en affärsverksamhet och deras säljare (”rådgivare” (eller ännu bättre, ”kundens bankman”)) rekommenderar kunden det som ger banken mest pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mjo, precis. De rekommenderar gärna det för att ”sprida risken” eller något annat som låter klokt och förnuftigt. Men i själva verket handlar det om att hålla kvar dig som kund till en högre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ja, vi kände likadant. Vad som hände för oss var att vi pratade med banken att det var dags för husköp. Efter en stund sa sa hon att dessa rabatter (sedan listade hon dem) får ni på respektive bindningstid.

Hon sa dock att vi gör inget kontrakt nu utan det löser vi när det är dags för kontraktskrivandet men hon kunde garantera rabatterna ändå.

Några dagar innan vi skulle snacka med banken så sänkte de listräntorna en del och vi fick då betydligt ättre än tidigare. Hela stämningen på mötet var att hon nästan ångrade sig över rabatterna hon lovat men hon var ärlig och höll det. Vet inte om hon antog att listräntorna verkligen inte skulle röra på sig? =D

En kollega var med om exakt det du beskriver i December förra året. Fick dock papprerna på internetbanken och där står det fortfarande samma :/ Nåja.

Skrivet av Json_81:

Gräm dig inte för mycket över det, aldrig hört någon som inte fått hyfsad ränta trots bindningstid kvar på andra lån. En polare hade t o m en liten del bunden på 10 år och fick acceptabelt när han lade om de andra delarna.

Hoppas det blir så som du beskriver.

Skrivet av PlogarN97:

Ja banken driver en affärsverksamhet och deras säljare (”rådgivare” (eller ännu bättre, ”kundens bankman”)) rekommenderar kunden det som ger banken mest pengar

Haha jo det förstår jag men ångrar bara att jag inte läste på lite mer innan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon som har bolån hos Nordea här och kan recensera att ha de som bank?

Har fått ett bra erbjudande där men de verkar ha låg kundnöjdhet i olika undersökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har fått ett bra erbjudande där men de verkar ha låg kundnöjdhet i olika undersökningar.

Jag har haft Nordea och har inget positivt att berätta om dom. Det här har dom gjort som gjort mig missnöjd.

*Dom lura i mig att ha en del av mitt bolån som rörlig ränta men med en försäkring att den aldrig kan gå över en viss procent. den räntan låg aldrig så lågt som den riktiga rörliga räntan och när jag skulle byta bank så var tydligen den avgiften (försäkringen) låst på en massa år som vi fick betala en stor klumpsumma för

*Dom jobbade aktivt emot mig o min familj när vi skulle köpa nytt hus. Dom ville inte komma med lösningar och när vi kollade hos andra banker så var det aldrig något problem

*Vi ska bygga stuga på östkusten och fick en checkkredit beviljad av Nordea. den människan satte att vi skulle betala tillbaka detta med 200.000kr efter en månad och de tog pengarna från checkkrediten. så våran kredit gick ner med 200.000 innan vi ens hann börja använda den. när vi sen försökte kolla upp detta och fixa det så kunde Nordea centralt inte göra något och hänvisade till människan. Den människan var sen otroligt svår att få tag i.

*Nordea har också skitit i att skicka ut att ens handläggare är sjuk. så när man har ett bokat tillfälle o inte får den informationen så blir det att man står där i banken o får åka hem igen.

*hörde från min svägerska att de vägrade ge dom bolån när dom sålde en lägenhet för 2.5 miljoner och sen köpte hus för 2 miljoner. dom vägrade ge dom bolån för att tjejen där gick på föräldrarpenning. mannen jobba.

sen är Nordea snuskiga i hur dom har hanterat allt mot regeringen o tidigare regeringar. kommit med hot om att flytta huvudkontor utomlands om vissa ändringar sker. då backar regeringen och dom flyttar ändå.

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

De höjer sina avgifter med 120kr / år till hösten kan vara värt att notera.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Flyttade nyligen till Nordea i samband med ett bostadsköp. Nöjd än så länge iaf. Tror det handlar väldigt mycket om vilken handläggare/rådgivare du blir tilldelad. Sedan ska jag även lägga till att jag aldrig varit den som har en massa bankärenden. Har endast varit vid köp/sälj utav bostad. Om jag får ett bättre erbjudande från en annan bank vid nästa köp/sälj, så blir det ett byte igen.

Gillar verkligen Nordeas app ska jag tillägga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Killgissar här men har ni låneutrymmet så borde det inte vara några problem. Sen har jag förstått det som att bostaden oftast inte ökar i värde lika mycket som kostnaden för att köpa loss tomten, vilket påverkar om man har tänkt att omvärdera bostaden efteråt.

Det gick helt smärtfritt att låna för att köpa loss tomten, hon verkade inte ens förstå vad tomträtt var först, frågade om vi skulle köpa mer mark!?!? Haha.

Huset värderades upp 800k+ och vi lånade drygt 200k mer än vårt originallån, så belåningen gick ner och räntan med, ganska mycket lustigt nog. Typiskt att vi precis låst halva då...

