Skärmen blir svart i någon sekund för att sedan fungera igen

Permalänk

Skärmen blir svart i någon sekund för att sedan fungera igen

Tjena!
Allt började för 2-3v sedan när min skärm plötsligt blev svart i någon sekund eller två för att sedan hoppa igång och fungera igen.
Detta händer bara när jag spelar spel.
Ljudet är fortfarande aktivt i bakgrunden och jag tror inte att det är skärmen det är fel på för då borde det stå "input dp" som det gör när jag startar skärmen vilket det inte gör när den blinkar till.
Har testat avinstallera drivrutiner till gpu med ddu och även ominstallerat hela datorn men fortfarande samma problem.
Det jag kan nämna är att nätagget är från tidigt 2015 och att det på senare tid uppstått en del coilwhine, vet dock inte om detta kan spela in.

komponenter:
6700k
z170-a
16gb ddr4
gtx 1080
fracal integra m 650w
benq xl2540 240hz

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan kabel?

Permalänk
Skrivet av Pierre72:

Har du testat med en annan kabel?

Nej det har jag inte. Den har ju funkat tidigare?
när jag lirkar/drar lite i kabeln hela vägen till grafikortet så händer det inte att den blinkar till iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit med om något liknande och orsaken kan variera (PSU, kabel, grafikkortet), men i mitt fall när min monitor pajade så var det en pajad inverter som belyser upp skärmen. Den var också en BenQ men exakta modell kommer jag inte ihåg, hade ändå 4-5 år på sig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Har varit med om något liknande och orsaken kan variera (PSU, kabel, grafikkortet), men i mitt fall när min monitor pajade så var det en pajad inverter som belyser upp skärmen. Den var också en BenQ men exakta modell kommer jag inte ihåg, hade ändå 4-5 år på sig.

Denna skärmen är 1 år gammal, testade nu att byta port ibak på gpu.
ska testa sänka brightness också tänkte jag.
knepiga är att det endast händer i spel.

Permalänk

Det skumma är ju att det endast händer när jag spelar.
Men inte om jag stresstestar HELA systemet.
Jag får ingen info om drivrutiner crash eller liknande.
Har lånat ut skärmen nu så får vi se om det gör samma sak på hans system.
Om inte, vad gör jag då? Börjar med att byta nätaggregatet? Och därefter reklamera gpu?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fel och har också ett 1080 och det började för kanske en månad sedan drygt.. Förstår inte heller exakt vad det kan vara jag har dock tre skärmar, och det händer på två av dom den ena har displayport den andra har dvi.

Den som funkar perfekt och inte slocknar en sekund kör hdmi. Händer bara i saker som spel, filmer och youtube, den gemensamma nämnaren där är att det är helskärm. Tillexempel kör jag youtube på helskärm klickar på valfri sak på andra skärmen då blir den skärmen med youtube svart i en sekund. Spelar jag eller annat slocknar den andra skärmen som visar discord i mellan åt någon sekund.

Nätagget är väl tilltaget med 850w och är från 2016 känns som en mjukvarubugg eftersom den bara kommit. Och att det endast händer i helskärmsläge.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Skrivet av ethix:

Har exakt samma fel och har också ett 1080 och det började för kanske en månad sedan drygt.. Förstår inte heller exakt vad det kan vara jag har dock tre skärmar, och det händer på två av dom den ena har displayport den andra har dvi.

Den som funkar perfekt och inte slocknar en sekund kör hdmi. Händer bara i saker som spel, filmer och youtube, den gemensamma nämnaren där är att det är helskärm. Tillexempel kör jag youtube på helskärm klickar på valfri sak på andra skärmen då blir den skärmen med youtube svart i en sekund. Spelar jag eller annat slocknar den andra skärmen som visar discord i mellan åt någon sekund.

Nätagget är väl tilltaget med 850w och är från 2016 känns som en mjukvarubugg eftersom den bara kommit. Och att det endast händer i helskärmsläge.

Jag vill veta av mig att jag haft detta problem sedan nvidia släppte sin drivrutin 390.77 som släpptes den 29 januari. Att det alltså va då, typ samma dag, som jag fick detta problem första gången.
Det skumma är dock att jag provat installera en tidigare drivrutin och att det så hände igen.
Det är som sagt bara när man kör något i fullskärm. Har dock endast hänt för mig i pubg, escape from tarkov, och csgo.
Sjukt frustrerande.
Verkar inte vara skärmen som är problemet iallafall.
Vad kör du för tillverkare på ditt 1080 förresten?

