Statisk elektricitet - Behöver jag en luftfuktare?

Permalänk

Statisk elektricitet - Behöver jag en luftfuktare?

Hej, Jag när jag flyttade i vintras så fick jag stötar lite här och där, t.ex från tangentbordet som är gjort i alu, metallben på bordet och mobilen (laddandes och ej) mm. Jag gjorde nån tråd om detta där folk frågade om uttaget var jordade etc, och det är de. Huset är väldigt gammalt med all eldragning/tillbygge är relativt nytt, så det ska vara i sin ordning vad jag vet.

En dag fick jag en stöt i USB-uttaget på datorn och efter detta så verkade det interna ljudkortet har tagit stryk. Jag köpte ett billigt ljudkort och datorn har rullat på fint utan problem sen dess.

I alla fall så blev det vår och varmare, och då var det aldrig några stötar. Det är först nu som det börjar bli lite kallare som jag märkte att fick några små stötar på tangentbordet och skrivbordsbenet igen.

Kan det vara en luftfuktare jag behöver vintertid? Eller något annat det kan bero på?

Tackar.

Permalänk
Medlem

Det började för mig nu nyligen också. Torrare luft ute och inne vilket märks på huden som lätt spricker. Jag får stötar i bussar, av bilen osv. Det är inte prylarna som ger stötarna utan det är ju vi själva som har lagrat en större mängd statisk elektricitet och som urladdas i kontakt med andra föremål med lägre laddning. Du kanske är som mig och dricker för lite vatten under dagen? Min kropp säger inte till på något vis så jag missar ofta dricka vatten, även till lunchen. Det gör problemet ganska påtagligt då man får torrare hud. Vilken typ av material man har i kläderna spelar också stor roll.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Val av kläder, skor, golvytor och klädsel på det vi sitter på och vid har väldigt stor betydelse om vi laddar upp oss triboelektriskt. se triboelektriska serien

https://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect#Triboelect...

Bomullskläder, läderskor med lädersula eller ESD-toffla, bomull på sitsen, klassisk linoleummatta på golven eller oljad trägolv. - kort sagt material som i någon form kan suga upp något med vattenånga i sig, minskar verkan av statisk uppladdning genom att med fukten göra sig en smula ledande i 10-tals MOhm-klassen och lägre.

heltäckningsmatta är bland de värre när det gäller att ladda upp personer i och med de nästan alltid är i helt oledande syntetmaterial och blir hemska i torr luft

Permalänk

På större delen av första våningen så är det klinker med golvvärme samt ett rum med parkett, golvvärme där med. Sedan andra våningen där datorn står i sovrummet så är det bara parkettgolv. Jag brukade Alltid gå runt i tofflor när det var kallt men slutade med det efter en massa stötar, det hjälpte dock inte speciellt. Annars går jag runt i strumpor och brukar ha "mjukisbyxor".

Förra vintern kunde det bli flera stötar i rad, först skrivbordet sedan tangentbordet mm.
Skulle ni säga att jag behöver en luftfuktare? Någon ni kan rekommendera?