Skicka spårbart paket till schweiz, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Skicka spårbart paket till schweiz, vad gäller?

Hejsan! Lite dum fråga kanske men...

För första gången så ska jag skicka ett paket utrikes och jag är inte helt hundra på att jag förstår alla regler som finns, det måste vara spårbart och det kan tydligen postnord lösa, men det står att om landet är utanför EU så måste man bifoga en Tulletikett CN22 (pdf), men ingår inte Schweiz i europa eller hur är det där? xD

Paketet är
30cm längd
15cm bred
7cm hög
500 gram

Undrar om någon annan kanske har skickat dit och kan förklara exakt hur man gör?

Tack!!

EDIT: https://sv.wikipedia.org/wiki/Relationer_mellan_Europeiska_un...
Där står det något om att schweiz får något som heter "tullfrihet"

EDIT igen:
Hittade följande forumsinlägg:

Whatever RM may say, I have never used a CN22 for the Channel Islands, Switzerland, Norway, Turkey, Israel or Russia and have never had any reports of delays or other customs problems.

The only country I know of where customers have told me I must include a CN22 is Canada. But I do use them for Australia, New Zealand, the USA, South Africa, China, Brazil and other destinations outside Europe.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att mottagaren ska betala 8% alt. 2.5% moms vid införsel av varor beroende på vad det är för typ av varor förutsatt att värdet överstiger 300CHF.

Observera skillnaden mellan VAT/moms och tull.
https://www.ezv.admin.ch/ezv/en/home/information-individuals/...

Bäst svar får du nog om du drar iväg ett mail eller ringer till Tullverket på 0771-520 520. Du har dessutom inget att förlora på att bifoga dokument som styrker varans värde osv, det kan snarare snabba på processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Rekordmedlem

Schweiz ligger i Europa men är varken medlem i EU eller EES utan har separata avtal, det kan mycket väl vara tullfritt men det är sällan momsfritt och man måste deklarera vad paketet innehåller och dess värde och det är väl det du får göra på "Tulletikett CN22"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte HELT säker, men jag TROR att det är rätt avgörande om du ska skicka som privatperson, eller som företag, och exakt vad det är di skickar. Exempelvis vid försäljning av vara, så är det precis som inom EU försäljning för minst ett visst värde (jag har för mig det är 100 000kr till Schweiz, årligen) för att man ska vara tvungen att momsregistrera sig där borta, och kunder därifrån ska då betala deras moms, men inte vår. Och tvärt om, om man säljer för mindre än så, till det landet, årligen.

Vad det gäller transaktioner mellan privatpersoner, har jag å andra sidan ingen aning om.

Ågrens länk ovan, gäller införsel, när man själv korsar gränsen, och det är inte alls säkert att det är applicerbart på varor skickade till person, eller företag.

Det är i grund och botten Schengensamarbetet som ställer till det. Helt plötsligt vet man inte om det är EU regler, eller inte, som gäller för vissa länder.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ågrens länk ovan, gäller införsel, när man själv korsar gränsen, och det är inte alls säkert att det är applicerbart på varor skickade till person, eller företag.

Jag antar att samma eller åtminstone liknande begränsningar gäller precis som i andra europeiska länder. Tax Free och momsåterbetalning är så vitt jag vet endast aktuellt om man är bosatt utanför EU (gäller ev. EES/Schengen?).

Efter att ha klickat runt lite på hemsidan hittade jag detta formulär där man kan beräkna tull, moms och avgifter vid import av varor via exempelvis post.

Som sagt, vill du ha ett svar som är 100% korrekt istället för gissningar rekommenderar jag att du kontaktar Tullverket antingen här i Sverige eller Schweiz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Så länge du inte skickar det som DTP där du står för tullkostnaderna och tullmomsen så kommer hans postombud eller tullverk att ta ut avgiften för honom däremot måste du skicka med en tulldeklaration med så kallade varukod så de kan ta ut rätt tull och moms på varans värde inklusive frakten.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Så länge du inte skickar det som DTP där du står för tullkostnaderna och tullmomsen så kommer hans postombud eller tullverk att ta ut avgiften för honom däremot måste du skicka med en tulldeklaration med så kallade varukod så de kan ta ut rätt tull och moms på varans värde inklusive frakten.

Tack för svaret, jag skrev ut en liten CN22 blankett och fick ett nummer ISO nummer från tullens kundtjänst, och sedan använde jag någon onlinetjänst för att göra ett EORI personnummer, skrev datum, pris (2000 kr, dock såldes varan för 2600 eller nått, men krävs mer jobb om man ska gå över 2000 så kändes onödigt, ljudkortet är 20 år gammalt ändå ) och skrev under och satte fast, det borde räcka

Det lite konstiga är att det finns en ruta på CN22 tulldeklarationsblanketten som heter "Tulldeklaration medföljer" vilket är konstigt, då själva pappret ÄR en tulldeklarationsblankett... inte ens hon jag ringde i tullen kunde svara på varför den rutan finns... Så den struntade jag i.

