Nya golvhögtalare för musik, ca 20k

Permalänk
Medlem

Nya golvhögtalare för musik, ca 20k

Hej

Jag är på jakt efter ett par golvhögtalare för mestadels musiklyssning i vardagsrummet. Det hela började en dag när jag och frugan gick förbi Hifi-klubben och hon fick syn på ett par vita B&W CM10 S2 som hon tyckte var mycket snyggare än de Dynaudio Contour 1.3 MkII jag har nu. CM10:orna kostade ca 22k om jag minns rätt, ett par demo-ex med en mindre skada. Borde ha slagit till på dem såhär i efterhand..

Så nu funderar jag lite på vad det finns för alternativ ute i hifi-djungeln. Helst vita golvhögtalare, runt ca 20k. Jag kan tänka mig begagnat också, då det ofta ger mest för pengarna.

Jag har hittat dessa som verkar intressanta:

https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/golvhogtala...

https://hifi-freaks.se/quad-z-3.html?gclid=CjwKCAiA9rjRBRAeEi...

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hej

Jag är på jakt efter ett par golvhögtalare för mestadels musiklyssning i vardagsrummet. Det hela började en dag när jag och frugan gick förbi Hifi-klubben och hon fick syn på ett par vita B&W CM10 S2 som hon tyckte var mycket snyggare än de Dynaudio Contour 1.3 MkII jag har nu. CM10:orna kostade ca 22k om jag minns rätt, ett par demo-ex med en mindre skada. Borde ha slagit till på dem såhär i efterhand..

Så nu funderar jag lite på vad det finns för alternativ ute i hifi-djungeln. Helst vita golvhögtalare, runt ca 20k. Jag kan tänka mig begagnat också, då det ofta ger mest för pengarna.

Jag har hittat dessa som verkar intressanta:

https://www.brl.se/bilder/artiklar/289SILVER300WH.jpg

https://www.audelec.fi/WebRoot/vilkasfi01/Shops/2015040801/5602/9D24/2A01/0158/CF74/0A28/100B/CCB2/Z3_left.jpg
https://hifi-freaks.se/quad-z-3.html?gclid=CjwKCAiA9rjRBRAeEi...

Högtalare är något som enormt personligt vad man gillar eller ej.

Så min rekommendation ut och lyssna på massa i butiker för att skapa en uppfattning och så klart användningsområdet mest film eller musik och vilken sorts musik.

SVS Ultra Tower är något jag skulle lyssna på men dessa går lite över din budget.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Om du prompt måste ha vita högtalare skulle jag reka en vinyl wrap.
För att välja högtalare för 20kkr bara för att dom är snygga känns lite fel

Permalänk
Medlem

Hembiobutiken har också triangle som många pratar gott om och denna kommer in under 20K.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/140890-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Högtalare är något som enormt personligt vad man gillar eller ej.

Så min rekommendation ut och lyssna på massa i butiker för att skapa en uppfattning och så klart användningsområdet mest film eller musik och vilken sorts musik.

SVS Ultra Tower är något jag skulle lyssna på men dessa går lite över din budget.

Ja, det är verkligen personligt det här med högtalare. Jag kommer så långt det går att låna hem och lyssna med min elektronik i mitt rum. Då dessa kommer stå i vårat lite mer stilrena vardagsrum känner jag att SVS-burkarna inte riktigt kvalar in, men jag har funderat på att ha dem i en kommande bio i källaren eventuellt.

Jag är allätare inom musik men helst hårdrock och metal, men som sagt, väldigt brett i övrigt.

Skrivet av Svensktiger:

Om du prompt måste ha vita högtalare skulle jag reka en vinyl wrap.
För att välja högtalare för 20kkr bara för att dom är snygga känns lite fel

Jag har funderat på att göra detta med mina Dynaudio som är i körsbär. Kanske är ett lagom projekt i julhelgen

Skrivet av Jonas79:

Hembiobutiken har också triangle som många pratar gott om och denna kommer in under 20K.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/140890-...

Måste försöka lyssna på dessa då de som du säger har fått väldigt bra kritik.

