Frågor om insats i lägenhet för sambo

Permalänk
Medlem

Frågor om insats i lägenhet för sambo

Hej.

En bekant till mig ska separera sig med sin sambo och en tvist har uppstått gällande insatsen. Ena parten betalade en lägre summa och den andra en högre summa och frågan är om det finns en sambolag som tvingar båda parter att få tillbaka 50% av den totala insatsen när lägenheten säljs oavsett hur mycket båda gått in med från början? Gäller sambolagen även inköpta varor (tex TV)? Notera att paret ej skrev något papper gällande äganderätt kring bostadsrätten alltså bör sambolagen gälla?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Insatsen spelar ingen roll, det är lägenhetens värde dom ska dela lik på iom sambolagen. Samma gäller allt dom köpt sedan dom flyttade ihop ifall något samboavtal inte skrivits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är därför man skriver ett skuldebrev om man går in i bostaden med olika summor. Om man stannar tillsammans så händer såklart inget, men vid eventuell separation så är man skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Insatsen spelar ingen roll, det är lägenhetens värde dom ska dela lik på iom sambolagen. Samma gäller allt dom köpt sedan dom flyttade ihop ifall något samboavtal inte skrivits.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Det är därför man skriver ett skuldebrev om man går in i bostaden med olika summor. Om man stannar tillsammans så händer såklart inget, men vid eventuell separation så är man skyddad.

Tack för svaren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Du menar säkert rätt, men det gäller inte allt de har köpt utan endast sånt som är köpt till den gemensamma bostaden. Bil/båt/sommarstuga/kläder etc. räknas inte till samboegendom: https://www.lawline.se/answers/11186

Permalänk
Medlem

Svaret har redan givits ovan men ja, säljer dom bostadsrätten ska dem dela på det som blir över efter skatt etc.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Är i liknande men omvänd situation. Sambo köper lägenhet tillsammans. Person A betalar största delen av kontantinsats, person B en mindre. Person B har betydligt högre månadsinkomst.

Vi har fått erbjudande med gratis rådgivning av avtal24 i samband med bostadslån hos SBAB. Vi ska ha vårat 30 min samtal ikväll och hoppas få till ett samboavtal och skuldebrev.

Vi vill också att person B ska amortera till person A i storleken skuldfri efter ca 20 år (dels för att Person A har då pass låg inkomst och denna amortering går till att betala del av person A:s 50%iga del av avgift, ränta och amortering.

I dagsläget bor vi i en hyreslägenhet där person B står för 75-80% av de fasta månadskostnaderna för boendet. Men iom att det nu blir en investering istället bör det ske på mer lika vilkor än B:s givmildhet.

Tankar på detta upplägg?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

@Nightcrawl: Amortering på det sättet känns ju konstigt och krångligt. Smart att skriva skuldbrev och avtal. Men eventuell skuld regleras vid separation/försäljning av bostaden.

Det finns ett par scenarion:
1) Ni bor kvar och fortsätter relationen. Ni har då gemensam ekonomi och vem som är i skuld till vem är oväsentligt.
2) Ni går isär eller säljer lägenheten. Eventuell skuld regleras enligt skuldbrev/avtal

Kan också tipsa om att ett smidigt sätt att slippa bråk om pengar/inkomster och vem som betalar vad i ett förhållande är att köra på helt gemensam ekonomi. Dvs lönerna läggs i en gemensam pott och det finns inte "dina pengar" och "mina pengar". Det är extra bra när man har köpt boende och behöver ha en relativt stor buffert för oförutsedda utgifter som plötsligt kan dyka upp.

Vill man ha lite personlig frihet att köpa vad man vill så kan man köra med "månadspeng". Den ska vara lika stor för båda parter för annars blir det lätt bråk.

Det här upplägget fungerar kanske inte för alla. Men jag har hittills inte sett någon som gjort såhär gå isär pga gräl om pengar.

Kan också tipsa om forumet byggahus.se. De har ett subforum för juridik som troligtvis ger fler relevanta svar än sweklockers. Den här typen av frågor kommer relativt ofta upp där.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Nightcrawl: Amortering på det sättet känns ju konstigt och krångligt. Smart att skriva skuldbrev och avtal. Men eventuell skuld regleras vid separation/försäljning av bostaden.

Det finns ett par scenarion:
1) Ni bor kvar och fortsätter relationen. Ni har då gemensam ekonomi och vem som är i skuld till vem är oväsentligt.
2) Ni går isär eller säljer lägenheten. Eventuell skuld regleras enligt skuldbrev/avtal

Kan också tipsa om att ett smidigt sätt att slippa bråk om pengar/inkomster och vem som betalar vad i ett förhållande är att köra på helt gemensam ekonomi. Dvs lönerna läggs i en gemensam pott och det finns inte "dina pengar" och "mina pengar". Det är extra bra när man har köpt boende och behöver ha en relativt stor buffert för oförutsedda utgifter som plötsligt kan dyka upp.

Vill man ha lite personlig frihet att köpa vad man vill så kan man köra med "månadspeng". Den ska vara lika stor för båda parter för annars blir det lätt bråk.

Det här upplägget fungerar kanske inte för alla. Men jag har hittills inte sett någon som gjort såhär gå isär pga gräl om pengar.

Kan också tipsa om forumet byggahus.se. De har ett subforum för juridik som troligtvis ger fler relevanta svar än sweklockers. Den här typen av frågor kommer relativt ofta upp där.

Tack för tips.
Jag utvecklar lite.

Vi är båda runt 30 och varit tillsammans i drygt fyra år.

