Permalänk
Medlem

Homeplug

Hej,

Jag funderar på att införskaffa mig homeplug nätverk via el-uttag. Jag har tittat på denna :
https://new.webhallen.com/se/product/271847-Asus-PL-AC56-Kit-...

Då jag har ett nätverksuttag som kommer utifrån (Fiber) behöver jag en router också ?

Permalänk
Medlem

Troligen inte, mottagarenheten verkar ha router.

Om inte annat tenderar även fiberboxarna ha routerfunktion om de inte är specialanpassade för IPTV mm.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@AndreaX

Varför tror du att den har router? Har aldrig strött på en powerline-adapter som har inbyggd router.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att du behöver en router. Kolla kopplingsschemat på bilden. Står även:
* Steg 1:
Anslut den mindre adaptern till en router med en nätverkskabel och anslut den därefter till ett eluttag.

* Steg 2:
Anslut den större (Wi-Fi) adaptern till valfritt eluttag och anslut därefter dina enheter via Wi-Fi eller nätverksportarna på adaptern – det är allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@logrell: Jo jag såg det, men tänkte det endast gäller dem som har ett bredbandsmodem. Då bredbandsmodemet agerar router.

Permalänk
Medlem

Det borde väl ändå gå att köra via sladd precis som om han skulle ansluta en dator till nätverksuttaget? Eller?

Det trådlösa förstår man ju däremot att inte kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det borde väl ändå gå att köra via sladd precis som om han skulle ansluta en dator till nätverksuttaget? Eller?

Det trådlösa förstår man ju däremot att inte kommer fungera.

Nej, det hade inte heller fungerat om det nu är så att en router behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@AndreaX

Varför tror du att den har router? Har aldrig strött på en powerline-adapter som har inbyggd router.

Den andra powerpluggen har ju WiFi, så det måste finnas någon typ av routerfunktion där tänker jag - Annars skulle inte enheterna kunna ansluta då det inte kan delas ut interna IP-addresser. Eller fungerar det som en trådlös switch...?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Nej, det hade inte heller fungerat om det nu är så att en router behövs.

Varför inte? Den trådbundna anslutningen agerar ju endast skarvdon och bör därför inte vara någon skillnad mot att ansluta enheten med en nätverkskabel.

Behöver du däremot trådlös anslutning så krävs det däremot en router i och med att den inte verkar kunna ge ut ett eget trådlöst nät utan klonar ett befintligt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Spidey:
Modem konverterar bara överföringsprotokollet. Det har inget med DHCP att göra (tilldelning av IP-adresser i ett lokalt nätverk).
Powerline är ungefär samma sak som ett modem, de konverterar mellan vanlig Ethernet-standard till att sända seriell data över elnätet, Fas-frekvens används som bärvåg. Sedan sitter det en trådlös accesspunkt och en switch i den stora enheten.

Att använda endast fiberuttaget (om det är ett vanligt RJ45-jack) bör således fungera utmärkt om du vill sätta en router i andra änden eller enbart använda en dator genom powerline-adaptern.

Du använda dig av powerline-adapter för att placera routern på ett annat ställe. Detta kommer självklart med många nackdelar och signalintegriteten är markant sämre. Om detta väljs kan inte fler powerline-adaptrar installeras med största sannolikhet.

Skrivet av XFTality:

Den andra powerpluggen har ju WiFi, så det måste finnas någon typ av routerfunktion där tänker jag - Annars skulle inte enheterna kunna ansluta då det inte kan delas ut interna IP-addresser. Eller fungerar det som en trådlös switch...?

Det sitter en trådlös accesspunkt i enheten. En router kräver nytt subnät och/eller stök från användaren utan syfte. Lättare att bara hämta DCHP-anrop från routern som PL-adaptern är kopplad till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@AndreaX

Tyckte det verkade praktiskt rimligt med tanke på den övriga utformningen och vilka som kunde tänkas använda den främst bara. Står inget direkt om saken, så visst kan det vara enbart AP+switch.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/Networking/Adaptor/PL-AC56_K...

