Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha men enligt bankrådgivaren sade hon att räntan bara låg i 3 månader? Vad handlade det om då må tro?

Jo precis, vi brukar göra det med elen
Men det är en bra tumregel.
Hahaha aa nä precis, att jaga de där ynka procenten är ingenting när man väl räknar ut hur mycket det är i kronor.

Men vet inte om detta är subjektivt eller inte men ifall vi bestämmer oss att binda i 3 år, är det dumt att binda allt med 1,15? Eller borde man försöka kämpa med att få ned det till under 1%?

Vi tar det från början.
Listränta: Det är räntan de skriver ut på t.ex. hemsidan.

Ränterabatten: Är skillnaden mellan din erbjudna ränta och listräntan. Gäller nästan alltid bara ett år från tecknade.

Rörlig ränta 3mån: Har du rörlig ränta ändras den var 3dje månad.

Så var tredje månad ändras räntan eftersom den justeras mot ändrade listräntan. Samtidigt efter 1år kommer de ta bort din rabatt som ofta är i spannet 0,5-1% vilket kan vara nästan en dubbling av dina räntekostnader.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tvivlar på att du kommer så mycket lägre om du inte jobbar på bank eller kvalificerar för t ex avanzas lån.

Jag hade tagit allt på tre år, hoppas de nivåerna är kvar i slutet av året när det är dags för mig

Jo jagh misstänker också det verkigen:)

Skrivet av Dahle86:

Vi tar det från början.
Listränta: Det är räntan de skriver ut på t.ex. hemsidan.

Ränterabatten: Är skillnaden mellan din erbjudna ränta och listräntan. Gäller nästan alltid bara ett år från tecknade.

Rörlig ränta 3mån: Har du rörlig ränta ändras den var 3dje månad.

Så var tredje månad ändras räntan eftersom den justeras mot ändrade listräntan. Samtidigt efter 1år kommer de ta bort din rabatt som ofta är i spannet 0,5-1% vilket kan vara nästan en dubbling av dina räntekostnader.

Ah sorry och tack för förtydligandet!
Då gäller det alltså att ligga på innan de tar bort ränterabatten. Grymt förklarat btw!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag ämnar binda runt 80-85% av lånet i fem eller sju år. Resten får vara rörligt där den tvingade amorteringen dras från, samt att där då även finns utrymme att amortera klumpsumma om så skulle behövas.

Kör ungefär samma lösning med 80% bundet där amorteringen går och 20% rörligt men utan amortering. Har lämnat utrymme i ekonomin för att kunna amortera manuellt på den rörliga delen, men samtidigt så har man möjlighet avstå det manuella amorteringarna ifall det dyker upp oväntade utgifter eller om räntorna höjs drastiskt framöver.

Permalänk
Entusiast

@Kakann Hej! Jag sitter i något av ett dilemma där jag velar mellan två banker för finansiering av mitt bolån och inte vill riskera för mycket. Svar från dig eller vem som helst med mer kunskap vore mycket uppskattat!

I korthet:

• Jag har skrivit på köpekontrakt på en bostadsrätt med inflyttning i mitten av augusti.

• Jag skrev på kontraktet med medgivande från Skandia som jag nu erhållit lånehandlingar ifrån. Jag har 14 dagar på mig att acceptera.

Innan jag nu väljer att acceptera mitt erbjudande från Skandia så tänkte jag överväga Swedbank, då räntan är cirka 25 punkter lägre och första månaden är räntefri. Ett mycket schysst erbjudande p.g.a att jag köpte med deras mäklarbolag Fastighetsbyrån. Hur som helst så påstår rådgivaren att Swedbank handlägger och skickar ut lånehandlingar efter tillträdesdatum, vilket innebär att mitt lån då skulle handläggas först runt mitten av juli.

Så som jag har förstått produkten bolån så är bankerna egentligen bara juridiskt bundna att bevilja ett bolån när man som kund har erhållit och signerat lånehandlingarna? I så fall känns det väldigt vanskligt att låta mina lånehandlingar hos Skandia förfalla och hoppas att Swedbank godkänner mitt lån närmare tillträde? Privatrådgivaren hos Swedbank menade dock på att det inte är några problem för att de "godkänner lånet nu" och sen får jag bara själva lånehandlingarna först då närmare tillträde...

