Kanske svagt off-topic men ändå relaterat till lån:
Jag har fått tips om att man inte ska göra för många uc-checkar för att det ser dåligt ut för bankerna.
...varför, och hur tänker banken, och hur många är "för många"? Just nu har jag 5 gjorda kreditcheckar på UC (3 för bolån (fult att de behövde göra 3 checkar för ett och samma bolån, bara för att banken bestämde sig för att dela upp lånet i tre lika stora lån...), 1 för klarna-autogiro och 1 för förfrågan kring bolån på en annan bank). Jag vill t.ex. göra kollar för billån och liknande, men är smått livrädd att det ska påverka mina möjligheter att få ett bra bolån om några månader.
UC själva skriver här: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/ordlista/senaste-forfragning...
"Våra analyser visar också entydigt att personer som är frekvent omfrågade löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av betalningsanmärkningar i framtiden.
Vi rekommenderar dock att ni som kreditgivare inte avslår en kredit enbart på grund av att många kreditupplysningar har beställts på den kreditsökande. Ta istället reda på orsaken till att dessa frågor ställts."
Jag förstår att de säkert har rätt i att de flesta som gör många kreditupplysningar nog har kass ekonomi, men... jag har inte alls kass ekonomi, jag försöker bara vara ekonomiskt rationell och få det bästa möjliga lånet, och det får jag ju genom att göra massvis med låneförfrågningar... Så vidrigt system det här, förstår inte varför jag inte bara kan generera EN uc-förfrågan och dela den med tredje part. Förstår inte varför andra banker ska få veta vilka andra banker jag har pratat med... vidrigt kontrollsamhälle det här.
Jag fick 5 av 6 banker att ge mig ett ränteförslag på inkomstuppgifter via telefon utan att de behövde göra någon UC, så kunde jag i lugn och rå välja bank och sedan då låta den banken göra en UC när de skulle bevilja lånet.