Permalänk
Medlem

Hyra bil i Sverige

Skulle behöva hyra en bil i Stockholmstrakten för att hämta en del saker i Umeå. Tänker mig något "halvstort" som en Volvo v40. Har fått för mig att.hyrföretagens bilar kan vara skönare än t.ex. mackarnas för en sådan, lite längre resa. Men jag kanske har fel?
Tittar just nu mest på Hertz och Europcar. Men det kanske är någon annan man bör titta på. Hittar en del varningstrådar, men de är rätt gamla och verkar främst handla om att hyra i utlandet.
Undrar därför om någon har några tips?

Permalänk
Medlem

Hyrde ofta bil förut innan jag köpte min egna. Har kört Europcar & hertz. Skulle personligen säga att europcar är att rekommendera i det fallet. Det var inga konstigheter med hela processen utan allt gick snabbt och smidigt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Skulle behöva hyra en bil i Stockholmstrakten för att hämta en del saker i Umeå. Tänker mig något "halvstort" som en Volvo v40. Har fått för mig att.hyrföretagens bilar kan vara skönare än t.ex. mackarnas för en sådan, lite längre resa. Men jag kanske har fel?
Tittar just nu mest på Hertz och Europcar. Men det kanske är någon annan man bör titta på. Hittar en del varningstrådar, men de är rätt gamla och verkar främst handla om att hyra i utlandet.

Kollat med Sunfleet? De har SUV, kombi, sedan, mini och elbilar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Stockholm - Umeå tur och retur? Då antar jag att du inte tänker på en en-dygns hyra. Weekend hyror brukar i princip alltid vara billigare, de sträcker sig över 3 dygn och man kan utforma tider lite olika, tror grundkravet är att de sträcker sig över lördag natt vilket i princip betyder att du kan boka från vilken tid du vill på tors/fre och lämna samma tid sön/må.

Om du mot förmodan siktar på att göra det över ett dygn tror jag det är svårt att slå CircleK "Internetbil" (den där reklampelaren som rullar runt lite överallt varje dag) prismässigt. Någon liten Peogout modell, men de är faktiskt ganska OK, även längre sträckor (inte jämförbara med en nyare Volvo).

De traditionella hyrbilsföretagen finns det ju mängder av runt om Stockholm, oftast ganska stora prisskilnader beroende på var du hyr så jämför priser - kan vara värt en trip ut till förorterna. Å andra sidan kanske de inte har lika hög klass på sina bilar som de centrala kontoren. Personligen skulle jag sikta på Avis/Budget eller Hertz av de stora kontoren. Inte helt säker på vilka märken Avis/Budget har i sin flotta men har både kört bl a Volkswagen och Skoda, Hertz brukar främst ha Volvo och Renault.

Som bekant ansvarar du för skador som uppstår under hyresperioden, min uppfattning är att ju finare bil, ju nogrannare är de. Tråkigt nog är min andra uppfattning att de brukar vara ganska dåliga på att vara konsistenta i sina bedömningar vilket betyder att något som den person som checkar in bilen efter din hyra kanske hittar något som föregående person inte hittat - vilket gör att du får betala för någon annans skada. BRA kamera - ta många bilder på bilen direkt efter att du signerat ditt kontrakt ur alla möjliga vinklar för att ha som bevis om sådan situation uppstår, se till att någonting i bakgrunden kan identifiera platsen, jag brukar helt enkelt kör upp och parkera när ingången till hyrbilskontoret. Peka även ut minsta lilla grej du ser för representant på plats innan du lämnar kontoret. Ta även gärna ett par bilder vid återlämnandet. Man kan ju såklart lägga till självriskeleminering men vad gäller försäkringar och prisvärdhet...

Permalänk
Medlem

Jag brukade hyra bil på Statoil/CirkleK då de i många fall var billigast, men min senaste tur till Umeå (via Stockholm och Mora) så körde jag med en XC40 från Sunfleet.

Det är förbannat tråkigt att bränna E4an fram och tillbaka, du kanske kan kolla på tåg upp (så kan man sova gott) och hyra envägsbil åt andra hållet (bland annat Hertz erbjuder sådant). Kolla också Hertz Freerider så det inte redan råkar finnas en bil i Umeå som ska neråt i landet

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Föredetting

Envägshyra kan också vara en idé att fundera över. Lär vara billigare att flyga upp och köra hem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Som bekant ansvarar du för skador som uppstår under hyresperioden, min uppfattning är att ju finare bil, ju nogrannare är de. Tråkigt nog är min andra uppfattning att de brukar vara ganska dåliga på att vara konsistenta i sina bedömningar vilket betyder att något som den person som checkar in bilen efter din hyra kanske hittar något som föregående person inte hittat - vilket gör att du får betala för någon annans skada. BRA kamera - ta många bilder på bilen direkt efter att du signerat ditt kontrakt ur alla möjliga vinklar för att ha som bevis om sådan situation uppstår, se till att någonting i bakgrunden kan identifiera platsen, jag brukar helt enkelt kör upp och parkera när ingången till hyrbilskontoret. Peka även ut minsta lilla grej du ser för representant på plats innan du lämnar kontoret. Ta även gärna ett par bilder vid återlämnandet. Man kan ju såklart lägga till självriskeleminering men vad gäller försäkringar och prisvärdhet...

