Vilken av dessa två ska man välja? 65'' TV

Permalänk

Vilken av dessa två ska man välja? 65'' TV

Precis flyttat in i en ny lägenhet och behöver köpa en ny TV. Har varit i butik och kollat på den här UHD TVn: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE65MU8005XXC/sa...

Men har kikat runt lite och hittat en QLED TV hos media markt: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-qe65q7camtxxc-q...

Dock så finns det inte uppställd så kan tyvärr inte se hur den är innan jag köper den. Men kanske så att någon här har erfarenhet av modellen?

Den verkar ju bättre på alla möjliga vis eller är jag helt ute och cyklar? Vilken modell är egentligen bäst och vad ska man välja? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

MU-serien är generellt mer budgetbetonade apparater medan Q-serien är Samsungs premiumapparater. Därmed inte sagt att MU-serien inte kan ha godkänd bildkvalitet men förvänta dig inte underverk.

Tidigare var skillnaden mellan 7 och 8-serien mer av "blingkaraktär", dvs mer smartfunktioner etc i 8-serien men i stort sett samma panel och samma bildkvalitet. Hur det ligger till nuförtiden vet jag inte. En sådan jämförelse här kan slå fel däremot eftersom vi jämför en MU vs en Q-modell.

Av dom två skulle jag säga att Q7 är att föredra. Men jag har inte sett någon av dom eller gjort någon längre efterforskning så ta mitt råd för vad det är, och med en nypa salt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rico01: Ganska precis så som du skriver. Q-serien ger kvantprickstekniken och ljusflödet på 1000 nits och över samt färgomfånget som gör dem tämligen överlägsna M-serien på HDR.

I fråga om SDR är det många gånger oskiljaktigt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Rico01: Ganska precis så som du skriver. Q-serien ger kvantprickstekniken och ljusflödet på 1000 nits och över samt färgomfånget som gör dem tämligen överlägsna M-serien på HDR.

I fråga om SDR är det många gånger oskiljaktigt.

Tack för svar! Så då känns ju det som att Q7Cn är det bästa valet, speciellt när den kostar 20k hos andra butiker. Men dem har den som sagt inte utsällt, men såg att Q8C var det, skiljer det sig mycket mellan dessa modeller eller kan jag förvänta mig samma bild som Q8C?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lukas0120: Bra fråga - jag skulle säga att de är extremt snarlika. Där det brukar skilja sig är utförandet och detaljer i specen. Men jag har inte med ögat kunnat se att någon Q-modell är så tydligt bättre än någon annan i fråga om bild. Förutom när det är uppenbart likt att Q9F är mycket ljusstarkare i HDR.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Lukas0120: Bra fråga - jag skulle säga att de är extremt snarlika. Där det brukar skilja sig är utförandet och detaljer i specen. Men jag har inte med ögat kunnat se att någon Q-modell är så tydligt bättre än någon annan i fråga om bild. Förutom när det är uppenbart likt att Q9F är mycket ljusstarkare i HDR.

Härligt, då ska jag ta mig en vända till elgiganten igen då. Men då är ju bara frågan om man ska ha curved eller inte, har ju hört lite olika åsikter om det. Men kanske mest är kosmetisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

QE'n kostade 37k förra våren

UE'n kostade 25k förra våren

bara en kul detalj, så gillar jag kolla

dyrast är bäst

Permalänk
Bildexpert 📺