Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Avstängd

Sambon beställde ett förkläde för 25:- från Kina, Postnord vill ha 85:- för att ge paketet till oss.

Enda jag ska betala för nu är min 60:- 100W adaptern till mitt projekt, då jag känner att 75:- extra är det värt när en likadan adapter i Sverige kostar 2500:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Haha. Ja.. Varför följa lagen? Anarki ska man ha. Den enda som inbillar sig något är du själv.

Ja vem är det som gått med på en lag som säger att alla utrikesförsändningar ska ha en faktureringsavgift på 75kr för momsbeskattning??

Hur som helst är det bara ytterligare ett spik i kistan för Sverige. Småpotatis tycker svensson som beställer ett plastskal till sin mobil. Men för dem som måste köpa småkomponenter ofta blir det skyhöga kostnader. Fast juste ja, småföretagande skulle vi inte ha i landet. Snacka om dödsdömt precis allting går i fel riktning i lilla Sverige.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Jag skrev närapå. Olagligt för oss vanliga. Säkerligen har det gjorts åtgärder för att göra detta lagligt. Hur som helst är det rättsvidrigt.

Struntprat. Posten i utlandet ska informera avsändaren om att det kan tillkomma avgifter och om avsändaren glömmer bort att informera dig om detta är det en ensak mellan dig och avsändaren.

Skrivet av anon56869:

Vilken skämtare!! Du måste vara ganska korkad.

Om kineserna kan skicka en vara från Kina för någon tia, hur fan kan man motivera de pengarna för att fakturera MOMS?

Dessutom är det väl tullverkets och skatteverkets jobb, inte postens jobb att dra in tull eller moms.

Detta är att betala en avgift för att betala SKATT!!!

Vilken skämtare!! Du måste vara ganska korkad. Det är ju bara i Kina man inte betalar lön till de anställda. Fakturan skrivs ju ut i Sverige och faktureras av svensk arbetskraft och i Sverige har man den konstiga idén att folk ska få lön.

Vad betalade du senast för att Televerket och liknande statliga myndigheter skulle skriva ut en faktura för dig? Jag har för mig att Televerket tar 50 kr i fakturaavgift.

Skrivet av Json_81:

”Därutöver har bolaget även aviserat att 33 000 paket fastnat i en rad terminaler tidigare under veckan. Primärt ska terminalen i Göteborg ha drabbats, men även terminaler i Örebro, Malmö, Jönköping, Veddesta och Segeltorp berörs.”

Bara jag som reagerar mer på detta?

Väntar på paket från USA och UK, hoppas inte de drabbas.
Avgift har jag räknat med men behöver ha dem inom två veckor.

Förseningen verkar främst gälla inrikespaket och medför nog bara en dags försening av paketen.

Paketen från USA behöver förtullas och paket verkar kunna bli liggande i Örebro i flera veckor innan man ens skickar ut en räkning till dig. Sedan kan det ta ytterligare några veckor från betalning till leverans. Paketen från Storbritannien ska inte behöva förtullas.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Sambon beställde ett förkläde för 25:- från Kina, Postnord vill ha 85:- för att ge paketet till oss.

Det där låter fel. Du ska bara betala 81 kr för något som kostade 25 kr. Överklaga till Tullverket och begär dina fyra kronor tillbaka.

Permalänk
Medlem

De kunde ha gjort detta så mycket smidigare. De hade kunnat avvaktat med denna avgift några månader. På så sätt hade folk som redan beställt haft en chans att hämta ut sitt paket och de som ännu inte beställt kunde ha hunnit få informationen.
Det är ju deras egna fel att det kör ihop sig med returer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Är du säker på att de drar ut på tiden och du inte får vänta just för denna orsak som artikeln tar upp? Att gå igenom 200.000 paket som hamnat på efterkälke för att 200.000 andra paket anlänt före tar tid.