Men om inte så finns ju som sagt fortfarande möjligheten att BB-boxen har rudimentärrouter.

Hursomhelst skulle jag skaffa den i en butik om jag inte vore hundra på installationskvaliten i huset.

Det finns anledning att den finns som fyndvara menar jag..

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AndreaX:

Tyckte det verkade praktiskt rimligt med tanke på den övriga utformningen och vilka som kunde tänkas använda den främst bara. Står inget direkt om saken, så visst kan det vara enbart AP+switch.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/Networking/Adaptor/PL-AC56_K...

Men om inte så finns ju som sagt fortfarande möjligheten att BB-boxen har rudimentärrouter.

Hursomhelst skulle jag skaffa den i en butik om jag inte vore hundra på installationskvaliten i huset.

Det finns anledning att den finns som fyndvara menar jag..

Har som sagt aldrig stött på en enda PL-enhet som har router. En switch + AP är mycket vanligare, smidigare, billigare och medför färre problem. Skall självklart att det inte finns möjlighet att konstruera en enhet som gör detta. Det är ju bara smälla på en seriell-konverterare och stoppa en router i andra änden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har som sagt aldrig stött på en enda PL-enhet som har router. En switch + AP är mycket vanligare, smidigare, billigare och medför färre problem. Skall självklart att det inte finns möjlighet att konstruera en enhet som gör detta. Det är ju bara smälla på en seriell-konverterare och stoppa en router i andra änden.

Stämmer säkert. Men vill man inte ha problem bör som sagt PL undvikas rent generellt oavsett vad de har för funktioner. Beroende på huset kan det vara bättre att helt enkelt ställa just ett par wifi-routrar (som har förlängningsfunktion över detsamma) istället. Den med routerfunktionen vid BB-eneheten då. Dessa är i praktiken sådana mojänger redan, därav tyckte jag det verkade rimligt att det är så även dessa var gjorda.

Ursäkta förvirringen OTS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Spidey:
Att använda endast fiberuttaget (om det är ett vanligt RJ45-jack) bör således fungera utmärkt om du vill sätta en router i andra änden eller enbart använda en dator genom powerline-adaptern.

Tack! var precis det jag ville veta. Du verkar vara ganska kunnig inom nätverk. Bra att det finns kunniga personer kvar på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Tack! var precis det jag ville veta. Du verkar vara ganska kunnig inom nätverk. Bra att det finns kunniga personer kvar på detta forum.

Haha det var precis det jag skrev, att det bör gå att att använda den trådbundet till en dator ifall man inte vill använda en router, men då sa du nej direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Haha det var precis det jag skrev, att det bör gå att att använda den trådbundet till en dator ifall man inte vill använda en router, men då sa du nej direkt

Då får du ursäkta mig!, måste ha missförstått

Permalänk
Rekordmedlem

En homeplugenhet ersätter en kabel och inget annat, den har inget med router eller wifi att göra.
En router har inte heller med wifi att göra !
En accesspunkt används däremot om man vill konvertera mellan kabel och wifi.

Ibland så kombineras flera funktioner i samma apparatlåda och det verkar förvilla många då de kallar det mesta router oavsett vad apparaten har för funktion men en router routear trafik mellan olika nätverk och homeplug ersätter bara en nätverkskabel och inget annat och en kabel varken routear, skapar ett wifinät eller agerar dhcpserver så om man vill ha en multifunktionsapprat så ska man kolla vilka funktioner apparaten erbjuder i stället för att tro och använda funktionsnamnen på fel sätt.

Apparaten som länkas beskrivs som >
Kraftfull 1200 Mbps HomePlug® AV2-anslutning via elnätet med en 1200 Mbps dubbelbands AC1200 Wi-Fi MIMO-räckviddsförlängare.
Så då kan man anta att den fungerar på det viset. det är alltså en kombination av homeplug, accesspunkt och switch man får om man använder kitet på det sätt som visas i exempelbilderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.