Person A har sjukersättning och Person B ingenjörslön. Efter skatt är förhållandet ca 1:3 inkomstmässigt.

Person B äger fritidshus som ej är samboegendom.
Person B betalar allt för fritidshuset, inkl. möbler, renoveringar, underhåll.

A och B har köpt bil kontant, samboegendom, bil används främst till resor till fritidshus (B:s intresse) och B:s resa till jobb. B betalar de löpande bilutgifterna, A hjälper enbart till vid större repkostnader.
Person A är rullstolsburen och bilen är en förutsättning för smidig transport, någon gång per vecka samt t.ex. gemensam storhandling.

Nuvarande upplägg har fungerat bra och både A och B har. utrymme kvar efter allt grundläggande är betalt.

Det som kan förbättras är gemensamma vardagsinköp som mat och förbrukning då vi inte har gemensamt konto med kort än. Idag sparas kvitton och B betalar 60% av dessa utgifter (bokförs via kvitton i excelark) och regleras via swish vid månatliga summeringar.

Summerat har A låg inkomst och låga fasta avgifter med en moderat summa kvar för eget spenderande, primärt kläder, smink och frisör. A åtnjuter B:s fritidshus kostnadsfritt s.a.s. A har en stor summa sparat/ärvt kapital.

Summerat B hög inkomst, investerat kapital i fritidshus med driftkostnader och stor renoveringsbudgetpost inkl. vertyg och maskiner. Relativt stora fasta utgifter i hyra, bil ,och de största rörliga posterna är trädgård, verktyg/maskiner, renoveringsmtrl.

Totalt så utöver csn och bostadslån inga skulder eller krediter för någon. En stor del kapiital investerat i bostadsrätt/fritidshus och gemensam månadsinkomst som ger möjlighet till viss lyx (utemat) samt möjligheter för sparande och eller amortering.

Jag ska dock göra några räkneexempel på hur det skulle se ut med helt gemensam ekonomi, kanske blir det ungefär som idag men att vk har lättare att se oss som en enhet istället för två individer, och en lättare vardag map ekonomiska detaljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Nightcrawl: Det du beskriver är inte helt olik min situation. Vi är visserligen gifta och min fru är inte rullstolsburen, men är långtidssjukskriven. Vi körde på helt gemensam ekonomi långt innan vi gifte oss. Då jobbade jag och hon studerade. Så inkomstskillnaderna var rätt stora då också.

Hur ni gör med delat/gemensam ekonomi är upp till er. Bara ni pratar om det och båda är överens. Men jag tror att skulden er emellan när det gäller bostaden lättast regleras vid försäljning/separation. Det är det vanliga sättet att göra det på.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Nightcrawl: Det du beskriver är inte helt olik min situation. Vi är visserligen gifta och min fru är inte rullstolsburen, men är långtidssjukskriven. Vi körde på helt gemensam ekonomi långt innan vi gifte oss. Då jobbade jag och hon studerade. Så inkomstskillnaderna var rätt stora då också.

Hur ni gör med delat/gemensam ekonomi är upp till er. Bara ni pratar om det och båda är överens. Men jag tror att skulden er emellan när det gäller bostaden lättast regleras vid försäljning/separation. Det är det vanliga sättet att göra det på.

Ja, jag har funderat lite och det är kanske smidigast och då inte riskera att ev. orsaka andra oväntade bekymmer gällande B:s amortering till A.

Vi ska klura lite mer och se var vi landar :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Vi kör så och med månadspeng, 18 år hittills och minimalt med tjafs om pengar, jag tjänar betydligt mer, men vad spelar det för roll, det gäller ju laget och inte individen. (barn finns också med i laget).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Hur skriver man ett brev / avtal om man lagt olika i kontakt insats?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Samma här. Gemensam ekonomi. Jag jobbar heltid. Hon har egna firmor som hon håller på att bygga upp och tar inte ut lön. Vi klarar allt tack vare vårat gemensamma synsätt. Det är bara pengar. Varit tillsammans i 15 år. Två barn. Har en 5 års plan på hennes projekt. Sen blir det tänka om för henne. Tidigare tjänade hon mer innan hemvandring till Sverige. (snickare och grafisk designer)

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Hur skriver man ett brev / avtal om man lagt olika i kontakt insats?

Typ såhär:

Person A lägger X kronor i insats till lägenheten. Person B lägger Y kronor i insats till lägenheten.

Skulle paret separera är det möjligt för den ena parten att köpa ut den andra för kostnaden av den personens insats. Säljs bostaden i samband med separation skall X kronor tillfalla person A och Y kronor person B. Person A och B delar lika på eventuell vinst / förlust.

All egendom i lägenheten tillfaller den som köpt den. Saker som personerna köpt tillsammans eller betalat lika mycket av delas så jämnt som möjligt mellan de båda personerna.

Signera + Vittnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Typ såhär:

Person A lägger X kronor i insats till lägenheten. Person B lägger Y kronor i insats till lägenheten.

Skulle paret separera är det möjligt för den ena parten att köpa ut den andra för kostnaden av den personens insats. Säljs bostaden i samband med separation skall X kronor tillfalla person A och Y kronor person B. Person A och B delar lika på eventuell vinst / förlust.

All egendom i lägenheten tillfaller den som köpt den. Saker som personerna köpt tillsammans eller betalat lika mycket av delas så jämnt som möjligt mellan de båda personerna.

Signera + Vittnen

Så om jag ska leta efter mall så är det skuldbrev?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

@SAnDis: Ja det kan du nog göra. Eller samboavtal.

Jag använde i princip texten ovan när jag skrev avtal med min sambo.