Citat:

Händelser
Datum/TidpunktPlatsHändelse2018-04-04
21:59
Sverige Försändelsen är på väg 2018-03-04
01:15
Sverige Försändelsen tullklareras av oss 2018-03-04
01:15
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Sen så vet jag inte hur läge dom har haft paket innan dom skriv in det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande:

Struntprat. Posten i utlandet ska informera avsändaren om att det kan tillkomma avgifter och om avsändaren glömmer bort att informera dig om detta är det en ensak mellan dig och avsändaren.Vilken skämtare!! Du måste vara ganska korkad. Det är ju bara i Kina man inte betalar lön till de anställda. Fakturan skrivs ju ut i Sverige och faktureras av svensk arbetskraft och i Sverige har man den konstiga idén att folk ska få lön.

Vad betalade du senast för att Televerket och liknande statliga myndigheter skulle skriva ut en faktura för dig? Jag har för mig att Televerket tar 50 kr i fakturaavgift.Förseningen verkar främst gälla inrikespaket och medför nog bara en dags försening av paketen.

Paketen från USA behöver förtullas och paket verkar kunna bli liggande i Örebro i flera veckor innan man ens skickar ut en räkning till dig. Sedan kan det ta ytterligare några veckor från betalning till leverans. Paketen från Storbritannien ska inte behöva förtullas.

Hahhahahaha du har nog aldrig varit i kina. Jag har bott där i 5 år och bor numera i Korea. Snacka om att Sverige känns som ett uland i förhållande vad gäller posten. Snabba, billiga och pålitliga leveranser. Här i korea kostar det 15-20kr att skicka ett litet paket inomlands med leverans till dörren inom 1-2 dagar som fungerar och dem leverar när man är hemma.

Och att någon går runt och slavarbetar är bara något du inbillar dig. Fysiskt arbete får man betalt för här i korea, vet ej vad postgubbarnas lön är men antagligen högre än i Sverige. I alla fall är skatten betydligt lägre så ganska säker på att dem får ut mer i månaden än vad svenska postgubben får. Och dessutom skickar man post billigt och slipper betala extraavgifter för att kunna ta emot sin post. Fakturor betalar man 0kr för.

50 spänn för att skicka en pappersfaktura är vansinnigt. Hur mycket tjänar dem på det om året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja vem är det som gått med på en lag som säger att alla utrikesförsändningar ska ha en faktureringsavgift på 75kr för momsbeskattning??

Hur som helst är det bara ytterligare ett spik i kistan för Sverige. Småpotatis tycker svensson som beställer ett plastskal till sin mobil. Men för dem som måste köpa småkomponenter ofta blir det skyhöga kostnader. Fast juste ja, småföretagande skulle vi inte ha i landet. Snacka om dödsdömt precis allting går i fel riktning i lilla Sverige.

Småföretagare som gör privatimporter, eller riktigt småföretagande?
Företag betalar en högre "administrationsavgift" vid import från t ex Asien, fick en i veckan @ 250 kr exkl moms. Det var en poster från Japan.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vapo:

Småföretagare som gör privatimporter, eller riktigt småföretagande?
Företag betalar en högre "administrationsavgift" vid import från t ex Asien, fick en i veckan @ 250 kr exkl moms. Det var en poster från Japan.

Ja lycka till då. Härligt när du behöver beställa komponenter för att bygga ihop en liten maskin som ska säljas för ett par tusenlappar. Försäljningspriset täcker inte ens postens avgifter jihaaa !!

Jag förstår inte hur folk kan gå och försvara sånt här?

Helt obegripligt. Men men enjoy!

Permalänk

Jag har nu väntat över en månad på ett Flip Cover från OnePlus... Paketet kom till Sverige 7:e Mars... PostMord strula och tänkte ge mig en avgift fast moms redan var betalad... Så nu ligger mitt paket tydligen i Örebro bland tusentals andra paket... Om dom jävlarna inte hade strulat så hade jag haft mitt paket för 3 veckor sedan....

