Telia säga upp avtal i buitk går ej, varför?

Permalänk
Avstängd

Telia säga upp avtal i buitk går ej, varför?

Jag måste bara dela med mig av denna studie i idioti från ett av Sveriges största telecomföretag...

Vet inte om det ändrats, men eftersom det är aktuellt igen, för en tid sedan skulle jag säga upp ett avtal om mobilt bredband.
Jag tog med mig grejerna till butiken

huawei är de enda modem som gått sönder mer frekvent för mig kommer INTE att köpa av det fabrikatet igen oavsett hur många fanboy de har här på forumet i kulten kring dem

I butiken letade man till och med fram ett fint kontrakt, expediten var mycket hjälpsam och trevlig trots den långa väntetiden, så det var inte hans fel. Man meddelade mig att allt var inskickat och klart.

Likt f--b kommer månadsräkningen ändå och är markerad som en vanlig, löpande faktura så jag ringer den förbannade telefonsupporten som alltid har typ en timmas kö och får till svar att avtalet inte har blivit uppsagt, jag berättar i klartext att jag sagt upp det i butik och får till svar att det inte går att säga upp i butik, utan man måste ringa in till suporten för att det skall gälla, trots att de har min fysiska namnteckning, mm.

Jag skall alltså använda ett muntligt avtal, som har obefintlig säkerhet, i ställetför ett riktigt skrivet avtal som går att verifiera?

Jag trodde Telia var seriösa, men efter detta har jag ändrat åsikt.
Detta är nog det i särklass mest idiotiskt korkade jag någonsin hört i hela mitt liv från ett företag!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Teleföretagen är väll seriösa fram tills den dagen man ska säga upp sitt avtal, då bryr dom sig inte ett dugg.
Kollega satt i telefonkö 90 minuter igår till BBB innan han gav upp.
Skrev på FB fick svar inom en minut

Permalänk
Avstängd

Jo, nu är det löst efter många turer, man jag fattar inte varför man bara river ett undertecknad kontrakt som de facto skickats in på initiativ av deras egna anställda (det gick att skriva ut ett färdigt kontrakt, så följaktligen måste ett skrivet kontrakt vara giltigt i andra sammanhang där), samt ett muntligt avtal i en fysisk butik (kontraktet var för visso en ide för att kunna styrka det muntliga avtalet så att jag kunde få en kopia på det), bara för att man inte har stått 45 minuter i en telefonkö och lyssnat på papegjorösten som upprepar din plats i kön är...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Varför? För att det skall vara så svårt och krångligt som möjligt att säga upp avtalen. De hoppas på att folk ger upp, eller åtminstone låter avtalet löpa längre än planerat, bara för att de inte har tid att sitta i telefonkö den dagen.

Det är nog likadant hos alla operatörer - det är ofantligt mycket enklare och smidigare att teckna ett avtal än att säga upp samma avtal.

Permalänk
Medlem

Min syster jobbade åt ett företag som sålde telefon "support" först satt hon och 3 kollegor på att ta emot samtal för uppsägning och då var normala kön 45 minuter. 8 andra kollegor satt med vanlig telefonsupport och kötiden var då ca 20 minuter. Sedan kom nya direktiv från telia och 2st från uppsägningar skulle flytta till den vanliga supporten så dom blev 2st kvar på uppsägning och 10 på support. Det går ju ganska snabbt räkna ut vad som händer med väntetider då när du vill säga upp ditt avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Har du loggat in på mitt-telia så borde du se eventuell bindningstid/avslutningsdatum? Det kan vara att man har 1 månads uppsägningstid som du nu betalar för

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske off-topic men vad jag minns så var man tvungen att ringa Microsoft Xbox Support när man ville säga upp Xbox Live förr i tiden.

Allt för att folk inte ska orka säga upp tjänsten.

( Tack gode gud för att det inte är så idag med Xbox Live )

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

@Mizzarrogh:

Har du loggat in på mitt-telia så borde du se eventuell bindningstid/avslutningsdatum? Det kan vara att man har 1 månads uppsägningstid som du nu betalar för

Ja, men det var som sagt inte avregistrerat över huvud taget när jag kontrollerade med supporten.

(För övrigt bör man ha skrivit slutfakturering på en professionellt utformad faktura.)

Jag har full förståelse för de som sitter i supporten, ibland dyker man faktiskt på riktigt duktiga och vettiga personer som får reda ut all skit systemet och alla "besparingar" ställt till med, oavsett vilket företag det gäller.
En gång var det en polare i andra änden av luren.

Det var inte heller butikspersonalen som sagt.

Dessutom hade jag inget internet då jag behövde kontakta supporten.

Jag tyckte bara att förfarandet med att man måste ringa in till en redan nedlastad support trots att jag redan lämnat in det i deras fysiska butik till en anställd som redan skickat in det en gång, samt även bevittnat ett muntligt avtal som dokumenterades i skrift. var väldigt märkligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det är dyrt med butiker så Telia vill förmodligen att de fokuserar på försäljning och hänvisar allt annat till kundtjänst som är mycket billigare i drift jämfört med en butik.