+1 på detta.
Folk underskattar hur bra det är att ha bilder på allt sånt när företag kommer och skyller dig på saker du inte gjort.

Kolla även deras regler för stenskott. För upp i landet är oddsen större för detta än i stan, och många hyrföretag tar hutlösa priset (2000kr+) för ett enkelt stenskott, som du på egen försäkring kan laga för 100kr.

Permalänk
Medlem

När jag hyr bil så tar jag alltid helförsäkring med självriskeliminering. Detta efter att jag en gång krockade och julklappsbudgeten försvann. Problemet är att de traditionella hyrbilsbolagen aldrig visar hur mycket det kommer kosta utan det är ett tillägg när man hämtar bilen.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Envägshyra kan också vara en idé att fundera över. Lär vara billigare att flyga upp och köra hem.

Flyg enkel resa till Umeå kostar kanske 350 kronor. Lägg på en hundring till för flygbussen så är du uppe i 450 kr.

Det är ungefär 65 mil till umeå. Säg att en bil drar kanske en halvliter milen vid landsvägskörning, och bensin kostar typ 16 kronor litern. Det blir kanske 520 kronor i bränslekostnader.

När du hyr bilen för en sån här stor sträcka så brukar det vara fria mil. Det ära alltså bara bränslekostnaden som spelar in när det handlar om en prisskillnad.

Det skulle alltså behöva vara billigare att hyra bilen envägs än att hämta och lämna den på samma ställe. Det brukar dock inte vara så, eftersom hyrbilsbolaget då måste transportera tillbaks bilarna därifrån de kom. Bevis på detta är att det finns en bil som heter Hertz Freerider som "hyr ut" bilar gratis för specifika angivna envägssträckor. Det bygger på att andra har hyrt en bil från A till B, och Hertz behöver hjälp med att köra tillbaks bilen från B till A. På det sättet minskar de sina egna transportkostnader.

Så egentligen så har Meantek ju faktiskt rätt. Det blir billigare, men bara om du lyckas norpa en "gratis" Hertz Freerider-bil från Umeå till Stockholm och tar flyget/tåget upp

Permalänk
Medlem

@nanne: Kolla att ditt betalkort inte redan har självriskeliminering vid bilhyrning. Finns på de flesta genom ens bank idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nanne:

När jag hyr bil så tar jag alltid helförsäkring med självriskeliminering. Detta efter att jag en gång krockade och julklappsbudgeten försvann. Problemet är att de traditionella hyrbilsbolagen aldrig visar hur mycket det kommer kosta utan det är ett tillägg när man hämtar bilen.

Dessa försäkringar brukar vara svindyra. Om man har marginaler i budgeten och inte är onormalt klantig så är det ofta bättre att bara lägga undan samma pengar som man annars hade lagt på den typ av försäkringar i ett "tänk om"-konto istället.

Jag brukar nöja mig med självriskreduceringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

@nanne: Kolla att ditt betalkort inte redan har självriskeliminering vid bilhyrning. Finns på de flesta genom ens bank idag.

Nej, ytterst ovanligt. I de fall det finns kräver det i de allra att man är "på resa", dvs bokar hotell osv.

Skrivet av pv2b:

Dessa försäkringar brukar vara svindyra. Om man har marginaler i budgeten och inte är onormalt klantig så är det ofta bättre att bara lägga undan samma pengar som man annars hade lagt på den typ av försäkringar i ett "tänk om"-konto istället.

Jag brukar nöja mig med självriskreduceringen.

Inget snack om den saken, såvida man bara ser till skador man själv faktiskt orsakat. Som i de allra flesta fall gör man bäst i att skippa allt vad försäkringar heter.

Permalänk
Medlem

Tack!

Har tittat lite på Sunfleet och det verkar också intressant. Men jag får erkänna att jag har svårt att bilda mig en uppfattning om totalkostnaden där. Först behöver man ett abonnemang som i och för sig kan vara gratis. Men vilken nivå man tar verkar påverka hur mycket man betalar för bilen och sedan har de en km-taxa. Men det är kanske enklare än jag tror?

Även Hertz Freerider verkar intressant. Kunde dock inte se något i Umeå nu, men jag har inte tänkt åka innan början på juli så jag får hålla koll om det dyker upp något närmaste dagarna.
Kommer nog att stanna någon dag för att packa ihop det jag ska ha med mig så envägshyra hade kunnat passa. Men de jag tittat på så verkar det enbart vara marginellt billigare.

Har Handelsbankens Allkort och de verkar bara ha självriskskydd för hyrbil utomlands. Men jag ska dubbelkolla med dem. Verkar dock som man kan få 15% rabatt på Hertz i sommar med dem.