Så ni som inte värderat om på länge, eller senaste 2½ året så är det nog ide att göra. Vårt hus har jag sett gå från när vi köpte för 4M till allt mellan 4,7 och 5,5. Och som jag misstänkte så verkar inte friköpt eller ej spela stor roll, då vår bank aldrig ens frågat om tomten är friköpt eller ej. Skumt, ja?

Permalänk

4,5 Bruttoinkomst får man låna utan någon "straff" amortering, Räknas utdelning från bolaget som bruttoinkomst, Eller är det endast månadslön dom menar?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

4,5 Bruttoinkomst får man låna utan någon "straff" amortering, Räknas utdelning från bolaget som bruttoinkomst, Eller är det endast månadslön dom menar?

Vad räknas som bruttoinkomst?

Med bruttoinkomst (inkomsten före skatt) avses som utgångspunkt den förvärvsinkomst som fastställts av Skatteverket. Utöver det kan bankerna räkna med andra inkomster som de bedömer är säkerställda och varaktiga, som studiebidrag, barnbidrag, löneförhöjningar etc. Även kapitalinkomster som är säkerställda och varaktiga kan räknas med. Det är bankerna som ska göra bedömningen om inkomsten är säkerställd och varaktig.

Källa: Fi.se: Frågor och svar om skärpt amorteringskrav för hushåll med stora skulder

Permalänk
Medlem

Min bankkontakt på Danske Bank mailade just lite information inför ett möte imorgon där vi skall diskutera en utökning av mitt huslån. Mötet skall enligt mailet genomföras parallellt på telefon och i Flash (!).

Jag svarade att om han vill visa mig något på skärm får han antingen maila över det i förväg eller använda en mjukvara utvecklad för distanspresentationer, inte en obsolet mjukvara som främst kommer bli ihågkommen för alla sina säkerhetsbrister.

Danske har fungerat bra för mig i övrigt men de är fasen inte i teknikens framkant...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på ränteskillnadsersättning.

Vi Funderar på att binda större delen av lånet (runt fyra miljoner) på minst fem år. Egentligen längre, men man vet ju aldrig vad som kan hända med jobb, hälsa, etc.

Jag undrar lite hur mycket man som mest skulle få betala om man bryter lånet i förtid. Ponera att man binder i fem år (utan amortering) till ca 1,6% och redan dag 2 (för att få värsta utfall) skulle bryta lånet.

Kollar jag uträkningen på konsumenternas så verkar det inte vara alltför mycket att betala (runt 50 000 kr).

Men vad styrs egentligen detta av? Är det styrräntan? Skulle utfallet bli värre om rörliga räntan exempelvis ligger på 1% och skulle man inte betala något alls om räntan ligger på 5%, vid tidpunkten man löser lånet i förtid?

Kort och gott. Vad styrs detta av och vad är värsta tänkbara utfallet?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är det någon som har koll på ränteskillnadsersättning.

Vi Funderar på att binda större delen av lånet (runt fyra miljoner) på minst fem år. Egentligen längre, men man vet ju aldrig vad som kan hända med jobb, hälsa, etc.

Jag undrar lite hur mycket man som mest skulle få betala om man bryter lånet i förtid. Ponera att man binder i fem år (utan amortering) till ca 1,6% och redan dag 2 (för att få värsta utfall) skulle bryta lånet.

Kollar jag uträkningen på konsumenternas så verkar det inte vara alltför mycket att betala (runt 50 000 kr).

Men vad styrs egentligen detta av? Är det styrräntan? Skulle utfallet bli värre om rörliga räntan exempelvis ligger på 1% och skulle man inte betala något alls om räntan ligger på 5%, vid tidpunkten man löser lånet i förtid?

Kort och gott. Vad styrs detta av och vad är värsta tänkbara utfallet?

Denna sida verkar ha bra information! Du verkar kunna laborera lite som du vill samt att det står även hur saker och ting är uträknat!

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Medlem

Fråga från en bolåneamatör

Obelånad bostadsrätt i västra Göteborg, 2 rok, 63kvm, marknadsvärde ca 2,5m, avgift ca 2700 i en superstabil förening. Har bett att få låna 300k för lite renoveringar av SEB som jag vart kund i i många år.

Dom erbjuder 1,25% bundet 1,2 eller 3 år. Bra/dåligt?

Är ju småpengar i räntekostnad och jag fattar att det är för litet lån för att banken ska ge mig jättebra ränta.

Värt att tjafsa om? Hur länge ska jag binda?

Behöver egentligen inte låna men vill inte använda mina likvida medel när det inte kostar nåt att låna tänker jag.

Personligen tror jag inte att räntorna kommer att gå ner nämnvärt så tänker att jag lika gärna kan binda på 2-3år, är ändå inga pengar och jag kommer inte behöva låna mer om jag inte flyttar till större vilket jag inte har några planer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Obelånad bostadsrätt i västra Göteborg, 2 rok, 63kvm, marknadsvärde ca 2,5m, avgift ca 2700 i en superstabil förening. Har bett att få låna 300k för lite renoveringar av SEB som jag vart kund i i många år.

Är ju småpengar i räntekostnad och jag fattar att det är för litet lån för att banken ska ge mig jättebra ränta.