Stämmer det rådgivaren säger eller försätter jag mig i så fall i en riktigt oviss sits utan garanterat bolån vid tillträdet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos efter tillträdesdatumet kan de ju inte handlägga det, då är det ju för sent?

På Skandia måste det ju ske lite innan för där har du inget kontor du besöker och kan hantera det på samma dag. Därför måste alla handlingar etc vara klara och inskickade innan och sedan löses det via telefon på tillträdesdagen vi mäklaren. De 14 dagar du nämner är nog också bara just det erbjudandet som du måste svara på inom 14 dagar. Det betyder inte att du inte kan få lån där ändå men att det då kanske inte är samma ränta etc som det du har nu att fundera på.

Ifall du inte ligger verkligen på gränsen för att få godkänt lån så hade jag inte varit orolig alls. Med det sagt så lär nog Swedbank även de kunna skriva på och garantera det med liknande villkor ifall du ligger på lite och nämner att du annars väljer annan bank. Är rätt säker på att även Skandias erbjudande inte heller är helt klart även om det läses så om man inte börjar studera det finstilta. Alla banker sätter krav på att tex anställningsvilkor och lön etc som gäller när det skrivs på ska vara samma (eller bättre givetvis) på tillträdesdagen. Annars gäller inte deras heller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jensa86:

@Uzanar efter tillträdesdatumet kan de ju inte handlägga det, då är det ju för sent?

Nja, jag tror du missförstod nu. Tillträdet är i mitten av augusti och Swedbank menar på att de handlägger min ansökan i mitten av juli, d.v.s ungefär en månad innan.

Skrivet av jensa86:

De 14 dagar du nämner är nog också bara just det erbjudandet som du måste svara på inom 14 dagar. Det betyder inte att du inte kan få lån där ändå men att det då kanske inte är samma ränta etc som det du har nu att fundera på.

Det stämmer väl i och för sig. Fast räntan sätts vid tillträdesdatumet oavsett. Så på så sätt är jag blind inför min slutgiltiga ränta fram tills tillträdesdatumet.

Skrivet av jensa86:

Ifall du inte ligger verkligen på gränsen för att få godkänt lån så hade jag inte varit orolig alls. Med det sagt så lär nog Swedbank även de kunna skriva på och garantera det med liknande villkor ifall du ligger på lite och nämner att du annars väljer annan bank. Är rätt säker på att även Skandias erbjudande inte heller är helt klart även om det läses så om man inte börjar studera det finstilta. Alla banker sätter krav på att tex anställningsvilkor och lön etc som gäller när det skrivs på ska vara samma (eller bättre givetvis) på tillträdesdagen. Annars gäller inte deras heller.

Jag har kontaktat Swedbank nu efter kontraktsskrivning och varit mycket tydlig med att jag alltså vill ha lånehandlingarna nu annars så måste jag acceptera Skandias erbjudande. Privatrådgivaren har dock upprepat att de inte kan handlägga lånehandlingar förrän i mitten av juli...

Men angående huruvida lånehandlingarna är juridiskt bindande så ska de faktiskt vara det förutsatt att uppgifterna är korrekta, om man ska tro Konsumenternas: https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/bevi...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nja, jag tror du missförstod nu. Tillträdet är i mitten av augusti och Swedbank menar på att de handlägger min ansökan i mitten av juli, d.v.s ungefär en månad innan.

Så skrev du förvisso, men du skrev också:

"Hur som helst så påstår rådgivaren att Swedbank handlägger och skickar ut lånehandlingar efter tillträdesdatum, vilket innebär att mitt lån då skulle handläggas först runt mitten av juli."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ztenlund:

Så skrev du förvisso, men du skrev också:

"Hur som helst så påstår rådgivaren att Swedbank handlägger och skickar ut lånehandlingar efter tillträdesdatum, vilket innebär att mitt lån då skulle handläggas först runt mitten av juli."

Ah... Blev riktigt flummigt formulerat där får jag erkänna Men jag menade alltså "efter tillträdesdatum" som i "utefter tillträdesdatum i deras backlog", så att säga!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En fråga angående inkomst av tjänst... efter att vi haft en liten diskussion här hemma.