Permalänk
Medlem

Samma sak började hända mig för 3-4 veckor sedan också, tänkte att något höll på att gå sönder men då kanske det inte är så trots allt...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Samma sak började hända mig för 3-4 veckor sedan också, tänkte att något höll på att gå sönder men då kanske det inte är så trots allt...

Kommer du ihåg om du då uppdaterade drivrutinerna? Vad kör du för kort?
Och hur uppstår problemen för dig?

Permalänk
Medlem

skärm

@kalleteodor: Samma här, började i januari! 1080 med uppdaterade drivrutiner. Blev så less så jag installerade om hela windows. Har inte haft problemet sedan dess.

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact l Asus Z890-P l Intel ULTRA 7 l Asus 4070ti l Corsair DDR5 l Samsung 990 Pro M2 l Dark Power 13 1000W l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag vill veta av mig att jag haft detta problem sedan nvidia släppte sin drivrutin 390.77 som släpptes den 29 januari. Att det alltså va då, typ samma dag, som jag fick detta problem första gången.
Det skumma är dock att jag provat installera en tidigare drivrutin och att det så hände igen.
Det är som sagt bara när man kör något i fullskärm. Har dock endast hänt för mig i pubg, escape from tarkov, och csgo.
Sjukt frustrerande.
Verkar inte vara skärmen som är problemet iallafall.
Vad kör du för tillverkare på ditt 1080 förresten?

Okej kanske stämmer med 29:e januari för mig med, vet inte exakt hur länge det varit utan dryga månaden.

Tillverkaren är EVGA.

Skrivet av borkok:

@kalleteodor: Samma här, började i januari! 1080 med uppdaterade drivrutiner. Blev så less så jag installerade om hela windows. Har inte haft problemet sedan dess.

Kanske värt en ominstallation och se, då vet man att det funkat för någon i varje fall.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Skrivet av borkok:

Jag har ominstallerar Windows men felet kvarstår

Permalänk
Skrivet av borkok:

Kommer du ihåg om det va i slutet på januari?
Sjukt att jag inte sett tidigare trådar om dessa
Problem om det nu skulle ha med drivrutinerna o göra.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: förmodligen nvidia drivrutiner som knasar. Gör du en helt ren installation då?
nja, svårt att säga men skulle gissa på att det va början/mitten på jan.

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact l Asus Z890-P l Intel ULTRA 7 l Asus 4070ti l Corsair DDR5 l Samsung 990 Pro M2 l Dark Power 13 1000W l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l

Permalänk
Skrivet av borkok:

@kalleteodor: förmodligen nvidia drivrutiner som knasar. Gör du en helt ren installation då?
nja, svårt att säga men skulle gissa på att det va början/mitten på jan.

Gör helt ren installation. Använder ddu innan jag installerar drivrutinerna första gången då Windows oftast har en tendens att vara snabbare än mig ner med drivrutiner vid ny installation.

Permalänk
Medlem

Hallå, gräver upp ett gammalt ämne här
det är så att när jag kollar på netflix, viaplay eller cmore på min dator så slocknar skärmen i 1-2 sekunder, 5-10 gånger i minuten.
spela alla möjliga olika spel och kolla på youtube i helskärm fungerar hur bra som helst.

jag har en AOC g2460pqu 144hz.
ett gammalt msi 760.
i5 4690k.
allt är från 2015

det här problemet har kommit fram nu under senare tid, kan det vara slitage/att grejer inte pallar med längre? vad kan det isåfall vara?

nån annan som har haft detta problem och hur har ni isåfall löst det?

Permalänk
Medlem

Köpte en Philips skärm där detta händer, fenomenet uppstår ifall någon form av "flash" (?) video finns på sajten jag besöker. Alltså att något rör sig, en automatisk video drar igång utan ljud på en artikel, en bilreklam rör sig i en banner etc. Det händer dock bara på Philipsskärmen som är inkopplad, ingen annan skärm drabbas. Har provat med Samsung, LG, Fujitsu och Dell utöver Philips.