Låter dock fortfarande dumt att det inte gick att säga upp avtalet när personalen skickade in det men skulle gissa att det borde gått fint ifall du själv postade det till Telia de vill helt enkelt inte uppmuntra att folk söker upp personalen i butiker för kundtjänst ärenden.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

@Mizzarrogh: Det är dyrt med butiker så Telia vill förmodligen att de fokuserar på försäljning och hänvisar allt annat till kundtjänst som är mycket billigare i drift jämfört med en butik.

Låter dock fortfarande dumt att det inte gick att säga upp avtalet när personalen skickade in det men skulle gissa att det borde gått fint ifall du själv postade det till Telia de vill helt enkelt inte uppmuntra att folk söker upp personalen i butiker för kundtjänst ärenden.

I mitt tycke borde det väl vara ännu dyrare för företaget om personalen får göra samma jobb två gånger...
merparten av kunderna i den butiken är där för service, kanske en av tjugo som köper saker eller avtal där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Även om, så hade de i så fall över huvud taget inte informerat personalen om det heller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Håller med dig tycker också att det borde gå fint att säga upp avtal som en butik har skickat in. Tror det mest handlar om att telia ej vill att man säger upp avtal genom butik plus att man måste sitta i telefonkö eller skicka in ett brev själv för att göra det som jobbigt som möjligt att säga upp avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

@Mizzarrogh: Håller med dig tycker också att det borde gå fint att säga upp avtal som en butik har skickat in. Tror det mest handlar om att telia ej vill att man säger upp avtal genom butik plus att man måste sitta i telefonkö eller skicka in ett brev själv.

Jo, Jag först ha informerat personalen så att de kunnat meddela mig med en gång om att det inte var möjligt, så hade både de och jag sparat en massa tid.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Dålig kommunaktion förmodligen tycker det är självklart att butiken ska veta detta men det kanske är en ny regel eller så har butiken helt enkelt glömt bort det.

Edit Alternativ så har telia helt enkelt inte sagt att det inte är möjligt att säga upp genom butik.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Comcast verkar vara ett kapitel för sig annars också...
De verkar iaf massivt hatade i staterna på i stort sett alla YT kanaler jag följer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Det är bedrägeri. Har du sagt upp abbonnemanget i butik och Felia fortsätter skicka fakturor så bestrid fakturan och ange att du har sagt upp abb.

Det viktiga är att du kan påvisa att du sagt upp abb. Felia kan inte kräva att du måste säga upp via telefon. Speciellt inte när man tillåts teckna abb i butik.

Alla operatörer är givetvis fullt medvetna om att det dom sysslar med inte är lagligt. Men dom instruerar sina anställda att skita i det. Oftast för att man vill ha en telefonkontakt där operatören försöker övertyga konsument att fortsätta ha tjänsten.

ARN 2013-00490 Uppsägning kan meddelas via e-post

Konsumenten begärde att få säga upp sitt avtal om tv-abonnemang via e-post i november. Konsumenten ansåg att operatören sedan felaktigt fortsatte att skicka fakturor. Operatören ansåg att de hade kommit överens med konsumenten först i februari året efter om att avsluta tv-abonnemanget och att abonnemanget därför enligt avtalsvillkoren skulle avslutas först i april.

ARN konstaterade att en näringsdikare inte kan ställa formkrav på hur en uppsägning ska göras. ARN ansåg att det framgick i ärendet att konsumenten klart och tydligt hade begärt att få säga upp sitt abonnemang i november via e-post. Eftersom det också framgick att operatören fick del av uppsägningen i november och att konsumenten hade rätt att säga upp avtalet skulle därför uppsägningstiden räknas från det datumet.
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Canal Digital förbjuds att kräva att kunderna säger upp abb skriftligt.
http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar...

Permalänk
Medlem

Nu är det ganska ensidig information utan Telias närvarar så vi ska nog inte cementera våra fördomar för mycket...

https://www.telia.se/privat/support/avsluta

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

De får mycket gärna svara i tråden, det ser jag fram mot i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är det ganska ensidig information utan Telias närvarar så vi ska nog inte cementera våra fördomar för mycket...

https://www.telia.se/privat/support/avsluta

"Avsluta mobilabonnemang, mobilt och fast bredband samt tv-paket och Play+"

"Dessa avslutas genom vår kundtjänst på telefon 90 200. Detta eftersom dina abonnemang kan vara beroende av varandra eller påverka andra tjänster du har hos oss. För oss är det viktigast att du är nöjd och vi vill vara säkra på att allt blir rätt innan vi skiljs åt."

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är dags med lagstiftning om att det skall vara lika lätt att avsluta en tjänst som det är att beställa den.

Dvs. om det går att beställa en tjänst med några klick på nätet, skall samma jävla tjänst gå att avbeställa därigenom, antingen på någon "Mina sidor" eller liknande.

Det finns verkligen ingen praktiskt anledning överhuvudtaget att man inte skall kunna avsluta samtliga tjänster på t.ex. Telia genom deras "Mina sidor". Ingen alls.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är smidigare att använda chatten med kundtjänst än att ringa.

Öppna chatten i bakgrunden och skriv att du vill säga upp ditt abonnemang så kan du jobba på så länge. Det brukar plinga till när de svarar.

Då har du det skriftligt dessutom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kan man använda chat för att säga upp istället för att ringa in så gör absolut det. Har vart med om Telia helt enkelt skitit i att avsluta abonnemanget när man "bara" ringer in.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: fick du med dig en kopia på uppsägningen när du sa upp ditt avtal i Teliabutiken?