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Postnord. Nu kanske folk tänker sig för innan de beställer massa onödigt skit från andra sidan jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ja lycka till då. Härligt när du behöver beställa komponenter för att bygga ihop en liten maskin som ska säljas för ett par tusenlappar. Försäljningspriset täcker inte ens postens avgifter jihaaa !!

Låter som en småföretagare med alldeles för små marginaler. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kanske för om du beställt nått för en hundring så vill folk inte betala 100kr extra i avgift och moms.

Men då ska man väl inte beställa från första början?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Enda jag ska betala för nu är min 60:- 100W adaptern till mitt projekt, då jag känner att 75:- extra är det värt när en likadan adapter i Sverige kostar 2500:-

Den för 2500:- har testats och är säker att använda.

Den för 60:-? Högst osannolikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jmeistr:

Bra gjort av Postnord. Nu kanske folk tänker sig för innan de beställer massa onödigt skit från andra sidan jorden.

Vem är du att döma vad som är onödig skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51582:

Är man inte villig att betala moms och 75:- extra så indikerar det att det nog är onödig skit...

Permalänk
Medlem

Perfekt, förstörde Ebay så man inte hittar något.

..för det är väl rimligt att det dykt upp både alternativen att prylar man söker upp inom EU dispatchas från Kina samt att de dispatchas från England MEN dessvärre med upp till 4 veckors leveranstid gentemot förut 5-15 dagar. Bye bye lagervaror?

Säljare hittar alltid lösningar, suck. Kan inte folk bara betala 50 spänn istället för 20 spänn för sitt kraffs så att regionerna kan kvarstå

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Buhu, stackars människor som klagar över avgift, moms m.m
Ni får väl börja göra som vi gjort inom airsoften i 10+ år, beställ mycket åt gången/beställ tillsammans med någon annan.
(föredrar även DHL som lev, dyrare, men Kina>Sverige på 2 dagar är grymt)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

"Orsaken tillskrivs teknikproblem, sjukfrånvaro och kapacitetsbrist. Bolaget siktar mot att lösa problemen och återgå till normal leveranstakt inom kort."

Om man då som postmord valt att nyligen säga upp samtlig personal som nyligen anställts för att jobba med det här hur är det en problemlösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neohyde:

"Orsaken tillskrivs teknikproblem, sjukfrånvaro och kapacitetsbrist. Bolaget siktar mot att lösa problemen och återgå till normal leveranstakt inom kort."

Om man då som postmord valt att nyligen säga upp samtlig personal som nyligen anställts för att jobba med det här hur är det en problemlösning?

postnord har väl inte anställt någon för det här, det är bemanningspersonal som utför arbetet, eftersom postnord uppenbart gissar att mängden försändelser kommer att minska drastiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Den för 2500:- har testats och är säker att använda.

Den för 60:-? Högst osannolikt.

Jag har testat dessa för 60:- då jag har ett x-antal hemma redan men behöver fler, ironiska är att de jag har köpt från dyrare Sverige har effektivt tappat effekt genom åren och sedan dött, Kinatillverkade tuffar på än efter flera års användande.

Båda är CE-märkta (Jag vet det finns fake CE-stämplar)

Men ja, det finns såklart en del skit från Kina, men tyvärr en hel del från Sverige med som köper från samma tillverkare från Kina men med annan klisterlapp på produkten.

Hoppas på att Postnord åker dit för brott mot konkurrenslagen.

https://www.nordichardware.se/nyheter/postnord-ryter-tillbaka...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hahhahahaha du har nog aldrig varit i kina. Jag har bott där i 5 år och bor numera i Korea. Snacka om att Sverige känns som ett uland i förhållande vad gäller posten. Snabba, billiga och pålitliga leveranser. Här i korea kostar det 15-20kr att skicka ett litet paket inomlands med leverans till dörren inom 1-2 dagar som fungerar och dem leverar när man är hemma.