Vad är det banken/utlånaren tittar på egentligen? Är det vad som står på anställningsavtalet? Eller är det den faktiska inkomsten de fokuserar på?

Alltså, exempel: Om man har en tillsvidareanställning på 100 % med en viss månadslön, men arbetar 60 % så får man ju då såklart endast 60 % av månadslönen utbetald varje månad. Sedan så kan man ju ha varit föräldraledig, sjuk eller på något annat sätt haft lägre inkomst.

Sedan kan det ju precis lika gärna vara tvärtom också... att man har en viss månadslön angiven på anställningsavtalet, men på grund av t.ex. OB och andra tillägg så får man en högre faktisk lön utbetald varje månad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exxovion:

En fråga angående inkomst av tjänst... efter att vi haft en liten diskussion här hemma.

Vad är det banken/utlånaren tittar på egentligen? Är det vad som står på anställningsavtalet? Eller är det den faktiska inkomsten de fokuserar på?

Alltså, exempel: Om man har en tillsvidareanställning på 100 % med en viss månadslön, men arbetar 60 % så får man ju då såklart endast 60 % av månadslönen utbetald varje månad. Sedan så kan man ju ha varit föräldraledig, sjuk eller på något annat sätt haft lägre inkomst.

Sedan kan det ju precis lika gärna vara tvärtom också... att man har en viss månadslön angiven på anställningsavtalet, men på grund av t.ex. OB och andra tillägg så får man en högre faktisk lön utbetald varje månad.

Enligt min erfarenhet efter kommunikation med 3 banker så går de i princip exklusivt efter grundlön vid en 100%-anställning. OB/Övertid räknas inte in i kalkylen och du måste kunna uppvisa lönespecifikationer eller anställningsintyg på din grundlön och anställningsgrad.

Det är då man som kund får vända sig till t.e.x Bluestep som bedömer varje unik kunds återbetalningsförmåga. Vilket, låt oss vara ärliga, innebär "Vi tittar på exakt hur hög ränta du accepterar för att få ett bolån!". Men å andra sidan förstår man ju att bankerna inte nekar bolån utan något på fötterna. Det är ju vinstdrivande företag o.s.v så de har gjort sin hemläxa på riskerna med att ha kunder som har varierande eller otrygga inkomster.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Enligt min erfarenhet efter kommunikation med 3 banker så går de i princip exklusivt efter grundlön vid en 100%-anställning. OB/Övertid räknas inte in i kalkylen och du måste kunna uppvisa lönespecifikationer eller anställningsintyg på din grundlön och anställningsgrad.

Det är då man som kund får vända sig till t.e.x Bluestep som bedömer varje unik kunds återbetalningsförmåga. Vilket, låt oss vara ärliga, innebär "Vi tittar på exakt hur hög ränta du accepterar för att få ett bolån!". Men å andra sidan förstår man ju att bankerna inte nekar bolån utan något på fötterna. Det är ju vinstdrivande företag o.s.v så de har gjort sin hemläxa på riskerna med att ha kunder som har varierande eller otrygga inkomster.

Det där stämmer inte riktigt. Bankernas direktiv säger att de ska göra sina låneberäkningar på "stadigvarande inkomster". Stadigvarande inkomst, när det kommer till bolån, är inte något som regleras i lag. Det är således helt upp till banken att fritt bedöma vad som anses vara en stadigvarande inkomst. I praktiken betyder det att banken behöver kunna bedöma inkomsten som permanent över tid. Det innebär att inom yrken där det t.ex ingår jourarbete kan sådan tas med i beräkningarna om den kan förväntas vara på samma nivå över tid. Likaså kan bonusar eller ob-tillägg räknas med om det kan förväntas att man kommer arbeta på obekväm arbetstid över lång tid framöver (i praktiken att man gjort det en längre tid bakåt också). Övertid kan nog sällan räknas med då det knappast kan vara förväntat att man ska arbeta mycket övertid över en längre period.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Ni som har bolån. Har ni räknat på hur det blir vid en långtidssjukskrivning? På grund av olycka t.ex.