Var med en kompis som hyrde bil för 4-5 år sedan och då var var det ett stenskott som inte fanns med på deras papper när vi hämtade bilen. Gick in och sa till och det var inget problem utan de skrev till det. Håller dock med om att ett par bilder kan vara bra att ha.

Permalänk
Medlem

Angående skador. Har en kompis som jobbar på Europcar och hon fick in en bil med ett ganska fult dörruppslag för någon vecka sedan. Kunden hade inte tagit någon sån där försäkring och det kostade kunden 12500kr för den skadan. Det spelar inte så stor roll hur försiktig man själv är när det finns så många andra idioter i farten. Hon nämnde också något om att dom får en liten bonus när dom upptäcker skador på inlämnade bilar, så då lär dom vara ganska nogranna och titta igenom hela bilen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Flyg enkel resa till Umeå kostar kanske 350 kronor. Lägg på en hundring till för flygbussen så är du uppe i 450 kr.

Det är ungefär 65 mil till umeå. Säg att en bil drar kanske en halvliter milen vid landsvägskörning, och bensin kostar typ 16 kronor litern. Det blir kanske 520 kronor i bränslekostnader.

När du hyr bilen för en sån här stor sträcka så brukar det vara fria mil. Det ära alltså bara bränslekostnaden som spelar in när det handlar om en prisskillnad.

Det skulle alltså behöva vara billigare att hyra bilen envägs än att hämta och lämna den på samma ställe. Det brukar dock inte vara så, eftersom hyrbilsbolaget då måste transportera tillbaks bilarna därifrån de kom. Bevis på detta är att det finns en bil som heter Hertz Freerider som "hyr ut" bilar gratis för specifika angivna envägssträckor. Det bygger på att andra har hyrt en bil från A till B, och Hertz behöver hjälp med att köra tillbaks bilen från B till A. På det sättet minskar de sina egna transportkostnader.

Så egentligen så har Meantek ju faktiskt rätt. Det blir billigare, men bara om du lyckas norpa en "gratis" Hertz Freerider-bil från Umeå till Stockholm och tar flyget/tåget upp

Det du missar i beräkningen är att om man kör enkelväg så behöver man hyrbilen en dag mindre (om nu inte TS tänkte köra till umeå och tillbaka över dagen men det känns osannolikt).

i TS fall kan det även vara betänkligt om man ska stanna många dagar i umeå. Det är ju sådär att behöva betala hyrbil varje dag om man inte behöver den där uppe och stannar en vecka. Jag gjorde en liknande resa för något år sen, men insåg att det skulle kosta mig runt 2000kr att hyra bil så jag valde att köpa en risig begagnad bil istället som överlevde resan och några år till.

Hertz freerider är bra alternativ om du inte har någon specifik dag du måste åka och kan vänta in någon ledig i sommar.

TS, jag har hyrt med mabi vilket brukar ge bra bilar för låga pengar. Plus att dom är alltid varit närmast mina olika lägenheter...

Permalänk
Medlem

Mabi:s bilar brukar vara riktigt fräscha och omhändertagna. Priserna är inte heller speciellt höga för vad det är man faktiskt får.

Sixth håller högst klass men kostar också därefter. Högst klass både vad gäller bilarna men också service och flexibilitet.

Hertz är billigare än de två ovan, deras bilar är också bra men av lite tråkigare snitt än de tyska premium bilarna som Mabi och Sixt erbjuder vilket oftast är bmw och Mercedes.

Mackarna, så som OKQ8, är kanske allra billigast men å andra sidan är deras bilar oftast sönderkörda av kreti och pleti.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Tack!

Har tittat lite på Sunfleet och det verkar också intressant. Men jag får erkänna att jag har svårt att bilda mig en uppfattning om totalkostnaden där. Först behöver man ett abonnemang som i och för sig kan vara gratis. Men vilken nivå man tar verkar påverka hur mycket man betalar för bilen och sedan har de en km-taxa. Men det är kanske enklare än jag tror?

Även Hertz Freerider verkar intressant. Kunde dock inte se något i Umeå nu, men jag har inte tänkt åka innan början på juli så jag får hålla koll om det dyker upp något närmaste dagarna.
Kommer nog att stanna någon dag för att packa ihop det jag ska ha med mig så envägshyra hade kunnat passa. Men de jag tittat på så verkar det enbart vara marginellt billigare.

Har Handelsbankens Allkort och de verkar bara ha självriskskydd för hyrbil utomlands. Men jag ska dubbelkolla med dem. Verkar dock som man kan få 15% rabatt på Hertz i sommar med dem.

Var med en kompis som hyrde bil för 4-5 år sedan och då var var det ett stenskott som inte fanns med på deras papper när vi hämtade bilen. Gick in och sa till och det var inget problem utan de skrev till det. Håller dock med om att ett par bilder kan vara bra att ha.

Det billigaste alternativet brukar vara OKQ8 och Circle K med de minsta bilarna. Sunfleet(One) blir väldigt dyrt om du ska köra långt i och med att du måste betala 2kr per kilometer och 529kr per dag.