En fråga till alla, Quad Z-3, vad tror ni om dessa? Hittar väldigt lite om dem på nätet, men Quad har ju tidigare gjort väldigt bra högtalare. 50% på 35000 är ju inte helt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.tele-ha.se/produkter/visa/ljud/hogtalare-2/golvho...

dessa tycker jag är magiska, har lyssnat på de och mantra 70. Otroligt hög detaljnivå på ljudet i min mening!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1560731

De verkar gå in under 20 000 men vet inte hur det var på lager med dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Hej
Jag är på jakt efter ett par golvhögtalare för mestadels musiklyssning i vardagsrummet.

Jag har ju en förkärlek till tyska Heco.
Tycker du ska försöka lyssna på dessa om du kan.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/255430-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har ju en förkärlek till tyska Heco.
Tycker du ska försöka lyssna på dessa om du kan.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/255430-...

Jag har ett Heco Celan-system bestående av Celan 700, Center 3, Celan 300 tillsammans med en XT 32A i gillestugan som jag gillar, men har inte riktigt utvärderat dem för musiklyssning ännu, jobbigt att konka upp dem

GT-serien ska ju vara strået vassare också, så får ha dessa i åtanke också! Tack

Visa signatur

Permalänk

Audiovector QR3 är den trevligaste golvhögtalaren under 20k jag hört.
Den är förbannat snygg i vitt.
Sumo har bra rabatt på den nu: https://www.sumo.se/sv/artiklar/audiovector-qr3-matt-vit.html

Permalänk

Mitt tips, om du har gott om tid, är att försöka hitta begagnade Monitor Audio Gold 200.

Om det ska vara nytt är ju Sonus Faber Venere 2.5 nedsatta nu.
(Har dock gått för 15,5k på black friday 2016 och för 15k i år.)

Permalänk
Medlem

KEF R500 finns i vit. Väldigt snygga och med bra ljud som passar alla typer utav musik.
KEF är i min mening ett utav de bästa märkena som finns. Högtalarna är fina, bra byggda och hanterar exakt precis som det är tänkt att låta. R serien spelar i samma liga som en dyrare högtalare och skall du ha något bättre är det KEF Reference fast jag antar du inte har lust att slanta upp 100k.

Audio Physic classic 5
Tillverkar väldigt fina högtalare om man är ute efter snygga högtalare. Spelar med ett fint mellanregister.

Audiovector QR som någon nämnde är fin fast jag tycker den serien är kanske inte något man lirar hårdrock.

Du får helt enkelt bara lyssna dig fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

KEF R500 finns i vit. Väldigt snygga och med bra ljud som passar alla typer utav musik.
KEF är i min mening ett utav de bästa märkena som finns. Högtalarna är fina, bra byggda och hanterar exakt precis som det är tänkt att låta. R serien spelar i samma liga som en dyrare högtalare och skall du ha något bättre är det KEF Reference fast jag antar du inte har lust att slanta upp 100k.

Audio Physic classic 5
Tillverkar väldigt fina högtalare om man är ute efter snygga högtalare. Spelar med ett fint mellanregister.

Audiovector QR som någon nämnde är fin fast jag tycker den serien är kanske inte något man lirar hårdrock.

Du får helt enkelt bara lyssna dig fram

Kan bara instämma, Sitter själv med ett par Blade och ett par R700.
Ett par R700 borde du kunna hitta begagnat till hyfsat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Kan bara instämma, Sitter själv med ett par Blade och ett par R700.
Ett par R700 borde du kunna hitta begagnat till hyfsat pris.

Nice med Blade. Bara hört Blade2 två gånger med olika elektronik medan Reference har jag hört 3 gånger också med olika elektronik. Medan Moun en gång med maffigt steg från Adyton. Äger själv R100/R200c och KEF Space hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för Dalis Opticon 8, på HiFi-klubben. Ser att de även finns i vitt.
Men där kan du ju prova hemma, kanske jämföra med vad du har eller andra alternativ.

För oss blev det i alla fall Opticon 8:orna som fick stanna hemma som frontar.
Strax efter vi köpt dem, förra julen, så kom mellandagsrean. Tror de sänktes med 20%, så vi fick mellanskillnaden tillbaka. Kan vara en sak att ha i bakhuvudet såhär års!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nice med Blade. Bara hört Blade2 två gånger med olika elektronik medan Reference har jag hört 3 gånger också med olika elektronik. Medan Moun en gång med maffigt steg från Adyton. Äger själv R100/R200c och KEF Space hörlurarna.