Och att någon går runt och slavarbetar är bara något du inbillar dig. Fysiskt arbete får man betalt för här i korea, vet ej vad postgubbarnas lön är men antagligen högre än i Sverige. I alla fall är skatten betydligt lägre så ganska säker på att dem får ut mer i månaden än vad svenska postgubben får. Och dessutom skickar man post billigt och slipper betala extraavgifter för att kunna ta emot sin post. Fakturor betalar man 0kr för.

50 spänn för att skicka en pappersfaktura är vansinnigt. Hur mycket tjänar dem på det om året?

Jag går inte i försvar för den svenska posttjänsten. Men förutsättningarna mellan länderna är helt olika. Sverige är cirka 4,5x större än Sydkorea samtidigt som Sydkorea har en befolkningstäthet 20x den av Sverige. Faktorer som spelar roll. Finansieringen likaså. Avgifterna som Postnord tar in handlar mycket om möjligheten att fortsätta existera. Speciellt när lönsamheten av att hantera lavinen av småskit från Kina antagligen är att betrakta som direkt olönsam - samtidigt som hela den logistiska kedjan blir lidande, kontrollen av paket sviker, konkurrensen blir ojämn och staten - samhället - går miste om pengar på grund av en i stort utebliven kontroll av de momspliktiga försändelserna, på grund av att det inte finns resurser till personal. Något som också stör vissa myndigheter och naggar förtroendet även till t ex Tullverket.

Pappersfakturor tar väl inte Postnord något särskild avgift för mer än ett vanligt, alt. rekommenderat, brev - som jag förstår det. Oftast tar den som skickar fakturan en avgift och då antingen för att tjäna någon krona extra eller för att pusha kunderna att skriva upp sig för e-faktura. Om vi inte tänker på faktureringskostnader när Postnord sköter hela faktureringsarbetet, vilket inte framgick i din text om du menar bara logistiken eller hela processen.

När jag gjorde en enkel liten sökning på brevbärares genomsnittslöner i Sverige och Sydkorea så tjänar den svenska brevbäraren bättre. Skatterna kan man slarvigt räkna med är större i Sverige, däremot.

Postnord lider givetvis av många problem och har haft en minst sagt prekär start under det nya varumärket. Problem som inte ska nonchaleras. Men verksamheten Postnord bedriver är ju ingen välgörenhet utan den ekonomiska ekvationen måste gå ihop. Svenska konsumenter har utnyttjat uppenbara hål i den ordningen vad gäller leveranser av småpaket från Kina. Något som jag har svårt att tänka mig har bidragit till annat än kostnader för Postnord, där resten av verksamheten blir lidande. Att man tar betalt för tjänsterna folk nyttjar stämmer ju lika väl i Sverige som i Sydkorea. Problemet är var smärtgränsen går hos svenska konsumenter. Hur mycket är de villiga att betala för vad tjänsterna faktiskt kostar att genomföra? Vi bor i ett, i Europeiska mått, stort och glesbebyggt land - något som också lär göra sig påmint genom fraktkostnaderna.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem. Hade de lagt avgiften på en rimlig summa istället så hade jag gladeligen betalat den, men 75:- innebär att dessa 200k paket skulle inbringa PostNord 15 Miljoner och jag är ganska säker på att hanteringen inte kostar så mycket.
När volymen ökar så minskar också kostnaden för det enskilda paketet och hanterar man 600k paket så vore det jäkligt imponerande om de inte lyckats dra ner den kostnaden.

En 20-lapp och jag hade varit helt fine med det.
*Disclaimer, jag beställer i princip aldrig från Wish och liknande sidor, enda gången jag gjort det är för delar som går att få tag på på annat vis*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gropenator:

Är man inte villig att betala moms och 75:- extra så indikerar det att det nog är onödig skit...