Värt att tjafsa om? Vilken länge ska jag binda?

Behöver egentligen inte låna men vill inte använda mina likvida medel när det inte kostar nåt att låna tänker jag.

Personligen tror jag inte att räntorna kommer att gå ner nämnvärt så tänker att jag lika gärna kan binda på 2-3år, är ändå inga pengar och jag kommer inte behöva låna mer om jag inte flyttar till större vilket jag inte har några planer på.

Låter väll ok.
Jag skulle ha så kort tid som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Denna sida verkar ha bra information! Du verkar kunna laborera lite som du vill samt att det står även hur saker och ting är uträknat!

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Ja, men jag tycker fortfarande att det är svårt att få grepp hur den kan förändras och vad ett värsta scenario kan innebära.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Värt att tjafsa om? Vilken länge ska jag binda?

Så länge du får amortera hur mycket du vill så skulle jag binda så länge som möjligt om jag inte tror att räntorna kommer gå ner.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta att få svar på en ansökan om lånelöfte? Vi har sökt online via Swedbank som säger att dom antingen ger svar direkt eller så ska återkoppla inom två arbetsdagar om dom behöver mer info, men vi har inte hört något på snart fyra. Får väl ta och ringa men tänkte om någon har erfarenhet.

Kan väl också slänga in frågan om det är problem att få lån som doktorand? Jag har fast anställning men min sambo doktorerar i drygt två år till. Vi har strax under 70k i månaden innan skatt tillsammans. Vi kikar just nu på bostäder mellan 2,5-3,3 miljoner men funderar på om bankerna kommer se den tidsbegränsade anställningen som doktorandtjänsten innebär som ett problem.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Hur lång tid brukar det ta att få svar på en ansökan om lånelöfte? Vi har sökt online via Swedbank som säger att dom antingen ger svar direkt eller så ska återkoppla inom två arbetsdagar om dom behöver mer info, men vi har inte hört något på snart fyra. Får väl ta och ringa men tänkte om någon har erfarenhet.

Kan väl också slänga in frågan om det är problem att få lån som doktorand? Jag har fast anställning men min sambo doktorerar i drygt två år till. Vi har strax under 70k i månaden innan skatt tillsammans. Vi kikar just nu på bostäder mellan 2,5-3,3 miljoner men funderar på om bankerna kommer se den tidsbegränsade anställningen som doktorandtjänsten innebär som ett problem.

Har du loggat in på internetbanken och kollat om du har ett svar som ligger? Vi håller just nu på med att flytta ett lån till dem och de svara på under 24h på varje fråga men man får inga notiser om att man har nya meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Har du loggat in på internetbanken och kollat om du har ett svar som ligger? Vi håller just nu på med att flytta ett lån till dem och de svara på under 24h på varje fråga men man får inga notiser om att man har nya meddelanden.

Jag har loggat in några gånger om dagen under Lånöversikt där det står att man ska få besked, men faktiskt inte kollat meddelanden. Såg att jag fått ett igår gällande komplettering av min sambos uppgifter. Tack för tipset.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Avråder folk från att ta bolån hos Swedbank, skyhöga räntor jämfört med många andra banker och att de inte ville bevilja mig ett bolån trots att jag har stabil ekonomi osv.

Kan istället rekommendera SEB då de beviljade mig bolån samt gav mig en låg ränta.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Avråder folk från att ta bolån hos Swedbank, skyhöga räntor jämfört med många andra banker och att de inte ville bevilja mig ett bolån trots att jag har stabil ekonomi osv.

Kan istället rekommendera SEB då de beviljade mig bolån samt gav mig en låg ränta.

Jag skulle kunna skriva exakt samma sak fast om att undvika Nordea och rekommendera Swedbank.
Det har extremt mycket att göra med vilken säljare man råkat ut för på banken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Skrivet av Json_81:

Jag skulle kunna skriva exakt samma sak fast om att undvika Nordea och rekommendera Swedbank.

Samma här bytte från Länsförsäkringar till Swedbank när vi köpte hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis som du säger så handlar det om vilken person man möter på banken mer än själva banken. Nischbanker som Skandia o dylikt erbjuder mer, men storbankerna handlar det helt o hållet om vem du möter. Jag bytte själv från Swedbank till Nordea då jag fick låna 700k mer hos dem!

Permalänk

Vi fick samma erbjudande av både Nordea och Swedbank 1,1 på 1-3 år och 1,15 på 5år. Har hög belåning så vi kan inte ta vissa nishbanker. Swedbank hade inga krav på att vi skulle flytta nått dit (vi har ett billån där redan och jag lönekonto), så sambon kan vara kvar hos Nordea. Känns som ett bra erbjudande, går från 1,59 Rörlig hos SBAB.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag har loggat in några gånger om dagen under Lånöversikt där det står att man ska få besked, men faktiskt inte kollat meddelanden. Såg att jag fått ett igår gällande komplettering av min sambos uppgifter. Tack för tipset.

Varsågod, tycker att det är väldigt kasst att man inte får meddelanden (mail) då man fått meddelanden.