Lust att lämna ett omdöme om hörlurarna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Lite busy. Kan återkomma. Haft mina i ca 4-5 månader. Grämer mig mest över att min närmaste butik sänkte priset inför jul. Finns för/nackdelar.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla om du kan få lyssna på högtalarna hemma där dom ska stå.

När jag köpte nya frontar så bad jag om att få dom demade hemma, dom hade med sig 3 st olika uppsättningar frontar i ungefär samma prisklass. Det par som jag tyckte lät bäst i butiken och passade min smak där lät "helt förfärligt" hemma hos mig i det större och öppnare rummet. Det slutade med att jag valde ett par som jag hade förkastat i butiken, och aldrig hade fått höra om inte butiken var så pass kunniga så att dom visste vad som skulle passa mitt hemmabiorum och tog med sig dom på eget bevåg.

TL:DR. Rummet kan spela stor betydelse, bara för att det låter bra i butik så behöver det inte låta bra hemma.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Jag ska försöka göra det så mycket det går då det som du säger spelar väldigt stor roll. Närmast ska jag försöka få hem ett par Quad Z-3 för demo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

+
Bra ljud
Isolerar helt ok
NC funktionen kan man slå av och blir som helt vanliga lurar.

-
Väldigt dålig sladd som gärna vill fastna, borde varit tjock och inte platt
Batteri för NC sitter väldigt dumt. Den sitter på insidan utav vänstra örat.

Ljudet är väldigt öppet och med bra mellanregister. Basen är inte den djupaste däremot väldigt precis. Lyssnar mest på pop/country/rock
Tycker lurarna briljerar på gitarrriff, andra instrument och artister som verkligen kan sjunga. Tycker ljudet håller ihop. Det är KEF som står bakom tekniken. Det sitter en form utav coaxial. Porsche är design och PR. Komforten håller ok för pendling vilket är min prioritering. Längre går fast man får lite ont. Lurarna blir äckligt varma under värme. Är bra för vinter så man inte fryser om öronen. Jag valde KEF framför Sonus Faber Pryma. Tyckte KEF hade mer spot on. Jag betalade 4000kr vilket var lite saftigt. Det finns inte direkt mycket inom prisklassen som fungerar med iPod rätt ut utan extra. Letar efter en ny kabel så småningom som skall vara 3,5mm i båda ändarna. Den går att byta och sitter på vänster sida.
Såg att det kommer en trådlös variant.
Metallen gör att lurarna tål mycket stryk.

Ljud 4/5
Design 5/5
Komfort 3/5 kabeln och läder kuddar som drar ner betyget

Permalänk
Medlem

Sonus Faber Venere kan va ett alternativ också, framåtrikt basport - behöver inte stå fullt så långt ut från vägg. 2.5orna har fått fantastiska recensioner, och dom ser grymma ut på bild. SF har prispressat genom att dom designas i Italien men tillverkas i deras fabrik i Kina.

http://www.ljudochbild.se/test/6-golvhogtalare/sonus-faber-ve...

Jag får hem ett par 3.0 nu i veckan!

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@bran: Snyggt! Får ha med dessa i listan också.. hmm

Ingen som hört något om Quad Z-3 då? Funderar på att låna hem ett par i mellandagarna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Linn Majik 140 då jag vet att det är en bra högtalare.
Har inte lyssnat på Quad Z-3 så kan inte ge min input där.

Permalänk
Medlem

kul

Kul!

Var precis i samma läge nyligen men med lite annorlunda budget.
Tips 1: Du måste lyssna och välja därefter, det är omöjligt att läsa sig till vad du tycker är bäst.
Provlyssnade monitor audio, triangle, b&w, dali, hade tidigare klipsch.

Jag köpte monitor audio silver 200 och är supernöjd. Ljudbilden passade min smak, grym kvalitet, snygga.

Tyvärr inte mkt till hjälp kanske.. men lägg lite extra tid på att åka runt och lyssna!