Det indikerar ingenting, utbilda dig:

"Circular reasoning (Latin: circulus in probando, "circle in proving"; also known as circular logic) is a logical fallacy in which the reasoner begins with what they are trying to end with. The components of a circular argument are often logically valid because if the premises are true, the conclusion must be true."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De har tagit för mycket betalt. Enligt PN så ska det vara 75:- för allt värderat under 1500:- De har dock tagit för lite betalt för din laddare så det jämnar väl ut sig antar jag..

Skrivet av ELF:

De kunde ha gjort detta så mycket smidigare. De hade kunnat avvaktat med denna avgift några månader. På så sätt hade folk som redan beställt haft en chans att hämta ut sitt paket och de som ännu inte beställt kunde ha hunnit få informationen.
Det är ju deras egna fel att det kör ihop sig med returer.

De väntade ju? Över 25 år för att vara exakt.

Skrivet av anon56869:

Snacka om att leva i en bubbla. Just i Kina är arbetarna sällan organiserade inom fackförbund.. vilket leder till att fackförbunden är väldigt svaga. Därför jobbar många långt över vad som är hälsosamt, i lokaler som absolut inte lever upp till säkerhetsstandarder till löner som knappt är märkbara i förhållanden som helt horribla. Om du nu bott i Kina så kan du absolut inte lämnat områden där invandrade och högre privilegierade personer lever.

https://www.youtube.com/watch?v=yF8jUDzz5bE

https://www.theguardian.com/world/2010/dec/14/china-disabled-...

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/8201139...

Skrivet av anon56869:

Folk som kan se längre än näsan räcker? Du verkar ju bara vilja tänka på din egen situation och gnälla utan att tänka på problemen som uppkommer för t.ex. PN.

Skrivet av anon51582:

Vem är du att döma att han subjektivt dömer det som onödigt skit?

Skrivet av Dumbullen:

Rätt åt dem. Hade de lagt avgiften på en rimlig summa istället så hade jag gladeligen betalat den, men 75:- innebär att dessa 200k paket skulle inbringa PostNord 15 Miljoner och jag är ganska säker på att hanteringen inte kostar så mycket.
När volymen ökar så minskar också kostnaden för det enskilda paketet och hanterar man 600k paket så vore det jäkligt imponerande om de inte lyckats dra ner den kostnaden.

En 20-lapp och jag hade varit helt fine med det.
*Disclaimer, jag beställer i princip aldrig från Wish och liknande sidor, enda gången jag gjort det är för delar som går att få tag på på annat vis*

Nej. Den kostar betydligt mer. För kom ihåg att personen ifråga som deklarerar denna har en full lön och det går från dennes arbetstid att se över det administrativa.. så där har PN två val. Antingen låta allt annat stanna upp eller anställa en ny arbetare. Denne vill ju ha lön.. Så då har alltså kostnaden fördubblats för PN medan du själv betalar samma summa. Faktum är att PN hade enkelt kunnat tredubbla summan och ändå inte gått runt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag fick ett paket levererar på kvällen av ett par som rastade sin hund..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag fick ett paket levererar på kvällen av ett par som rastade sin hund..

Antagligen hamnat i fel nedkast?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka? Bränn skiten, inte vårt problem eller postnords.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

postnord har väl inte anställt någon för det här, det är bemanningspersonal som utför arbetet, eftersom postnord uppenbart gissar att mängden försändelser kommer att minska drastiskt.

Ja precis bemanningspersonal (my bad), men hela avtalet har sagts upp och samtliga som arbetar med just den delen ska bort. Känns ju tveksamt att det skulle vara en "lösning" när det i dagsläget fungerar rätt kasst. Just saying..

Permalänk
Medlem

@anon51582: Vad jag har förstått så beställer merparten billiga mobilskal etc. Vilket känns jättenödvändigt... Men vissa kanske tycker det är för dyrt att betala 79:- för ett här i Sverige.