Man får ju en ganska rejält sänkt inkomst efter ett tag, så man har tagit lite höjd för det i kalkylen.

Tycker det ser ut som att väldigt många idag tar ut absolut maximala lånebelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ni som har bolån. Har ni räknat på hur det blir vid en långtidssjukskrivning? På grund av olycka t.ex.

Man får ju en ganska rejält sänkt inkomst efter ett tag, så man har tagit lite höjd för det i kalkylen.

Tycker det ser ut som att väldigt många idag tar ut absolut maximala lånebelopp.

Banken räknar ju på att du ska klara 6-7%, det täcker även ganska stort inkomstbortfall med dagens räntor.
Många har extra sjukförsäkringar som hjälper till också.
Klart man inte ska glömma den risken men man kan inte heller ta höjd för allt som kan gå fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Jo jagh misstänker också det verkigen:)

Ah sorry och tack för förtydligandet!
Då gäller det alltså att ligga på innan de tar bort ränterabatten. Grymt förklarat btw!

Vill man ha bra ränterabatt så kan man någon månad innan utgången ränterabatt kontakta sin bank för att beställa ett amorteringsunderlag då det brukar ge lite eld i baken

https://www.lanekoll.se/blogg/vad-ar-amorteringsunderlag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Man lär ju få amorteringsfrihet isf iofs så det bör ju vara hanterbart

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När vi tog bolån räknade så att vi skulle klara oss på en inkomst, och då den lägsta. Att inte göra det är imho rätt vanskligt, men alla gör som de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

När vi tog bolån räknade så att vi skulle klara oss på en inkomst, och då den lägsta. Att inte göra det är imho rätt vanskligt, men alla gör som de vill.

Beror väl helt på vilken risk man vill ta.

Beroende på vilket jobb man har också. Många som haft osäkra jobb nu den senaste tiden, mest på grund av pandemin.

Och när det gäller räntor så får man väl bara hoppas att det inte blir några dramatiska höjningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Beror väl helt på vilken risk man vill ta.

Beroende på vilket jobb man har också. Många som haft osäkra jobb nu den senaste tiden, mest på grund av pandemin.

Och när det gäller räntor så får man väl bara hoppas att det inte blir några dramatiska höjningar.

Helt riskfritt kan det ju aldrig bli. Men samma sak gäller ju oavsett hur man bor. En hyresrätt kan bli svår att betala för om inkomsterna sjunker.

En buffert som är ganska säker bör man alltid ha oavsett hur man bor. Saker går sönder, man blir sjuk och sjukpenning dröjer, arbetslöshetskassa som är långsam, arbetsgivare som går i konkurs.. och så vidare.

Sen är det skillnad om man sitter med en miljon i lån eller 7-8. Ett billigt lån är lättare att hantera även om man lånar upp allt man får.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag personligen ser till o ha så låga utgifter som möjligt. Har inga lån eller krediter förutom bostaden då och åker kollektivt. Mitt mål är att max ha 10k i fasta utgifter. Redan nu så skulle jag kunna leva på min sjuklön och ändå ha pengar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi räknade på det med hjälp av "bankrådgivaren" och jag kastade in en swedbanks Trygga sjukförsäkring lång/kort för ca 110kr för bägge. Det skulle täcka några tusenlappar samt att bankrådgivaren har tagit höjd för det i kalkylen samtidigt som hon pressade räntan. Jag ser och hör väldigt många som maxar sina lånebelopp (utöver att de inte ser renoveringsskostnaderna på visningarna) och det är verkligen synd. Jag har en barndomsvän som föll i den situationen att han köpte när det var som mest peak i Stockholm och nu pratar de redan om att separera(av diverse skäl) och lär minst tappa några 100k.

Skrivet av Stefflo:

Vill man ha bra ränterabatt så kan man någon månad innan utgången ränterabatt kontakta sin bank för att beställa ett amorteringsunderlag då det brukar ge lite eld i baken

Tack för länken!