Permalänk
Medlem

@someuser: Intressant, såg precis att MA Silver 500 gått under 20000:

Silver 500

Och Quad Z-4 som demo/retur för 19990:

https://hifi-freaks.se/b-stock/quad-z-4-piano-vit-bstock.html

Detta är ju inte lätt!

edit: verkar vara Ågrens som länkat fel.. det var 300.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

@someuser: Intressant, såg precis att MA Silver 500 gått under 20000:

Silver 500

Och Quad Z-4 som demo/retur för 19990:

https://hifi-freaks.se/b-stock/quad-z-4-piano-vit-bstock.html

Detta är ju inte lätt!

edit: verkar vara Ågrens som länkat fel.. det var 300.

Lyssnade även på Silver 300, ljudbilden och kvalitén är densamma, det är som sagt en storleksfråga främst.
300 och 500 har mer tryck och klarar ju att fylla ut ett större rum. Jag valde lite mindre pga priset, samt att jag inte har så stort vardagsrum och heller inte vill ha "för" stora högtalare.
Monitor audio kallas oftas för "BBC" eftersom det är engelska och ganska neutrala, jag tycker dock dem har mer personlighet än B&W.. smaksak!

Skall tilläggas att om du kan tänka dig att köpa från england så finns dem billigare från Hifix dot co dot uk.
Ca 20% billigare inklusive frakt och försäkring på frakten oftast

Permalänk
Medlem
Skrivet av someuser:

Lyssnade även på Silver 300, ljudbilden och kvalitén är densamma, det är som sagt en storleksfråga främst.
300 och 500 har mer tryck och klarar ju att fylla ut ett större rum. Jag valde lite mindre pga priset, samt att jag inte har så stort vardagsrum och heller inte vill ha "för" stora högtalare.
Monitor audio kallas oftas för "BBC" eftersom det är engelska och ganska neutrala, jag tycker dock dem har mer personlighet än B&W.. smaksak!

Skall tilläggas att om du kan tänka dig att köpa från england så finns dem billigare från Hifix dot co dot uk.
Ca 20% billigare inklusive frakt och försäkring på frakten oftast

Helt olika kaktär på B&W, MA, Tannoy och KEF som alla är och har varit brittiska. KEF är mer besläktad med BBC eftersom dess historia har anor till de monitor högtalare som användes utav BBC. Idag är alla de här märken uppköpta och en stor del utav tillverkningen ligger i Asien.

MA är inte ett dugg alls neutral på långa vägar. Utan den är lite vad skall man kalla ljus i toppen. Det hör man i diskant området.

Det brittiska soundet är lite ljus i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Helt olika kaktär på B&W, MA, Tannoy och KEF som alla är och har varit brittiska. KEF är mer besläktad med BBC eftersom dess historia har anor till de monitor högtalare som användes utav BBC. Idag är alla de här märken uppköpta och en stor del utav tillverkningen ligger i Asien.

MA är inte ett dugg alls neutral på långa vägar. Utan den är lite vad skall man kalla ljus i toppen. Det hör man i diskant området.

Det brittiska soundet är lite ljus i grunden.

Som sagt det är en smaksak, jag upplever MA som väldigt neutralt och återhållsamt ljud jmf med Klipsch, samt lite mer återhållsamt jmf med Triangle. Men ändå lite mer personlighet och mindre sterilitiet i ljudet än t.ex Canton.

Beror lite på vad du lyssnar på för musik, jag valde MA pga ljudbilden tilltalade mig mer än de andra jag lyssnade på.

MAO.. Gå och lyssna, länge och på många olika

Permalänk
Medlem

pris

Kan tipsa om att det just nu är 15% rea på alla dessa på hembiobutiken för medlemmar, skapa ett konto och se

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommedera Klipsch, men innan du köper något åk och lyssna, finns få saker när det kommer till ljud att inte lyssna innan man köper något för en större slant.

Jag åker alltid och lyssnar på de högtalare jag är intresserade av, i slutändan är det ju faktiskt vad du tycker som spelar någon roll inte vad andra trycker eller vad det är för spec på högtalarna. Det viktigaste är att du blir nöjd.

En fråga, vad hade du tänkt dig för att driva dessa?

Har själv dessa pjäser, de reas dock ut för lite mer än du ville ge (29.989:-) men finns andra som skulle passa din prisklass:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/205990-klipsch-rf-7-ii/

Men tänk på att när det kommer till kritan är det viktigt att du åker och lyssnar på det du är intresserad av!!!

Permalänk
Medlem

@someuser: Tack för tipset! Ska ta en funderar på att ta hem ett par MA Silver 300..

Visa signatur