Anyway, paketet är på väg och det är spårbart, jag ringde paypal och dom säger att det är det enda kravet dom har för att jag ska få pengarna, dvs att jag skickar iväg ett spårbart paket till hans korrekta adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för svaret, jag skrev ut en liten CN22 blankett och fick ett nummer ISO nummer från tullens kundtjänst, och sedan använde jag någon onlinetjänst för att göra ett EORI personnummer, skrev datum, pris (2000 kr, dock såldes varan för 2600 eller nått, men krävs mer jobb om man ska gå över 2000 så kändes onödigt, ljudkortet är 20 år gammalt ändå ) och skrev under och satte fast, det borde räcka

Det lite konstiga är att det finns en ruta på CN22 tulldeklarationsblanketten som heter "Tulldeklaration medföljer" vilket är konstigt, då själva pappret ÄR en tulldeklarationsblankett... inte ens hon jag ringde i tullen kunde svara på varför den rutan finns... Så den struntade jag i.

Anyway, paketet är på väg och det är spårbart, jag ringde paypal och dom säger att det är det enda kravet dom har för att jag ska få pengarna, dvs att jag skickar iväg ett spårbart paket till hans korrekta adress.

Vill du vara snuskigt snäll så kan du skicka det som en gåva när jag handlar från Norge bruka jag välja och få den som gåva och då är det tullfritt, för tullen får inte tulla och ta ut avgifter på gåvor, funkar bara om man aggerar mellan 2 privatpersoner.

Paypal lär nog inte ha några problem betala dig pengarna även vid iket spårbart men det är ett styrkebevis om slutkunden påstå till paypal att han inte har fått varan, och utan spårningsnummer så kommer det bli svårt och motbevisa motsatsen.

Men också att spårbart bruka normalt ha en försäkring på 10.000:- och REK på 5.000:- kan ju alltid vara bra om fraktbolaget skulle förstöra varan under transporten.

Om jag inte minns fel är CN22 rutan med tulldeklration endast för om du har den i en plomberad lastbil, vilket innebär att tullen inte får öppna skåpbilen då alla gods är redan förtullad, och sprättar tullen plomberningen på lastbilen så står dem för värdet på samtliga varor.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UMJ:

Vill du vara snuskigt snäll så kan du skicka det som en gåva när jag handlar från Norge bruka jag välja och få den som gåva och då är det tullfritt, för tullen får inte tulla och ta ut avgifter på gåvor, funkar bara om man aggerar mellan 2 privatpersoner.

Gåvor är inte tull och avgiftsfria om de är värda mer än 500kr.
Gåva värd 500 kronor eller mindre
Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms.

Läs på länken vad som gäller för värdefullare saker.
http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gåvor är inte tull och avgiftsfria om de är värda mer än 500kr.
Gåva värd 500 kronor eller mindre
Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms.
Läs på länken vad som gäller för värdefullare saker.
http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava....

Det mesta är tullfritt och moms fritt under 1500:- det är bara momsen som tas ut efter 500:-

har köpt massa grejer för 3000-6000:- från både Amazon.com från USA valt som gåva från Amazon, men också från Norge från polare som bor där har skickat varor som gåvor för värde mer än 5000:-

Och varken posten har tagit ut för att den inte är förtullat, och har inte heller fått någon faktura från varken tullverket sedan tidigare.

Nu för tiden har jag tullkredit så allting är förbetalt så fort paketet kommer in till Sverige på min kredit för slippa få en extra avgift på 150:- eller vad Postnord tar ut för tulla och ta ut avgiften åt dig då dem betalar det vid tullstationen.

har fungera fint, dock om du får massa gåvor så kan det bli lite hårdare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Paypal lär nog inte ha några problem betala dig pengarna även vid iket spårbart men det är ett styrkebevis om slutkunden påstå till paypal att han inte har fått varan, och utan spårningsnummer så kommer det bli svårt och motbevisa motsatsen.

Men också att spårbart bruka normalt ha en försäkring på 10.000:- och REK på 5.000:- kan ju alltid vara bra om fraktbolaget skulle förstöra varan under transporten.

Om jag inte minns fel är CN22 rutan med tulldeklration endast för om du har den i en plomberad lastbil, vilket innebär att tullen inte får öppna skåpbilen då alla gods är redan förtullad, och sprättar tullen plomberningen på lastbilen så står dem för värdet på samtliga varor.

Ah då förstår jag, jag använde https://portal.postnord.com/skickadirekt/ och fick automatiskt försäkring på upp till 2000 kr men kunde betala 29 kr mer för att få upp siffran till 4000 eller något (minns inte exakt) vilket är najs.

Nej det har varit lite utav en upplevelse att sälja via Ebay kan man säga, men vissa produkter man har är värda mycket, men enbart till en väldigt liten mängd människor, och då är Ebay det enda vettiga valet för att nå ut till dom fåtal individerna, det enda dumma är att Postnord inte precis fanns som alternativ, så när man skrev in tracking numret så fick man bara en sida som visade "Ingen vara med detta trackingnumret finns", men av någon anledning så har det löst sig nu, och trackningnumret har gått igenom, så förhoppningsvis får man tillgång till pengarna så fort varan hämtats ut så man slipper vänta tills den 11e nästa månad haha xD

En annan lurig grej med just Sverige är att tydligen ALLA kolli-ID nummer vi har, även om vi skickar paketen utomlands, slutar med SE, något som är rätt så sällsynt i andra länder, detta gör att många blir skeptiska och tror att man bara har skickat något inrikes för att luras eller något... Lite dumt alltså xD

Ett annat random fact: det är skrämmande hur det inte behövs legitimation för att hämta ut paket i många länder, som i Schweiz och även när jag va i England kunde man oftast hämta ut vad som helst utan större problem... medans här i Sverige är vi rätt så vana vid att alltid behöva ta med leg Känns ju rätt så weird.

Anyway, tackar igen för informationen! Detta var lärorikt