Vi beslöt oss att binda allting till slut haha!
Vi körde 5 delar:
1: 1,11% 2 år
2: 1,11% 2 år
3: 1,15% 3 år
4: 1,15% 3 år
5: 1,15% 3 år

Vi tycker att det är väldigt bra och tror nog att det är svårare att komma under detta hos de andra. Hade kollat med 2 till och det mellan 1,22 och 1,30 så en stor skillnad vart det.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Nu har du ju fått förklarat väldigt många gånger varför det är en dålig ide att binda med olika tider men nu har du gjort det och får väl stå ditt kast. Förhoppningsvis blir du inte skinnad på 2-åringarna när dom löper ut sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skulle vara mer orolig för om man får pengar alls ifall man behöver det faktiskt. Får jag pengarna så får jag 90% av bruttolönen med försäkring via tjänstepensionen, men det är ju inte alls säkert att man får några pengar från Försäkringskassan till att börja med.

Jag och frun har alltid tänkt att vi skall kunna leva på en lön med relativt små omställningar, dvs inte behöva byta bostad osv. Just för att kunna hantera sådana situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men brukar det stå ränta hos den befintliga banken i amorteringsunderlaget?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Tack för länken!

Vi körde 5 delar:

Vi tycker att det är väldigt bra och tror nog att det är svårare att komma under detta hos de andra. Hade kollat med 2 till och det mellan 1,22 och 1,30 så en stor skillnad vart det.

Nu vet jag inte vilken belåningsgrad ni har och förstår inte varför ni sätter lånet med två olika löptider då det kommer kosta extra den dagen ni vill byta bank. Er bank älskar att ni gör så då de har er fast på ett helt annat sätt.
Om två år när ni tittar över era lån så kommer era två lån på 3år att kosta extra för att lösa om ni vill byta bank. Om ni då låser dessa vidare på två år som er bankman kommer säga så blir det samma problem året efter när ni ska förhandla era treåringar, då sitter era tvååringar kvar och kostar extra att lösa.
Bankerna älskar att sätta olika löptider.

Jag själv har 3 månaders ränta på allt men uppdelat i fyra delar och just nu 1.14% ränta efter rabatt. Hoppas kunna få ner det ytterligare då vi har påbörjat utbyggnad och efter det ska vi värdera huset och omförhandla lånen. Vi kommer inte behöva ta några ytterligare lån för denna utbyggnad så det blir en ren värdehöjning av huset. Om jag gissar på vår belåningsgrad nu så är det ca 55-60% och efter utbyggnad så ska vi komma under 50% är målet och borde ge ett bättre förhandlingsläge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vi körde 5 delar:

Hur gick resonomanget när ni la 40% på 2 år och 60% på 3 år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Men brukar det stå ränta hos den befintliga banken i amorteringsunderlaget?

Nix, men det är samma sak som att säga "vi tittar på andra banker och ser vad de har att erbjuda" och det brukar som sagt ge eld i baken för din nuvarande bank. Jag gjorde så då vi tittade kort på att flytta banklånet och ett par dagar senare ringde min bankmans chef upp mig och ville prata om vårt lån
Man satt plötsligt i en rätt bra sits och kunde helt enkelt säga vad man hittat för erbjudande och om de ville matcha detta. Flyttar man lånet så flyttar man oftast besparingar också så de tappar en del.

Vi här i Sverige är helt enkelt för dåliga på att pruta och jag skulle säga att man kan pruta på det mesta. Kan tillägga att även jag är dålig på att pruta så är absolut inte någon som ska pruta på varje pryl man köper men köper jag någon dyrare sak eller många av samma så kan jag absolut be om rabatt eller att de skickar med något tillbehör. Köper man en säng så kan man be om att få täcke, köper man en bil så kan man be om vinterdäck eller liknande.
Det är alltid billigare för en butik att skicka med ett täcke än att ge dig 2000 kr i rabatt på sängen, täcket köper de in för 1000 kr men du får en vara som är "värd" 2000 kr som exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu vet jag inte vilken belåningsgrad ni har och förstår inte varför ni sätter lånet med två olika löptider då det kommer kosta extra den dagen ni vill byta bank. Er bank älskar att ni gör så då de har er fast på ett helt annat sätt.
Om två år när ni tittar över era lån så kommer era två lån på 3år att kosta extra för att lösa om ni vill byta bank. Om ni då låser dessa vidare på två år som er bankman kommer säga så blir det samma problem året efter när ni ska förhandla era treåringar, då sitter era tvååringar kvar och kostar extra att lösa.
Bankerna älskar att sätta olika löptider.

Jag själv har 3 månaders ränta på allt men uppdelat i fyra delar och just nu 1.14% ränta efter rabatt. Hoppas kunna få ner det ytterligare då vi har påbörjat utbyggnad och efter det ska vi värdera huset och omförhandla lånen. Vi kommer inte behöva ta några ytterligare lån för denna utbyggnad så det blir en ren värdehöjning av huset. Om jag gissar på vår belåningsgrad nu så är det ca 55-60% och efter utbyggnad så ska vi komma under 50% är målet och borde ge ett bättre förhandlingsläge.

Det går ju synka upp bindningstiderna senare? Efter två år kan man ex binda de med kortare lånen på ett år, eller 3 månader?

Om man hade haft allt bundet på 3 år hade det ju också kostat extra om man vill byta bank?

Problemet du skriver borde alltså således bero på att bindningstid är ett problem, inte att man har olika bindingstid på olika delar av lånet.

Eventuellt att man får lite sämre förhandlningsläge på de kortare lånen de året som diffar men det borde inte göra någon enorm skillnad.

Skrivet av joakim99:

Hur gick resonomanget när ni la 40% på 2 år och 60% på 3 år?

Kan inte svara för orignalposten men jag har för tillfället mina lån på 2 år vardera med ett års förskjutning. På så vis går halva lånets bindningstid ut varje år vilket gör att det blir lite tröghet i det hela vid ränteändringar både upp och ner. Har SBAB för tillfället så det hålls inte på och förhandlas in i evigheten.

Ligger väl i snitt på 1,45% eller något just nu och det blir nog svårt att få ner mer med tanke på belåningsgrad etc, så känner väl spontant att jag inte är så orolig för att behöva förhandla. Om man skulle få ner det mer skulle det inte motsvara några större pengar ändå på 2 års sikt.

Hade jag bundit bägge delarna från start på typ 1,65% hade jag haft 1,65% ränta nu. Nu band jag halva 2 år, halva 3 månader. Efter ett år band jag del 2 på 2 år på 1,39% eller något i den stilen. Det var alltså värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det går ju synka upp bindningstiderna senare? Efter två år kan man ex binda de med kortare lånen på ett år, eller 3 månader?

Om man hade haft allt bundet på 3 år hade det ju också kostat extra om man vill byta bank?

Problemet du skriver borde alltså således bero på att bindningstid är ett problem, inte att man har olika bindingstid på olika delar av lånet.

Självklart kan man det men du har inte så bra förhandlingsläge när man har olika bindningstider. Det är det alla försöker få fram. Hur lång bindningstid får man bestämma själv vad man tycker är bäst, bara man inte har olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu har du ju fått förklarat väldigt många gånger varför det är en dålig ide att binda med olika tider men nu har du gjort det och får väl stå ditt kast. Förhoppningsvis blir du inte skinnad på 2-åringarna när dom löper ut sen.

Håller helt med här. Råkade ut för samma sak själv för ca 10 år sen när vi köpte hus. Delade upp i 4 delar från rörligt till 2,3 och 5 år, vilket jag ångrade. Satt med en 5-åring och kunde inte förhandla när de andra lånen löpte ut. Sen dess har jag haft hela vårat lån på samma bindningstid.
Händer mycket på räntemarknaden och då är det skönt att inte vara bakbunden som det blir med lån med olika löptider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Eventuellt att man får lite sämre förhandlningsläge på de kortare lånen de året som diffar men det borde inte göra någon enorm skillnad.

Absolut går det men banktjänstemännen brukar vilja att man antingen har långa löptider eller olika löptider för lånen så det ska bli så krångligt som möjligt att byta bank plus att det ska tillkomma kostnader vid detta beslut. Det gäller bara att kunna stå emot i dessa lägen då man många gånger tror att banktjänstemannen gör det för ens eget bästa, men i detta fall är det garanterat för bankens bästa.

Visa signatur